Kategorie

Jak zaplanować szkolenie, aby było skuteczne

Monika Godlewska
Niezależnie od branży firmy co roku przeznaczają wysokie budżety na szkolenia. W końcu to najprostszy sposób na zmotywowanie pracowników, poszerzenie ich wiedzy i podniesienie wydajności. To także nieodzowny element popularnego ostatnio employer brandingu, czyli budowania marki pracodawcy.

Warto już na początku zastanowić się, jakie elementy powinny być spełnione, aby szkolenie odniosło zamierzony skutek.

Menedżerowie na innych zasadach

Kadra zarządzająca ma znacznie większe wymagania, zarówno po względem merytorycznym, jak i organizacyjnym, niż pozostali pracownicy. Dlatego należy z dużym wyprzedzeniem określić termin szkolenia i potwierdzić, czy dla wszystkich jest on dogodny, tak by uniknąć niskiej frekwencji, spowodowanej uczestnictwem w ważnych spotkaniach firmowych.

Szkolenie powinno mieć formę wykładu interaktywnego, z dużą liczbą ćwiczeń, w których uczestnicy będą mogli dzielić się wiedzą ze swymi współpracownikami. Menedżerowie nie lubią trenerów-teoretyków, którzy nie mieli okazji sami doświadczyć bycia szefem, a tematykę zarządzania znają jedynie z książek. W trenerze chcą postrzegać partnera i doradcę. Sama wiedza psychologiczna, bez praktyki w biznesie i pojęcia, jak wygląda w praktyce kultura korporacyjna i jakie są realia funkcjonowania organizacji od tzw. zaplecza, absolutnie nie wystarczą. Zatem idealny dla kadry menedżerskiej jest trener-praktyk, który sam zarządzał pracownikami i może podać liczne przykłady ze swojego życia zawodowego.

Wyznaczenie celu, wskazanie efektów

Jeśli już została podjęta decyzja o organizacji szkolenia, warto poznać oczekiwania i potrzeby przyszłych uczestników. Z pewnością informacje o faktycznych potrzebach szkoleniowych są cenną wskazówką dla osoby, która będzie szkolenie prowadzić. Pozwolą także na przygotowanie takiego programu, który będzie najbardziej optymalny dla uczestników. Na początku precyzujemy cel szkolenia oraz określamy jego rezultaty.

Tradycyjną, mocno sformalizowaną, metodą określania potrzeb szkoleniowych jest ich powiązanie z procesem rocznych ocen pracowniczych oraz z planowaniem ścieżek rozwoju zawodowego. Najczęściej to właśnie wtedy zaczynamy pracować nad rocznym planem szkoleń. Jednak takie podejście nie jest wystarczające. Potrzeby szkoleniowe trzeba na bieżąco weryfikować. Często zdarza się, że sytuacja w wielu organizacjach gwałtownie się zmienia. Po upływie kwartału czy półrocza mogą zaistnieć nowe czynniki wymagające zmiany polityki szkoleniowej. Ze względu na dobro organizacji często nie można z tym poczekać do czasu przeprowadzenia kolejnej oceny, czyli kolejnych 12 miesięcy (zobacz przykład).

Gdy w organizacjach zachodzą zmiany, konieczne jest zweryfikowanie planu szkoleniowego oraz podporządkowanie go celom strategicznym organizacji. Strategia szkoleń powinna być zharmonizowana ze strategią organizacji, tak więc warto pamiętać, że dział personalny musi na bieżąco współpracować z zarządem, aby wszelkie działania podejmowane w organizacji były spójne.

Trener wewnętrzny czy freelancer

Koszt związany z przygotowaniem szkolenia przez trenera wewnętrznego jest co najmniej kilkakrotnie niższy niż w przypadku zatrudnienia konsultanta z zewnątrz. Często jednak wiedza merytoryczna konsultantów wewnętrznych jest również mniejsza niż trenerów mających doświadczenie w wielu organizacjach. Z reguły stawia się im zdecydowanie większe wymagania np. dotyczące materiałów szkoleniowych, stąd też dużo wyższa stawka za godzinę szkolenia. Dlatego powszechną praktyką jest, iż w przypadku stanowisk liniowych szkoli się pracowników tzw. siłami wewnętrznymi. Natomiast w przypadku średniej i wyższej kadry zarządzającej korzysta się z usług freelancerów.

Weryfikacja kompetencji

Zawsze pojawia się pytanie, w jaki sposób sprawdzić kompetencje trenera. Zanim przystąpimy do wyboru prowadzącego szkolenie, ważne jest określenie, które kryteria jego doboru będą dla nas najistotniejsze: lata praktyki na rynku, doświadczenie biznesowe, lista referencyjna firm, dla których przeprowadzał szkolenie, liczba dni szkoleniowych, zrealizowanych w danym roku, czy może lista publikacji. Warto zweryfikować referencje od osób, które skorzystały z usług trenera lub firmy szkoleniowej czy też freelancera. Dodatkowo można także skontaktować się z samymi uczestnikami szkolenia i zapytać o ich ocenę pozyskanej wiedzy oraz umiejętności.

Często praktyką stosowaną przy wyborze freelancerów jest praktyczne sprawdzenie umiejętności trenerskich w postaci próbki szkolenia, trwającego od jednej godziny do dwóch. Podczas obserwacji trenera w działaniu można przekonać się o jego kwalifikacjach i odpowiednim kontakcie z uczestnikami. W takim spotkaniu uczestniczy najczęściej osoba z działu personalnego oraz przynajmniej jeden z przedstawicieli uczestników szkolenia.

Jeśli decydujemy się na współpracę z firmą zewnętrzną, należy zwrócić uwagę na pierwszy kontakt z klientem. Jeśli wysyłamy ofertę, sprawdźmy, w jakim czasie firma szkoleniowa reaguje na nasze zapytanie, jaka jest procedura przygotowania oferty itp. Wiele firm na rynku organizuje tzw. wizyty konsultantów, które polegają na indywidualnych wywiadach z przyszłymi uczestnikami szkoleń. Pozwala to na bardziej precyzyjne opisanie oczekiwań uczestników. Dodatkowym plusem jest to, że firma szkoleniowa czy trener, odbywając spotkania w organizacji, zapoznaje się z nią, ma możliwość przyjrzenia się jej specyfice i faktycznym potrzebom.

Skuteczność szkolenia

Każda firma, wydając pieniądze na szkolenie, oczekuje możliwości zweryfikowania jego skuteczności. Jest kilka metod oceny skuteczności szkoleń. Najbardziej popularna jest metoda Kirkpatricka (zobacz poniżej).

Warto również zadbać o to, aby w procesie działań szkoleniowych uwzględniony został element związany z dzieleniem się wiedzą w organizacji. W formularzu oceny szkolenia warto uczestnikom zadać pytania, w jaki sposób po szkoleniu będą dzielili się wiedzą ze swoimi współpracownikami oraz dla kogo w organizacji wiedza, którą zdobyli, byłaby równie pożyteczna.

Aby szkolenie spełniło swój cel, musi być odpowiednio przygotowane, zarówno pod względem organizacyjnym i merytorycznym. Trzeba mieć na uwadze, iż koszt dla organizacji stanowi nie tylko wartość faktury firmy zewnętrznej czy freelancera, ale też tzw. utracone korzyści, wynikające z cennego czasu uczestników szkolenia, którzy mają do realizacji swoje zadania firmowe.

Uwaga

Szkolenie będzie efektywne, jeśli wcześniej zostanie określone:

• czy jego celem jest podwyższenie poziomu wiedzy w organizacji, zainicjowanie zmiany postaw wśród szkolonych czy też jedynie uzyskanie certyfikatu,

• czy szkolenie ma cel czysto motywacyjny,

• jaki będzie jego wpływ na wzrost efektywności pracy przeszkolonych pracowników, a w przypadku menedżerów - na wzrost efektywności zespołów, którymi zarządzają.

PRZYKŁAD

Ostatnio wzrosła popularność szkoleń, które pokazują, w jaki sposób zatrzymać najbardziej wartościowych pracowników w firmie. Jest to związane z masowym składaniem wypowiedzeń przez pracowników. Aby zapobiec utracie najlepszych zatrudnionych, firmy przeznaczają olbrzymie środki finansowe, by zwiększyć motywację i lojalność pracowników.

Według metody Kirkpatricka szkolenia powinny być oceniane na czterech poziomach:

• Poziom 1 - tzw. poziom reakcji, tutaj badana jest satysfakcja uczestników bezpośrednio po szkoleniu, w formie ankiety oceniającej organizację szkolenia, program oraz umiejętności i wiedzę trenera. Większość organizacji kończy proces badania efektywności szkolenia na tym poziomie.

• Poziom 2 - na tym poziomie dokonywana jest ocena wiedzy, umiejętności i postaw. Diagnoza zmiany jest niezwykle trudna, wymaga zbadania stanu przed szkoleniem oraz po szkoleniu. Poziom uczenia zazwyczaj diagnozuje się za pomocą testów przed szkoleniem i po nim, wywiadów oraz obserwacji.

• Poziom 3 - zwany poziomem zmiany, odnosi się do oceny sposobu wykonywania pracy, wykorzystania wiedzy i umiejętności zdobytych na szkoleniu. Oceny tej powinno się dokonać w ciągu dwóch, trzech miesięcy po szkoleniu. Podobnie jak w przypadku poziomu uczenia się konieczne jest dokonanie oceny przed szkoleniem i po nim. Najczęściej stosuje się tutaj obserwację, wywiady oraz ankiety. Na tym poziomie można zbadać, na ile przyswojona na szkoleniu wiedza ma wpływ na wykonywanie codziennej pracy.

• Poziom 4 - na tym poziomie ocenia się wyniki pracy uczestników szkolenia wpływające na osiągnięcie założonych celów i pozwala ocenić zwrot inwestycji w szkolenie. Sprawdzamy, czy szkolenie przekłada się na konkretne efekty biznesowe, np. na mniejszą liczbę reklamacji w dziale obsługi klienta, większą sprzedaż, skrócenie czasów przezbrojeń, a tym samym bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy w obszarze pośredniej i bezpośredniej produkcji itp. Aby sprawdzić efektywność szkolenia, przy zastosowaniu powyższych działań konieczna jest współpraca osoby odpowiedzialnej za szkolenia oraz osób zarządzających poszczególnymi obszarami w organizacji. Działania te są czasochłonne i wymagają wykonania dodatkowych analiz, obserwacji oraz raportów.

 

Daniela Gotzmann

Autorka jest dyrektorem oddziału we Wrocławiu w Inwenta People Management Solutions.

Kontakt: daniela.gotzmann@inwenta.pl

Monika Godlewska

Autorka jest trenerem w Inwenta People Management Solutions.

Kontakt: monika.godlewska@inwenta.pl

 

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń - covid

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń została przewidziana w tarczy na czas pandemii COVID-19. Kogo dotyczy? Ile wynosi?

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy - szczepienie

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z powodu szczepienia - kiedy jest możliwe? Czy szczepienie dziecka uzasadnia zwolnienie od pracy?

    Kobiety najwięcej ucierpiały na pandemii

    Kobiety najwięcej straciły w czasie pandemii. To one częściej były zwalniane. Spadł na nie ciężar opieki nad dziećmi i pracy jednocześnie. Jak wpłynęło to na ich zdrowie?

    Płace rosną, bo firmy walczą o pracowników

    Płace rosną wszędzie. Wszystkie kody PKD odnotowały w sierpniu 2021 r. podwyżki wynagrodzeń. Firmy walczą w ten sposób o pracowników.

    Jak można podzielić urlop ojcowski?

    Urlop ojcowski przysługuje w wymiarze 2 tygodni. Jak można go podzielić? Do kiedy należy go wykorzystać?

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy - czy jest możliwe? Co na to prawo? Jakie świadczenia przysługują za czas izolacji?

    Składki KRUS - IV kwartał 2021 r.

    Składki KRUS w IV kwartale 2021 r. - ile wynosi miesięczna składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Dyscyplinarka za brak szkolenia BHP

    Czy brak szkolenia BHP może być podstawą dyscyplinarki? Czy można uznać to za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracownika?

    Dzień Pracownika Służby BHP

    Dzień Pracownika Służby BHP przypada na 19 września każdego roku. Z tej okazji Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotowała list z podziękowaniami i życzeniami dla pracowników służb BHP.

    Dobre i złe nawyki pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna pomaga łączyć pracę z życiem prywatnym. Jakie są dobre i złe nawyki zdalnych pracowników? Oto wyniki badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.

    Płaca minimalna a gospodarka - podcast premiera

    Jaki wpływ na gospodarkę ma płaca minimalna? Czym skutkuje brak godziwego wynagrodzenia? Premier wystartował z autorskim podcastem.

    Składka zdrowotna 9% średniej płacy krajowej

    Składka zdrowotna liczona od średniej płacy krajowej to propozycja Rzecznika MŚP. Czy 9% przeciętnej płacy w gospodarce przy podatku liniowym to dobre rozwiązanie? Ile wyniosłaby w 2022 r.?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę?

    Wzrost minimalnego wynagrodzenia - czy trzeba zmieniać umowę o pracę? Co roku rośnie kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę (tzw. najniższej krajowej, płacy minimalnej) i minimalnej stawki godzinowej. Już dziś wiadomo, że minimalne wynagrodzenie wzrośnie w 2022 r. do 3010 zł brutto (w 2021 roku wynosi 2800 zł). Pracownicy i pracodawcy mają wątpliwości, czy z uwagi na wzrost płacy minimalnej od nowego roku trzeba zmienić postanowienia wszystkich umów o pracę, które obecnie opiewają na kwotę niższą niż 3010 zł? Czy można nie zmieniać umów a np. uzupełniać wynagrodzenie za pracę, premią do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę? Co może zrobić pracownik, jeżeli pracodawca nie wypłaca mu minimalnego wynagrodzenia? Wyjaśnień w tym zakresie udzieliła Państwowa Inspekcja Pracy.

    Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom zdalnym?

    Bezpieczeństwo pracowników zdalnych może stanowić duże wyzwanie. To w domu zdarza się najwięcej wypadków. Za co odpowiada pracodawca? Jakie są przepisy BHP?

    Potwierdzenie danych w ZUS - instrukcja

    Potwierdzenie danych w ZUS można otrzymać przez PUE ZUS. Jak samodzielnie utworzyć dokument? Oto instrukcja jak zrobić to krok po kroku.

    Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze także świadczeniobiorca

    Elektroniczne Potwierdzenie z PUE ZUS pobierze teraz także świadczeniobiorca, np. potwierdzenie prawa do emerytury, renty, zasiłku.

    Od wypłat z PPK zazwyczaj nie pobiera się podatku Belki

    Wypłaty z PPK - uczestnik PPK może w każdym czasie skorzystać ze swoich środków. W niektórych przypadkach wiąże się to jednak z obowiązkiem zapłaty 19% zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. podatku Belki).

    Potrzeby pracowników - wnioski z pandemii

    Potrzeby pracowników różnią się w zależności od rodzaju pracowników: fizycznych i biurowych. Jakie wnioski można wyciągnąć z pandemii COVID-19?

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków - pandemia

    Nadgodziny średniotygodniowe Polaków w czasie pandemii wzrosły. Statystyczny pracownik ma w tygodniu 5,5 godziny nadgodzin.

    Narzędzia do identyfikacji talentów - 3 zalety

    Narzędzia do identyfikacji talentów pozwalają zwiększyć potencjał firmy. Jakie są 3 główne zalety tego typu narzędzi?

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w pandemii - wątpliwości

    Odprawa z tytułu zwolnienia z pracy w czasie pandemii została uregulowana przepisami ustawy covidowej. Czy nowy limit wysokości odpraw odnosi się do wszystkich świadczeń? Jakie wątpliwości budzą nowe przepisy?

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r.

    Nowe święto państwowe w Polsce od 2021 r. ustanawia Prezydent RP. Święto będzie w grudniu. Czy oznacza to kolejny dzień wolny od pracy?

    Niebieska Karta UE - będą zmiany

    Niebieska Karta UE dotyczy zatrudniania cudzoziemców spoza UE. Odbywa się na innych zasadach niż obywateli państw członkowskich UE. Europarlament przyjął przepisy ułatwiające zatrudnianie obcokrajowców.

    Jak najniższa krajowa rosła od 2015 do 2022 r.?

    Najniższa krajowa w 2015 r. wynosiła 1750 zł brutto. W 2022 r. będzie to 3010 zł brutto. Najniższa krajowa wzrosła o 1260 zł.

    Dzień próbny w pracy - płatny czy nie?

    Dzień próbny w pracy a wynagrodzenie - czy jest płatny? Co na to prawo? W celu sprawdzenia pracownika należałoby podpisać umowę na okres próbny.