REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się zmieniło w treści świadectwa pracy od 7 września 2019 r.

Magdalena Sybilska-Bonicka
Co się zmieniło w treści świadectwa pracy od 7 września 2019 r./fot. Shutterstock
Co się zmieniło w treści świadectwa pracy od 7 września 2019 r./fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Modyfikacje we wzorze świadectwa pracy wynikają ze zmian Kodeksu pracy, które weszły w życie 7 września 2019 r. Nowe terminy na sprostowanie świadectwa pracy w pouczeniu, brak konieczności informowania o właściwości sądu pracy - to niektóre ze zmian, które weszły w życie 7 września 2019 r.

We wzorze świadectwa pracy została zmieniona treść pouczenia o możliwości jego sprostowania. Zmiana polega na wskazaniu nowych terminów, w jakich można wystąpić o korektę świadectwa pracy do pracodawcy i następnie do sądu pracy. Terminy te zostały wydłużone z 7 do 14 dni. Zrezygnowano również z obowiązku wskazywania w pouczeniu konkretnego sądu pracy właściwego do rozpatrzenia żądania pracownika o sprostowanie świadectwa pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Modyfikacje we wzorze świadectwa pracy wynikają ze zmian Kodeksu pracy, które weszły w życie 7 września 2019 r. W związku z nimi konieczne było również dostosowanie rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy do nowych regulacji. Zostały one wprowadzone rozporządzeniem z 30 sierpnia 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy, które weszło w życie 7 września 2019 r.

Nowe terminy na sprostowanie świadectwa pracy w pouczeniu

Pracodawca ma obowiązek zamieszczania w świadectwie pracy pouczenia dla pracowników. W pouczeniu tym należy wskazać pracownikowi możliwość wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Jest to uprawnienie pracownika w razie wystąpienia w świadectwie pracy błędów, braku niezbędnych informacji czy niezgodności świadectwa pracy ze stanem faktycznym. Dotychczas osoba kończąca zatrudnienie miała możliwość złożenia wniosku o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa. Obecnie termin ten został wydłużony do 14 dni. Wydłużono także czas, w jakim pracownik, któremu pracodawca odmówił sprostowania świadectwa pracy, ma możliwość zwrócenia się do sądu pracy z żądaniem sprostowania tego dokumentu. Dotychczas było to 7 dni od dnia zawiadomienia pracownika o odmowie sprostowania świadectwa pracy, a obecnie jest to 14 dni. Jako zupełnie nowy element w pouczeniu pojawiła się informacja o możliwości wystąpienia przez pracownika do sądu pracy także w sytuacji, kiedy pracodawca w ogóle go nie zawiadomił o odmowie sprostowania świadectwa pracy (załącznik do rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy).

Polecamy: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

REKLAMA

Brak konieczności informowania o właściwości sądu pracy

W zmodyfikowanym wzorze świadectwa pracy w treści pouczenia usunięto konieczność wpisywania szczegółowych danych dotyczących właściwości sądu pracy, który może dokonać jego sprostowania. Oznacza to, że obecnie wystarczającą informacją jest wskazanie, iż pracownik może złożyć żądanie o sprostowanie świadectwa pracy do sądu pracy. Nie ma już konieczności wskazywania właściwego sądu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana danych pracodawcy

Pracodawca w nagłówku świadectwa pracy ma obowiązek wskazania swoich danych. Oprócz swojej nazwy własnej lub imienia i nazwiska (jeśli jest osobą fizyczną) oraz siedziby lub adresu zamieszkania dotychczas należało także podać REGON-PKD. W zmodyfikowanym wzorze wprowadzono natomiast możliwość podania numeru NIP lub numeru REGON-PKD pracodawcy.

Po zmianie przepisów dotyczących wzoru świadectwa pracy od 7 września 2019 r. pracodawca może zdecydować, czy podaje w nagłówku świadectwa pracy swój numer NIP czy numer REGON-PKD.

Brak kodu QR we wzorze świadectwa pracy

W zmodyfikowanym wzorze świadectwa pracy nie został natomiast zamieszczony kod QR, czyli fotokod umieszczany na każdej stronie świadectwa pracy. Przy użyciu odpowiedniej aplikacji miał on ułatwić dostęp do tego dokumentu osobom z problemami ze wzrokiem. Obowiązek wprowadzenia kodu QR do świadectw pracy, w górnym prawnym rogu, przewidywał projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy. Jednak w ostatecznej jego wersji, która weszła w życie 7 września 2019 r., nie został uwzględniony.

Pozostałe zmiany w rozporządzeniu

W rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy dokonano także innych zmian, które mają charakter porządkowy. Dostosowują treść rozporządzenia do przepisów Kodeksu pracy oraz rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Przewidziana dawniej w rozporządzeniu w sprawie świadectwa pracy możliwość wydania tego dokumentu innej niż pracownik osobie jest obecnie ujęta w Kodeksie pracy (art. 97 § 1 Kodeksu pracy). Zatem w ramach aktualizacji usunięto tą regulację z rozporządzenia, a pozostawiono tylko wytyczne co do formy upoważnienia, które powinno mieć postać papierową lub elektroniczną. Z rozporządzenia w sprawie świadectw pracy usunięto także zasady dotyczące terminów wydania świadectwa pracy, które obecnie również znajdują się w Kodeksie pracy. Usunięto też wytyczne co do sposobu przechowywania świadectwa pracy w aktach osobowych oraz sposobu wydawania jego kopii. Wynika to z uregulowania tych kwestii w § 18 rozporządzenia o dokumentacji pracowniczej. Doprecyzowano także przepis regulujący kwestię niszczenia świadectwa pracy, usuwanego z akt osobowych pracownika (np. w sytuacji kiedy świadectwo było wydane z błędem i należy je wymienić). Dotychczas w takim przypadku świadectwo pracy należało zniszczyć. Nowa regulacja wyraźnie nakazuje w takiej sytuacji zniszczenie świadectwa pracy, jednak należy tego dokonać w sposób uniemożliwiający odtworzenie jego treści.

Podstawa prawna

§ 1 - 2 i załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 30 sierpnia 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1709

§ 3 pkt 3 lit. d, § 18 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2369

art. 97 § 1, § 21, art. 971 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1495

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

REKLAMA

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

REKLAMA

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA