Kiedy pracodawca może przerwać urlop pracownika?
REKLAMA
REKLAMA
Przerwanie urlopu pracownika reguluje art. 167 kodeksu pracy, który przyznaje pracodawcy uprawnienie do odwołania pracownika z urlopu, gdy wystąpiły okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu oraz gdy obecność pracownika w zaistniałej sytuacji jest konieczna. Ważne jest, aby obie przesłanki zostały spełnione razem oraz to, że okoliczności odwołania zaistniały zarówno w trakcie urlopu jak również w momencie jego rozpoczynania, których nie można było przewidzieć. Odwołanie pracownika z urlopu jest możliwe, jeżeli pracodawca zna miejsce pobytu pracownika i może się z nim skontaktować. Pracownik nie ma jednak obowiązku podawania pracodawcy miejsca swojego pobytu, więc próby skontaktowania się leżą po stronie pracodawcy. Tylko w wyjątkowych sytuacjach pracodawca może domagać się udzielenia takich informacji powołując się na dbałość o dobro zakładu pracy.
REKLAMA
Odwołanie z urlopu traktowane jest jako polecenie i pracownik zobowiązany jest do podporządkowania się decyzji o odwołaniu, nawet jeżeli pracodawca nie podał przyczyny odwołania z urlopu bądź według pracownika odwołanie jest nieuzasadnione. Niezastosowanie się do polecenia pracodawcy i niestawiennictwo w pracy może skutkować pociągnięciem pracownika do odpowiedzialności za nieusprawiedliwione opuszczenie miejsca pracy.
Zobacz też: Odwołanie pracownika z urlopu bezpłatnego
Konsekwencje odwołania pracownika z urlopu
Art. 167 § 2 k.p. nakłada na pracodawcę obowiązek pokrycia kosztów poniesionych przez pracownika, które pozostają w bezpośrednim związku z odwołaniem pracownika z urlopu. Do takich kosztów należy zaliczyć wszystkie wydatki poniesione przez pracownika z tytułu opłacenia pobytu krajowego lub zagranicznego na urlopie, a z powodu odwołania z urlopu - niewykorzystanego pobytu. Tego rodzaju wydatkami są również koszty podróży. Dodatkowo, jeżeli w wyniku odwołania z urlopu pracownik wrócił wraz z rodziną to pracodawca powinien pokryć wszystkie wydatki poniesione również przez członka rodziny.
Zasadą jest, że pracownika nie można odwołać z powodu zaistnienia zwykłych potrzeb pracodawcy, gdyż do ustalaniu zwykłego toku pracy służy ustalenie planu urlopów. Dodatkowo przyjętą w praktyce zasadą jest, że jeżeli pracownik został odwołany z urlopu a następnie kontynuuje przerwany urlop to pracodawca nie może odwołać go po raz kolejny, bowiem przyczyna do odwołania w takiej sytuacji powstała już w trakcie trwania urlopu a nie przy jego rozpoczęciu. Za niezgodne z prawem należy uznać odwołanie, które ma na celu wręczenie przez pracodawcę wypowiedzenia umowy o pracę.
Przesunięcie i zmiana terminu urlopu
W niektórych sytuacjach pracownik nie może rozpocząć planowanego urlopu w terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy. Należy do nich:
- czasowa niezdolność do pracy wskutek choroby pracownika
- odosobnienie w związku z chorobą zakaźną
- urlop macierzyński
W takich wypadkach pracodawca jest zobowiązany do przesunięcia urlopu na termin późniejszy. Pracownik w pierwszych dwóch sytuacjach powinien udokumentować swoją niezdolność do pracy zaświadczeniem lekarskim a pracodawca powinien uzgodnić z pracownikiem inny termin wykorzystania urlopu za ten okres.
Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić również na wniosek pracownika uzasadniony ważnymi przyczynami, których ocena leży w gestii pracodawcy. Może być to uzasadnione szczególnym interesem osobistym lub rodzinnym, który przemawia za koniecznością zmiany terminu urlopu.
Zobacz też: Co może spowodować przesunięcie urlopu wypoczynkowego?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat