Kategorie

Transport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadgodziny. Jedno jest pewne: ponad 90% kierowców pracuje w nadgodzinach. Niestety znaczna część pracowników traci należne wynagrodzenie za „nadliczbówki” z powodu błędów w rekompensowaniu tej pracy – wynika to z przyjęcia złej metody rozliczania. Błąd ten jest na tyle poważny, że został ujęty nawet w najnowszym projekcie zmian zasad rozliczania kierowców.
Świadczenie rozłąkowe - czy planuje się wprowadzenie rozłąkowego dla kierowców? Jak rozwiązać problem Pakietu Mobilności?
Praca zdalna w branży TSL to jedno z największych wyzwań w 2020 r. Nie każdy był gotowy na przeniesienie pracy z biura na home office. Jakie problemy napotkały firmy transportowe? Jakie rozwiązania zostały wprowadzone? Czy praca zdalna zostanie także po pandemii COVID-19? Jakie korzyści wynikają z pracy zdalnej?
Pierwsze zmiany z Pakietu mobilności obowiązują od 20 sierpnia 2020 r. Do 7 nowych regulacji dotyczących pracy kierowcy należą m.in.: obowiązkowy powrót kierowcy do bazy co 4 tygodnie, wymogi do wykorzystania dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych pod rząd, zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu, możliwość przedłużenia czasu jazdy o maksymalnie 1 lub 2 godziny przy powrocie do bazy czy nowe wyłączenia dotyczące tachografu.
Lęk Polaków o utratę pracy jest obecnie najwyższy od 10 lat. Okazuje się, że największe szanse na znalezienie nowej pracy w dobie koronawirusa ma inżynier i kierowca. Warto zwrócić uwagę na to, że to mężczyźni potrzebują mniej czasu na znalezienie zatrudnienia.
TSUE w wyroku z dnia 16 lipca 2020 r. w sprawie C-610/18 orzekł, że pracodawcą kierowców pojazdów ciężarowych zatrudnionych w międzynarodowym transporcie drogowym jest przedsiębiorstwo transportowe, które sprawuje faktyczne kierownictwo nad tymi kierowcami, ponosi koszty ich wynagrodzenia i jest faktycznie uprawnione do zwolnienia tych kierowców. Pracodawcą jest więc ten podmiot, który spełnia 3 wymienione warunki.
Zmiany w delegowaniu pracowników, które wejdą w życie 30 lipca 2020 r., nie dotyczą kierowców. Transport drogowy został wyłączony z tej regulacji. Nowe przepisy dotyczące kierowców zaczną obowiązywać 18 miesięcy od wejścia w życie Pakietu mobilności.
Pakiet mobilności został przyjęty bez poprawek w lipcu 2020 r. Jakie zmiany w pracy kierowcy wprowadza? Dotyczą przede wszystkim czasu pracy, przerw, odpoczynku kierowców oraz delegowania pracowników.
Polska jest przeciwna dyskryminującym przepisom Pakietu Mobilności takim, jak obowiązek powrotu ciężarówek do państwa członkowskiego siedziby przedsiębiorstwa co 8 tygodni czy ograniczenie wykonywania przewozów kabotażowych w formie okresu karencji. 9 państw (Polska, Bułgaria, Cypr, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Rumunia i Węgry) skierowało wspólne pismo w tej sprawie do posłów Parlamentu Europejskiego.
UE wprowadziła tymczasowe zmiany w transporcie od 4 czerwca 2020 r. Obowiązuje rozporządzenie ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli oraz okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu.
Koronawirus niemal z dnia na dzień zmienił sytuację na rynku pracy. Podczas gdy wiele z firm zastanawia się nad renegocjacją umów, czy nawet redukcją etatów, inne zgłaszają zwiększone zapotrzebowanie na pracowników. W zależności od tego, jak długo potrwają obecne obostrzenia w Polsce i na świecie, możemy być świadkami wielu zmian w dotychczasowej strukturze zatrudnionych. Co za tym idzie, duża część społeczeństwa może potrzebować wsparcia w przebranżowieniu się. Kto ma największe szanse na znalezienie nowego zatrudnienia w okresie pandemii? Gdzie można go szukać?
Pakiet mobilności został przegłosowany w pierwszym czytaniu przez Radę UE. Teraz czas na drugie czytanie i przyjęcie przez Parlament Europejski. Najprawdopodobniej dojdzie do tego w lipcu 2020 r. Pierwsze przepisy zaczną obowiązywać już po 20 dniach od opublikowania. Sprawdź, kiedy najwcześniej Pakiet może wejść w życie.
Wprowadza się tymczasowe zmiany w czasie pracy kierowców. Będą obowiązywały od 17 kwietnia do 31 maja 2020 r. Ile wynosi obecnie maksymalny dobowy i tygodniowy czas pracy?
W związku z epidemią koronawirusa zawieszony został obowiązek przechodzenia i dostarczania okresowych badań lekarskich i psychologicznych kierowców. Po odwołaniu stanu epidemii kierowcy będą mieli na to 60 dni.
Koronawirus szczególnie dotkliwie uderzył w branżę transportu. Tarcza antykryzysowa wprowadza takie rozwiązania, jak: przestój ekonomiczny, obniżenie czasu pracy, dofinansowanie do wynagrodzeń oraz wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy. Jak branża TSL może skorzystać z pomocy zapewnionej nowymi przepisami?