Pracodawca prowadzi PPE i może nie wdrożyć PPK. Czy to zwolnienie jest bezterminowe? Po 1 stycznia 2024 r. niektórzy pracodawcy będą musieli wdrożyć PPK
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawca, który był objęty jednym z czterech etapów uruchomienia PPK, przewidzianych w przepisach przejściowych ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, mógł podjąć decyzję o niestosowaniu tej ustawy z uwagi na prowadzenie PPE. Takie uprawnienie przysługiwało mu jednak tylko w przypadku, jeśli – w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK – prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia.
REKLAMA
Spółka, która zatrudniała 250 osób zatrudnionych według stanu na 31 grudnia 2018 r., została objęta ustawą o PPK od 1 lipca 2019 r. Należała do I etapu wdrożenia PPK, przewidzianego w przepisach przejściowych ustawy o PPK (art. 134). Podmioty z tej grupy miały obowiązek zawrzeć umowę o zarządzanie PPK do 25 października 2019 r., a umów o prowadzenie PPK, w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, do 12 listopada 2019 r. Spółka prowadziła jednak PPE, w którym – według stanu na 1 lipca 2019 r. – uczestniczyło 25% osób zatrudnionych, oraz naliczała i odprowadzała składki podstawowe do PPE w wysokości 3,5% wynagrodzenia, w związku z czym – korzystając z przysługującego jej uprawnienia – nie wdrożyła wówczas PPK. W 2023 roku spółka zmieniła zdanie i uruchomiła PPK. Nie może już zrezygnować z prowadzenia tego programu – nawet, jeżeli prowadzone przez nią PPE nadal spełnia – określone w ustawie o PPK – wymagania dot. poziomu partycypacji i wysokości składki podstawowej.
Z uprawnienia do niewdrożenia PPK z uwagi na prowadzenie PPE nie mogą skorzystać nowe podmioty zatrudniające, uruchamiające PPK już na zasadach ogólnych.
Spółka uzyskała status podmiotu zatrudniającego 1 grudnia 2023 r., w związku z czym – zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 16 ustawy o PPK – ma obowiązek zawrzeć umowy o prowadzenie PPK, w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, do 11 marca 2024 r. (10 marca to niedziela), a umowę o zarządzanie PPK – do 26 lutego 2024 r. Spółka nie może podjąć decyzji, że zamiast PPK wdroży PPE. W przypadku, gdy po zawarciu umowy o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK, utworzy PPE i będzie odprowadzać składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, będzie mogła, ale tylko w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, nie finansować – od miesiąca następującego po miesiącu, w którym PPE zostanie zarejestrowany przez KNF – wpłat do PPK za osoby, które przystąpiły do PPE (por. art. 13 ust. 2 ustawy o PPK). Spółka nie będzie mogła skorzystać ze wskazanej wyżej możliwości niefinansowania wpłat do PPK za osoby, które przystąpiły do PPE, jeżeli nie działa w niej zakładowa organizacja związkowa.
Utrata uprawnienia do niewdrożenia PPK
Pracodawca, który nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, ma obowiązek stosowania przepisów ustawy o PPK, począwszy od dnia:
- zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
- ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia,
- likwidacji PPE,
- opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania tego podmiotu,
- następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.
W takim przypadku terminy na zawarcie umowy o zarządzanie PPK oraz umów o prowadzenie PPK ustala się zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 16 ustawy o PPK. Oznacza to, że – licząc od dnia utraty omawianego uprawnienia – pracodawca ma obowiązek zawrzeć, w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, umowy o prowadzenie PPK w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy (90 dni). Natomiast umowę o zarządzanie PPK należy zawrzeć nie później niż na 10 roboczych przed zawarciem umów o prowadzenie PPK.
Pracodawca korzysta z uprawnienia do niewdrożenia PPK z uwagi na prowadzenie PPE. Jeżeli, po sprawdzeniu poziomu partycypacji w PPE, okaże się, że – według stanu na 1 stycznia – w PPE uczestniczyło mniej niż 25% osób zatrudnionych, pracodawca będzie miał obowiązek wdrożyć PPK. W takim przypadku będzie miał czas na zawarcie umów o prowadzenie PPK dla osób zatrudnionych do 10 kwietnia 2024 r., a umowy o zarządzanie PPK – do 26 marca 2024 r.
Zgodnie z art. 23a ustawy o pracowniczych programach emerytalnych, pracodawca ma obowiązek przekazać PFR S.A. oświadczenia o liczbie pracowników i uczestników zatrudnionych u tego pracodawcy według stanu na 1 stycznia i na 1 lipca w danym roku kalendarzowym. Oświadczenie to należy przekazać PFR do 31 stycznia i do 31 lipca danego roku kalendarzowego.
Więcej na temat PPK na www.mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.htm.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat