Kategorie

Zostań atrakcyjnym pracodawcą, czyli wewnętrzny i zewnętrzny employer branding

Agnieszka Morzy
Masz świadomość, że największym dobrem Twojej firmy są świetnie wykwalifikowani pracownicy? Brawo! Pierwszy krok z zakresu działań w ramach employer brandingu masz już za sobą. Spróbuj teraz przekonać profesjonalistów, że to właśnie Twoje przedsiębiorstwo będzie dla nich idealnym miejscem rozwoju.
Reklama

Jeśli podjąłeś decyzję o wprowadzeniu w swojej firmie kampanii employer brandingowej, powinieneś zacząć nie tylko od gruntownej analizy stanu swojego przedsiębiorstwa, lecz także zastanowić się nad ogólną sytuacją ekonomiczną. Wpływa ona bowiem na oczekiwania Twoich potencjalnych pracowników.

Poszczególne branże różnie przeszły przez kryzys. W związku z tym sposoby dotarcia do kandydatów musiały ulec zmianie. – Firmy zastanawiają się, jak zapewnić swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pokazać, że można odbudować ścieżki karier, które w dobie kryzysu nagle się urwały – twierdzi Marek Kozłowski, szef employer brandingu w Grupie StepStone.pl. Już sam fakt tego typu obserwacji świadczy o tym, jak bardzo zmieniła się sytuacja na polskim rynku pracy wraz z przemianami ustrojowymi i przystąpieniem kraju do Unii Europejskiej. Obecnie pracodawca musi brać pod uwagę preferencje pracowników dotyczące komfortu pracy i perspektyw rozwoju – nie dzierży już wszystkich kart. Ogólna sytuacja ekonomiczna odgrywa więc bardzo znaczącą rolę.

Na dobór odpowiednich narzędzi wpływa także branża i wielkość firmy. Przykład mogą stanowić controlling i audyt, które bazują wyłącznie na specjalistycznej wiedzy, w ich wypadku więc wybór najlepszych z najlepszych jest gwarancją przyszłych sukcesów. W Polsce firmy te to najczęściej oddziały międzynarodowych korporacji. Nie budują zatem zupełnie nowatorskich strategii, ale przeszczepiają metody już sprawdzone na rynkach pracy w innych krajach.

Zacząć od środka

Reklama

Marek Kozłowski twierdzi, że priorytet powinny stanowić przede wszystkim wewnętrzne elementy strategii ze szczególnym naciskiem na dział komunikacji. – Jeśli sprawnie działamy na tym polu, nasi dotychczasowi pracownicy stają się ambasadorami firmy. Musimy więc najpierw dobrze przemyśleć ścieżki karier i sposoby motywowania – podkreśla ekspert. Zadowolony pracownik chętnie opowie o tym kilku osobom, jeśli jednak ogólna atmosfera pracy nie będzie mu sprzyjała, z prędkością światła rozniosą się złe wieści o firmie i żaden świadom swojej wartości specjalista nie zapuka już do naszych drzwi. W tej kwestii palmę pierwszeństwa powinna dzierżyć kadra menedżerska. Jej stosunek do podwładnych może istotnie zaważyć na wizerunku firmy, dlatego też szkolenie menedżerów w zakresie tzw. kwalifikacji miękkich nie jest jedynie trendem, ale koniecznością. – W przeciwnym razie pracownicy, owszem, będą przychodzić do firmy ze względu na jej markę, ale odchodzić z powodu szefa i nawet satysfakcjonujące wynagrodzenie nie będzie w stanie ich zatrzymać – zaznacza Marek Kozłowski. Zyski firmy są niezwykle istotne, ale warto pokazać swoim kadrom, że to człowiek jest dla nas ważny z jego charyzmą i zaangażowaniem. Wartość organizacji budujemy wspólnymi siłami.

Wewnętrzna baza wyjściowa pozwoli nam skonstruować model komunikacji, który skierujemy do potencjalnych kandydatów. Można zacząć od studentów i w ten sposób wychować sobie przyszłych specjalistów. Ogłoszenia o praktykach i stażach w największych koncernach pojawiają się na prawie wszystkich uczelniach wyższych. W ten sposób ich marka na trwałe zapisuje się w świadomości osób, które za kilka lat poszukiwanie pracy zaczną najprawdopodobniej od tych firm.


Mocne logo i świadomość marki

Niestety, nie wszystkie firmy (nawet jeśli są to wielkie koncerny, które byłyby w stanie przeznaczyć odpowiedni budżet) mogą potencjalnym kandydatom prezentować swój wizerunek jako pracodawcy. Pozbawieni możliwości kampanii w mediach masowych są przedstawiciele branż tytoniowej oraz alkoholowej. Nie narzekają oni jednak na brak zainteresowania ze strony profesjonalistów. Rodzi się więc pytanie, w jaki sposób, za pośrednictwem jakich kanałów docierają do przyszłych pracowników? Otóż w tym wypadku narzędziem działań employer brandingowych staje się produkt. Okazuje się, że dzieje się to za sprawą mocnego loga – ono staje się pretekstem do tego, aby poszukujący ciekawych ofert pracy odwiedzali strony karier producentów danych towarów.

Dodatkowo firmy te oferują często bardzo dobry pakiet socjalny i stabilność zatrudnienia w sektorze odpornym na zachwiania rynku. Nie są jednak agresywne ze swoimi kampaniami. Organizacje mają jednocześnie świadomość, że tak intensywne działania nie są im szczególnie potrzebne.

Pracownicy działów HR firm z branży tytoniowej i alkoholowej zwracają jednak uwagę na jeden fakt – nie każdy chce pracować w tego typu instytucjach. Bardzo często dochodzi do konfliktu wartości między polityką przedsiębiorstwa a systemem wartości wyznawanym przez kandydata na dane stanowisko.

Odpowiedzialność w firmie

Kampania z zakresu employer brandingu powinna stanowić syntezę współdziałania co najmniej kilku działów przedsiębiorstwa: human resources, public relations oraz marketingu. Za koordynację procesu, zwłaszcza w dużych firmach, odpowiada menedżer ds. employer brandingu lub menedżer ds. komunikacji. On czuwa nad efektywną konsolidacją strategii na płaszczyźnie całej firmy. Do jego obowiązków należy m.in. śledzenie i wdrażanie najskuteczniejszych sposobów rekrutacji oraz opracowanie optymalnego systemu oceny potencjalnych pracowników przy maksymalnej redukcji kosztów. Osoba na tym stanowisku musi być typem wizjonera. Ona bowiem opracowuje plany i określa priorytety w kwestii zarządzania wizerunkiem pracodawcy.

Niestety, niewiele firm decyduje się na stworzenie odrębnego stanowiska w zakresie działalności employer brandingu. W efekcie odpowiedzialność rozkłada się na kilka działów. W Polsce praktyki kształtowania wizerunku pracodawcy jeszcze kuleją. – W krajach takich jak Belgia, Holandia czy Niemcy nie zdarza się, żeby kontakt z kandydatem został urwany na jakimś etapie, np. nie dostarczono mu informacji o tym, na jakim etapie się znajduje i co jeszcze go czeka. Pamiętajmy, że to bardzo frustrujące dla osoby poszukującej pracy, a warto dołożyć starań, aby miała ona o firmie jak najlepsze mniemanie, nawet jeśli nie zostanie przyjęta – zauważa Marek Kozłowski. Niedociągnięcia te wynikają najczęściej z niedostatków technologicznych oraz braku odpowiednio przeszkolonych kadr. Bez nich trudno prowadzić zróżnicowaną komunikację skierowaną do wielu grup docelowych o zróżnicowanych oczekiwaniach, np. studentów, inżynierów lub menedżerów.


Działania lokalne

Sytuacja wygląda zgoła odmiennie, kiedy umiejętności działu sprzedaży, marketingu i HR są skoncentrowane w ręku jednej osoby. Niemożliwe? A jednak! Dzieje się tak bowiem w przypadku małych i średnich firm. Okazuje się jednak, że nawet w ich przypadku skuteczny employer branding jest możliwy, tylko w nieco innym wymiarze. Współpraca z lokalnymi urzędami pracy i gminą to także kształtowanie wizerunku pracodawcy. Dzięki temu społeczność będzie informowana o najnowszych ofertach pracy, rekrutowaniu uczniów lub pracowników sezonowych. Firmy te są także transparentne, ponieważ w wymiarze lokalnym łatwiej dowiedzieć się absolutnie wszystkiego na temat ich działalności. Bardzo często też chętnie inwestują w pracownika oraz oferują bardzo dobry pakiet socjalny. Dzięki temu przedsiębiorstwa te są silnie promowane w regionie. Oczywiście, z perspektywy wielkich korporacji jest to działalność w skali mikro, ale w wypadku małych i średnich firm spełnia potrzeby równie skutecznie, jak zawiłe strategie międzynarodowych koncernów.

Bilans zysków

Employer branding jest w gruncie rzeczy tendencją ostatnich kilku lat i na polskim rynku dopiero zaczynamy wprowadzać metody z nim związane. Brakuje więc specjalistów w tej dziedzinie, a warto pamiętać, że kształtowanie wizerunku pracodawcy to nie tylko działanie na zewnątrz, lecz przede wszystkim koncentracja na elementach struktur wewnętrznych. Dopiero wówczas będziemy mogli rozważyć uczestnictwo w przedsięwzięciach, takich jak konkursy stażowe czy targi pracy. Musimy dołożyć wszelkich starań, aby nasi pracownicy mieli poczucie, że to oni są podstawową wartością organizacji, a ich rozwój idzie w parze z sukcesami całego przedsiębiorstwa. Jest to także w pewnej mierze działanie zewnętrzne, gdyż stawiając na doskonale wykwalifikowane kadry, jednocześnie komunikujemy światu, że już mamy tych najlepszych i dalej tych najlepszych poszukujemy.

Inwestycje, które należałoby poczynić, rozkładają się w różnym stopniu na zaplecze technologiczne, przeszkolenie personelu, który zajmie się stworzeniem projektów ścieżek karier oraz opracowanie pakietów socjalnych, a także stron karier. Największe koszty pociągnie za sobą intensywna kampania w mediach, plakaty, ulotki itp. Podstawą jest przede wszystkim analiza potrzeb przedsiębiorstwa. Jeśli strategia będzie do nich dopasowana, wówczas znacząco ograniczymy koszty przy największej możliwej efektywności. Kandydaci sami będą interesować się aktualnymi wakatami i odwiedzą firmowe strony karier. Nie jest to jednak jedyna oszczędność. Pamiętajmy, że employer branding to działanie długofalowe, więc wraz z upływem czasu, kiedy nasza marka jako pracodawcy zakorzeni się już w powszechnej świadomości, koszty ogólne, wyłożone na tę przestrzeń działalności, będą sukcesywnie malały.

Podstawą staje się świadomość faktu, że employer branding jest rzeczywistą gwarancją zwiększenia efektywności przedsiębiorstwa i faktycznie wpłynie na jej rozwój oraz sukcesy w przyszłości. Zacząć jednak należy od zbudowania takiej struktury organizacyjnej, która sprawi, że ogólna atmosfera pracy będzie odpowiadała oczekiwaniom pracowników oraz zachęcała ich do podejmowania kroków w kierunku samokształcenia. To też świadczy o sile naszej firmy. Następnie wystarczy tylko powiedzieć o tym światu, a z pewnością na wymierne efekty nie będzie trzeba długo czekać.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry

    Składka zdrowotna 2021 – działalność gospodarcza

    Składka zdrowotna w 2021 r. a działalność gospodarcza - ile wynosi wysokość składki zdrowotnej? Jak Nowy Ład wpłynie na wysokość składki zdrowotnej?

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - wzór

    Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron - pobierz wzór druku. Jak rozwiązać umowę zgodnie z art. 30 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy? W jakiej formie dokonać porozumienia?

    Czy można zwolnić pracownika z powodu braku szczepienia?

    Zwolnienie niezaszczepionego pracownika - czy prawo pracy pozwala na rozwiązanie umowy z pracownikiem, który nie zaszczepił się przeciwko COVID-19?

    Kiedy pracownik ponosi odpowiedzialność materialną?

    Odpowiedzialność materialna pracownika - pracownik ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych i za mienie powierzone w ramach dodatkowej umowy.

    Składki KRUS III kwartał 2021

    Składki KRUS w III kwartale 2021 r. - ile wynoszą rolnicze składki wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie?

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r.

    Wyższe podwyżki dla służby zdrowia od 1 lipca 2021 r. - takie rozwiązanie proponuje Senat. Sprawdź, ile wzrośnie wynagrodzenie lekarzy, pielęgniarek, położnych i innych pracowników medycznych.

    Ile osób w Polsce pracuje zdalnie? [GUS]

    Praca zdalna - ile osób w Polsce pracuje zdalnie? Gdzie najwięcej osób pracuje z domu?

    Płaca minimalna - średnie wynagrodzenie w powiecie

    Płaca minimalna będzie zależała od powiatu? Proponuje się, aby wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosiła tyle, ile średnie wynagrodzenie w powiecie.

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w 2021 r.?

    Świadczenie rehabilitacyjne - ile wynosi w III kwartale 2021 r.? Znamy nowy wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

    Powrót do pracy stacjonarnej czy praca zdalna?

    Powrót do pracy stacjonarnej - czy Polacy chcą wracać do biur? Czy praca zdalna zostanie? Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami i pracownikami?

    12 czerwca - Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci

    Dzień Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci przypada na 12 czerwca. Pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na to zjawisko.

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją już funkcjonuje

    Umowa o zabezpieczeniu społecznym z Turcją funkcjonuje od 1 czerwca 2021 r. Jakie kwestie reguluje?

    Odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - wszystko, co musisz wiedzieć

    Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy - komu i kiedy przysługuje? Kto je wypłaca? Jak odwołać się od decyzji ZUS?

    PPK: stan oszczędności można sprawdzać na bieżąco

    PPK - stan oszczędności na swoim rachunku w PPK można sprawdzać na bieżąco. Jak to zrobić?

    Nowy Ład – kalkulator wynagrodzeń 2022

    Nowy Ład - kalkulator wynagrodzeń w 2022 r. pozwala obliczyć wysokość wynagrodzeń dla umów o pracę. Jak Nowy Ład wpływa na wysokość płacy minimalnej w 2022 r.? Wyższa kwota wolna od podatku powoduje brak podatku przy minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ile wyniesie najniższa krajowa?

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r.

    Minimalne wynagrodzenie pielęgniarek i położnych od lipca 2021 r. - to rozwiązanie dla wszystkich medyków. Co ze wzrostem wynagrodzeń do 2027 r.?

    Przedłużenie kadencji organów związków zawodowych

    Przedłużenie kadencji organów statutowych związków zawodowych, organizacji przedsiębiorców i społecznych inspektorów pracy przewiduje projekt nowelizacji ustawy covidowej.

    Bezrobocie w maju 2021 r. najniższe w UE

    Bezrobocie w maju 2021 r. - ile wyniosła szacowana stopa bezrobocia rejestrowanego? Czy Polska ma najniższe bezrobocie w UE?

    Doradca podatkowy - zarobki 2021

    Doradca podatkowy - jakie są zarobki w 2021 r.? Gdzie zarabia się najlepiej? Jak zrobić szybką karierę w podatkach? Oto kilka wskazówek.

    Zatrudnienie programisty - rekrutować seniora czy juniora?

    Zatrudnienie programisty może stać się prawdziwym wyzwaniem. Polskie firmy muszą konkurować o najlepszych specjalistów z pracodawcami z Zachodu. Jak w takiej sytuacji zatrudnić dobrego programistę?

    4 cechy, jakie powinien posiadać dobry program do obsługi PPK

    Obsługa PPK może być albo koszmarem działu kadr, albo procesem, o którym, jak o oddychaniu, po prostu się nie myśli. Wszystko zależy od tego, jakie oprogramowanie (i czy w ogóle) wspomaga dział personalny w realizacji zadań związanych z obsługą PPK. Jaki zatem powinien być program, który pozwoli na sprawną realizację PPK bez nadmiernego obciążania pracowników?

    PPK w firmie - jak wdrożyć?

    PPK w firmie - jak wdrożyć Pracownicze Plany Kapitałowe dla swoich pracowników? Co powinien zawierać program do obsługi PPK? Kto może oszczędzać w PPK?

    Regionalizacja płacy minimalnej - rekomendacje

    Regionalizacja płacy minimalnej i powiązanie jej z obiektywnym parametrem ekonomicznym to rekomendacje raportu, którego partnerem jest Biuro Rzecznika MŚP.

    Czerwiec 2021 - godziny pracy, dni wolne

    Czerwiec 2021 - godziny pracy i dni wolne czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Kalendarz czerwca w 2021 r. zawiera 1 święto wolne od pracy.

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021

    Niedziela handlowa - czerwiec 2021 r. ma 4 niedziele. Czy 13 czerwca, 20 czerwca lub 27 czerwca jest niedziela handlowa? Kalendarz niedziel handlowych.