REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeń biurową należy dostosować do młodych pracowników, czyli pracowników nowej generacji tzw. pokolenia Y. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę.

Nowocześnie, czyli efektywnie – przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

Postępująca rewolucja cyfrowa odmieniła schematy komunikacyjne i modele interakcji społecznych kolejnych pokoleń. W ślad za tym, w naturalnym sposób zmieniły się zasady dotyczące planowania przestrzeni, w których funkcjonują ich przedstawiciele. Obserwując układy nowoczesnych powierzchni biurowych, wyodrębnić można 4 główne kierunki w ich projektowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Istnieje wiele zwrotów określających osoby urodzone między pierwszą połową lat osiemdziesiątych a początkowymi latami nowego tysiąclecia. Charakteryzując przedstawicieli „Pokolenia Y” (zwanego też „Millenialsami” czy „Net Generation”) często wspomina się o większej niż w przypadku ich rodziców lub dziadków pewności siebie oraz egocentrycznej postawie. Jednak wydaje się, że zjawiskiem, które najsilniej oddziałuje na sposób funkcjonowania tej grupy – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym - jest dostęp do Internetu i technologii cyfrowych na niespotykaną dotąd skalę.

Z amerykańskich badań przeprowadzonych na studentach urodzonych w latach 83-92 wynika, że 97% z nich ma komputer, a 94% telefon komórkowy. Nie bez przyczyny więc grupę tę nazywa się również „digital natives” – tymi, dla których korzystanie z urządzeń cyfrowych w niemal wszystkich obszarach funkcjonowania jest czymś naturalnym a nawet niezbędnym. Dlatego świadomi zmian pracodawcy coraz częściej sięgają po rozwiązania mające wyjść naprzeciw potrzebom wkraczającego na rynek pracy Pokolenia Y.

Rekomendowany produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

REKLAMA

Otwarta przestrzeń – otwarty umysł

Do lamusa odchodzi tradycyjny podział przestrzeni, w której każdy dział pracował na przydzielonym, często odseparowanym od reszty zespołu „terytorium”. Dzisiejsze rozwiązania zakładają zastosowanie elastycznych systemów zoptymalizowanych pod kątem pracy na urządzeniach mobilnych. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę. Dlatego biura typu open space dzielone są na strefy funkcjonalne. Znaczącą rolę odgrywają również obszary rekreacyjne, które sprzyjają integracji i bywają miejscem, w którym spontanicznie rodzi się wiele wartościowych pomysłów. Bardziej uporządkowanej pracy grupowej sprzyjają natomiast strefy, w których zespół może swobodnie dyskutować nad realizowanym projektem. To, że fizycznie dzielone pokoje biurowe zastępowane są coraz częściej przez otwartą przestrzeń, nie oznacza, ze nie jest ona uporządkowana. Podział powierzchni ma jednak charakter funkcjonalny, dostosowany do pracy projektowej, a do jego osiągnięcia nie jest konieczne postawienie architektonicznych barier w postaci ścian i drzwi. – Nowoczesna organizacja przestrzeni biurowej jest dużym wyzwaniem aranżacyjnym. Po odrzuceniu fizycznych ograniczeń, rolę wyodrębnienia poszczególnych stref przejęło światło – mówi Maciej Gronert. – Znaczenie ma nie tylko zapewnienie stanowiskom roboczym warunków oświetleniowych odpowiednich dla pracy z ekranem komputera, ale również oddziaływanie światłem na samopoczucie i emocje pracowników. Temperaturą barwową różnicuje się obszary rekreacyjne i te, w których wymagana jest podwyższona koncentracja – tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Motywująca kolorystyka

Najnowsze rozwiązania pozwalają wystrojem wnętrza wspomagać efektywność pracowników. Jest to możliwe na przykład dzięki modyfikacji barwy światła. - Nowoczesne rozwiązania działające w technologii LED pozwalają emitować strumień odpowiadający parametrom naturalnego światła, charakterystycznego dla najjaśniejszej pory dnia, przy niewielkim zapotrzebowaniu na energię elektryczną – mówi Maciej Gronert. - Dzięki zwiększonej zawartości niebieskiej wiązki w spektrum, ograniczana jest synteza melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za wprowadzenie organizmu w stan odprężenia i snu. Lampy wykorzystujące tę technologię pomagają wydłużyć stan podwyższonej koncentracji pracowników, nawet gdy zewnętrzne warunki oświetleniowe wpływają niekorzystnie na ich samopoczucie.

Wyniki badań naukowych sugerują również, że znaczenie dla produktywności ma kolorystyka otoczenia. Na nasze samopoczucie i koncentrację pozytywnie wpływać mają m.in odcienie niebieskiego, zielonego i czerwieni. Eksperci twierdzą, że inne barwy mogą prowadzić do zmęczenia.

Ułatwiona komunikacja

Badacze z MIT dowiedli, że kluczowym czynnikiem efektywności zespołów roboczych jest poziom energii i zaangażowania ich członków w relacje nieformalne. Przykładem może być pewne call center, w którym chcąc wykorzystać ten efekt, wprowadzono wspólne przerwy kawowe dla grup zadaniowych. Zmiana przyniosła wzrost wydajności telemarketerów o 8%. Korzyści wynikające z wdrożenia tej zasady we wszystkich oddziałach firmy, zatrudniających łącznie 25 000 ludzi, oszacowano na 15 milionów dolarów w skali roku. Nie była to jednak jedyna korzyść, bowiem pozornie niewielka zmiana doprowadziła również wzrostu satysfakcji pracowników.

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Nowoczesne biura projektowane są tak, by zwiększyć prawdopodobieństwo spontanicznych interakcji, a co za tym idzie, maksymalizować pozytywne skutki zacieśniania relacji między pracownikami. Stąd pomysł na wykorzystanie mobilnych siedzisk i stolików, które pozwalają na szybkie dostosowanie przestrzeni do potrzeb uczestników danej interakcji i wygodne prowadzenie rozmów. Większą niż dotychczas wagę przywiązuje się również do urządzania stref rekreacyjno-gastronomicznych: kuchni, kawiarenek i stołówek.

Zielono mi

Oczywistym jest, że rośliny zielone są źródłem tlenu. Jak się jednak okazuje, w przestrzeni użytkowej wykazują również inne, cenne właściwości. Naukowcy University of Washington wykazali, że roślinność umieszczona w biurze wpływa na obniżenie poziomu stresu pracowników i zwiększenie ich efektywności. Uczestnicy eksperymentu, przebywający w pomieszczeniu, gdzie znajdowały się rośliny, byli o 12% bardziej produktywni i mniej spięci niż ci, którzy pracowali w przestrzeni pozbawionej zieleni. Włączenie natury w przestrzeń biurową pozwala również obniżyć poziom hałasu oraz zminimalizować ilość drobnoustrojów chorobotwórczych i grzybów obecnych w klimatyzowanym powietrzu.

Popularność biur elastycznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Na wniosek Z-12 jest 12 miesięcy od zgonu

Nie 4 tys., a 7 tys. zł zasiłku pogrzebowego z ZUS od 2026 r. Długo wyczekiwana waloryzacja w końcu wchodzi w życie. Ile czasu zasiłek ten wynosił 4 tys. zł? Na wniosek Z-12 (czyli wniosek o zasiłek pogrzebowy) jest 12 miesięcy, licząc od dnia zgonu.

To koniec działu XI KP - likwidacja przepisów. Pracownicy, pracodawcy, działy kadr: 13 grudnia 2025 wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy. Czekano na nią kilkadziesiąt lat

Uchyla się dział jedenasty z Kodeksu pracy (sic!). Co za zmiana dla pracowników, pracodawców, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców! Na taką zmianę czekano kilkadziesiąt lat. Naukowcy już dawno mówili, że trzeba to zrobić i stało się! Ale uwaga, z jednej strony likwidacja przepisów, a z drugiej strony już w dniu 13 grudnia 2025 r. wchodzi w życie totalnie nowa ustawa o kolosalnym znaczeniu dla polskiego prawa pracy, a konkretnie dla ZPP.

NSA wydaje kolejny przełomowy wyrok w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób

W listopadowym wyroku NSA wydaje kolejne ważne interpretacje w sprawie renty, stażu i kwalifikacji chorób. NSA potwierdził restrykcyjne podejście do świadczeń przyznawanych „w drodze wyjątku". Podkreślono, że wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie – brak jednej (np. odpowiedniego okresu składkowego) wyklucza możliwość przyznania świadczenia. Wyrok pokazuje, że trudna sytuacja życiowa, choć istotna, nie wystarczy bez spełnienia wymogów formalnych. Jaka jest więc konsekwencja wyroku?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów?

Kolory, wykresy i kontekst – psychologia odbioru danych w controllingu. Jak kolory i forma wpływają na decyzje menedżerów? Okazuje się, że organizacje cierpią dziś na paradoks „nadmiaru danych i braku wiedzy”, co w połączeniu ze spadkiem czasu skupienia uwagi do zaledwie 47 sekund paraliżuje proces decyzyjny. Rozwiązaniem niekoniecznie jest nowa technologia (w tym AI), lecz wykorzystanie w raportowaniu wiedzy o psychologii percepcji oraz data storytellingu. Współczesny raport musi być intuicyjny, by menedżer mógł go zrozumieć w niecałą minutę. Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak diagnoza kontekstu, dobór wykresów i kolorów zmniejsza obciążenie poznawcze i poprawia jakość decyzji biznesowych.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA