Kategorie

Wcześniejsza emerytura

Aktualnie obowiązujący system emerytalny wskazuje na kilka możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy, stażu pracy, osiągniętego wieku, system emerytalny przewiduje różne możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę. Kiedy i kto może to zrobić?
Powstał projekt mający na celu ponowne przeliczenie wysokości emerytur także dla innych roczników niż 1953. Przepis ustawy o emeryturach i rentach z FUS traktujący o obniżeniu świadczenia emerytalnego o pobraną wcześniejszą emeryturę dotknął również inne roczniki, np. mężczyzn odchodzących na wcześniejsze emerytury branżowe (górnicy, nauczyciele, osoby pracujące w szkodliwych warunkach).
Od 1 września zmieniają się kwoty, do których mogą dorobić emeryci i renciści. Ile od 1 września do 30 listopada 2020 r. wynoszą limity dorabiania? Kiedy wysokość emerytury lub renty zostanie pomniejszona, a kiedy ZUS zawiesi świadczenie? Podajemy nowe, niższe limity dorabiania.
Podpisana przez Prezydenta RP nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wprowadza możliwość obliczenia wysokości emerytury powszechnej bez pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych.
Problem emerytur rocznika 1953 został rozwiązany. Senat przyjął nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z FUS bez poprawek. Emeryci otrzymają zwrot różnicy między pobieraną niższą emeryturą, a tą którą powinni mieć wypłacaną (wyższą). Nowe przepisy przewidują również ponowne przeliczenie renty rodzinnej.
Problem emerytur osób z rocznika 1953 w końcu zostanie rozwiązany. Emeryci otrzymają zwrot różnicy pomiędzy pobieraną emeryturą, a emeryturą jaką powinni otrzymywać. Renty rodzinne ulegną ponownemu przeliczeniu, a postępowania w sprawie ponownego ustalenia wysokości emerytury zostaną zawieszone lub umorzone.
Minął już ponad rok od wydania wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie emerytur kobiet urodzonych w 1953 r. Ustawy wykonującej wyrok nadal nie uchwalono.
Emeryt i rencista, który nie osiągnął wieku emerytalnego, musi pilnować ile zarabia. W przypadku przekroczenia podawanych co 3 miesiące kwot może dojść do obniżenia lub zawieszenia świadczenia. Ile emeryt i rencista może dorobić od 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 r.?
Mija rok od wydania wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie emerytek urodzonych w 1953 r., a ustawy wykonującej wyrok nadal brak.
Rośnie liczba pracujących emerytów. W związku z wstrzymaniem się z przejściem na emeryturę świadczenie może wzrosnąć nawet do 15 procent.
Emeryt i rencista powinni zawiadomić ZUS o łącznej kwocie dochodu osiągniętego w ubiegłym roku kalendarzowym – w terminie do 29 lutego 2020 r.
Nauczyciele, którzy legitymują się odpowiednim stażem pracy i wiekiem mogą przejść na świadczenie kompensacyjne. Ile wynosi świadczenie kompensacyjne w 2020 roku?
Przyjęto poprawkę do projektu przewidującą możliwość bezterminowego składania wniosków o ponowne przeliczenie świadczenia. Senacki projekt jest kontynuacją projektu opracowanego przez Senat pod koniec poprzedniej kadencji, którym jednak nie zajął się Sejm. Chodzi o to, aby, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, emerytury kobiet z rocznika 1953 zostały przeliczone według korzystniejszych zasad.
Osoba składająca wniosek o emeryturę w czerwcu dostanie niższe świadczenie (od 50 do 300 zł) niż ci, którzy wniosek złożyli w pozostałych miesiącach. Rzecznik Praw Obywatelskich podjął kolejną interwencję w tej sprawie.
Od 1 września 2019 roku obowiązywać będą niższe limity dorabiania do emerytury niż w poprzednim kwartale. Ile zatem może dorobić emeryt i rencista w okresie od 1 września do 30 listopada 2019 r.?
23 kwietnia upłynął termin na zgłoszenie w ZUS skargi o wznowienie postępowania w sprawie ustalenia wysokości emerytury powszechnej. Jak ZUS załatwi skargę o wznowienie postępowania?
Kobiety urodzone w 1953 roku, uprawnione do wcześniejszej emerytury mogą wnieść do skargę o wznowienie postępowania albo żądać wznowienia postępowania sądowego - informuje ZUS.
Około 112,5 tys. kobiet urodzonych w 1953 roku może otrzymać wyższe świadczenia emerytalne. To skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Do 28 lutego 2019 r. emeryci pobierający wcześniejszą emeryturę powinni dostarczyć do ZUS zaświadczenia o przychodach osiągniętych w ubiegłym roku. Brak poinformowania, może oznaczać utratę świadczenia.
Możliwość dorabiania na emeryturze to jeden ze sposobów podwyższenia emerytury. Od 1 marca zmieniły się limity dorabiania na emeryturze.
Przepisy wykluczają możliwość przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunom osób z niepełnosprawnością, jeśli mają ustalone prawo do emerytury. Potwierdził to wyrok NSA, który oddalił skargę na odmowę uzyskania prawa do tego świadczenia dla matki opiekującej się niepełnosprawnym dzieckiem.
Od 1 października 2017 r. wiek emerytalny zostanie obniżony do 60 lat (dla kobiet) i 65 lat (dla mężczyzn). Kiedy należy złożyć wniosek o emeryturę, jakie warunki należy spełnić by uzyskać świadczenie, czy można podjąć zatrudnienie po przyznaniu emerytury? Poniżej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące emerytur.
Osoba, która ukończyła 60 lat (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna), która chce otrzymywać emeryturę od 1 października 2017 r. powinna złożyć wniosek we wrześniu lub w październiku. Od 1 października nastąpi obniżenie wieku emerytalnego.
Prawo do emerytury lub obniżenie jej wysokości następuje w określonych warunkach. Samo podjęcie działalności gospodarczej przez emeryta nie spowoduje zmniejszenia lub wstrzymania wypłaty świadczeń.
Dnia 1 października 2017 r. wejdzie w życie ustawa, która obniża wiek emerytalny do 60 lat dla kobiet i do 65 dla mężczyzn. Ile osób przejdzie na emeryturę w 2017 roku?
Od 3 lipca 2017 r. w każdym oddziale ZUS można skorzystać z pomocy doradcy emerytalnego, który udzieli informacji dotyczących przechodzenia na emeryturę oraz prognozowanej wysokości świadczenia emerytalnego. Od 1 października br. wiek emerytalny będzie obniżony do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, iż rozpoczyna się program pilotażowy dotyczący doradcy dla osób przechodzących na emeryturę w 2017 roku. Od 1 października wiek emerytalny będzie obniżony do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przypomina, iż przejście na wcześniejszą emeryturę jest prawem, a nie obowiązkiem. Od 1 października 2017 r. wiek emerytalny będzie obniżony do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
Projekt ustawy obniżającej wiek emerytalny został uchwalony przez Sejm. W myśl ustawy, kobiety będą przechodzić na emeryturę w wieku 60 lat, zaś mężczyźni w wieku 65 lat. Obecnie wiek emerytalny wynosi 67 lat niezależnie od płci. Nowe zasady mają obowiązywać od 1 października 2017 roku.
Wprowadzenie gwarantowanej emerytury powszechnej, której nie można byłoby łączyć z dodatkową pracą, emerytura zakładowa czy podwyższenie najniższej emerytury do 1000 zł - to główne propozycje ZUS po przeglądzie emerytalnym. Rekomendacje obejmują także zmiany w możliwości przejścia na wcześniejszą emeryturę. Przegląd systemu emerytalnego dokonywany jest zgodnie z ustawą co trzy lata.
Związki zawodowe zwróciły uwagę, że w założeniach do budżetu na 2017 r. zapisano możliwość przejścia na emeryturę w wieku 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, ale połączono ją ze stażem pracy - 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn. Prezydencki projekt zakładał niższy minimalny staż pracy, tj. 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn. W celu wyjaśnienia OPZZ wystosowało list otwarty do premiera i prezydenta.
Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny mogą dorabiać do swoich świadczeń bez żadnych ograniczeń. Jednak osoby, które pobierają wcześniejsze emerytury, w zależności od tego jaki będą uzyskiwały dochód, ich emerytura może być wstrzymana lub zmniejszona. Jakie są limity od 1 grudnia 2015 r. do 29 lutego 2016 r.?
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych postuluje, aby uchwalić zmiany w emeryturach jeszcze przed końcem kadencji. OPZZ opowiada się za tym, by Polacy mogli przechodzić na emeryturę po przepracowaniu 35 lat (dla kobiet) i 40 lat (dla mężczyzn).
Służbę wojskową w okresie od 25 października 1971 r. do 16 października 1973 r. zalicza się do pracy w warunkach szczególnych wymaganej do nabycia prawa do wcześniejszej emerytury, jeżeli ubezpieczony przed powołaniem do służby wojskowej pracował w warunkach szczególnych, a po zwolnieniu ze służby podjął zatrudnienie niestanowiące pracy w szczególnych warunkach.
We wtorek, 23 sierpnia, senacka komisja ustawodawcza zajmie się projektem zmian dotyczącym emerytur częściowych. Zmiany mają na celu realizację majowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który zakwestionował stały charakter wprowadzonego sposobu przechodzenia na wcześniejszą emeryturę.
Osoby, które wykonywały pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze mogą skorzystać z prawa do emerytury w obniżonym wieku. Podwyższenie wieku emerytalnego nie spowodowało wydłużenia wieku emerytalnego dla tych osób.
Wyższy wiek emerytalny obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2013 r. Zrównany dla obu płci wiek emerytalny wynosi 67 lat dla kobiet i mężczyzn. Przed nowelizacją wiek emerytalny kobiet wynosił 60 lat, a mężczyzn 65. Wprowadzone zmiany objęły kobiety urodzone po 31 grudnia 1952 r. oraz mężczyzn urodzonych po 31 grudnia 1947 r.
Osoby wykonujące pracę w szczególnych warunkach mogą liczyć na wcześniejszą emeryturę. Za pracę w szczególnych warunkach uważa się pracę związaną z czynnikiem ryzyka, która w miarę zwiększania czasu jego działania może powodować trwałe uszkodzenie zdrowia.
Osoby, które odpowiednio długo pracowały w szczególnych warunkach lub wykonywały pracę o szczególnym charakterze, nadal mogą ubiegać się o wcześniejszą emeryturę z tytułu takiego zatrudnienia. ZUS przyzna im to świadczenie, jeżeli z wnioskiem o jego przyznanie wystąpią przed ukończeniem powszechnego wieku emerytalnego.
Pracownik przepracował u nas 14 lat w szczególnych warunkach na stanowisku spawacza. Tę samą pracę wykonywał u poprzedniego pracodawcy, jednak nie otrzymał od niego świadectwa dokumentującego takie zatrudnienie. Posiada on ogólny staż uprawniający go do uzyskania wcześniejszej emerytury (25 lat składkowych i nieskładkowych) oraz wymagany wiek, tj. 60 lat. ZUS wydał jednak decyzję odmawiającą przyznania tego świadczenia, gdyż nie uznał przedłożonych dokumentów potwierdzających pracę w szczególnych warunkach u poprzedniego pracodawcy, tj. książeczki spawacza oraz umów zawartych z tą firmą. Pracownik złożył odwołanie do sądu. Czy na podstawie wymienionych dokumentów, opinii o pracowniku czy zeznań świadków istnieje szansa na pozytywny wyrok sądu i uzyskanie świadczenia emerytalnego?
Rekompensata, która przysługuje pracownikowi w przypadku utraty prawa do wcześniejszej emerytury oraz przy niespełnianiu warunków do emerytury pomostowej, jest formą odszkodowania za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze dla osób, które nie nabędą prawa do emerytury pomostowej (art. 2 ust. 5 ustawy o emeryturach pomostowych). Osoba uprawniona do emerytury w powszechnym wieku emerytalnym, składając wniosek o tę emeryturę, może zaznaczyć we wniosku, że jednocześnie ubiega się o rekompensatę.
W naszym zakładzie występuje jedno stanowisko pracy w szczególnych warunkach, na którym zatrudnialiśmy dwóch pracowników. Pierwszy z nich wykonywał pracę w szczególnych warunkach od 1 marca 2010 r. do 30 września 2011 r., a drugi rozpoczął tę pracę 1 października 2011 r. i wykonuje ją nadal. W lutym 2012 r. obu pracownikom zostaną wypłacone „trzynastki”. Czy powinniśmy od ich kwot naliczyć składkę na FEP? Czy składka ta powinna być naliczana za pracownika, który w momencie wypłaty „trzynastki” nie jest już zatrudniony w szczególnych warunkach?
Opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zapewnia ubezpieczonemu lub członkom jego rodziny prawo do świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Do najważniejszych świadczeń zaliczymy przede wszystkim emeryturę oraz rentę z tytułu niezdolności do pracy.
Pracownik przepracował u nas 14 lat w szczególnych warunkach na stanowisku spawacza. Tę samą pracę wykonywał u poprzedniego pracodawcy, jednak nie otrzymał od niego świadectwa dokumentującego takie zatrudnienie. Posiada on ogólny staż uprawniający go do uzyskania wcześniejszej emerytury (25 lat składkowych i nieskładkowych) oraz wymagany wiek, tj. 60 lat. ZUS wydał jednak decyzję odmawiającą przyznania tego świadczenia, gdyż nie uznał przedłożonych dokumentów potwierdzających pracę w szczególnych warunkach u poprzedniego pracodawcy, tj. książeczki spawacza oraz umów zawartych z tą firmą. Pracownik złożył odwołanie do sądu. Czy na podstawie wymienionych dokumentów, opinii o pracowniku czy zeznań świadków istnieje szansa na pozytywny wyrok sądu i uzyskanie świadczenia emerytalnego?
Nasz pracownik, zatrudniony na podstawie umowy o pracę, w grudniu br. ukończy 60 lat. Posiada orzeczenie o częściowej niezdolności do pracy – w związku z wypadkiem przy pracy, któremu uległ w maju 1995 r., i z ogólnego stanu zdrowia. Pracownik ma 27-letni staż pracy (wypracowany też po wypadku) i pobiera rentę wypadkową. Czy będzie mógł uzyskać prawo do wcześniejszej emerytury z tytułu wykonywania pracy w szczególnych warunkach? Praca ta jest pracą wymienioną w wykazie A załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. Jeżeli tak, to jakie dokumenty należy skompletować?
Zatrudniamy nauczyciela mianowanego, który od dłuższego czasu przebywa na zwolnieniu lekarskim. Niewykluczone, że w najbliższym czasie lekarz przeprowadzający badanie okresowe orzeknie, że jest on niezdolny do dalszego wykonywania pracy nauczycielskiej. Czy gdyby musiał odejść z pracy ze względu na stan zdrowia, ZUS przyzna mu wcześniejszą emeryturę na podstawie Karty Nauczyciela?
Obecnie mam 55 lat. Ukończyłem technikum chemiczne i po szkole od 26 października 1976 r. służyłem w wojsku. Służbę zakończyłem 22 października 1978 r. Pracę rozpocząłem 15 listopada 1978 r. i do dzisiaj pracuję w jednym zakładzie pracy. Do 31 grudnia 1998 r. pracowałem w warunkach szkodliwych. Czy będę mógł przejść na emeryturę, gdy ukończę 60 lat?
Rozwiązaliśmy stosunek pracy z pracownicą, która zdecydowała się przejść na wcześniejszą emeryturę z tytułu zatrudnienia w szczególnych warunkach (na podstawie art. 184 w zw. z art. 32 ustawy o emeryturach i rentach z FUS). Niedawno otrzymała z ZUS odmowę przyznania tego świadczenia. W uzasadnieniu odmowy ZUS wskazał, że przystąpiła ona do OFE i nie złożyła wniosku o przekazanie środków na dochody budżetu państwa. Co w chwili obecnej nasza była pracownica powinna zrobić, aby przyznano jej emeryturę?
Zatrudniamy pracownicę, która we wrześniu br. ukończy 59 lat. Pracuje w naszej firmie od ponad 31 lat. Pracownica słyszała, że ma możliwość przejścia na wcześniejszą emeryturę. Czy w jej przypadku lepiej będzie skorzystać z tej możliwości, czy powinna zaczekać na przyznanie emerytury w powszechnym wieku emerytalnym? Czy po nabyciu prawa do wcześniejszej emerytury nie będzie miała problemu z uzyskaniem emerytury po ukończeniu tego wieku i czy będzie mogła dorabiać do swojego świadczenia?
Zatrudniamy pracownika, który pracował w szczególnych warunkach przy pracach wymienionych w wykazie A. Chciałby on w sierpniu 2011 r. zwolnić się z pracy i przejść na wcześniejszą emeryturę przyznawaną na podstawie art. 184 ustawy emerytalnej, a tuż po przyznaniu świadczenia zatrudnić się ponownie na tym samym stanowisku. Obecnie taka praca nie znajduje się w nowych wykazach prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Czy pracownik będzie mógł pobierać emeryturę po ponownym zatrudnieniu w szczególnych warunkach?