REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeń biurową należy dostosować do młodych pracowników, czyli pracowników nowej generacji tzw. pokolenia Y. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę.

Nowocześnie, czyli efektywnie – przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

REKLAMA

Postępująca rewolucja cyfrowa odmieniła schematy komunikacyjne i modele interakcji społecznych kolejnych pokoleń. W ślad za tym, w naturalnym sposób zmieniły się zasady dotyczące planowania przestrzeni, w których funkcjonują ich przedstawiciele. Obserwując układy nowoczesnych powierzchni biurowych, wyodrębnić można 4 główne kierunki w ich projektowaniu.

REKLAMA

Istnieje wiele zwrotów określających osoby urodzone między pierwszą połową lat osiemdziesiątych a początkowymi latami nowego tysiąclecia. Charakteryzując przedstawicieli „Pokolenia Y” (zwanego też „Millenialsami” czy „Net Generation”) często wspomina się o większej niż w przypadku ich rodziców lub dziadków pewności siebie oraz egocentrycznej postawie. Jednak wydaje się, że zjawiskiem, które najsilniej oddziałuje na sposób funkcjonowania tej grupy – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym - jest dostęp do Internetu i technologii cyfrowych na niespotykaną dotąd skalę.

Z amerykańskich badań przeprowadzonych na studentach urodzonych w latach 83-92 wynika, że 97% z nich ma komputer, a 94% telefon komórkowy. Nie bez przyczyny więc grupę tę nazywa się również „digital natives” – tymi, dla których korzystanie z urządzeń cyfrowych w niemal wszystkich obszarach funkcjonowania jest czymś naturalnym a nawet niezbędnym. Dlatego świadomi zmian pracodawcy coraz częściej sięgają po rozwiązania mające wyjść naprzeciw potrzebom wkraczającego na rynek pracy Pokolenia Y.

Rekomendowany produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Otwarta przestrzeń – otwarty umysł

Do lamusa odchodzi tradycyjny podział przestrzeni, w której każdy dział pracował na przydzielonym, często odseparowanym od reszty zespołu „terytorium”. Dzisiejsze rozwiązania zakładają zastosowanie elastycznych systemów zoptymalizowanych pod kątem pracy na urządzeniach mobilnych. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę. Dlatego biura typu open space dzielone są na strefy funkcjonalne. Znaczącą rolę odgrywają również obszary rekreacyjne, które sprzyjają integracji i bywają miejscem, w którym spontanicznie rodzi się wiele wartościowych pomysłów. Bardziej uporządkowanej pracy grupowej sprzyjają natomiast strefy, w których zespół może swobodnie dyskutować nad realizowanym projektem. To, że fizycznie dzielone pokoje biurowe zastępowane są coraz częściej przez otwartą przestrzeń, nie oznacza, ze nie jest ona uporządkowana. Podział powierzchni ma jednak charakter funkcjonalny, dostosowany do pracy projektowej, a do jego osiągnięcia nie jest konieczne postawienie architektonicznych barier w postaci ścian i drzwi. – Nowoczesna organizacja przestrzeni biurowej jest dużym wyzwaniem aranżacyjnym. Po odrzuceniu fizycznych ograniczeń, rolę wyodrębnienia poszczególnych stref przejęło światło – mówi Maciej Gronert. – Znaczenie ma nie tylko zapewnienie stanowiskom roboczym warunków oświetleniowych odpowiednich dla pracy z ekranem komputera, ale również oddziaływanie światłem na samopoczucie i emocje pracowników. Temperaturą barwową różnicuje się obszary rekreacyjne i te, w których wymagana jest podwyższona koncentracja – tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Motywująca kolorystyka

REKLAMA

Najnowsze rozwiązania pozwalają wystrojem wnętrza wspomagać efektywność pracowników. Jest to możliwe na przykład dzięki modyfikacji barwy światła. - Nowoczesne rozwiązania działające w technologii LED pozwalają emitować strumień odpowiadający parametrom naturalnego światła, charakterystycznego dla najjaśniejszej pory dnia, przy niewielkim zapotrzebowaniu na energię elektryczną – mówi Maciej Gronert. - Dzięki zwiększonej zawartości niebieskiej wiązki w spektrum, ograniczana jest synteza melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za wprowadzenie organizmu w stan odprężenia i snu. Lampy wykorzystujące tę technologię pomagają wydłużyć stan podwyższonej koncentracji pracowników, nawet gdy zewnętrzne warunki oświetleniowe wpływają niekorzystnie na ich samopoczucie.

Wyniki badań naukowych sugerują również, że znaczenie dla produktywności ma kolorystyka otoczenia. Na nasze samopoczucie i koncentrację pozytywnie wpływać mają m.in odcienie niebieskiego, zielonego i czerwieni. Eksperci twierdzą, że inne barwy mogą prowadzić do zmęczenia.

Ułatwiona komunikacja

Badacze z MIT dowiedli, że kluczowym czynnikiem efektywności zespołów roboczych jest poziom energii i zaangażowania ich członków w relacje nieformalne. Przykładem może być pewne call center, w którym chcąc wykorzystać ten efekt, wprowadzono wspólne przerwy kawowe dla grup zadaniowych. Zmiana przyniosła wzrost wydajności telemarketerów o 8%. Korzyści wynikające z wdrożenia tej zasady we wszystkich oddziałach firmy, zatrudniających łącznie 25 000 ludzi, oszacowano na 15 milionów dolarów w skali roku. Nie była to jednak jedyna korzyść, bowiem pozornie niewielka zmiana doprowadziła również wzrostu satysfakcji pracowników.

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Nowoczesne biura projektowane są tak, by zwiększyć prawdopodobieństwo spontanicznych interakcji, a co za tym idzie, maksymalizować pozytywne skutki zacieśniania relacji między pracownikami. Stąd pomysł na wykorzystanie mobilnych siedzisk i stolików, które pozwalają na szybkie dostosowanie przestrzeni do potrzeb uczestników danej interakcji i wygodne prowadzenie rozmów. Większą niż dotychczas wagę przywiązuje się również do urządzania stref rekreacyjno-gastronomicznych: kuchni, kawiarenek i stołówek.

Zielono mi

Oczywistym jest, że rośliny zielone są źródłem tlenu. Jak się jednak okazuje, w przestrzeni użytkowej wykazują również inne, cenne właściwości. Naukowcy University of Washington wykazali, że roślinność umieszczona w biurze wpływa na obniżenie poziomu stresu pracowników i zwiększenie ich efektywności. Uczestnicy eksperymentu, przebywający w pomieszczeniu, gdzie znajdowały się rośliny, byli o 12% bardziej produktywni i mniej spięci niż ci, którzy pracowali w przestrzeni pozbawionej zieleni. Włączenie natury w przestrzeń biurową pozwala również obniżyć poziom hałasu oraz zminimalizować ilość drobnoustrojów chorobotwórczych i grzybów obecnych w klimatyzowanym powietrzu.

Popularność biur elastycznych

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

MRPiPS: W cztery miesiące 2025 r. ponad 103 tys. zezwoleń na pracę dla cudzoziemców. Najczęściej dla obywateli Kolumbii, Filipin, Indii i Nepalu

Wstępne dane Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej za pierwsze 4 miesiące 2025 r. pokazują, że w tym okresie wydano w Polsce 103,2 tys. zezwoleń na pracę cudzoziemców. Najwięcej otrzymali Kolumbijczycy. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znaleźli się obywatele Filipin, Indii, Nepalu oraz Uzbekistanu. Jednocześnie zaledwie 1,2 tys. zezwoleń wydano dla pracowników z Ukrainy.

REKLAMA

Czy zmiana formy prawnej pracodawcy wpływa na PPK? [PRZYKŁADY]

Przepisy ustawy o PPK nie wyłączają ani nie modyfikują zasad kontynuacji bądź sukcesji wynikających np. z przepisów kodeksu spółek handlowych. Jeżeli po przekształceniu danemu podmiotowi przysługują nadal prawa i obowiązki, jakie miał przed przekształceniem, dotyczy to także praw i obowiązków wynikających z umowy o zarządzanie PPK.

Nieodpłatne kursy językowe dla pracowników. Aspekty prawne i podatkowe

Na co może liczyć pracownik chcący podnieść swoje kwalifikacje zawodowe? Czy pracodawca może finansować pracownikom kursy językowe ze środków ZFŚS? Kiedy sfinansowanie szkoleń językowych pracownikom jest dla nich przychodem? W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania!

6 najważniejszych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców od czerwca 2025 r.

Dnia 1 czerwca weszły w życie ważne przepisy zmieniające zasady legalnego zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zmiany można przedstawić w 6 głównych punktach. Oto najważniejsze przepisy prawne.

MRPiPS: Pilotaż skróconego czasu pracy 2025 – nabór wniosków od 14 sierpnia 2025, do 1 mln zł dofinansowania [SZCZEGÓŁY, WAŻNE TERMINY]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło szczegóły długo wyczekiwanego pilotażu skróconego czasu pracy. Program, pierwszy tego typu w Polsce i tej części Europy, zakłada praktyczne testowanie różnych modeli organizacji pracy przy wsparciu finansowym państwa. Wnioski o udział w pilotażu będzie można składać od 14 sierpnia do 15 września 2025 roku.

REKLAMA

Nowoczesne BHP czyli jak zmiany klimatu wpływają na bezpieczeństwo pracy

Jakich działań ze strony pracodawcy wymaga nowoczesne podejście do BHP? Czym jest dziś bezpieczeństwo pracy? Jak zmiany klimatu wpływają na zarządzanie bezpieczeństwem w firmie?

Od 2026 r. pracodawcy będą mieli dodatkowe obowiązki. Zmiany Kodeksu pracy wchodzą w życie

Kodeks pracy się zmienia. Nowe przepisy wejdą w życie na początku 2026 roku. Oznacza to dodatkowe obowiązki dla pracodawców. Co zmienia się w Kodeksie pracy? O czym muszą wiedzieć pracownicy?

REKLAMA