REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracowniczy program emerytalny - podmioty uprawnione do utworzenia

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Podmioty uprawnione do utworzenia pracowniczego programu emerytalnego. / Fot. Fotolia
Podmioty uprawnione do utworzenia pracowniczego programu emerytalnego. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty uprawnione do tworzenia pracowniczych programów emerytalnych (PPE) nie zostały ograniczone przez ustawodawcę. PPE mogą więc być tworzone przez każdy podmiot będący pracodawcą.

dr Marcin Wojewódka, radca prawny w Kancelarii Prawa Pracy „Wojewódka i Wspólnicy” Sp. k.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawodawca praktycznie nie ograniczył podmiotowo możliwości tworzenia PPE. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy podmiot będący pracodawcą, tj. zatrudniający pracowników, może utworzyć oraz prowadzić pracowniczy program emerytalny. Pozostaje przy tym bez znaczenia forma prawna czy organizacyjna, w której dany pracodawca prowadzi swoją działalność.

W praktyce programy powstają w zróżnicowanych z punktu widzenia obowiązujących przepisów podmiotach, jak: spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, państwowe osoby prawne, spółdzielnie, spółdzielcze kasy oszczędnościowo rozliczeniowe, stowarzyszenia, spółki jawne, spółki cywilne, a także podmioty zorganizowane w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Rekomendowany produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Na liście pracodawców, który utworzyli PPE, znajdują się także takie specyficzne podmioty, jak: jednostki gospodarcze kurii metropolitalnej, przedstawicielstwa i oddziały działających w Polsce podmiotów zagranicznych oraz organizacje związkowe. Wskazuje to, iż praktycznie każdy pracodawca bez względu na formę, w której działa, może utworzyć taki program. Brak jest bowiem w ustawie o PPE z 2004 r. ograniczeń podmiotowych co do możliwości tworzenia programów, co oznacza, iż  potencjalnie taką możliwość wynikającą z obowiązujących przepisów posiada każdy pracodawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na FORUM

To pracodawca, który jest podmiotem zobowiązanym na mocy przepisów ustawy do finansowania składki podstawowej do PPE, podejmuje decyzję o umożliwieniu swoim pracownikom dodatkowego zabezpieczenia emerytalnego. Ustawodawca w art. 4 ustawy o PPE z 2004 r. wprowadził zasadę, zgodnie z którą pracownik w tym samym czasie może uczestniczyć w PPE u każdego pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku zatrudnienia w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o PPE z 2004 r. Szczególny przypadek uczestnictwa tego samego pracownika w więcej niż jednym PPE ma miejsce wtedy, gdy pracownik nie podejmie decyzji o dokonaniu wypłaty transferowej środków zgromadzonych w ramach PPE u byłego pracodawcy do PPE prowadzonego przez aktualnego pracodawcę zatrudniającego tego pracownika.

Reprezentacja pracowników

Warto zwrócić uwagę, iż ustawa o PPE z 2004 r. nie zawiera autonomicznej definicji pracodawcy. W konsekwencji należy posłużyć się definicją zawartą w art. 3 k.p., zgodnie z którą pracodawcą jest podmiot zatrudniający pracowników. Tak szerokie ujęcie pracodawcy sprawia, że w ramach jednej osoby prawnej może funkcjonować kilku pracodawców. Na przykład status pracodawcy mogą mieć poszczególne oddziały lub zakłady, które mogą prowadzić odrębne PPE. W takim przypadku zamiast zakładowych PPE pracodawcy tacy mogą tworzyć międzyzakładowe PPE. Może też zachodzić sytuacja, w której w ramach jednej osoby prawnej działa kilku pracodawców (np. wspomniane oddziały), z których tylko niektórzy oferują swoim pracownikom PPE, albo gdy w ramach poszczególnych pracodawców oferowane są różne PPE, w rozmaitych formach, z różnymi podmiotami zarządzającymi, o zróżnicowanych warunkach oszczędzania.

Czy warto tworzyć pracownicze programy emerytalne?

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie o 58 zł, a minimalna stawka godzinowa zwiększy się o 0,40 zł

Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę zwiększy się do 4300 zł. Minimalna stawka godzinowa dla umów cywilnoprawnych wzrośnie do 28,10 zł.

Czy zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia w umowie o pracę jest konieczna? Od 1 lipca 2024 roku kwota wzrośnie z 4242 zł brutto do 4300 zł brutto

Wkrótce zmieni się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 lipca 2024 r. będzie ono wynosić 4300 zł. Czy w związku z tym należy zmienić umowę o pracę z pracownikami wynagradzanymi płacą minimalną?

2417,14 zł świadczenia urlopowego w 2024 r. dla pracownika zatrudnionego na pełen etat. Jak wystąpić?

Według ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych świadczenie urlopowe w może być wypłacane przez pracodawców nietworzących ZFŚS i zatrudniających poniżej 50 pracowników. W 2024 r. świadczenie urlopowe wynosi 2417,14 zł dla pracownika zatrudnionego na pełen etat w normalnych warunkach pracy.

Pilne! Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2025 r. – wzrost o ponad 7 proc. Znamy kwotę!

Rada Ministrów przedstawiła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2025 r. Zwiększy się minimalna stawka godzinowa.

REKLAMA

Zasiłek chorobowy już nie 80%. L4 w 100% płatne? Jak dla kobiet w ciąży i po wypadkach? Jak przy urlopie wypoczynkowym?

Dużo pytań o nowe zasady wypłaty zasiłku chorobowego. Obietnicą wyborczą rządu było płacenie za „chorobowe” przez ZUS od pierwszego dnia choroby. Odciążyłoby to finanse pracodawców (zwłaszcza mniejszych). Pojawiła się jednak nowa propozycja – płatność zasiłku chorobowego w wysokości wyższej niż obecne 80%.

Młodzi nauczyciele nie mają odpowiednika dodatku stażowego do pensji 1183 zł brutto. 20 000 z nich odeszło z zawodu. Kto w ich miejsce?

Taki dodatek otrzymują nauczyciele z 20-letnim stażem. W 2023 r. szturmem można określić powrót do pracy w szkołach 34 000 nauczycieli (51–60 lat) i 25 000 (61 lat i więcej). W tym samym czasie z zawodu nauczyciela wycofało się 20 000 młodych nauczycieli (prawdopodobnie dotyczy to głównie większych miast). Jednym z powodów jest to, że dyplomowany nauczyciel w średnim wieku ma 20% dodatek do pensji za wysługę lat (stażowy). Odpowiednika tego dodatku (z innego tytułu) w tej wysokości nie ma młody nauczyciel.

Rewolucyjne zmiany w emeryturach ZUS: komu wypłacą raz na kwartał, komu w ogóle bo będzie znów potrzebny staż, by nabyć prawo do świadczenia

Wiadomo, że w ministerstwie rodziny trwają analizy, które mają rozwiązać problem emerytur groszowych. Prawo do świadczenia dla każdego kto zapłacił choć jedną składkę na ubezpieczenie emerytalne sprawia, że niektóre emerytury ZUS wypłaca w wysokości kilku groszy. Dlaczego skoro ustawa gwarantuje najniższą emeryturę, która obecnie wynosi 1 780,96 zł?

Wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy 2024 r.

Pracownik korzystający z urlopu wypoczynkowego nie może być z tego powodu poszkodowany finansowo. Dlatego zasadą jest, że za czas urlopu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jakie by otrzymał, gdyby w tym czasie pracował. Do prawidłowego obliczenia wynagrodzenia za czas urlopu niezbędne jest ustalenie podstawy wymiaru takiego wynagrodzenia.

REKLAMA

Nowe zasady umów o pracę na okres próbny. Czy poprawiły sytuację pracowników? Ocena eksperta po roku doświadczeń

Dnia 26 kwietnia 2023 r. znaczącemu przemodelowaniu uległy przepisy o umowach na okres próbny, niektóre zasady wykreślono a wiele nowych dodano. Założeniem przy tym była poprawa sytuacji pracowników na okresie próbnym. Czy się to udało? Oceniamy po roku stosowania.

4300 od lipca renty socjalnej? Niekoniecznie! Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przedstawiła swoją wersję. Wyrównanie i dodatek a nie zrównanie z minimalną

To kpina, narzekają obywatele. Miało być 4300 od lipca renty socjalnej, tj. wyrównanie do minimalnej ale się na to nie zanosi. Komisja Polityki Społecznej i Rodziny przedstawiła swoją wersję. Proponują wyrównanie i dodatek a nie zrównanie renty socjalnej z minimalną.

REKLAMA