Czy kierowcy samochodów osobowych muszą mieć dodatkowe przerwy w pracy
REKLAMA
Kierowcom tym przysługuje tylko 15-minutowa przerwa „śniadaniowa”. Poza nią nie ma narzuconych bezpośrednio innych przerw, ale pracodawca musi pamiętać o konieczności zapewnienia bezpiecznego wykonywania pracy. Prowadzenie samochodu przez 10 godzin bez innych przerw niż 15-minutowa przerwa „śniadaniowa” nie jest wystarczające. Dlatego zalecamy udzielenie kierowcy dodatkowych przerw na odpoczynek.
Zarówno przepisy unijne, jak i polskie przewidują szczególne, dodatkowe przerwy dla kierowców. Rozporządzenie unijne nr 561/2006 wskazuje, że po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej 45 minut (należy pamiętać, że rozporządzenie odnosi się zasadniczo do każdego kierowcy, bez względu na to, na jakiej podstawie wykonuje przewóz). Przerwa ta nie przysługuje, jeśli kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwa ta może zostać podzielona maksymalnie na 2 części w taki sposób, by pierwsza przerwa trwała co najmniej 15 minut, zaś druga co najmniej 30 minut. Każdy 4,5-godzinny okres prowadzenia pojazdu powinien być połączony łącznie z co najmniej 45 minutami przerwy (art. 7 rozporządzenia unijnego nr 561/2006).
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat