REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w czasie pracy kierowców 2022 - negocjacje

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK)
Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców to nowoczesna firma outsourcingowa, która świadczy kompleksowe usługi dla firm z branży TSL.
Zmiany w czasie pracy kierowców 2022 - trwają negocjacje z Ministerstwem Infrastruktury
Zmiany w czasie pracy kierowców 2022 - trwają negocjacje z Ministerstwem Infrastruktury
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w czasie pracy kierowców w 2022 r. będą dostosowane do unijnego pakietu mobilności. Trwają negocjacje z Ministerstwem Infrastruktury. Jak przebiegają?

Zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców i transporcie drogowym - negocjacje

Branża transportowa prowadzi zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie proponowanych zmian w ustawie o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym, które mają dostosować przepisy do unijnego pakietu mobilności. Według szacunków Forum Transportu Drogowego, w wyniku pierwszej propozycji zmian koszty dla przewoźników mogłyby wzrosnąć nawet o 30 mld złotych rocznie. – Ta kwota nie jest przeszacowana i oznaczałaby duże kłopoty dla wielu polskich firm transportowych. Na szczęście są dobre wieści, bo resort przyjął do wiadomości i realizacji większość naszych postulatów na ostatnim spotkaniu i jesteśmy na dobrej drodze do porozumienia – podkreśla Łukasz Włoch, ekspert Grupy Inelo, wybrany do grona przedstawicieli FTD na rozmowy z Ministerstwem.

Autopromocja

Podczas posiedzenia Forum Transportu Drogowego, które odbyło się 13 października 2021 r. wypracowano wspólne stanowisko wobec zmian proponowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, a także wybrano osoby, które będą reprezentowały środowisko przewoźników drogowych w rozmowach z resortem.

W skład zespołu weszli przedstawiciele zrzeszeń transportowych: Andrzej Bogdanowicz z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, Maciej Wroński ze Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, Piotr Mikiel z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, Zdzisław Szczerbaciuk z Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji oraz Łukasz Włoch z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców Grupy Inelo.

Zostaliśmy zaproszeni przez jednego współprzewodniczących FTD, prezesa OZPTD Pana Piotra Litwińskiego, dzięki czemu mieliśmy okazję zaprezentować nasze spojrzenie na ten temat w szerszym gronie. Następnie uczestnicy Forum Transportu Drogowego debatowali, kto powinien ich reprezentować w rozmowach z Ministerstwem, wskazując między innymi naszego głównego eksperta Łukasza Włocha jako jednego z przedstawicieli. To niewątpliwie wyraz uznania dla pracy, jaką Grupa Inelo wykonuje na co dzień na rzecz branży transportowej. Od blisko 15 lat zajmujemy się interpretacją przepisów polskich i unijnych czy zachodzącymi zmianami dotyczącymi organizacji pracy kierowców i ich rozliczania, właśnie w celu ograniczania ich negatywnych skutków dla przewoźników – opowiada Kamil Wolański Kierownik Działu Ekspertów Grupy INELO

Wzrost kosztów branży transportowej od 2 lutego 2022 r.

Przed rozmowami z Ministerstwem Infrastruktury Forum Transportu Drogowego ustaliło wspólne stanowisko. Sygnatariusze podkreślali w nim, że „wyrażają ogromne zaniepokojenie proponowanymi zmianami do ustawy o transporcie drogowym oraz do ustawy o czasie pracy kierowców”. Szacowali, że wprowadzenie pierwszej wersji zapisów proponowanych przez resort zwiększyłoby koszty branży transportu drogowego o 30 mld złotych rocznie. Dotyczyły one nowej organizacji pracy kierowców, eliminacji podróży służbowych, a co z tym idzie, wzrostu płac, związanych też m.in. z wejściem w życie przepisów pakietu mobilności (od 2 lutego 2022 roku). Dla wielu firm skala wzrostu wydatków może być nie do uniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty będą większe, co jest nieuniknione i przewoźnicy zdają sobie z tego sprawę, ale nie powinny wzrosnąć w tak drastyczny sposób

Gdyby pierwsze propozycje Ministerstwa weszły w życie, trudno byłoby przetrwać transportowi drogowemu. Były to zmiany, na które przewoźnicy nie mogli się zgodzić, bo byłyby nie do zrealizowania, jak choćby tworzenie harmonogramów pracy na miesiąc do przodu. W międzynarodowym transporcie drogowym nie możliwości, aby pracę kierowcy w sposób racjonalny zaplanować na tak długi okres – uważa Łukasz Włoch – Jeśli koszty działalności miałyby wzrosnąć o 30-40 proc. z miesiąca na miesiąc, to wiele firm transportowych tego nie udźwignie. Dlatego na przykład w kwestii wyższych wynagrodzeń dla kierowców wynikających z pakietu mobilności powinniśmy znaleźć rozwiązanie łagodzące te skutki. Koszty będą większe, co jest nieuniknione i przewoźnicy zdają sobie z tego sprawę, ale nie powinny wzrosnąć w tak drastyczny sposób.

Prace nad ostateczną wersją projektu ustawy

Wybrani przedstawiciele Forum Transportu Drogowego odbyli dwa spotkania robocze, a następnie 25 października 2021 r. doszło do konferencji uzgodnieniowej w związku z trwającymi konsultacjami publicznymi dotyczącymi projektu zmian w ustawie o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym. Postulaty branży transportowej zreferowali Maciej Wroński, Piotr Mikiel i Andrzej Bogdanowicz.

Prace poszły w bardzo dobrym kierunku i jest otwartość z każdej strony na uzgodnienie końcowej wersji. Większość postulatów podnoszonych przez FTD w dużej części zostało przyjęte do realizacji przez ministerstwo, czekamy na ostateczną wersję projektu ustawy – podkreśla Łukasz Włoch.

Nowe przepisy dotyczące kierowców - wyjaśnienia

Eksperci Grupy Inelo są także obecni w innych zespołach doradczych związanych z branżą transportową. W maju tego roku działająca przy Komisji Europejskiej Dyrekcja Generalna Komisji ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) podjęła decyzję o powołaniu Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców. W jej skład wchodzą organy administracyjne państw członkowskich oraz organizacje transportowe. Polskimi przedstawicielami są Margareta Przybyła (ZMPD), Joanna Jasiewicz (TLP) i Bartłomiej Zgudziak z Grupy INELO.

Do tej pory Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców obradowała online pięciokrotnie. W spotkaniach brało udział około 70 ekspertów z UE. – Skupialiśmy się przede wszystkim na wyjaśnieniu, kiedy kierowca będzie podlegał nowym przepisom i będzie traktowany jako pracownik delegowany, jak rozumieć przewozy bilateralne, rozładunki i doładunki w trakcie takiego transportu, a także jak będzie wyglądało delegowanie podczas przewozów cross–trade i kabotażowych – wyjaśnia Bartłomiej Zgudziak – Omawiane było także działanie nowej platformy, w której przewoźnik będzie musiał zgłaszać każdy przejazd podlegający pod przepisy dotyczące delegowania. Dzięki temu służby kontrolne będą miały informacje, czy i jaki typ transportu wykonuje kierowca, a nawet czy otrzymał wynagrodzenie zgodnie z przepisami, które wkrótce wejdą w życie.

Zagraniczne stawki wynagrodzeń kierowców

Kolejne spotkanie Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców zaplanowano na listopad. Poruszanymi tematami będą te związane ze sposobem rozliczania zagranicznych stawek dla kierowców w transporcie międzynarodowym. Przepisy dyrektywy, która będą obowiązywać od 2 lutego 2022 roku, sprawią, że polski przewoźnik będzie zobowiązany zapewnić takie same warunki zatrudnienia, jak mają kierowcy państwa, do którego wjeżdża. To oznacza rozliczenie zgodnie z lokalnymi, krajowymi przepisami ustawowymi, wykonawczymi i administracyjnymi lub umowami zbiorowymi. Firmy transportowe muszą liczyć się ze znacznie wyższą stawką zagranicznej płacy niż do tej pory.

To dla nas bardzo istotne tematy, szczególnie ten jak będzie wyglądało wyliczanie wynagrodzenia w poszczególnych krajach członkowskich. Dzięki temu, że jesteśmy w tej grupie mamy informacje z pierwszej ręki. Spotkanie najczęściej ma taki przebieg, że Dyrekcja Generalna Komisji ds. Mobilności i Transportu przedstawia prezentację na temat jednego z zagadnień, a potem zadajemy pytania, by wyjaśnić wszelkie wątpliwości w stosowaniu przepisów w praktyce – zaznacza Bartłomiej Zgudziak.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe przepisy dla rolników od 7 marca 2024 r. Zmiany dot. BHP przy obsłudze ciągników, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

    W czwartek 7 marca 2024 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie ministra rolnictwa i rozwoju wsi z 14 lutego 2024 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy obsłudze ciągników, maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie. Jakie zasady BHP wynikają z tego rozporządzenia? Co muszą wiedzieć rolnicy?

    Posiłki profilaktyczne. Czy nadejście wiosny zwalnia pracodawców z obowiązku wydawania posiłków profilaktycznych pracownikom

    Mamy dopiero początek marca, ale temperatury sięgające nawet kilkunastu stopni Celsjusza sugerują koniec zimy i początek wiosny. Czy oznacza to, że pracodawca może zaprzestać wydawania posiłków profilaktycznych pracownikom wykonującym prace fizyczne na otwartej przestrzeni podczas zimy?

    Można zarobić 7500 zł za miesiąc. I to na początku kariery. Co trzeba zrobić, że dostać taką pracę?

    7500 zł może zarobić student lub absolwent na płatnym stażu. Na chętnych czeka ponad 50 firm w 14 miastach Polski. Oferują stażystom wynagrodzenia w wysokości co najmniej 4500 zł. 1 marca 2024 r. ruszył nabór aplikacji w dwudziestej pierwszej edycji Programu Kariera. Kto może wziąć w nim udział?

    Podwyżka wynagrodzeń dla młodocianych pracowników od 1 marca 2024 r. W czasie nauki zawodu młodociany może zarobić nawet 754,04 zł

    Młodociani zatrudnieni w celu przygotowania zawodowego dostają podwyżki wynagrodzeń. Począwszy od 1 marca 2024 r. obowiązują nowe stawki, których podstawą jest wysokość przeciętnego wynagrodzenia w IV kwartale 2023 r. Dzięki temu młodociany w pierwszym roku nauki zawodu zarobi 603,23 zł, a w trzecim roku – 754,04 zł. 

    REKLAMA

    Dodatek aktywizacyjny w 2024 r. wynosi nawet 745,95 zł. Od 1 czerwca 2024 r. maksymalna kwota wzrasta do 834,72 zł. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić!

    Dodatek aktywizacyjny to jedno ze świadczeń wypłacanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przepisy określają, komu należy się dodatek aktywizacyjnej oraz przesłanki przyznania tego świadczenia. Obecnie dodatek aktywizacyjny wynosi maksymalnie 745,95 zł. 1 czerwca 2024 r. osoby uprawnione dostaną podwyżkę – dodatek aktywizacyjny wzrośnie do 834,72 zł.

    PFRON: Program „Aktywny samorząd” będzie kontynuowany w 2024 r. Można uzyskać pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, sprzętu elektronicznego, oprogramowania

    PFRON w 2024 r. będzie kontynuować program „Aktywny samorząd”. Można uzyskać pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, sprzętu elektronicznego, oprogramowania a także pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym. Wnioski o dofinansowanie można składać od 1 marca 2024 r.

    Nie ma żadnych prac nad projektem ograniczającym zakaz handlu w niedziele

    Nie milkną dyskusje i spekulacje dotyczące ograniczenia zakazu handlu w niedziele. Tymczasem ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że na chwilę obecną MRPiPS nie prowadzi żadnych prac nad projektem dotyczącym niedziel handlowych.

    Krótszy czas pracy w Polsce? Min. Dziemianowicz-Bąk: skrócenie tygodnia pracy o 1 dzień organizacyjnie łatwiejsze niż skrócenie o kilka godzin

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi analizy dotyczące czasu pracy, długości urlopów, dni pracy pod kątem ew. skrócenia tygodnia pracy. Resort pracy analizuje także pilotaże skrócenia tygodnia pracy, które wprowadzają same przedsiębiorstwa. Takie informacja przekazała 1 marca 2024 r. ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w Polsat News. Ministra wskazała, że osobiście jest najbardziej otwarta na propozycję premiera Donalda Tuska dotyczącą 4 dni, a nie 35 godzin pracy w tygodniu.

    REKLAMA

    5278,30 zł – tyle wynosi limit dorabiania na wcześniejszej emeryturze lub rencie

    Zwiększyły się limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów. Od 1 marca 2024 r. można dorobić 5278,30 zł. Wyższa kwota spowoduje zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia.

    1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Cię docenić?

    1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Ci docenić? Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę. Jakie uznanie? Przede wszystkim godne traktowanie pracowników, z poszanowaniem ich praw no i oczywiście finansowe świadczenia jak i różnego rodzaju benefity.

    REKLAMA