REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

TRILUX Polska Sp. z o. o.
ekspert z zakresu BHP
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia
Przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przestrzeń biurową należy dostosować do młodych pracowników, czyli pracowników nowej generacji tzw. pokolenia Y. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę.

Nowocześnie, czyli efektywnie – przestrzeń biurowa dla pracowników nowej generacji

Postępująca rewolucja cyfrowa odmieniła schematy komunikacyjne i modele interakcji społecznych kolejnych pokoleń. W ślad za tym, w naturalnym sposób zmieniły się zasady dotyczące planowania przestrzeni, w których funkcjonują ich przedstawiciele. Obserwując układy nowoczesnych powierzchni biurowych, wyodrębnić można 4 główne kierunki w ich projektowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje wiele zwrotów określających osoby urodzone między pierwszą połową lat osiemdziesiątych a początkowymi latami nowego tysiąclecia. Charakteryzując przedstawicieli „Pokolenia Y” (zwanego też „Millenialsami” czy „Net Generation”) często wspomina się o większej niż w przypadku ich rodziców lub dziadków pewności siebie oraz egocentrycznej postawie. Jednak wydaje się, że zjawiskiem, które najsilniej oddziałuje na sposób funkcjonowania tej grupy – zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym - jest dostęp do Internetu i technologii cyfrowych na niespotykaną dotąd skalę.

Z amerykańskich badań przeprowadzonych na studentach urodzonych w latach 83-92 wynika, że 97% z nich ma komputer, a 94% telefon komórkowy. Nie bez przyczyny więc grupę tę nazywa się również „digital natives” – tymi, dla których korzystanie z urządzeń cyfrowych w niemal wszystkich obszarach funkcjonowania jest czymś naturalnym a nawet niezbędnym. Dlatego świadomi zmian pracodawcy coraz częściej sięgają po rozwiązania mające wyjść naprzeciw potrzebom wkraczającego na rynek pracy Pokolenia Y.

Rekomendowany produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

REKLAMA

Otwarta przestrzeń – otwarty umysł

Do lamusa odchodzi tradycyjny podział przestrzeni, w której każdy dział pracował na przydzielonym, często odseparowanym od reszty zespołu „terytorium”. Dzisiejsze rozwiązania zakładają zastosowanie elastycznych systemów zoptymalizowanych pod kątem pracy na urządzeniach mobilnych. Przestrzeń aranżuje się tak, by sprzyjała ona nie tylko efektywnej pracy zespołowej, ale też kreowaniu niecodziennych pomysłów i zapewniała przyjemną, odprężającą atmosferę. Dlatego biura typu open space dzielone są na strefy funkcjonalne. Znaczącą rolę odgrywają również obszary rekreacyjne, które sprzyjają integracji i bywają miejscem, w którym spontanicznie rodzi się wiele wartościowych pomysłów. Bardziej uporządkowanej pracy grupowej sprzyjają natomiast strefy, w których zespół może swobodnie dyskutować nad realizowanym projektem. To, że fizycznie dzielone pokoje biurowe zastępowane są coraz częściej przez otwartą przestrzeń, nie oznacza, ze nie jest ona uporządkowana. Podział powierzchni ma jednak charakter funkcjonalny, dostosowany do pracy projektowej, a do jego osiągnięcia nie jest konieczne postawienie architektonicznych barier w postaci ścian i drzwi. – Nowoczesna organizacja przestrzeni biurowej jest dużym wyzwaniem aranżacyjnym. Po odrzuceniu fizycznych ograniczeń, rolę wyodrębnienia poszczególnych stref przejęło światło – mówi Maciej Gronert. – Znaczenie ma nie tylko zapewnienie stanowiskom roboczym warunków oświetleniowych odpowiednich dla pracy z ekranem komputera, ale również oddziaływanie światłem na samopoczucie i emocje pracowników. Temperaturą barwową różnicuje się obszary rekreacyjne i te, w których wymagana jest podwyższona koncentracja – tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Motywująca kolorystyka

Najnowsze rozwiązania pozwalają wystrojem wnętrza wspomagać efektywność pracowników. Jest to możliwe na przykład dzięki modyfikacji barwy światła. - Nowoczesne rozwiązania działające w technologii LED pozwalają emitować strumień odpowiadający parametrom naturalnego światła, charakterystycznego dla najjaśniejszej pory dnia, przy niewielkim zapotrzebowaniu na energię elektryczną – mówi Maciej Gronert. - Dzięki zwiększonej zawartości niebieskiej wiązki w spektrum, ograniczana jest synteza melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za wprowadzenie organizmu w stan odprężenia i snu. Lampy wykorzystujące tę technologię pomagają wydłużyć stan podwyższonej koncentracji pracowników, nawet gdy zewnętrzne warunki oświetleniowe wpływają niekorzystnie na ich samopoczucie.

Wyniki badań naukowych sugerują również, że znaczenie dla produktywności ma kolorystyka otoczenia. Na nasze samopoczucie i koncentrację pozytywnie wpływać mają m.in odcienie niebieskiego, zielonego i czerwieni. Eksperci twierdzą, że inne barwy mogą prowadzić do zmęczenia.

Ułatwiona komunikacja

Badacze z MIT dowiedli, że kluczowym czynnikiem efektywności zespołów roboczych jest poziom energii i zaangażowania ich członków w relacje nieformalne. Przykładem może być pewne call center, w którym chcąc wykorzystać ten efekt, wprowadzono wspólne przerwy kawowe dla grup zadaniowych. Zmiana przyniosła wzrost wydajności telemarketerów o 8%. Korzyści wynikające z wdrożenia tej zasady we wszystkich oddziałach firmy, zatrudniających łącznie 25 000 ludzi, oszacowano na 15 milionów dolarów w skali roku. Nie była to jednak jedyna korzyść, bowiem pozornie niewielka zmiana doprowadziła również wzrostu satysfakcji pracowników.

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Nowoczesne biura projektowane są tak, by zwiększyć prawdopodobieństwo spontanicznych interakcji, a co za tym idzie, maksymalizować pozytywne skutki zacieśniania relacji między pracownikami. Stąd pomysł na wykorzystanie mobilnych siedzisk i stolików, które pozwalają na szybkie dostosowanie przestrzeni do potrzeb uczestników danej interakcji i wygodne prowadzenie rozmów. Większą niż dotychczas wagę przywiązuje się również do urządzania stref rekreacyjno-gastronomicznych: kuchni, kawiarenek i stołówek.

Zielono mi

Oczywistym jest, że rośliny zielone są źródłem tlenu. Jak się jednak okazuje, w przestrzeni użytkowej wykazują również inne, cenne właściwości. Naukowcy University of Washington wykazali, że roślinność umieszczona w biurze wpływa na obniżenie poziomu stresu pracowników i zwiększenie ich efektywności. Uczestnicy eksperymentu, przebywający w pomieszczeniu, gdzie znajdowały się rośliny, byli o 12% bardziej produktywni i mniej spięci niż ci, którzy pracowali w przestrzeni pozbawionej zieleni. Włączenie natury w przestrzeń biurową pozwala również obniżyć poziom hałasu oraz zminimalizować ilość drobnoustrojów chorobotwórczych i grzybów obecnych w klimatyzowanym powietrzu.

Popularność biur elastycznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA