Pracodawca może mieć obowiązek zapłacenia za urlop pracownika
REKLAMA
REKLAMA
Według przepisów kodeksu pracy, które w pełni regulują sposób udzielania urlopów wypoczynkowych, przysługujących pracownikowi, pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi urlopu w roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Na wniosek pracownika, urlop wypoczynkowy może zostać przydzielony mu w częściach, pod warunkiem, że co najmniej jedna część wypoczynku, będzie trwać nie mniej, niż 14 następujących po sobie dni kalendarzowych. Urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Kodeks pracy stanowi, iż urlop wypoczynkowy jest uprawnieniem pracownika, którego nie może się on zrzec i które cechuje jego nieprzerwany charakter.
REKLAMA
Zobacz także: Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika
W celu ułatwienia uzgodnienia pomiędzy pracownikami terminów wypoczynku, pracodawca powinien sporządzić plan urlopów, mając na uwadze wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy, i na jego podstawie udzielać urlopów. Pracodawca ma prawo przesunąć zaplanowany już termin urlopu, w przypadku gdy będzie to podyktowane szczególnymi potrzebami pracodawcy, jeśli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Kodeks stanowi jednocześnie, że w przypadku przerwania urlopu, pracodawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów poniesionych przez pracownika, będących w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.
Zobacz serwis: Urlop na żądanie
W przypadku przesunięcia lub przerwania urlopu ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy, istotny jest fakt, czy okoliczności na które powołuje się pracodawca rzeczywiście są szczególne. Nie mogą być to okoliczności, które pracodawca mógł przewidzieć, albo takie których powinien był się spodziewać. W przypadku przesunięcia urlopu, należy stosować przepis, który nakazuje pracodawcy zwrócić koszty poniesione przez pracownika, w związku z odwołaniem go z urlopu. Pracownik wobec tego zarówno w przypadku przesunięcia urlopu, jak i jego odwołania, ma prawo zakwestionować przed sądem słuszność postępowań pracodawcy. Odpowiedzialność pracodawcy, w przypadku uznania przez sąd, iż nie miał on podstaw do odwołania z urlopu lub przesunięcia jego terminu, wynika z obowiązku naprawienia szkody wynikłej z nienależytego wykonania zobowiązania i została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat