REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmiana skal podatkowych w 2019 r. i 2020 r. wpłynie na rozliczenia wynagrodzeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Jak zmiana skal podatkowych w 2019 r. i 2020 r. wpłynie na rozliczenia wynagrodzeń/fot.Shutterstock
Jak zmiana skal podatkowych w 2019 r. i 2020 r. wpłynie na rozliczenia wynagrodzeń/fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 października 2019 r. obowiązują wyższe zryczałtowane koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy. Ponadto od tej daty zamiast stawki 18% pracodawcy będą naliczać 17%  podatek od dochodów z pierwszego progu podatkowego, a na wniosek podatników - w wysokości 17,75% podstawy opodatkowania. Skutkiem wprowadzenia nowych parametrów podatkowych jest zmiana kwoty zmniejszającej podatek, która wynosi 43,76 zł miesięcznie.

W wyniku zmiany przepisów ustawy o pdof płatnicy i podatnicy muszą stosować różne koszty uzyskania przychodów, kwotę zmniejszającą podatek i stawkę podatku dla 3 okresów, tj.:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.,
  • za cały 2019 r.,
  • od 1 stycznia 2020 r.

Zasadniczo zmiany parametrów podatkowych od 1 października 2019 r. spowodują wzrost kwoty wynagrodzeń przypadających do wypłaty.

Wyższe pracownicze koszty uzyskania przychodów

Od 1 października do 31 grudnia 2019 r., a także od 1 stycznia 2020 r. miesięczne zryczałtowane koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej wynoszą:

  • 250 zł - w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej,
  • 300 zł - jeżeli miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę.

REKLAMA

Wprowadzenie zmiany wysokości kosztów pracowniczych w ostatnim kwartale 2019 r. będzie miało wpływ na rozliczenie podatkowe za cały 2019 r. W przepisach przejściowych wskazano bowiem nowe limity kosztów uzyskania przychodów, które należy zastosować do rozliczenia wszystkich przychodów pracowniczych osiągniętych w 2019 r. Podatnicy dokonując rozliczenia za ten rok zastosują zatem nowe wyższe stawki kosztów obowiązujące od 1 października 2019 r. Wyższe koszty uzyskania przychodów oznaczają wyższą kwotę przypadającą pracownikowi do wypłaty. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Porównanie wysokości kosztów pracowniczych w latach 2019-2020

Wysokość rocznych kosztów uzyskania przychodów:

Kiedy przysługują

od 1 stycznia do 30 września 2019 r.

od 1 października do 31 grudnia 2019 r.

od 1 stycznia 2020 r.

nie więcej niż 1335 zł

nie więcej niż 1751,25 zł

nie więcej niż 3000 zł

w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej

nie mogą przekroczyć łącznie 2002,05 zł

nie mogą przekroczyć łącznie 2626,54 zł

nie mogą przekroczyć łącznie 4500 zł

w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej

łącznie nie więcej niż 1668,72 zł

łącznie nie więcej niż 2151,54 zł

łącznie nie więcej niż 3600 zł

w przypadku gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę

nie mogą przekroczyć łącznie 2502,56 zł

nie mogą przekroczyć łącznie 3226,92 zł

nie mogą przekroczyć łącznie 5400 zł

w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę

Wyższe zryczałtowane koszty uzyskania przychodów będą też stosowane do obliczenia podatku od przychodów z działalności wykonywanej osobiście z tytułu:

  • pełnienia obowiązków społecznych lub obywatelskich,
  • powołania do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o pdof).
     

Dwie stawki podatku

Dla dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2020 r. stawka podatku dla podstawy opodatkowania nieprzekraczającej 85 528 zł (I próg podatkowy) wyniesie 17% (przed nowelizacją 18%). Jednak stawka w wysokości 17% obowiązuje już od 1 października 2019 r. Ustawodawca przyjął bowiem, że rozliczając cały 2019 r., podatnicy będą stosować dla pierwszego progu podatkowego stawkę 17,75%. W uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy zmieniającej wskazano, że:

(…) stawka podatku (17,75%) uwzględnia fakt, iż za trzy kwartały 2019 r. (od stycznia do września) najniższa stawka podatku, o której mowa w skali podatkowej, kształtuje się na poziomie 18%, natomiast dopiero w ostatnim kwartale 2019 r. (od października do grudnia) wynosi 17%. W skali całego roku 2019 daje to obniżkę o 0,25 pkt proc. w stosunku do roku ubiegłego. Tym samym stawka 17,75% jest wynikową obowiązywania w trakcie roku 2019 zarówno stawki 18%, jak i stawki 17%.

Zmiana skali podatkowej

Konsekwencją zmiany stawki podatkowej z 18% na 17% jest zmiana skali podatkowej dla 2019 r.

Skala podatkowa obowiązująca w 2019 r.

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

85 528

17,75%

minus kwota zmniejszająca podatek

85 528

15 181,22 zł

+ 32% nadwyżki ponad 85 528 zł

Natomiast docelowa skala podatkowa dla 2020 r. uwzględnia tylko stawkę 17% podatku.

Skala podatkowa obowiązująca w 2020 r.

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

85 528

17%

minus kwota zmniejszająca podatek

85 528

14 539,76 zł + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł


Roczna kwota wolna od podatku

Zmiana skali podatkowej zmodyfikowała wysokość rocznej kwoty zmniejszającej podatek, do zastosowania której podatnicy są uprawnieni przy dokonywaniu rocznego obliczenia podatku. Zmiany wprowadzono odrębnie dla całego 2019 r. i 2020 r.

Wysokość kwoty wolnej od podatku w latach 2019-2020

Podstawa obliczenia podatku

Kwota zmniejszająca podatek

2019

2020

nieprzekraczająca kwoty 8000 zł

1420 zł

1360 zł

wyższa od 8000 zł i nieprzekraczająca 13 000 zł

1420 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:

  • 871,70 zł x (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) : 5000 zł

1360 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:

  • 834,88 zł x (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) : 5000 zł

wyższa od 13 000 zł i nieprzekraczająca 85 528 zł

548,30 zł

525,12 zł

wyższa od 85 528 zł i nieprzekraczająca 127 000 zł

548,30 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:

548,30 zł x (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) : 41 472 zł

525,12 pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:

525,12 zł x (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) : 41 472 zł

Podatek od "małych zleceń"

Od 1 października 2019 r. zryczałtowany podatek od przychodów z umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika, w których kwota należności nie przekracza 200 zł, należy obliczać według stawki 17%.

Zaliczki na podatek dochodowy w 2020 r.

Od 1 stycznia 2020 r. zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego będą wynosić:

  • za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy nie przekroczył kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali - 17% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;
  • za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 17% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali.

Zmiana polega na tym, że w drugim ze wskazanych przypadków w jednym miesiącu płatnik zastosuje dwie stawki podatkowe - 17% i do nadwyżki ponad 85 528 zł - 32% (art. 2 ustawy z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Obowiązki płatnika przy obliczaniu podatku

Płatnicy przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od dochodów pracowników uzyskanych od 1 października do 31 grudnia 2019 r. zastosują:

  • zamiast 18% stawkę podatku wynoszącą 17%;
  • miesięczną kwotę zmniejszającą podatek w wysokości 43,76 zł (525,12 zł : 12 miesięcy).

W sytuacji gdy podatnik będzie chciał uniknąć dopłaty do podatku dochodowego za 2019 r. już na etapie potrącania z wynagrodzenia miesięcznych zaliczek podatkowych może domagać się naliczania wyższego podatku. Na wniosek podatnika przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych od 1 października do 31 grudnia 2019 r. płatnicy, m.in. pracodawcy, zleceniodawcy, zastosują bowiem zamiast stawki 17% stawkę podatku wynoszącą 17,75 % podstawy opodatkowania. Ponieważ nie wskazano terminu, w jakim płatnik powinien uwzględnić wniosek podatnika, należy przyjąć, że powinno to nastąpić od miesiąca złożenia wniosku, jeżeli płatnik będzie miał możliwość potrącenia wyższego podatku.

Załóżmy, że pod koniec października 2019 r. zleceniobiorca złożył zleceniodawcy wniosek o zastosowanie do jego przychodów stawki podatku wynoszącej 17,75%. Ponieważ za ten miesiąc wynagrodzenie zleceniobiorcy już zostało wypłacone, naliczenie wyższego podatku powinno nastąpić przy obliczaniu wynagrodzenia w kolejnym miesiącu, tj. w listopadzie 2019 r.

PODSTAWA PRAWNA:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

REKLAMA

Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Pracodawcy zapewniają psychologów online

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Okazuje się, że największą barierą przed skorzystaniem ze wsparcia z pomocy specjalisty są dla Polaków finanse. Pracodawcy zauważają problem i coraz częściej zapewniają pracownikom dostęp do psychologów online jako świadczenie pozapłacowe.

Ewenement: opiekunowie dzieci niepełnosprawnych mają większą ochronę w pracy: pracodawcy muszą zapewniać te usprawnienia [wyrok TSUE]

W przełomowym wyroku z 11 września 2025 roku, w sprawie Bervidi (C-38/24), Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) otworzył nowy rozdział w zakresie ochrony praw pracowniczych w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Sprawa włoska przyczyni się do poprawy sytuacji tysięcy, jak nie setek tysięcy pracowników będących opiekunami osób z niepełnosprawnościami. Orzeczenie dotyczy kwestii dotąd niedookreślonej: czy osobie, która opiekuje się dzieckiem z niepełnosprawnością, przysługuje ta sama ochrona przed dyskryminacją, jak osobom bezpośrednio dotkniętym niepełnosprawnością? Okazuje się, że tak, zatem ta rewolucyjna zmiana perspektywy może wpłynąć na kształt prawa pracy w całej Unii Europejskiej, a także w Polsce. Co zatem daje wyrok?

REKLAMA

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21) nie każdemu przynosi korzyść

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Należy złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21), ale nie każdemu przynosi on korzyść. Kto powinien złożyć wniosek, a kto nie? ZUS tłumaczy.

Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Czy możliwe jest wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? Komisja Sejmowa a analizująca petycję w niniejszej sprawie - wskazała na ważne aspekty tego pomysłu. Czy świadczenie mogłoby zawierać aż tak szeroki zakres podmiotowy?

REKLAMA