REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć?

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć?
Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Konieczne jest bardziej efektywne zwalczanie dyskryminacji w Europie. Czym zajmują się organy ds. równości i czy zakres ich kompetencji będzie poszerzony?
rozwiń >

Czy w UE dochodzi do dyskryminacji?

Jak podaje UE, w 2019 r. 59% Europejczyków nadal uważało, że dyskryminacja ze względu na pochodzenie etniczne jest powszechna w ich kraju. W przypadku orientacji seksualnej, religii, niepełnosprawności i wieku liczby te wynoszą odpowiednio 53%, 47%, 44% i 40%.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym zajmuj się organy ds. równości?

W grudniu 2022 r. Komisja Europejska przyjęła dwa wnioski mające na celu wzmocnienie organów ds. równości, tj. w zakresie ich niezależności, zasobów i uprawnień. Organy ds. równości to instytucje publiczne, które udzielają pomocy ofiarom dyskryminacji oraz wydają sprawozdania i zalecenia.

Equinet – europejska sieć organów ds. równości

Europejska sieć organów ds. równości (Equinet) skupia krajowe organy ds. równości w celu promowania wymiany informacji i najlepszych praktyk między członkami oraz organizuje wydarzenia mające na celu budowanie potencjału.

Organy będą głównie pomagały ofiarom dyskryminacji. W zakresie ich obowiązków będzie również zapobieganie nieuzasadnionemu nierównemu traktowaniu. promują równe traktowanie, zapewniając niezależną pomoc ofiarom dyskryminacji, przeprowadzając niezależne badania, publikując niezależne sprawozdania i wydając zalecenia w sprawach związanych z dyskryminacją. Konieczne jest bardziej efektywne zwalczanie dyskryminacji w Europie.

REKLAMA

Na jakiej podstawie funkcjonują dotychczasowe organy ds. równości?

Organy ds. równości zostały ustanowione:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dyrektywą w sprawie równości rasowej (2000/43/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie towarów i usług (2004/113/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie zatrudnienia (2006/54/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie samozatrudnienia (2010/41/UE). Te dwa ostatnie dodały dodatkową misję wymiany informacji z odpowiednimi organami europejskimi.

Wzmocnienie pozycji organów ds. równości

„Obowiązujące przepisy UE dotyczące organów ds. równości pozostawiają państwom członkowskim szeroki margines swobody w odniesieniu do ich struktury i funkcjonowania. Doprowadziło to do znacznych różnic między państwami członkowskimi, w szczególności w odniesieniu do uprawnień, niezależności, zasobów, dostępności i skuteczności organów ds. równości.”. Obecnie nie ma wspólnego formalnego monitorowania organów ds. równości. Wniosek przewiduje, że Komisja ustanowi wspólne wskaźniki w celu oceny skutków proponowanych środków i zapewnienia porównywalności danych gromadzonych na szczeblu krajowym. W założeniu co 5 lat Komisja będzie publikować sprawozdanie na temat sytuacji organów ds. równości w całej UE.

Jakie przepisy w zakresie organów ds. równości?

Komisja proponuje zestaw wiążących przepisów mających na celu wzmocnienie roli i niezależności organów ds. równości podaje, że:

  • Zwiększone kompetencje: We wnioskach rozszerzono kompetencje organów ds. równości na dwie obowiązujące dyrektywy: dyrektywę w sprawie równego traktowania w obszarze zatrudnienia i pracy oraz dyrektywę w sprawie równouprawnienia płci w dziedzinie zabezpieczenia społecznego.

  • Niezależność: Będzie istniał prawny wymóg, aby organy ds. równości były wolne od wpływów zewnętrznych, w szczególności w odniesieniu do ich struktury prawnej, odpowiedzialności, budżetu, personelu i kwestii organizacyjnych.

  • Wystarczające zasoby: państwa członkowskie będą musiały zapewnić organom ds. równości zasoby ludzkie, techniczne i finansowe niezbędne do skutecznego wykonywania wszystkich ich kompetencji.

  • Dostępność dla wszystkich ofiar: Usługi organów ds. równości będą musiały być bezpłatne i dostępne dla wszystkich ofiar na równych zasadach, w tym dla osób niepełnosprawnych. Organy ds. równości będą również musiały przedstawić skarżącym wstępną ocenę ich sprawy.

  • Konsultacje w sprawie procesu stanowienia prawa i polityki: instytucje publiczne będą zobowiązane do terminowego konsultowania się z organami ds. równości oraz do rozważenia ich zaleceń w kwestiach związanych z dyskryminacją i równym traktowaniem; Organy ds. równości będą również współpracować z innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu dzielenia się wiedzą i tworzenia synergii.

  • Zwiększone uprawnienia w sprawach dotyczących dyskryminacji: Organy ds. równości będą mogły badać przypadki dyskryminacji, wydawać opinie lub podejmować wiążące decyzje (w zależności od wyboru państw członkowskich) oraz występować w sądach w sprawach dotyczących dyskryminacji. Organy ds. równości będą również mogły zaproponować stronom w procedurze składania skarg alternatywny mechanizm rozstrzygania sporów, taki jak postępowanie pojednawcze lub mediacja.

  • Podnoszenie świadomości: państwa członkowskie i organy ds. równości zintensyfikują wysiłki mające na celu zapobieganie dyskryminacji i promowanie równości.

  • Dzielenie się wiedzą fachową: Organy ds. równości będą regularnie sporządzać sprawozdania na temat stanu równego traktowania i dyskryminacji oraz będą w stanie formułować zalecenia.

Podstawa prawna:

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie norm dla organów ds. równości w zakresie równego traktowania osób bez względu na ich pochodzenie rasowe lub etniczne, równego traktowania osób bez względu na ich religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zabezpieczenia społecznego oraz dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług, oraz skreślenie art. 13 dyrektywy 2000/43/WE i art. 12 dyrektywy 2004/113/WE

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracownicy 55 plus i 60 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę z 30.09.2025 r., która wyjaśnia ostatecznie sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej przed rozwiązaniem umowy o pracę. Powinni się tym zainteresować zwłaszcza pracownicy po 55. (kobiety) i 60. (mężczyźni) roku życia, bo orzeczenie przesądza o tym, czy pracodawca może im wypowiedzieć umowę o pracę, czy też obowiązuje go zakaz. Orzeczenie to zapadło na podstawie pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

ZUS: zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami?

Warto już teraz zapoznać się nowym komunikatem, aby przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia nie być rozczarowanym. Chodzi o zmiany dla seniorów od 1 grudnia 2025 r., ale tylko na 3 miesiące. Co dalej z emeryturami i rentami i nowymi progami? Od początku grudnia ZUS wprowadzi nowe kwoty progów, które obowiązują przez trzy miesiące — do końca lutego. Choć operacja ma charakter techniczny, w praktyce dla części emerytów i rencistów może oznaczać niższe, a nawet wstrzymane wypłaty już od najbliższego przelewu. Najłatwiej o pomyłkę w okresie grudzień–luty, gdy systemy ZUS i fiskusa "zderzają" dane o przychodach, weryfikując zgodność i wykrywając nawet niewielkie nadwyżki. Oto, jak zrozumieć nowe limity i uniknąć pułapek.

ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

REKLAMA

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA