REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalne oświetlenie biura - naturalne czy sztuczne?

 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Optymalne oświetlenie biura - naturalne czy sztuczne? / Fot. Fotolia
Optymalne oświetlenie biura - naturalne czy sztuczne? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ciesząc się letnim słońcem i długimi dniami, odsłaniamy okna i wpuszczamy do pomieszczeń naturalne światło, chętnie wyłączając towarzyszące nam przez większą część roku sztuczne oświetlenie. Jednak czy z punktu widzenia norm jest to dopuszczalne? Jak sprawdzić czy wyłączenie lamp nie będzie naruszeniem ustanowionych regulacji i nie stanie się podstawą do zarzutów ze strony Inspekcji Pracy?

Optymalne oświetlenie biura

Sztuczne oświetlenie wykorzystywane jest w pomieszczeniach komercyjnych niezależnie od pory roku, jednak latem wygasza się je znacznie częściej. Według ankiety przeprowadzonej przez jednego z producentów opraw oświetleniowych wśród pracowników biurowych, w 72% przypadków zimą lampy pozostają włączone przez ponad 6 godzin w ciągu dnia. Jednak wiosną i latem oświetlenie sztuczne działa przez 3/4 czasu pracy już tylko w co trzecim biurze. Choć zgaszenie lamp, gdy światło dzienne jest wystarczające, to naturalny i korzystny z punktu widzenia oszczędności i ekologii odruch, pojawiają się jednak wątpliwości, czy warunki oświetleniowe spełniają w tej sytuacji normatywne wymagania.

REKLAMA

Autopromocja

Parametry zgodne z prawem

Według normy PN-EN 12464-1:2012, parametry oświetleniowe wymagane dla stanowisk, na których wykonuje się takie zadania, jak: pisanie ręczne, na maszynie lub komputerze oraz czytanie są niezmienne w ciągu roku. Pracodawca zobowiązany jest zapewnić światło o natężeniu na poziomie 500 lx, współczynniku odzwierciedlenia barw Ra wynoszącym co najmniej 80 oraz wskaźniku olśnień UGR nie przekraczającym 19.

Korzyści wynikające z wykorzystania światła dziennego do oświetlania stanowisk pracy dotyczą zarówno oszczędności energetycznych jak i pozytywnego wpływu naturalnego światła na zdrowie i samopoczucie zatrudnionych. – Z unijnych przepisów wynika, że odpowiednie oświetlenie stanowisk pracy może być wytworzone przez światło dzienne, sztuczne lub kombinację obu rodzajów. Tam, gdzie to możliwe, zaleca się wręcz wykorzystanie okien. Ich zastosowanie jest korzystne przede wszystkim ze względu na pozytywne oddziaływanie na osoby zatrudnione wizualnego kontaktu ze światem zewnętrznym – mówi Maciej Gronert.

Rekomendowany produkt: Urlopy wypoczynkowe – udzielanie, ustalanie wymiaru i naliczanie wynagrodzenia

Pracodawca ma obowiązek zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polskimi Normami niezależnie od oświetlenia dziennego (rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm., § 26 ust. 2).] Z punktu widzenia przestrzegania norm zawartych w obowiązujących regulacjach prawnych, utrudnienie stanowi jednak duża zmienność natężenia światła dziennego. Jest ono zależne choćby od pory dnia, pory roku czy warunków atmosferycznych. Szacuje się, że zachmurzenie może czterokrotnie zmniejszyć ilość światła docierającego na daną powierzchnię. Dlatego, mierząc natężenie światła na stanowisku pracy, nie uwzględnia się promieniowania pochodzącego z zewnątrz. Pomiary natężenia oświetlenia elektrycznego przeprowadzane są w nocy lub po szczelnym zasłonięciu okien znajdujących się w pomieszczeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Tego rodzaju czynności podejmowane są zazwyczaj w momencie tworzenia nowych miejsc pracy. Pomiary utrzymują ważność do czasu zmiany ustawienia stanowisk lub zmiany rodzaju oświetlenia. Przepisy określają więc jasno, że obowiązkiem zatrudniającego jest zapewnić sztuczne światło o odpowiednich parametrach. Nie wiadomo jednak czy i kiedy można je wyłączyć latem.

Pomocny systemy zarządzania

REKLAMA

Z punktu widzenia przepisów, wystarczającym jest zaopatrzenie biura w oświetlenie elektryczne spełniające wymagania normatywne. Jednak ze względu na pozytywne oddziaływanie, wskazana jest również maksymalizacja dostępności oświetlenia dziennego, mimo że zgodnie ze sztuką nie uwzględnia się jego roli w zapewnieniu odpowiednich warunków pracy.

Jak zatem sprawdzić, czy oświetlenie dzienne jest w danym dniu wystarczające, by wyłączyć lub ograniczyć oddziaływanie sztucznego oświetlenia? Wskazówką mogą być odczucia osób zatrudnionych. Wygoda widzenia występuje wtedy, gdy zdolność rozróżniania szczegółów jest pełna, spostrzeganie przebiega sprawnie i szybko oraz nie prowadzi do odczucia przykrości, niewygody czy nadmiernego zmęczenia. Należy jednak pamiętać, że są to kryteria wysoce subiektywne, dlatego, by mieć pewność, że odpowiednie warunki oświetleniowe zostały zapewnione a także, by w pełni wykorzystać oszczędnościowy potencjał dłuższych dni, warto pomyśleć o zainstalowaniu w biurze czujników natężenia światła. - Automatyczne sterowanie oświetleniem w oparciu o czujniki, stale dokonujące pomiarów natężenia światła w pomieszczeniu, pozwala dostosować intensywność pracy opraw do zastanych warunków – mówi Maciej Gronert. - Jeśli światło dzienne osiąga niezbędną do pracy przy komputerze wartość 500 lx, lampy zostaną całkowicie wygaszone. Kiedy z odczytów wynika, że wymagane jest częściowe doświetlenie pomieszczenia, układy kontrolne dopasowują moc opraw – tak, by osiągały one zadane parametry. Branżowi eksperci wyliczyli, że wdrożenie systemu zarządzania oświetleniem z funkcją częściowego i całkowitego wygaszania opraw może wygenerować oszczędność w zakresie zużycia energii elektrycznej nawet na poziomie kilkudziesięciu procent.

Wymagania BHP dla pomieszczeń pracy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA