REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych - definicja

Subskrybuj nas na Youtube
Aktywizacja zawodowa bezrobotnych - definicja /Fot. Fotolia
Aktywizacja zawodowa bezrobotnych - definicja /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aktywizacja zawodowa ma pobudzić osoby bezrobotne do aktywności zawodowej. Przepisy o promocji zatrudnienia przewidują różne formy aktywizacji zawodowej, w ramach których przewidziana jest motywacja finansowa dla bezrobotnych i pracodawców, np. dodatek aktywizacyjny, stypendium, bon szkoleniowy.

Czym jest aktywizacja zawodowa

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych to konkret­ne usługi rynku pracy, z których może skorzystać osoba bezrobotna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca może uczestniczyć w aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy (bezro­botnych zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy). Aktywizacja zawodowa może dotyczyć rów­nież osób niepełnosprawnych w związku z podję­ciem przez nich pracy.

Aktywizacja zawodowa bezrobotnych jest prowa­dzona przez powiatowe urzędy pracy (dalej: pup) oraz agencje zatrudnienia (prywatne podmioty). W celu lepszego dostosowania ofert pracy do możliwości zawodowych konkretnych osób bez­robotni zostają sprofilowani według aktywności poszukiwania pracy i długotrwałości pozostawania bez zatrudnienia (3 profile). Aktywizacja zawodo­wa najdłużej bezrobotnych prowadzona jest przez agencje zatrudnienia.

Rekomendowany produkt: Umowy terminowe po zmianach (książka)

REKLAMA

Pracodawca, który zatrudni osoby bezrobotne (skierowane przez powiatowy urząd pracy), może skorzystać z wielu form wsparcia. Może także zatrudnić osoby bezrobotne z własnej inicjaty­wy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawową formą aktywizacji bezrobotnych jest zatrudnienie na staż (na 6 lub 12 miesięcy). Pracodawca może również zatrudnić pracownika na podstawie bonu szkoleniowego, stażowego, zatrudnieniowego czy na zasiedlenie. Może też stworzyć dla bezrobotnego miejsce pracy w for­mie telepracy i otrzymać na to grant z urzędu pracy. W tym przypadku bezrobotny może samodzielnie znaleźć pracodawcę, który go zatrudni. Jeżeli pracodawca zatrudni osoby skierowane z urzędu pracy, musi utrzymać stanowiska pracy przez ustalony okres.

Nie może korzystać z form wsparcia, jeżeli byłby spokrewniony z zatrudnianą osobą. W celu zatrudnienia osoby bezrobotnej pra­codawca zawiera ze starostą odpowiednią umowę (w zależności od rodzaju wsparcia), w której zostają określone wzajemne obowiązki stron oraz zobowią­zanie pracodawcy do utrzymania przez wskazany okres utworzonego miejsca pracy. Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych może odbywać się poprzez pracę (zezwoloną przez lekarza) czy udział w turnusach rehabilitacyjnych. Pracodawca jest wówczas zobowiązany udzielić pracownikowi zwolnienia od pracy w celu udziału w takim turnusie.

Forma wsparcia

Przepisy o promocji zatrudnienia przewidują różne formy aktywizacji zawodowej, w ramach których przewidziana jest motywacja finansowa dla bezro­botnych i pracodawców, np.:

  • dodatek aktywizacyjny - kwota wypłacona oso­bie, która będąc bezrobotnym posiadającym prawo do zasiłku, podjęła samodzielnie lub w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy zatrudnienie lub inną pracę zarobkową,
  • prace interwencyjne - pracodawca, który w wyni­ku umowy zawartej ze starostą zatrudnił skie­rowanych bezrobotnych, otrzymuje zwrot czę­ści kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społecz­ne skierowanych bezrobotnych,
  • roboty publiczne - organizator robót publicz­nych (lub pracodawca, u którego będą wykony­wane roboty publiczne), który zatrudniał skiero­wanych bezrobotnych przez okres do 6 miesię­cy, otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne bezrobotnych,
  • stypendium - kwota wypłacana z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej oso­bie w okresie odbywania szkolenia, przygotowa­nia zawodowego dorosłych, studiów podyplo­mowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych,
  • szkolenia - finansowane są ze środków publicz­nych, w szczególności ze środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego lub ze środków programów Unii Europejskiej,
  • zwrot kosztów przejazdu - finansowanie kosz­tów przejazdu osoby do pracodawcy zgła­szającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie porad­nictwa zawodowego w związku ze skierowaniem przez powiatowy urząd pracy,
  • zwrot kosztów zakwaterowania - finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy oso­bie, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszka­nia, w przypadku skierowania przez powiatowy urząd pracy,
  • świadczenie aktywizacyjne - świadczenie przy­znawane za zatrudnienie w pełnym wymia­rze czasu pracy skierowanego bezrobotne­go rodzica powracającego na rynek pracy po przerwie związanej z wychowywaniem dzie­cka lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osobą zależną, który w okresie 3 lat przed rejestracją w urzędzie pracy jako bezrobotny zrezygnował z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej z uwagi na konieczność wycho­wywania dziecka lub sprawowania opieki nad osobą zależną,
  • bon szkoleniowy - gwarancja skierowania bez­robotnego w wieku do 30. roku życia na wska­zane przez niego szkolenie oraz opłacenia kosz­tów, które zostaną poniesione w związku z pod­jęciem szkolenia. W ramach bonu bezrobotnemu finansuje się do wysokości 100% przeciętnego wynagrodzenia koszty szkoleń, badań lekar­skich, przejazdu na szkolenia i zakwaterowania,
  • bon stażowy - gwarancja skierowania do odby­cia stażu u pracodawcy wskazanego przez bez­robotnego do 30. roku życia na okres 6 miesięcy, o ile pracodawca zobowiąże się do zatrudnie­nia bezrobotnego po zakończeniu stażu przez okres 6 miesięcy. W ramach bonu finansowane są koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu oraz koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych, a pracodawca zatrudnia­jący bezrobotnego otrzymuje premię,
  • bon zatrudnieniowy - stanowi dla pracodawcy gwarancję refundacji części kosztów wynagrodze­nia i składek na ubezpieczenia społeczne w związ­ku z zatrudnieniem bezrobotnego, któremu powia­towy urząd pracy przyznał ten bon. Pracodawcy jest refundowana część kosztów wynagrodzenia składek na ubezpieczenia społeczne,
  • bon na zasiedlenie - przyznawany w związku z podjęciem przez bezrobotnego do 30. roku życia poza miejscem dotychczasowego zamiesz­kania zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej. Środki przyznane w ramach bonu są przeznaczone na pokrycie kosztów zamieszkania.

W ubezpieczeniach

Pracodawcy nie opłacają składek na FP i FGŚP za zatrudnionych pracowników powyżej 50. roku życia, którzy w okresie 30 dni przed rozpoczęciem zatrudnienia byli zarejestrowani w pup jako osoby bezrobotne. Przysługujące 12-miesięczne zwolnie­nie z opłacania składek liczy się od pierwszego miesiąca pracy po zawarciu umowy. Ponadto pra­codawcy nie opłacają składek na te fundusze za osoby bezrobotne, które nie ukończyły 30. roku życia i zostały skierowane do pracy przez pup. Aby jednak skorzystać z tego zwolnienia, z takim pra­cownikiem musi zostać podpisana umowa o pracę. Pracodawcy, którzy stworzą miejsca pracy dla osób znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, tj. dla bezrobotnych:

  • do 30. roku życia,
  • długotrwale,
  • powyżej 50. roku życia,
  • korzystających ze świadczeń pomocy społecz­nej,
  • posiadających dziecko do 6. roku życia lub dzie­cko niepełnosprawne do 18. roku życia oraz
  • niepełnosprawnych

- mogą liczyć na różne formy wsparcia. Jedną z nich jest refundacja składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne.

Zadaj pytanie na FORUM

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Encyklopedia kadrowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reforma PIP: inspektor pracy sam wyda decyzję o przekształceniu umowy w umowę o pracę. Wykonalność będzie natychmiastowa

Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?

W końcu będzie ustawa o układach zbiorowych pracy. Rząd przyjął projekt

Projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych został opracowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rząd przyjął propozycję nowych przepisów. Czym są układy zbiorowe? Co wprowadza ustawa?

PIP zmieniła 3200 umów cywilnych na etaty. Po wejściu w życie nowych przepisów będzie ich dużo więcej

Będą nowe przepisy o PIP. Przewidują wyższe kary, więcej uprawnień inspektorów, kontrole zdalne. Najbardziej rewolucyjna zmian to możliwość wydawania przez inspektorów decyzji o przekształceniu umów cywilnoprawnych w etaty z natychmiastowym skutkiem – bez czekania na rozstrzygnięcie sądu.

3 miesiąc ciąży a umowa o pracę. Co mówią przepisy?

Jestem w 3 miesiącu ciąży. Z końcem września 2025 r. upływa termin, na jaki podpisałam umowę z moim pracodawcą. Czy pracodawca musi przedłużyć umowę? Jakie prawa mi przysługują?

REKLAMA

Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Nieobecność w pracy należy usprawiedliwić. W przeciwnym razie nieusprawiedliwione nieobecności w pracy mogą skutkować nawet zwolnieniem dyscyplinarnym. Kiedy i w jaki sposób informuje się pracodawcę o nieobecności? Jak można usprawiedliwić nieobecność w pracy?

Co oznacza kod niepełnosprawności 03-L w 2025 roku?

Symbol przyczyny niepełnosprawności 03-L w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności oznacza zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu. Czy pracownicy z takim orzeczeniem mają prawo do wyższego dofinansowania z PFRON? Jakie zasiłki, świadczenia i ulgi można uzyskać w 2025 roku?

Krótszy tydzień pracy zaczyna się w głowie, nie w kalendarzu. Czy 4-dniowy tydzień pracy ma sens?

Czy wprowadzenie nowych przepisów skracających czas pracy w postaci 4-dniowego tygodnia pracy ma sens? Co trzeba zrobić w firmie, aby wprowadzenie tych rewolucyjnych zmian było skuteczne? W przeciwnym razie może tylko nasilać problem wypalenia zawodowego.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026 - co zaliczamy do stażu pracy?

Sejm przyjął projekt zmiany Kodeksu pracy w 2026 roku. Ustawa wprowadza rewolucyjne zmiany w naliczaniu stażu pracy. Jak obecnie liczymy staż pracy? Kto skorzysta na nowych przepisach? Teraz zajmą się nimi senatorowie.

REKLAMA

O ile wzrosną składki ZUS kierowców międzynarodowych w 2026 roku? Przewoźnicy na pewno zapłacą więcej

Pod koniec sierpnia 2025 r. rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Jednym z elementów dokumentu jest ustalenie prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W przyszłym roku stawka ta wzrośnie o 747 zł, czyli do 9420 zł. Ta kwota ma ogromne znaczenie dla branży transportowej, bo to właśnie od niej naliczane są najczęściej składki ZUS kierowców w transporcie międzynarodowym.

Minimalne wynagrodzenie 2026 zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw 15 września 2025 r. Ile wyniesie brutto od 1 stycznia?

Dnia 15 września 2025 r. rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw. Rada ministrów jest zobligowana do ustalenia wysokości minimalnej krajowej na 2026 r. do 15 września każdego roku. Ile wynosi nowa kwota?

REKLAMA