REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest premia i kiedy przysługuje pracownikowi?

Subskrybuj nas na Youtube
Przyznawanie premii dla pracowników.
Przyznawanie premii dla pracowników.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Premia jest dodatkowym składnikiem wynagrodzenia pracownika. Nie może zastąpić zasadniczej pensji wypłacanej przez pracodawcę. Uzyskanie prawa do premii jest uzależnione od spełnienia określonych kryteriów. Zasady premiowania w firmie powinny być precyzyjnie określone w stosownym regulaminie.

Premia stanowi część wynagrodzenia pracownika. Może przysługiwać na podstawie:

REKLAMA

Autopromocja
  • przepisów ustawy,
  • układu zbiorowego pracy,
  • regulaminu wynagrodzenia,
  • regulaminu premiowania,
  • umowy o pracę.

Należy odróżnić premię od nagrody. Nagroda to świadczenie pieniężne, które pracodawca może, ale nie musi wypłacić pracownikowi. Pracownik nie może więc domagać się od pracodawcy nagrody.

Często mylnie świadczenia wypłacane przez pracodawcę mają nazwę premii zamiast nagrody lub odwrotnie. Nazwa świadczenia pieniężnego może być pomocna, ale o tym czy pracownik otrzymuje premię czy nagrodę decyduje charakter świadczenia.

Otrzymanie premii zależy od spełnienia przez pracownika przesłanek przewidzianych w regulaminie premiowania, czy w umowie o pracę, dotyczących zasad premiowania. Natomiast nagroda, jest to środek dyscyplinujący. Pracownik nie musi spełniać określonych przesłanek, aby otrzymać nagrodę. Zależy to od uznania pracodawcy. Pracodawca ma swobodę w wypłacaniu nagrody. Dlatego często nagrodę nazywa się premią uznaniową.

Premia przysługuje pracownikowi po spełnieniu przez nie niego określonych wymogów. Po wypełnieniu ich pracodawca musi wypłacić pracownikowi premię. W przypadku, kiedy pracownik spełni wymagania niezbędne do otrzymania premii, a pracodawca premii mu nie udzieli, pracownik ma prawa zażądać premii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Odprawy

Premia regulaminowa

Regulamin premiowania to akt prawny o charakterze generalnym (dotyczy pracowników, a nie jednego pracownika). Regulamin przewiduje warunki , których spełnienie daje pracownikowi prawo do premii. Pracodawca ma obowiązek wypłacić premię.

Watro przypomnieć, iż zasady premiowania pracowników mogą być także określone przez układ zbiorowy pracy, czy umowę o pracę.

Warunki przyznawania premii powinny być jasno i czytelnie określone w przepisach obowiązujących u pracodawcy.

Wysokość premii może być określana:

  • sposób stały przez podanie określonej kwoty pieniężnej,
  • przez podanie procentu od wynagrodzenia,
  • przez oznaczenie minimalnej i maksymalnej kwoty w formie tzw. widełek.

W regulaminie premiowania lub w innym akcie zawierającym zasady przyznawania premii, mogą być zawarte przesłanki pozytywne i negatywne otrzymania premii.

Spełnienie przesłanek pozytywnych powoduje, że pracownik nabywa praw do premii. Do takich przesłanek możemy zaliczyć:

  • przepracowanie przez pracownika roku bez żadnych naga i upomnień,
  • sprzedaż w określonym czasie określonej liczby produktów.

Zobacz serwis: Wynagrodzenie

Natomiast przesłanki negatywne mogą wpływać na zmniejszenie wysokości premii lub nawet na nie przyznanie jej w ogóle. Możemy wskazać następujące przesłanki negatywne:

  • spóźnienia do pracy,
  • wcześniejsze wyjścia z pracy,
  • nieusprawiedliwiona nieobecność.

Premia regulaminowa stanowi dodatkowy składnik wynagrodzenia za pracę. Nigdy nie może stanowić wynagrodzenia podstawowego.

Zobacz serwis: Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA