Jak przekazać pracownikowi decyzję o zwolnieniu?
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowanie do rozmowy
Warto zastanowić się, czy decyzja o redukcji etatu lub likwidacji stanowiska jest konieczna. Może bowiem okazać się nieodwracalna, a chyba żadna firma nie chce stracić lub oddać konkurencji lojalnego specjalisty. Gdy decyzja jest pewna, należy rozpocząć przygotowania do rozmowy z pracownikiem. Pomocne okaże się przeanalizowanie różnych scenariuszy, po to by odpowiednio dobrać słowa i rozstać się w sposób profesjonalny. Zwalnianemu pracownikowi należy przedstawić konkretne powody.
REKLAMA
Sukces to kwestia relacji międzyludzkich, cz. 1
Dobór odpowiedniego miejsca i czasu
Informacja o zwolnieniu powinna być przekazana w warunkach komfortowych. Zwolnienia są stresujące przede wszystkim dla zwalnianego, ale również dla zwalniającego i pozostałych pracowników. Dlatego warto wybrać miejsce, w którym możliwe będzie odbycie dyskretnej rozmowy i jednocześnie nie zakłóci pracy pozostałych osób. Zakomunikowanie wypowiedzenia wymaga rozmowy osobistej, a w kwestii zwalniającego jest zrobienie wszystkiego, by rozmowa była jak najmniej traumatyczna.
Podanie powodu zwolnienia
Wydawać by się mogło, że gdy zwolnienie pracownika jest wynikiem decyzji biznesowych, przekazanie tej informacji nie będzie stanowiło problemu. Jednak razem ze stresem rosną też emocje. Przed przystąpieniem do rozmowy należy zdecydować, jak chcemy ją poprowadzić. Najlepiej więc wybrać jeden lub dwa powody łatwe do wykazania. Wyliczanie przyczyn zwolnienia, chociaż wynika z troski o właściwe zrozumienie, zazwyczaj wywoła chaos i zamiast uprościć – skomplikuje sprawę. Nie warto mówić ogólnikami, bo pracownik, szczególnie lojalny, zawsze chce zrozumieć, dlaczego akurat on musi odejść i ma prawo wiedzieć, dlaczego firma podjęła taką decyzję.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM
Reakcja pracownika
Zwalnianemu pracownikowi trudno jest zachować profesjonalizm – może wpaść w złość lub zalać się łzami. Niezależnie od reakcji decyzja już zapadła i nie ulegnie zmianie – warto uświadomić to już na początku i dodać, że została wnikliwie przeanalizowana. Nie wolno pozostawić pracownika z poczuciem, że gdyby rozmowa potoczyła się inaczej, wówczas zachowałby stanowisko. Jeżeli firma oferuje pomoc w znalezieniu pracy, np. w formie programu outplacementu – należy o tym wspomnieć, jeżeli nie, konieczne jest poinformowanie o wysokości odprawy i o referencjach.
Jak zakończyć rozmowę?
Spotkanie, w czasie którego mówimy pracownikowi o zwolnieniu jest najprawdopodobniej ostatnim spotkaniem na gruncie zawodowym. Nie wolno zapomnieć o podziękowaniu za współpracę i jeszcze raz przypomnieć o sukcesach, które zawdzięcza mu firma. Niewykluczone, że pracownik będzie chciał coś powiedzieć, lepiej jednak nie wchodzić z nim w dyskusję. Przełożony, który ma obowiązek przekazania informacji powinien wystrzegać się wyrażania własnych opinii na temat zwolnienia – firma powinna mówić jednym głosem.
Komunikowanie problemów w zakładzie pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat