Regulamin premiowania
REKLAMA
REKLAMA
Żaden przepis prawa nie nakłada na pracodawcę obowiązku ustalenia regulaminu premiowania, zależy to wyłącznie od jego woli. Warto się jednak nad tym zastanowić, gdyż wiążą się z tym określone korzyści.
REKLAMA
Pracownik, który ma świadomość wykonywanych przez siebie zadań, a także który wie, za jakie zadania będzie dodatkowo wynagradzany, na pewno jest lepiej zmotywowany niż taki, który tak naprawdę nie wie, czy może liczyć na dodatkowe wynagrodzenie. Jeżeli pracownik wie, jak musi wykonywać swoje obowiązki aby zasłużyć na premię, w większości wypadków będzie starał się te wymagania spełnić. Nic bowiem bardziej nie motywuje pracownika do pracy, jak możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy. Wprawdzie zasady wypłacania premii mogą być uwzględnione także w regulaminie wynagradzania lub układzie zbiorowym pracy, to jednak oddzielny dokument będzie lepiej widziany wśród pracowników.
Polecamy: Czym premia różni się od nagrody?
Dobry regulamin premiowania powinien zawierać przede wszystkim:
- zadania, za które pracownik może otrzymać premię,
- zasady przyznawania premii,
- maksymalną wysokość indywidualnej premii, jaką pracownik zatrudniony na danym stanowisku może otrzymać.
Jego istotą jest bowiem to, że ma być jak najbardziej jasny i przejrzysty dla pracownika. Z ustaleniem regulaminu premiowania wiąże się jednak pewne ryzyko. Otóż, kiedy pracownik spełni wymagania określone w regulaminie premiowania, to pracodawca nie będzie mógł mu premii odmówić. W tej kwestii wypowiedział się nawet Sąd Najwyższy który stwierdził, że jeżeli regulamin premiowania przewiduje premię za jakieś zadania, a pracownik je wykona, pracodawca nie ma wyjścia i musi zapłacić premię.
Zobacz serwis: Premie i nagrody
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat