Kategorie

Zostań atrakcyjnym pracodawcą, czyli wewnętrzny i zewnętrzny employer branding

Agnieszka Morzy
Masz świadomość, że największym dobrem Twojej firmy są świetnie wykwalifikowani pracownicy? Brawo! Pierwszy krok z zakresu działań w ramach employer brandingu masz już za sobą. Spróbuj teraz przekonać profesjonalistów, że to właśnie Twoje przedsiębiorstwo będzie dla nich idealnym miejscem rozwoju.

Jeśli podjąłeś decyzję o wprowadzeniu w swojej firmie kampanii employer brandingowej, powinieneś zacząć nie tylko od gruntownej analizy stanu swojego przedsiębiorstwa, lecz także zastanowić się nad ogólną sytuacją ekonomiczną. Wpływa ona bowiem na oczekiwania Twoich potencjalnych pracowników.

Poszczególne branże różnie przeszły przez kryzys. W związku z tym sposoby dotarcia do kandydatów musiały ulec zmianie. – Firmy zastanawiają się, jak zapewnić swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pokazać, że można odbudować ścieżki karier, które w dobie kryzysu nagle się urwały – twierdzi Marek Kozłowski, szef employer brandingu w Grupie StepStone.pl. Już sam fakt tego typu obserwacji świadczy o tym, jak bardzo zmieniła się sytuacja na polskim rynku pracy wraz z przemianami ustrojowymi i przystąpieniem kraju do Unii Europejskiej. Obecnie pracodawca musi brać pod uwagę preferencje pracowników dotyczące komfortu pracy i perspektyw rozwoju – nie dzierży już wszystkich kart. Ogólna sytuacja ekonomiczna odgrywa więc bardzo znaczącą rolę.

Na dobór odpowiednich narzędzi wpływa także branża i wielkość firmy. Przykład mogą stanowić controlling i audyt, które bazują wyłącznie na specjalistycznej wiedzy, w ich wypadku więc wybór najlepszych z najlepszych jest gwarancją przyszłych sukcesów. W Polsce firmy te to najczęściej oddziały międzynarodowych korporacji. Nie budują zatem zupełnie nowatorskich strategii, ale przeszczepiają metody już sprawdzone na rynkach pracy w innych krajach.

Zacząć od środka

Marek Kozłowski twierdzi, że priorytet powinny stanowić przede wszystkim wewnętrzne elementy strategii ze szczególnym naciskiem na dział komunikacji. – Jeśli sprawnie działamy na tym polu, nasi dotychczasowi pracownicy stają się ambasadorami firmy. Musimy więc najpierw dobrze przemyśleć ścieżki karier i sposoby motywowania – podkreśla ekspert. Zadowolony pracownik chętnie opowie o tym kilku osobom, jeśli jednak ogólna atmosfera pracy nie będzie mu sprzyjała, z prędkością światła rozniosą się złe wieści o firmie i żaden świadom swojej wartości specjalista nie zapuka już do naszych drzwi. W tej kwestii palmę pierwszeństwa powinna dzierżyć kadra menedżerska. Jej stosunek do podwładnych może istotnie zaważyć na wizerunku firmy, dlatego też szkolenie menedżerów w zakresie tzw. kwalifikacji miękkich nie jest jedynie trendem, ale koniecznością. – W przeciwnym razie pracownicy, owszem, będą przychodzić do firmy ze względu na jej markę, ale odchodzić z powodu szefa i nawet satysfakcjonujące wynagrodzenie nie będzie w stanie ich zatrzymać – zaznacza Marek Kozłowski. Zyski firmy są niezwykle istotne, ale warto pokazać swoim kadrom, że to człowiek jest dla nas ważny z jego charyzmą i zaangażowaniem. Wartość organizacji budujemy wspólnymi siłami.

Wewnętrzna baza wyjściowa pozwoli nam skonstruować model komunikacji, który skierujemy do potencjalnych kandydatów. Można zacząć od studentów i w ten sposób wychować sobie przyszłych specjalistów. Ogłoszenia o praktykach i stażach w największych koncernach pojawiają się na prawie wszystkich uczelniach wyższych. W ten sposób ich marka na trwałe zapisuje się w świadomości osób, które za kilka lat poszukiwanie pracy zaczną najprawdopodobniej od tych firm.


Mocne logo i świadomość marki

Niestety, nie wszystkie firmy (nawet jeśli są to wielkie koncerny, które byłyby w stanie przeznaczyć odpowiedni budżet) mogą potencjalnym kandydatom prezentować swój wizerunek jako pracodawcy. Pozbawieni możliwości kampanii w mediach masowych są przedstawiciele branż tytoniowej oraz alkoholowej. Nie narzekają oni jednak na brak zainteresowania ze strony profesjonalistów. Rodzi się więc pytanie, w jaki sposób, za pośrednictwem jakich kanałów docierają do przyszłych pracowników? Otóż w tym wypadku narzędziem działań employer brandingowych staje się produkt. Okazuje się, że dzieje się to za sprawą mocnego loga – ono staje się pretekstem do tego, aby poszukujący ciekawych ofert pracy odwiedzali strony karier producentów danych towarów.

Dodatkowo firmy te oferują często bardzo dobry pakiet socjalny i stabilność zatrudnienia w sektorze odpornym na zachwiania rynku. Nie są jednak agresywne ze swoimi kampaniami. Organizacje mają jednocześnie świadomość, że tak intensywne działania nie są im szczególnie potrzebne.

Pracownicy działów HR firm z branży tytoniowej i alkoholowej zwracają jednak uwagę na jeden fakt – nie każdy chce pracować w tego typu instytucjach. Bardzo często dochodzi do konfliktu wartości między polityką przedsiębiorstwa a systemem wartości wyznawanym przez kandydata na dane stanowisko.

Odpowiedzialność w firmie

Kampania z zakresu employer brandingu powinna stanowić syntezę współdziałania co najmniej kilku działów przedsiębiorstwa: human resources, public relations oraz marketingu. Za koordynację procesu, zwłaszcza w dużych firmach, odpowiada menedżer ds. employer brandingu lub menedżer ds. komunikacji. On czuwa nad efektywną konsolidacją strategii na płaszczyźnie całej firmy. Do jego obowiązków należy m.in. śledzenie i wdrażanie najskuteczniejszych sposobów rekrutacji oraz opracowanie optymalnego systemu oceny potencjalnych pracowników przy maksymalnej redukcji kosztów. Osoba na tym stanowisku musi być typem wizjonera. Ona bowiem opracowuje plany i określa priorytety w kwestii zarządzania wizerunkiem pracodawcy.

Niestety, niewiele firm decyduje się na stworzenie odrębnego stanowiska w zakresie działalności employer brandingu. W efekcie odpowiedzialność rozkłada się na kilka działów. W Polsce praktyki kształtowania wizerunku pracodawcy jeszcze kuleją. – W krajach takich jak Belgia, Holandia czy Niemcy nie zdarza się, żeby kontakt z kandydatem został urwany na jakimś etapie, np. nie dostarczono mu informacji o tym, na jakim etapie się znajduje i co jeszcze go czeka. Pamiętajmy, że to bardzo frustrujące dla osoby poszukującej pracy, a warto dołożyć starań, aby miała ona o firmie jak najlepsze mniemanie, nawet jeśli nie zostanie przyjęta – zauważa Marek Kozłowski. Niedociągnięcia te wynikają najczęściej z niedostatków technologicznych oraz braku odpowiednio przeszkolonych kadr. Bez nich trudno prowadzić zróżnicowaną komunikację skierowaną do wielu grup docelowych o zróżnicowanych oczekiwaniach, np. studentów, inżynierów lub menedżerów.


Działania lokalne

Sytuacja wygląda zgoła odmiennie, kiedy umiejętności działu sprzedaży, marketingu i HR są skoncentrowane w ręku jednej osoby. Niemożliwe? A jednak! Dzieje się tak bowiem w przypadku małych i średnich firm. Okazuje się jednak, że nawet w ich przypadku skuteczny employer branding jest możliwy, tylko w nieco innym wymiarze. Współpraca z lokalnymi urzędami pracy i gminą to także kształtowanie wizerunku pracodawcy. Dzięki temu społeczność będzie informowana o najnowszych ofertach pracy, rekrutowaniu uczniów lub pracowników sezonowych. Firmy te są także transparentne, ponieważ w wymiarze lokalnym łatwiej dowiedzieć się absolutnie wszystkiego na temat ich działalności. Bardzo często też chętnie inwestują w pracownika oraz oferują bardzo dobry pakiet socjalny. Dzięki temu przedsiębiorstwa te są silnie promowane w regionie. Oczywiście, z perspektywy wielkich korporacji jest to działalność w skali mikro, ale w wypadku małych i średnich firm spełnia potrzeby równie skutecznie, jak zawiłe strategie międzynarodowych koncernów.

Bilans zysków

Employer branding jest w gruncie rzeczy tendencją ostatnich kilku lat i na polskim rynku dopiero zaczynamy wprowadzać metody z nim związane. Brakuje więc specjalistów w tej dziedzinie, a warto pamiętać, że kształtowanie wizerunku pracodawcy to nie tylko działanie na zewnątrz, lecz przede wszystkim koncentracja na elementach struktur wewnętrznych. Dopiero wówczas będziemy mogli rozważyć uczestnictwo w przedsięwzięciach, takich jak konkursy stażowe czy targi pracy. Musimy dołożyć wszelkich starań, aby nasi pracownicy mieli poczucie, że to oni są podstawową wartością organizacji, a ich rozwój idzie w parze z sukcesami całego przedsiębiorstwa. Jest to także w pewnej mierze działanie zewnętrzne, gdyż stawiając na doskonale wykwalifikowane kadry, jednocześnie komunikujemy światu, że już mamy tych najlepszych i dalej tych najlepszych poszukujemy.

Inwestycje, które należałoby poczynić, rozkładają się w różnym stopniu na zaplecze technologiczne, przeszkolenie personelu, który zajmie się stworzeniem projektów ścieżek karier oraz opracowanie pakietów socjalnych, a także stron karier. Największe koszty pociągnie za sobą intensywna kampania w mediach, plakaty, ulotki itp. Podstawą jest przede wszystkim analiza potrzeb przedsiębiorstwa. Jeśli strategia będzie do nich dopasowana, wówczas znacząco ograniczymy koszty przy największej możliwej efektywności. Kandydaci sami będą interesować się aktualnymi wakatami i odwiedzą firmowe strony karier. Nie jest to jednak jedyna oszczędność. Pamiętajmy, że employer branding to działanie długofalowe, więc wraz z upływem czasu, kiedy nasza marka jako pracodawcy zakorzeni się już w powszechnej świadomości, koszty ogólne, wyłożone na tę przestrzeń działalności, będą sukcesywnie malały.

Podstawą staje się świadomość faktu, że employer branding jest rzeczywistą gwarancją zwiększenia efektywności przedsiębiorstwa i faktycznie wpłynie na jej rozwój oraz sukcesy w przyszłości. Zacząć jednak należy od zbudowania takiej struktury organizacyjnej, która sprawi, że ogólna atmosfera pracy będzie odpowiadała oczekiwaniom pracowników oraz zachęcała ich do podejmowania kroków w kierunku samokształcenia. To też świadczy o sile naszej firmy. Następnie wystarczy tylko powiedzieć o tym światu, a z pewnością na wymierne efekty nie będzie trzeba długo czekać.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kodeks pracy art. 30

    Kodeks pracy w art. 30 wylicza sposoby rozwiązania umowy o pracę: porozumienie stron, wypowiedzenie, dyscyplinarka i upływ czasu.

    Kontroferta dla pracownika - co to jest?

    Kontroferta dla pracownika - co to jest i w jakim celu się ją stosuje? Czy warto przyjąć kontrofertę?

    Jesienna rekrutacja w logistyce - jak zachęcić do pracy w firmie?

    Startuje jesienna rekrutacja w logistyce. Jakich pracowników brakuje? Jak zachęcić do pracy w danej firmie? Co przyciąga pracowników?

    Kontrole PIP na małych budowach 2021 - wyniki

    Kontrole PIP na małych budowach zostały wzmożone w 2021 r. Z danych statystycznych wynika, że to właśnie na małych budowach jest najwięcej wypadków przy pracy. Jakie są wyniki kontroli PIP?

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców przez cały rok

    Praca sezonowa - prawa cudzoziemców nie są sezonowe. Przypomina o tym PIP w kampanii "Prawa przez cały rok". Jak zatrudnić cudzoziemca na podstawie zezwolenia na pracę sezonową? Czym jest umowa o pomocy przy zbiorach?

    Europejskie Porozumienie dotyczące aktywnego starzenia się

    Europejskie Porozumienie podpisane w 2017 r. dotyczy aktywnego starzenia się i podejścia międzypokoleniowego w pracy. Realizując je, w Polsce powstało "Porozumienie strony pracowników oraz strony pracodawców RDS na rzecz aktywnego starzenia". Wypracowano w nim szereg rozwiązań na rzecz aktywnego starzenia się.

    Kiedy zmiana czasu na zimowy w 2021?

    Kiedy jest zmiana czasu na zimowy w 2021 r.? Czy ostatni raz przestawiamy zegarki jesienią? Jak zmiana czasu wpływa na czas pracy w nocy?

    Wypłata wynagrodzenia za pracę w sobotę, niedzielę

    Wypłata wynagrodzenia za pracę to podstawowy obowiązek pracodawcy. Co w przypadku, gdy dzień wypłaty wynagrodzenia wypada w sobotę lub niedzielę?

    Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na 4 falę covid?

    4 fala covid przewidywana jest na jesień 2021 r. Statystyki wskazują na tendencję wzrostową zakażeń. Jak niemieccy pracodawcy przygotowują się na ten trudny czas?

    Weryfikacja szczepień pracowników - projekt

    Weryfikacja szczepień pracowników - trwają prace nad projektem nowych przepisów. Czy pracodawcy będą mogli sprawdzić fakt zaszczepienia się przeciw COVID-19 przez pracowników?

    Umowa o dzieło - ZUS, zgłoszenie

    Umowa o dzieło - zgłoszenie do ZUS jest obowiązkowe od 2021 r. Jaki jest termin na zgłoszenie? Kto musi zgłosić umowę do ZUS?

    Zmiany w ubezpieczeniach społecznych od 18 września 2021 r.

    Najnowsze zmiany w ubezpieczeniach społecznych weszły w życie 18 września 2021 r. Sprawdź, co się zmieni.

    Wypalenie zawodowe podstawą zwolnienia lekarskiego od 2022 r.

    Wypalenie zawodowe od 2022 r. będzie podstawą do otrzymania zwolnienia lekarskiego (l4). Czym jest wypalenie? Jakie są objawy? Jak przeciwdziałać?

    Przeniesienie urlopu na kolejną umowę - wzór porozumienia

    Przeniesienie urlopu wypoczynkowego na kolejną umowę o pracę może nastąpić na mocy porozumienia stron. Jak je prawidłowo sporządzić? Oto wzór porozumienia.

    Ostatnie dni na wniosek o zwolnienie z ZUS!

    Wniosek o zwolnienie z ZUS - sklepiki szkolne i piloci muzealnych wycieczek mają ostatnie dni na ubieganie się o zwolnienie z obowiązku opłacania składek ZUS.

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń - covid

    Podwyższona kwota wolna od potrąceń została przewidziana w tarczy na czas pandemii COVID-19. Kogo dotyczy? Ile wynosi?

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy - szczepienie

    Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z powodu szczepienia - kiedy jest możliwe? Czy szczepienie dziecka uzasadnia zwolnienie od pracy?

    Kobiety najwięcej ucierpiały na pandemii

    Kobiety najwięcej straciły w czasie pandemii. To one częściej były zwalniane. Spadł na nie ciężar opieki nad dziećmi i pracy jednocześnie. Jak wpłynęło to na ich zdrowie?

    Płace rosną, bo firmy walczą o pracowników

    Płace rosną wszędzie. Wszystkie kody PKD odnotowały w sierpniu 2021 r. podwyżki wynagrodzeń. Firmy walczą w ten sposób o pracowników.

    Jak można podzielić urlop ojcowski?

    Urlop ojcowski przysługuje w wymiarze 2 tygodni. Jak można go podzielić? Do kiedy należy go wykorzystać?

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy

    Skrócenie izolacji i dopuszczenie pracownika do pracy - czy jest możliwe? Co na to prawo? Jakie świadczenia przysługują za czas izolacji?

    Składki KRUS - IV kwartał 2021 r.

    Składki KRUS w IV kwartale 2021 r. - ile wynosi miesięczna składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Dyscyplinarka za brak szkolenia BHP

    Czy brak szkolenia BHP może być podstawą dyscyplinarki? Czy można uznać to za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracownika?

    Dzień Pracownika Służby BHP

    Dzień Pracownika Służby BHP przypada na 19 września każdego roku. Z tej okazji Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotowała list z podziękowaniami i życzeniami dla pracowników służb BHP.

    Dobre i złe nawyki pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna pomaga łączyć pracę z życiem prywatnym. Jakie są dobre i złe nawyki zdalnych pracowników? Oto wyniki badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech.