REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligencja. Potężny kłopot w pracy?

Grupa SILVERHAND
International Recruiting Experts
Julita Drąg
Inteligencja. Potężny kłopot w pracy?/fot.Shutterstock
Inteligencja. Potężny kłopot w pracy?/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Składa się na zestaw zdolności, u podstaw których leży adaptacja do zmian otoczenia, postrzegania, analizy, a także wykorzystywania nabytej wiedzy w konkretnych sytuacjach. Myli się jednak ten, który uważa, że posiadanie w swoich szeregach wybitnie inteligentnego pracownika to największy skarb, bez żadnej ciążącej skazy. Zazwyczaj takie osoby potrzebują specjalnego traktowania i odpowiednio wypracowanego podejścia, inaczej ich potencjał może być marnotrawiony, a oni sami szybko będą ewakuować się do innego miejsca pracy.

Ponadprzeciętna inteligencja, jeśli idzie w parze z trudnymi, by nie napisać aspołecznymi cechami charakteru, powoduje często, że osoby nią obdarzone mają duże problemy, by utrzymać się na wymagającym rynku pracy. Niedogodnością jest często nieśmiałość, natarczywe rozpamiętywanie porażek, niedostosowanie społeczne, a także problemy w pracy z grupą. Jest całe mnóstwo przypadków, kiedy inteligent był zwalniany z pracy tuż po wykonaniu konkretnego zadania, ponieważ jego pracodawca uznał, iż jest zbyt inteligentny, aby dalej powielać te same schematy, a jego skryty lub zbyt złożony charakter nagminnie utrudniał współpracę na innych niwach zawodowych.

REKLAMA

REKLAMA

Często najlepszym lub najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest zdalna praca w domu, gdzie nieśmiałość i trudności w komunikacji z innym osobami przestają być tak doskwierającym problemem. Dobry pracownik to nie tylko umiejętności i szybka zdolność do nauki. To także, w zależności od rodzaju pracy, empatia, przebojowość, proaktywność, lojalność w stosunku do miejsca pracy, zdolność forsowania swoich idei, a także przekłuwanie doświadczenia i wiedzy w umiejętne zarządzanie personelem. Niestety, pracodawcy często wybierają tych, którzy potrafią doskonale się zaprezentować, ale brakuje im elementarnej wiedzy. Na dłuższą metę lepiej jednak zainwestować w pracownika bardzo inteligentnego, ale i poświęcić mu wtedy więcej swojego czasu – wysłać na specjalistyczny kurs, dostarczać wyzwań, komunikować się na oczekiwanym przez niego poziomie, traktować bardziej po partnersku, dając względną swobodę wypowiedzi i działań.

Polecamy: Assessment| Development Center - Projektowanie procesu i narzędzi oceny

Z badań Executive Quiz, które przedsiębiorstwo Korn/Ferry Internetional przeprowadziło w 70 krajach świata, wynika iż 73% menedżerów uważa, że potrafiłoby lepiej wykonywać obowiązki od swojego szefa. Nierozerwalnie wiąże się to z poczuciem, iż jest się bardziej kompetentnym i inteligentnym, a tym samym wykonuje się zadania poniżej swoich możliwości. Niewątpliwie to duży kłopot, ponieważ łączy się z wewnętrznym poczuciem niespełnienia, niewykorzystywania potencjału, a także niejako surowej oceny dla siebie za to, w jakim punkcie zawodowym przyszło nam tkwić. Osoba inteligentna analizuje siebie głębiej i intensywniej, wiedząc w czym leżą jej niedostatki – choćby w nieśmiałości, problemach komunikacyjnych, braku umiejętności autoprezentacji czy odwagi, by walczyć o swoje. To może być ciężar blokujący merytoryczne zmiany.

REKLAMA

Jak kierować ponadprzeciętnie inteligentnymi?

Wywieranie presji i nadmierne zawłaszczanie terytorium wydawania poleceń to potężny błąd. Osoba inteligentna chce czuć, iż jej wiedza jest doceniana i szanowana, a ona sama nie jest traktowana wyłącznie jak maszyna wykonywująca zadania przełożonego. Mądry menedżer będzie nadawał ton i inspirował działania, dając pole do popisu swojemu zespołowi. Jego celem winny być działania, które sprawią, że indywidualiści zechcą pracować również dla grupy, chcąc utożsamiać się ze swoim miejscem pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy również uciec od ekspansywnego oceniania wykonywanych zadań. Owszem, zadaniem przełożonego jest kontrolowanie pracy swoich współpracowników, ale w przypadku działań z bardzo inteligentnymi ludźmi lepiej być dużo bardziej ostrożnym w ferowaniu wyroków i sposobie komunikacji. Trzeba sprawić wrażenie, iż bardziej rozmawiamy o osiąganych celach i wszelkich działaniach, niż poddajemy je surowej ocenie.

Rzadko dzielimy się w firmach szalonymi i trudnymi do realizacji pomysłami. Kieruje nami obawa przed krytyką, niezręczność sytuacji, a także strach przed negatywną oceną naszego wyobrażenia o dalszym działaniu przedsiębiorstwa. To błąd. W zarysach koncepcji pomysłów może kryć się wielka idea, więc wskazane jest zachęcać ludzi inteligentnych do dzielenia się każdą twórczą myślą. Nowatorskie idee to tak naprawdę skarb nowoczesnej, nastawionej na proaktywność organizacji.

Przedsiębiorstwa stawiają na harmonie, która, niestety, wiąże się również z powielaniem schematów i sztucznością w formie komunikacji oraz sposobie codziennego działania. Tymczasem nie ma nic odkrywczego i świeższego od swobody ścierania się punktów widzenia, udostępniania pola do produktywnej debaty, do popuszczenia hamulców i odważnego ferowania wyroków i idei. To w takich środowiskach rodzi się innowacja i postęp – także wewnętrzny. Trzeba to oczywiście odpowiednio wyważyć i nadać drobnej strukturze. Owszem, w pracy trzeba pracować, a nie nieustannie dyskutować. Warto jednak organizować cykliczne spotkania nacechowane luźniejszą formą, w której współpracownicy będą mogli uwalniać swój potencjał intelektualny i pomysłowość, przy jednoczesnej debacie różnych punktów widzenia.

Czasem zdarzają się takie momenty, kiedy nic nie wychodzi, a postępy czynione są bardzo wolno. Wtedy też warto wesprzeć i apelować o wytrwałość, przedstawiając wizję zamierzenia, do którego winno się dążyć. Dalekosiężny cel to motor napędowy dla osób wybitnych, które pragną osiągnąć coś więcej. Ponadprzeciętni rzadko kiedy nadają się do prac schematycznych i powtarzalnych w każdym zakresie. Tam, gdzie nie ma sensu, nie powinno też być i ich, ponieważ będzie się to działo ze szkodą dla każdej strony.  Łechtajmy ego i starajmy się sukcesywnie pokazywać, że droga, na której jest wiele nieprzetartych ścieżek, to najlepsze miejsce do uwolnienia swojego potencjału.

Inteligentny człowiek wie, że nie jest idealny, tak jak i produkt czy kwestia, którą się zajmuje. Przy odpowiednim wsparciu, zaufaniu i zbudowanym poczuciu przynależności do większej idei może jednak postawić na nieustanne doskonalenie się, poprzez pracę nad tą daną, oczekiwaną przez ciebie, kwestią. Jeśli tak będzie, to wygraliście oboje.

Julita Drąg, SILVERHAND jest jedną z najbardziej innowacyjnych i najszybciej rozwijających się polskich agencji zatrudnienia o zasięgu międzynarodowym. Dzięki nam tysiące ludzi znalazło zatrudnienie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zapraszamy do kontaktu - http://silverhand.eu/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

REKLAMA

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA