REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyskryminacja pracowników migrujących i ich dzieci

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Dyskryminacja pracowników migrujących
Dyskryminacja pracowników migrujących

REKLAMA

REKLAMA

Niezgodne z prawem Unii Europejskiej (UE) jest dostosowanie przyznawanych przez Austrię pracownikom, zasiłków rodzinnych i różnych przywilejów podatkowych w zależności od państwa miejsca zamieszkania ich dzieci. Prowadzi to do dyskryminacji (pośredniej) pracowników migrujących i ich dzieci opartej na przynależności państwowej.

Skarga na państwo członkowskie UE

Generalną zasadą jest, że skarga o stwierdzenie uchybienia państwa członkowskiego jest kierowana przeciwko temu państwu, jeżeli naruszyło ono zobowiązania pochodzące z prawa UE, którym jest związane. Skargę może wnieść Komisja Europejska lub inne państwo członkowskie. Każdorazowo w sprawie analizowany jest stan prawny państwa przeciwko któremu wnoszona jest skarga oraz dotychczasowe praktyki w zakresie jego stosowania. W wyroku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) może uznać, że doszło do uchybienia prawa UE i wówczas państwo, na które była składana skarga, powinno jak najszybciej zastosować się do wyroku. Jeżeli Komisja stwierdzi, że państwo nie zastosowało się do wyroku TSUE, może wnieść nową skargę i domagać się sankcji finansowych.

REKLAMA

Autopromocja

Skarga przeciwko Austrii

Jeszcze w 2019 r. Austria wprowadziła przepisy, które dotyczyły zasad obliczania świadczeń rodzinnych jak i podatków. Przywileje podatkowe dotyczyły: ulgi podatkowej dla gospodarstwa domowego o jednym dochodzie, ulgi podatkowej na pozostające na utrzymaniu dziecko, ulgi podatkowej dla rodzica samotnie wychowującego dziecko oraz ulgi podatkową z tytułu świadczeń alimentacyjnych. Świadczenia były przyznawane pracownikom, którzy posiadają dzieci/dziecko, jednak ważne było to, gdzie te dzieci/dziecko mają miejsce stałego pobytu. Zgodnie z wprowadzonym przez Austrię mechanizmem wysokość świadczeń uzależniona była właśnie od tego miejsca.

Przykład dyskryminacji - świadczenia rodzinne

Dla przykładu można wyobrazić sobie sytuację, że Polak pracujący w Austrii (jako pracownik migrujący), którego dzieci mieszkają na stale w innym państwie członkowskim niż Austria, np. w Polsce, nie ma takiego samego prawa do świadczeń socjalnych, jak np. Austriak pracujący w Austrii, którego dzieci mieszkają w Austrii. Nowy mechanizm opierał się więc na pośrednim kryterium dyskryminacyjnym jakim było miejsce pobytu dziecka. Austria uznała, że dostosowanie wysokości świadczenia może zostać przeprowadzone w górę lub w dół, stosownie do ogólnego poziomu cen w danym państwie członkowskim. Jeżeli więc w Polsce (w której żyją dzieci pracownika pracującego w Austrii) są niższe koszty życia, niż w Austrii, to świadczenie rodzinne również może być niższe. W konsekwencji Polska, Republika Czeska, Chorwacja, Rumunia, Słowenia, Słowacja i Urząd Nadzoru EFTA, poparły Komisję, która to wniosła do TSUE skargę przeciwko Austrii o takie dyskryminacyjne uregulowanie prawa.

Dyskryminacja pracowników migrujących i ich dzieci – wyrok TSUE z 16 czerwca 2022 r., C-328/20

W konsekwencji w dniu 16 czerwca 2022 r. zapadł wyrok TSUE w sprawie C-328/20 przeciwko Austrii. Sąd uznał, że uzależnienie przyznania pracownikom zasiłków rodzinnych i różnych przywilejów podatkowych, od państwa miejsca zamieszkania dzieci tych pracowników, jest niezgodne z  prawem UE, które zakazuje wszelkiej dyskryminacji w zakresie zabezpieczenia społecznego  opartej na przynależności państwowej pracowników migrujących. Świadczenia rodzinne i inne przywileje socjalne oraz podatkowe, nie mogą być uzależnione od kryterium migracyjnego, ponieważ są należne bez względu na przynależność państwową pracowników migrujących. W UE obowiązuje swobodny przepływ pracowników oraz zasady równego traktowania. Austria naruszyła więc przepisy art. 4 i 67 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, a także art. 7 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 492/2011 z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie swobodnego przepływu pracowników wewnątrz Unii.

Koordynacja systemu zabezpieczenia społecznego

Zgodnie z prawem UE, zasiłki rodzinne i ulga podatkowa na pozostające na utrzymaniu dziecko stanowią świadczenia rodzinne objęte rozporządzeniem w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Świadczenia pieniężne należne na podstawie ustawodawstwa jednego lub kilku państw członkowskich lub na podstawie niniejszego rozporządzenia nie podlegają jakimkolwiek obniżkom, zmianom, zawieszaniu, wstrzymywaniu lub konfiskacie z powodu tego, że beneficjent lub członkowie jego rodziny mieszkają w innym państwie członkowskim niż to, w którym znajduje się instytucja odpowiedzialna za ich wypłacanie. Istnieje konieczność ścisłej równoważności kwot świadczeń rodzinnych wypłacanych przez państwo członkowskie pracownikom, których członkowie rodziny zamieszkują w tym państwie członkowskim, i pracownikom, których członkowie rodziny zamieszkują w innym państwie członkowskim. Równoważność powinna istnieć nawet jeżeli różny jest poziom życia w różnych państwach UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 492/2011 z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie swobodnego przepływu pracowników wewnątrz Unii

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik pod ochroną. Nie można rozwiązać umowy o pracę, ale jest kilka wyjątków

Pracownicy, którym pozostały 4 lata do emerytury, podlegają ochronie przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Zatem umowy o pracę nie można wypowiedzieć pracownicy, która ukończyła 56 lat oraz pracownikowi, który skończył 61 lat. Ochrona kończy się, gdy zostanie osiągnięty wiek emerytalny.

Kodeks pracy w 2025 roku – jakie ważne zmiany nas czekają?

Ważne zmiany w Kodeksie pracy wejdą w życie w 2025 roku. Pracodawcy zostaną obciążeni nowymi obowiązkami. Umowy cywilnoprawne będą wliczane do stażu pracy. Przepisy o układach zbiorowych pracy znajdą się w osobnej ustawie. Wzrośnie wiele świadczeń przysługujących pracownikom. Zmiany w prawie pracy obejmują szeroki zakres zagadnień - od praw pracowniczych po mechanizmy wsparcia dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne i starsze.

Wybór instytucji zarządzającej PPK wymaga porozumienia z tzw. stroną społeczną

Wybór instytucji finansowej, która zarządza PPK, wymaga dokonania porozumienia ze stroną społeczną. Co to właściwie oznacza? Co więcej, porozumienia ze stroną społeczną wymaga również zmiana umowy o zarządzanie PPK oraz zmiana instytucji finansowej.

Wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy byłoby przedwczesne. Płace pracowników byłyby niższe

Tydzień pracy skrócony do czterech dni nie ma uzasadnienia. Krótszy tydzień pracy wymagałby zatrudnienia nowych pracowników. Niemożliwe byłoby utrzymanie wynagrodzeń na dotychczasowym poziomie.

REKLAMA

Urlop 2025 r.: urlop wypoczynkowy, urlop na żądanie, dni wolne od pracy

Urlop 2025 r.: urlop wypoczynkowy, urlop na żądanie, dni wolne od pracy. Komu przysługuje 20 dni, a kto może liczyć na 26 dni? Ile dni urlopu na żądanie w 2025 r.? Jak wypadają dni wolne od pracy w 2025 r.?

ZFŚS: Komu przysługuje dofinansowanie ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Pracownikom przysługują świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych np. w postaci dofinansowania do wypoczynku czy świadczeń wypłacanych z okazji świąt. Na jaką chwilę powinna być dokonana ocena, czy dana osoba spełnia warunki do wypłaty świadczeń z zfśs?

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
Rozwiąż quiz kadrowy w zakresie uprawnień rodzicielskich, który składa się z dziesięciu pytań a tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Pracodawcy chcą za wolne w Wigilię znieść wolne w Trzech Król albo 1 Maja. I bez wolnego w Wielki Piątek

W Sejmie trwają prace nad ustawą wprowadzającą wolne w Wigilię. Jest chyba już przesądzone, że ustawa wejdzie w życie. Ale przecież większa część z nas ma wolną Wigilię (albo pracuje kilka godzin, a potem wolna reszta dnia). Celna jest uwaga DGP, że większym problemem jest ustawowe zwolnienie z pracy w Wielki Piątek. Najbliższy 18 kwietnia 2025 r. Wielki Piątek nie jest obecnie wolny od pracy. Trwa dyskusja, aby w ten dzień praca trwała 4h. Jednak część pracodawców nie zgadza się na to i oczekują także rekompensaty za wolne w Wigilię w postaci pracy w Trzech Król albo 1 Maja. 

REKLAMA

Świadczenie wychowawcze. Czy 800 plus będzie wypłacane?

Rodzinom z dziećmi na utrzymaniu przysługuje w ramach programu „Rodzina 800 plus” świadczenie wychowawcze w wysokości 800 zł na dziecko. Okazało się, że program ma ograniczony wpływ na dzietność i pojawiły się głosy kwestionujące sens wypłacania świadczenia.

Poważne zmiany w prawie pracy w 2025 r. Nie tylko powiązane z minimalnym wynagrodzeniem

Zapowiadają się naprawdę poważne zmiany w prawie pracy w 2025 r. Zmiany związane z minimalnym wynagrodzeniem są już pewne. Pozostałe są w trakcie prac legislacyjnych, ale jest spore prawdopodobieństwo, że wejdą w życie w przyszłym roku. Jakie to zmiany?

REKLAMA