Kategorie

Praca przy komputerze

Praca zdalna została tymczasowo uregulowana ustawą covidową. Czy pracodawca ma obowiązek pokrywać koszty używania prywatnego sprzętu podczas pracy zdalnej? Czy za pracę zdalną będzie przysługiwał ryczałt, czy ekwiwalent za używanie prywatnego komputera?
Co wiemy o bezpieczeństwie danych osobowych, pracując zdalnie? Okazuje się, że pracownicy potrzebują odpowiedniego przeszkolenia z zakresu ochrony danych osobowych. Korzystanie z komputera służbowego w celach prywatnych, wyłączanie VPNa i brak ostrożności nie pomaga w zachowaniu bezpieczeństwa danych.
Epidemia koronawirusa spowodowała, że wielu pracowników przeszło na pracę zdalną. Przeznaczają teraz o 2-4 godziny więcej na pracę. Wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia ze zjawiskiem Zoom fatigue. Spędzanie o wiele więcej czasu przed komputerem i telefonem wpływa na ogromne zmęczenie i poczucie przytłoczenia społecznego. Rozwiązaniem tego problemu może być Cyber detox.
Chcemy wprowadzić do regulaminu pracy zakaz używania na terenie zakładu pracy prywatnych smartfonów, tabletów oraz czytników książek elektronicznych - w czasie 15-minutowej przerwy "śniadaniowej" i 5-minutowych przerw związanych z obsługą monitorów ekranowych. Czy możemy to zrobić? Czy taki zakaz może dotyczyć wszystkich pracowników czy wyłącznie osób na wybranych stanowiskach pracy? - pyta Czytelnik z Łodzi.
Osoby urodzone po 1948 roku mogą starać o rekompensatę za pracę przed monitorem kineskopowym. Praca ta zakwalifikowana została jako praca w szczególnych warunkach (sygnatura akt - III UK 150/18).
Do 8 godzin wydłużono maksymalny czas pracy kobiet w ciąży przy ekranie komputera. Wcześniej czas ten wynosił maksymalnie 4 godziny. Zmiany weszły w życie 1 maja.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić okulary korygują­ce wzrok pracownikom pracującym przy monito­rach ekranowych. Czy przewidziane są w tym zakresie zwolnienia podatkowe?
Od 1 maja 2017 r. przestanie obowiązywać obecna zasada, zgodnie z którą ciężarna może przepracować przy monitorze maksymalnie cztery godziny na dobę.
Jednym z kluczowych czynników mających wpływ na bezpieczeństwo pracy jest oświetlenie. Choć dokładne wymogi względem jego parametrów są uzależnione od specyfiki zadań wykonywanych w zakładzie, istnieją również zalecenia ogólne, wspólne dla wielu rodzajów stanowisk.
Pracownicy otrzymują od swojego pracodawcy różnego rodzaju świadczenia, m.in. okulary korygujące wzrok. Kwestie związane z koniecznością zapewnienia przez pracodawców okularów korygujących wzrok zostały uregulowane przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
Pracodawca powinien zapewnić okulary korygują­ce wzrok pracownikom pracującym przy monito­rach ekranowych (dotyczy to również laptopów). Obowiązek zapewnienia okularów korekcyjnych dotyczy tylko pracowników użytkujących w czasie pracy monitor ekranowy przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.
Przestrzeń biurową należy dostosować do młodych pracowników, czyli pracowników nowej generacji tzw. pokolenia Y. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę.
Ciesząc się letnim słońcem i długimi dniami, odsłaniamy okna i wpuszczamy do pomieszczeń naturalne światło, chętnie wyłączając towarzyszące nam przez większą część roku sztuczne oświetlenie. Jednak czy z punktu widzenia norm jest to dopuszczalne? Jak sprawdzić czy wyłączenie lamp nie będzie naruszeniem ustanowionych regulacji i nie stanie się podstawą do zarzutów ze strony Inspekcji Pracy?
Dostaję dodatek szkodliwy za pracę przy komputerze, czy będzie to miało w przyszłości (za 4 lata) jakiś wpływ na moja emeryturę?