REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć?

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć?
Dyskryminacja w UE – jak z nią walczyć?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Konieczne jest bardziej efektywne zwalczanie dyskryminacji w Europie. Czym zajmują się organy ds. równości i czy zakres ich kompetencji będzie poszerzony?
rozwiń >

Czy w UE dochodzi do dyskryminacji?

Jak podaje UE, w 2019 r. 59% Europejczyków nadal uważało, że dyskryminacja ze względu na pochodzenie etniczne jest powszechna w ich kraju. W przypadku orientacji seksualnej, religii, niepełnosprawności i wieku liczby te wynoszą odpowiednio 53%, 47%, 44% i 40%.

REKLAMA

Autopromocja

Czym zajmuj się organy ds. równości?

W grudniu 2022 r. Komisja Europejska przyjęła dwa wnioski mające na celu wzmocnienie organów ds. równości, tj. w zakresie ich niezależności, zasobów i uprawnień. Organy ds. równości to instytucje publiczne, które udzielają pomocy ofiarom dyskryminacji oraz wydają sprawozdania i zalecenia.

Equinet – europejska sieć organów ds. równości

Europejska sieć organów ds. równości (Equinet) skupia krajowe organy ds. równości w celu promowania wymiany informacji i najlepszych praktyk między członkami oraz organizuje wydarzenia mające na celu budowanie potencjału.

Organy będą głównie pomagały ofiarom dyskryminacji. W zakresie ich obowiązków będzie również zapobieganie nieuzasadnionemu nierównemu traktowaniu. promują równe traktowanie, zapewniając niezależną pomoc ofiarom dyskryminacji, przeprowadzając niezależne badania, publikując niezależne sprawozdania i wydając zalecenia w sprawach związanych z dyskryminacją. Konieczne jest bardziej efektywne zwalczanie dyskryminacji w Europie.

Na jakiej podstawie funkcjonują dotychczasowe organy ds. równości?

Organy ds. równości zostały ustanowione:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dyrektywą w sprawie równości rasowej (2000/43/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie towarów i usług (2004/113/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie zatrudnienia (2006/54/WE)

- dyrektywą w sprawie równości płci w dziedzinie samozatrudnienia (2010/41/UE). Te dwa ostatnie dodały dodatkową misję wymiany informacji z odpowiednimi organami europejskimi.

Wzmocnienie pozycji organów ds. równości

„Obowiązujące przepisy UE dotyczące organów ds. równości pozostawiają państwom członkowskim szeroki margines swobody w odniesieniu do ich struktury i funkcjonowania. Doprowadziło to do znacznych różnic między państwami członkowskimi, w szczególności w odniesieniu do uprawnień, niezależności, zasobów, dostępności i skuteczności organów ds. równości.”. Obecnie nie ma wspólnego formalnego monitorowania organów ds. równości. Wniosek przewiduje, że Komisja ustanowi wspólne wskaźniki w celu oceny skutków proponowanych środków i zapewnienia porównywalności danych gromadzonych na szczeblu krajowym. W założeniu co 5 lat Komisja będzie publikować sprawozdanie na temat sytuacji organów ds. równości w całej UE.

Jakie przepisy w zakresie organów ds. równości?

Komisja proponuje zestaw wiążących przepisów mających na celu wzmocnienie roli i niezależności organów ds. równości podaje, że:

  • Zwiększone kompetencje: We wnioskach rozszerzono kompetencje organów ds. równości na dwie obowiązujące dyrektywy: dyrektywę w sprawie równego traktowania w obszarze zatrudnienia i pracy oraz dyrektywę w sprawie równouprawnienia płci w dziedzinie zabezpieczenia społecznego.

  • Niezależność: Będzie istniał prawny wymóg, aby organy ds. równości były wolne od wpływów zewnętrznych, w szczególności w odniesieniu do ich struktury prawnej, odpowiedzialności, budżetu, personelu i kwestii organizacyjnych.

  • Wystarczające zasoby: państwa członkowskie będą musiały zapewnić organom ds. równości zasoby ludzkie, techniczne i finansowe niezbędne do skutecznego wykonywania wszystkich ich kompetencji.

  • Dostępność dla wszystkich ofiar: Usługi organów ds. równości będą musiały być bezpłatne i dostępne dla wszystkich ofiar na równych zasadach, w tym dla osób niepełnosprawnych. Organy ds. równości będą również musiały przedstawić skarżącym wstępną ocenę ich sprawy.

  • Konsultacje w sprawie procesu stanowienia prawa i polityki: instytucje publiczne będą zobowiązane do terminowego konsultowania się z organami ds. równości oraz do rozważenia ich zaleceń w kwestiach związanych z dyskryminacją i równym traktowaniem; Organy ds. równości będą również współpracować z innymi odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu dzielenia się wiedzą i tworzenia synergii.

  • Zwiększone uprawnienia w sprawach dotyczących dyskryminacji: Organy ds. równości będą mogły badać przypadki dyskryminacji, wydawać opinie lub podejmować wiążące decyzje (w zależności od wyboru państw członkowskich) oraz występować w sądach w sprawach dotyczących dyskryminacji. Organy ds. równości będą również mogły zaproponować stronom w procedurze składania skarg alternatywny mechanizm rozstrzygania sporów, taki jak postępowanie pojednawcze lub mediacja.

  • Podnoszenie świadomości: państwa członkowskie i organy ds. równości zintensyfikują wysiłki mające na celu zapobieganie dyskryminacji i promowanie równości.

  • Dzielenie się wiedzą fachową: Organy ds. równości będą regularnie sporządzać sprawozdania na temat stanu równego traktowania i dyskryminacji oraz będą w stanie formułować zalecenia.

Podstawa prawna:

Wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie norm dla organów ds. równości w zakresie równego traktowania osób bez względu na ich pochodzenie rasowe lub etniczne, równego traktowania osób bez względu na ich religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zabezpieczenia społecznego oraz dostępu do towarów i usług oraz dostarczania towarów i usług, oraz skreślenie art. 13 dyrektywy 2000/43/WE i art. 12 dyrektywy 2004/113/WE

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownicy pokolenia Z są postrachem pracodawców, a czego boją się zetki?

Pracownicy pokolenia Z są postrachem pracodawców, HR-owców i rekruterów. A czego boją się zetki? Czy pokolenie Z jest przygotowane do wejścia na rynek pracy?

Świadczenia dla osób niepełnosprawnych 2024 i 2025 r. Jak wystąpić, wysokość, terminy

Poniżej znajduje się zbiór świadczeń dla osób niepełnosprawnych wraz z informacjami o tym, jakie warunki należy spełniać by ubiegać się o konkretne świadczenia, jak o nie wystąpić, a także o ich wysokości.

MRPiPS: Rząd poprze projekt ustawy dotyczącej renty wdowiej. W czwartek będzie drugie czytanie w Sejmie. Jakie zmiany zaproponował rząd?

Rząd poprze obywatelski projekt ustawy w sprawie renty wdowiej - poinformowała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej. W czwartek, 25 lipca, Sejm przeprowadzi drugie czytanie projektu.

Czy można zwolnić pracownika w wieku przedemerytalnym? Oczywiście, że można!

Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi w wieku przedemerytalnym. Prawo pracy przewiduje jednak przypadki, gdy taka ochrona nie przysługuje pracownikowi i możliwe jest zwolnienie go z pracy. Co to za przypadki?

REKLAMA

Świadczenie rehabilitacyjne 2024 i 2025 r. Dla kogo, jak wystąpić, wysokość

Przy przedłużającej się chorobie warto pamiętać, że po wyczerpaniu limitu zasiłku chorobowego, można wystąpić o dodatkowe świadczenie, dzięki któremu będzie można dalej dochodzić do siebie. Sprawdź, czym jest świadczenie rehabilitacyjne, komu przysługuje, jak o nie wystąpić, a także jaka jest wysokość tego świadczenia.

Pracodawcy chcą wiedzieć o dorabianiu i dodatkowych umowach pracownika. Dlaczego?

Dlaczego pracodawcy chcą wiedzieć o dodatkowych umowach pracownika? Okazuje się, że widzą w nich zagrożenie. Czy pracownik musi informować głównego pracodawcę o podejmowanych dodatkowych zleceniach i dorabianiu do podstawowego wynagrodzenia?

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Jakie są założenia tej ustawy? Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2025 r.?

Rząd pracuje nad projektem nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowa ustawa wdraża dyrektywę dotyczącą minimalnych wynagrodzeń w Unii Europejskiej. Kiedy minimalne wynagrodzenie zostanie ustalone według nowych przepisów?

Zaległy urlop do 30 września 2024

Zbliża się ważny termin, którego pracownicy i pracodawcy nie powinni przegapić. Z dniem 30 września 2024 r. przedawnią się niewykorzystane urlopy, które przysługiwały za rok 2020 r. a które powinny być udzielone najpóźniej do 30 września 2021 r. 

REKLAMA

Mężczyźni do 55 roku życia i kobiety do 50 roku życia muszą zdecydować do końca lipca 2024 r. - ZUS czy OFE?

Mężczyźni do 55 roku życia i kobiety do 50 roku muszą zdecydować do końca lipca 2024 r. - gdzie będzie trafiać składka emerytalna? Na subkonto w ZUS czy do OFE? Kolejne okno transferowe będzie otwarte dopiero w 2028 roku.

Skrócone lekcje w roku szkolnym 2024/25. We wrześniu zmienić się mają kolejne przepisy

Kiedy słupek rtęci rośnie, a temperatury w Polsce są z roku na rok coraz wyższe, wydajność pracowników może spadać ale i wydajność uczniów podczas lekcji również może być niższa. Planowane są więc zmiany w edukacji. Mają być skrócone lekcje w roku szkolnym 2024/25, ponieważ we wrześniu mają zmienić się kolejne przepisy w zakresie pracy i nauki w upały.

REKLAMA