Czy można być uczestnikiem więcej niż jednego PPK?
REKLAMA
REKLAMA
Pracownik nie może sam zapisać się do PPK. Do programu zgłasza go zawsze zatrudniający go pracodawca, czyli jak nazywa go ustawa o PPK - podmiot zatrudniający. To on zawiera w imieniu i na rzecz pracownika umowę o prowadzenie PPK w następstwie czego instytucja finansowa, z którą pracodawca ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, zakłada pracownikowi indywidualny rachunek PPK, na który wpływać będą wpłaty podstawowe i dodatkowe zarówno te finansowane przez pracownika, jak i przez pracodawcę, a także wpłata powitalna i dopłaty roczne od państwa.
REKLAMA
Rachunków może być więcej
Jeśli zatem pracownik pracuje w dwóch firmach, w każdej z nich osobno zostanie zapisany do PPK (zostanie w jego imieniu i na jego rzecz zawarta umowa o prowadzenie PPK) i w każdej z nich oszczędzać będzie na odrębnym rachunku PPK. Również każda zmiana pracodawcy zwykle oznaczać będzie dla pracownika rozpoczęcie oszczędzania w nowej instytucji finansowej (otwarcie kolejnego rachunku PPK). Nawet bowiem w sytuacji, gdy dotychczasowy i nowy pracodawca współpracują z tą samą instytucją finansową, w nowej firmie dla pracownika otwierany jest nowy rachunek PPK, na który wpłaty odprowadzał będzie jego nowy pracodawca.
W każdym nowym miejscu pracy dla pracownika zawierana jest nowa umowa o prowadzenie PPK, co oznacza, że zakładany jest dla niego nowy rachunek PPK. Pracownik może jednak zadbać, aby jego oszczędności „podążały za nim”. Wymaga to tylko współdziałania z nowym pracodawcą.
Polecamy: PPK dla pracownika
Kłopotliwe rozdrobnienie oszczędności
Z biegiem czasu liczba rachunków każdego pracownika będzie zatem z oczywistych względów rosła. W takiej sytuacji zarządzanie gromadzonymi tam oszczędnościami może nie być łatwe. Dlatego w interesie pracownika jest skomasowanie ich na jednym rachunku PPK. Jak to zrobić? Odpowiedź daje art. 19 ustawy o PPK, przewidujący prostą procedurę przekazywania oszczędności uczestnika PPK zgromadzonych na rachunku, na którym oszczędzał w starej firmie na rachunek PPK, na którym będzie oszczędzał u nowego pracodawcy. Co istotne, nie wymaga ona dużego zaangażowania po stronie pracownika. Wystarczy, że nowozatrudniona osoba poinformuje nowego pracodawcę, że oszczędza już w PPK, a następnie nie sprzeciwi się transferowi swoich oszczędności z jednego rachunku na drugi.
Pracownik informuje…
Zatrudniając się w firmie, w której PPK już funkcjonuje, pracownik powinien pamiętać, aby - w terminie 7 dni po upływie 10 dni miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy jego zatrudnienia (90 dni) - złożyć pracodawcy oświadczenie o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK. Takie oświadczenie powinno zawierać oznaczenie instytucji finansowych, z którymi zawarto umowy o prowadzenie PPK (pomocniczy wzór takiego oświadczenia jest dostępny na stronie mojeppk.pl w zakładce: pliki do pobrania).
…pracodawca działa
Złożenie takiego oświadczenia, zobowiązuje pracodawcę do działania, czyli rozpoczęcia procesu wypłaty transferowej. Pracodawca, który otrzymał oświadczenie pracownika o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK (czyli o posiadanych przez niego rachunkach PPK), niezwłocznie po zawarciu - w imieniu i na rzecz tego pracownika - umowy o prowadzenie PPK, informuje go, że ma obowiązek złożyć w jego imieniu wniosek o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego dotychczasowym rachunku (rachunkach) PPK na nowy rachunek PPK.
Jeśli pracownik nie będzie chciał, aby jego pieniądze zostały przelane z jednego rachunku na drugi, powinien poinformować pracodawcę o braku zgody na ich transfer. Ma na to 7 dni od otrzymania informacji od pracodawcy. W takiej sytuacji środki zgromadzone na jego dotychczasowym rachunku PPK pozostaną na nim do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu. Jeśli takiego sprzeciwu nie złoży, pracodawca złoży w jego imieniu wniosek o wypłatę transferową. I w rezultacie oszczędności pracownika zostaną przetransferowane z rachunku, na którym oszczędzał w poprzedniej firmie na rachunek, w którym obecnie oszczędza.
Tylko jedna wpłata powitalna
Posiadanie kilku rachunków PPK nie oznacza, że pracownik dostanie kilka wpłat powitalnych lub kilka dopłat rocznych w ciągu jednego roku. Wpłata powitalna w wysokości 250 zł przyznawana jest bowiem tylko raz. Dopłata roczna w wysokości 240 zł, jak sama nazwa wskazuje, przyznawana jest co roku, oczywiście jeśli spełnione są warunki określone w ustawie o PPK. Jeśli pracownik posiada kilka rachunków PPK, jest ona przekazywana na rachunek PPK prowadzony na podstawie umowy o prowadzenie PPK, która została zawarta w jego imieniu i na jego rzecz najpóźniej. Gdyby okazało się, że tego samego dnia zawarto w imieniu uczestnika PPK i na jego rzecz więcej niż jedną umowę o prowadzenie PPK, dopłata trafi na rachunek, na którym wartość zgromadzonych środków jest większa.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat