REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownik może sprawdzić, czy pracodawca „zapisał” go do PPK i na bieżąco monitorować stan swoich oszczędności w PPK

Małgorzata Jankowska
Ekspert PFR Portal PPK
Pracownik może sprawdzić, czy pracodawca „zapisał” go do PPK i na bieżąco monitorować stan swoich oszczędności w PPK
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik, który ma wątpliwości czy pracodawca „zapisał” go do PPK i czy odprowadza wpłaty na jego rachunek PPK, albo nie wie, w jakiej instytucji oszczędza w PPK – może sprawdzić to w istniejącym już dwa lata i prowadzonym przez PFR Portal PPK serwisie mojeppk.

Każdy uczestnik PPK, niezwłocznie po zawarciu przez pracodawcę – w jego imieniu i na jego rzecz – umowy o prowadzenie PPK, powinien otrzymać od instytucji finansowej, która prowadzi jego rachunek PPK tzw. list powitalny

Autopromocja

Informacje bezpośrednio z instytucji prowadzącej rachunek PPK

Z przesłanej informacji pracownik dowie się się nie tylko, że został „zapisany” do PPK i jaka instytucja finansowa prowadzi jego rachunek PPK, ale też m.in. o zasadach gromadzenia oszczędności w PPK i korzystania z nich przez uczestnika PPK. W informacji tej instytucja finansowa przekazuje też nowemu uczestnikowi dane dostępu do rachunku PPK za pośrednictwem serwisu internetowego. Dzięki temu uczestnik PPK może na bieżąco monitorować, co dzieje się na jego rachunku PPK i zarządzać zgromadzonymi na tym rachunku środkami.

Dodatkowo, raz w roku, w terminie do ostatniego dnia lutego, instytucja finansowa powinna przekazać uczestnikowi PPK roczną informację o wysokości środków zgromadzonych na jego rachunku PPK, wysokości wpłat dokonanych na ten rachunek w poprzednim roku kalendarzowym oraz innych transakcjach zrealizowanych na rachunku PPK uczestnika PPK w poprzednim roku kalendarzowym. 

Problem pojawia się, gdy informacja od instytucji finansowej do uczestnika PPK nie dociera albo uczestnik PPK stracił do niej dostęp – bez względu na powód zaistniałej takiej sytuacji.

Jeśli uczestnik PPK „zapomniał” danych dostępowych do rachunku PPK, wystarczy, że w tej sprawie skontaktuje się z instytucją finansową prowadzającą jego rachunek PPK. Gorzej, gdy uczestnik nie wie, czy został zapisany do PPK albo wie, że oszczędza w tym programie, ale nie wie w jakiej instytucji finansowej. W takiej sytuacji rozwiązaniem jest kontakt z pracodawcą lub skorzystanie z serwisu mojeppk.

Ważne

Po zalogowaniu w serwisie instytucji finansowej, uczestnik PPK może sprawdzać stan swoich środków na rachunku PPK w tej instytucji. Jeżeli nie może odnaleźć informacji, jaka instytucja finansowa prowadzi jego rachunek PPK, może ustalić to logując się w serwisie mojeppk (w serwisie tym uczestnik PPK może sprawdzić, w jednym miejscu, co dzieje się na wszystkich jego rachunkach PPK). 

Wszystkie informacje w jednym miejscu 

Po zalogowaniu w serwisie mojeppk, użytkownik PPK uzyskuje dostęp do zagregowanych danych o łącznych środkach zgromadzonych przez niego w PPK, a także do szczegółowych informacji o poszczególnych, utworzonych dla niego rachunkach PPK.

W serwisie mojeppk użytkownik PPK może sprawdzić:

  • wartość środków zgromadzonych w PPK – na wszystkich rachunkach łącznie i na poszczególnych rachunkach PPK;
  • wysokość wpłat do PPK – w podziale na wpłaty uczestnika, wpłaty pracodawcy i państwa, wraz z wyszczególnieniem wpłat podstawowych i dodatkowych;
  • listę wszystkich swoich rachunków PPK – m.in. z nazwą lub oznaczeniem pracodawcy oraz nazwą instytucji finansowej, która prowadzi dany rachunek;
  • w jakich funduszach zdefiniowanej daty oszczędza;
  • wartość dokonanych wypłat z PPK, a także zwrotów i wypłat w tzw. szczególnych sytuacjach życiowych;
  • datę i wysokość ostatniej wpłaty pracodawcy na dany rachunek PPK – ta informacja pomoże zweryfikować, czy aktywnie oszczędzamy na danym rachunku PPK.

Dostęp do serwisu na dwa sposoby

Dostęp do serwisu mojeppk jest możliwy poprzez przycisk „Zaloguj się” na www.mojeppk.pl albo bezpośrednio poprzez stronę serwisu – www.rachunek.mojeppk.pl. Do serwisu mojeppk najłatwiej zalogować się przez login.gov.pl (Profil Zaufany, aplikacja mObywatel, e-dowód). Innym sposobem jest logowanie przy użyciu konta utworzonego w tym serwisie, ale – aby założyć takie konto – trzeba znać m.in.: NIP pracodawcy, nazwę instytucji finansowej oraz kwotę ostatniej wpłaty podstawowej pracodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Instrukcja jak zalogować się w serwisie mojeppkk.pl znajduje się na stronie: https://rachunek.mojeppk.pl/auth/login

Zarządzanie środkami tylko w instytucji finansowej 

Należy jednak pamiętać, że serwis mojeppk ma wyłącznie charakter informacyjny. Jeżeli zatem uczestnik PPK zechce skorzystać ze środków zgromadzonych na rachunku PPK, będzie musiał zwrócić się w tej sprawie bezpośrednio do instytucji finansowej prowadzącej rachunek PPK, z którego ma być dokonana wypłata albo zwrot. 

Również wskazanie osób uprawnionych do środków z rachunku PPK po śmierci uczestnika wymaga kontaktu z instytucją finansową. Takie wskazanie wymaga formy pisemnej. Uczestnik PPK, który chce, aby wybrane przez niego osoby otrzymały po jego śmierci zgromadzone na rachunku PPK środki, bez przeprowadzenia postępowania spadkowego, musi zatem skontaktować się w tej sprawie bezpośrednio z instytucją finansową, prowadzącą jego rachunek PPK. 

Więcej na temat PPK na www.mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj.

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w BHP 2024. Tak powinno wyglądać miejsce pracy po 17 maja. Laptopy, krzesła biurka i nowe zasady ergonomii

W dniu 18 października 2023 r., po ponad dwóch dekadach, zaktualizowano przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy użyciu monitorów ekranowych, ustanowione przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej jeszcze w 1998 roku. Do 17 maja 2024 nowelizacja zobowiązuje pracodawców do dostosowania istniejących stanowisk z monitorami ekranowymi w sposób odpowiadający nowoczesnym wymogom. Natomiast wszystkie stanowiska, które zostały stworzone po 18 października 2023 r. muszą odpowiadać nowym standardom już od momentu powstania.

Redukcja etatów w Poczcie Polskiej. Czy nowy plan transformacji przewiduje likwidację spółki?

Zarząd Poczty Polskiej planuje w bieżącym roku zmniejszenie liczby stanowisk pracy o 5 tysięcy etatów. Wiceminister aktywów państwowych, Jacek Bartmiński, poinformował o tym w Sejmie. Przede wszystkim nie będą przedłużane umowy zlecenia oraz umowy o pracę na czas określony.

28 kwietnia Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy

W dniu 28 kwietnia przypada Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Warto w tym szczególnym czasie przypomnieć sobie, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jego i jego rodziny, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie, opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego niezależny.

Ważne zmiany dla pielęgniarek i położnych

Wreszcie sytuacja pielęgniarek i położnych będzie zrównana z innymi zawodami medycznymi.  Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego (CMKP). W przypadku kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych jest ono monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Będzie unifikacja i zawody medyczne będą podlegały pod CMKP.

REKLAMA

Świadczenie przedemerytalne z ZUS w 2024, ile wynosi, komu przysługuje, ile czasu jest wypłacane, jak załatwić

Takie świadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można otrzymywać nawet przez cztery lata. Jak sama nazwa wskazuje – świadczenie przedemerytalne przysługuje osobom, które nie osiągnęły jeszcze ustawowego wieku emerytalnego, a nie są objęte ochroną przedemerytalną z innego tytułu.

Zrób zakupy 28 kwietnia. Przed Tobą długi weekend!

W najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, sklepy będą otwarte. Jest okazja, żeby zaopatrzyć się we wszystkie produkty niezbędne na majówkę 2024.

Zwolnienia grupowe: Jakie są zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej?

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy od wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

REKLAMA

MZ: dane wrażliwe nie mogą być ujawniane w rejestrze zawodów medycznych

Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego ujawnia informacje o utracie prawa do wykonywania przez daną osobę zawodu medycznego. Przyczyny utraty mogą być różne, np. z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, nałogów, wyroków karnych czy dyscyplinarnych. To są dane wrażliwe - nie powinny więc być publicznie ujawniane. Łatwo sobie wyobrazić stygmatyzację tych osób i trudności życia społecznego czy zawodowego. Muszą zajść zmiany w prawie alarmują Ministerstwo Zdrowia i Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

REKLAMA