REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motywacja 3.0, czyli jak skutecznie zmotywować pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Smart MBC
ekspert z zakresu HR
Weronika Sierant
HR Manager w firmie Smart MBC
Motywacja 3.0, czyli jak skutecznie zmotywować pracownika
Motywacja 3.0, czyli jak skutecznie zmotywować pracownika
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motywacja 2.0, opierająca się na systemie nagród i kar, czyli dobrze wszystkim znanej metodzie kija i marchewki jest najbardziej popularną formą motywacji pracowników do efektywniejszego działania. Coraz częściej dostrzega się jednak, że sposób ten jest niestety dość krótkotrwały i nie przynosi pożądanych efektów. Jak więc skutecznie zachęcić zespół do większego zaangażowania w pracę? Z pomocą przychodzi tzw. motywacja 3.0, polegająca na pobudzaniu wewnętrznej motywacji człowieka.

REKLAMA

Autopromocja

Zmotywowany pracownik, wierzący we własne możliwości i szczerze oddany projektowi to niewątpliwie klucz do sukcesu każdej firmy. Niewielu pracodawców jednak wie, jak skutecznie rozbudzić w swoim zespole zaangażowanie. Wyższa pensja lub zagrożenie odebraniem przywilejów w przypadku niewywiązania się z zadania to czynniki, które dostarczają motywację jedynie na krótką metę. Po zaspokojeniu finansowego aspektu lub wprowadzeniu w czyn nieprzyjemnej kary znika aspekt motywujący, a pracownik z powrotem czuje się zniechęcony i automatycznie, instynktownie poszukuje nowej zachęty, bez której nie jest tak skory do podejmowania wyzwań, a nawet zwykłe czynności w pracy sprawiają mu czasami trudność.  

Motywacja 3.0

Brak zaangażowania zatrudnionej osoby związany jest zazwyczaj z tym, że czynniki zewnętrzne stanowią jedynie krótkotrwałe motywatory do działania. Pracownikowi brakuje przekonania co do tego, czy praca, którą wykonuje jest ważna i przynosi zadowalające efekty. Aby rozbudzić w nim taką pewność, konieczne jest stymulowanie jego wewnętrznej motywacji, a proces ten nazywany jest obecnie motywacją 3.0.

INFORAKADEMIA poleca: Efektywne systemy wynagrodzeń

Mimo iż z pozoru wydawać się może, że tzw. “automotywacja”, wypływająca przecież bezpośrednio z wnętrza pracownika, zależna jest tylko i wyłącznie od niego samego, niezwykle ważne w jej budowaniu jest również czynny udział działu personalnego. To on odpowiedzialny jest za stworzenie odpowiednich warunków, sprzyjających naturalnemu rozwojowi zaangażowania. Warto już podczas procesu rekrutacji zorientować się, jakie są personalne cele kandydata, na czym mu zależy, co chce w życiu osiągnąć i jaki styl komunikacji z przełożonym preferuje. Zwrócenie uwagi na te aspekty i stymulowanie ich z pewnością sprawi, że pracownik poczuje się bardziej komfortowo i będzie miał świadomość przynależności do zespołu, od którego pracy zależy jego powodzenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja zwrotna

Szalenie ważne jest również to, by uczyć menadżerów odpowiedniego przekazywania informacji zwrotnej. Nie powinien być on jedynie kierownikiem projektu, który wytyka błędy, ale coachem, osobą budującą zaangażowanie i samoocenę swojego zespołu. Każda dobrze wykonana praca powinna być odpowiednio skomentowana i pochwalona. Warto pytać o postępy, czy udzielone porady i instrukcje były czytelne, co sprawiało trudności, a jakie zadania okazały się być proste. Podniesie to z pewnością samoocenę pracownika, a tym samym jego zaangażowanie w dany projekt.

Polecamy serwis: HRM

Zaufanie do pracownika

Istotne jest również to, by obdarzać pracownika zaufaniem i zostawiać mu pewną dowolność w podejmowaniu decyzji dotyczących np. priorytetu powierzonych zadań, czy też czasu, w jakim postanowi je wykonać. Wytworzenie pracowniczej autonomii sprawi, iż poczuje on większą odpowiedzialność za swoją pracę i pozwoli mu to wdrożyć własne pomysły, odkrywać nowe, innowacyjne rozwiązania i pobudzi kreatywność. Takie działanie prowadzić może do tego, iż zechce on się doskonalić w danej dziedzinie, aby osiągnąć w niej mistrzostwo i stać się jeszcze bardziej wartościowym członkiem zespołu, skoro jego dotychczasowe działania spotykają się z aprobatą, wsparciem zwierzchników i pochwałą z ich strony. Ostatecznie będzie on w stanie identyfikować własne cele z celami firmy, przez co praca zacznie sprawiać mu tym większą radość i satysfakcję.

Wewnętrzna motywacja

Motywacja 3.0 opiera się więc na podstawowej potrzebie człowieka, jaką jest dążenie do doskonalenia się i chęci zdobywania wiedzy. Motywacja powinna rodzić się we wnętrzu pracownika i być skoncentrowana na jego własnej chęci osiągania celów. Nie bez znaczenia w jej kształtowaniu są czynniki zewnętrzne. Służą one stymulowaniu i zapewnianiu odpowiednich warunków do jej rozwoju. Odpowiednio przeszkoleni menadżerowie oraz skoncentrowana na pracowniku kadra działu personalnego mogą sprawić, iż pracownicy w pełni zaangażują się w swoją pracę i stanowić będą zgrany, oparty na wzajemnym zaufaniu, zespół.

Źródła:

http://superconsciousness.com/topics/society/motivation-30-interview-daniel-pink

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/01/08/AR2011010800379.html

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

REKLAMA

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA