REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o zawodowe kontakty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Jak dbać o zawodowe kontakty?
Jak dbać o zawodowe kontakty?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Budowanie bazy profesjonalnych kontaktów biznesowych to sposób na lepsze perspektywy zawodowe. Własną bazą należy odpowiednio zarządzać. Jak to zrobić?

Na dzisiejszym rynku pracy networking odgrywa coraz ważniejszą rolę. Jednak samo zdobywanie kontaktów nie wystarczy. Własną bazą trzeba odpowiednio zarządzać, by czas poświęcony na poznawanie nowych osób i nawiązywanie relacji nie kończył się jedynie schowaniem do portfela kolejnej wizytówki, której za jakiś czas nie będziemy potrafili zidentyfikować. Stworzenie przejrzystej, intuicyjnej bazy danych pozwoli określić kogo i przy jakiej okazji spotkaliśmy, jakie kwestie zostały omówione – wszystko po to, by móc skorzystać z niej w sytuacji poszukiwania pracy czy partnerów biznesowych do nowego projektu.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kolekcjonowanie informacji

By budowana przez nas baza kontaktów była naprawdę wartościowa, warto zadbać o nią już na etapie tworzenia. Zachowując wizytówkę dobrze jest zapisać gdzie i w jakich okolicznościach poznaliśmy daną osobę. Wszelkie dodatkowe komentarze mogą pomóc w powrocie do kontaktu za jakiś czas. Tylko od ciebie zależy jaki poziom szczegółowości będzie miała twoja baza – jeśli znasz datę imienin czy urodzin danej osoby warto ją zapisać. Być może kiedyś będzie okazja wysłania okolicznościowej kartki, która pomoże ci w nawiązaniu rozmowy. Taki symboliczny gest może kiedyś mieć pozytywny wpływ na rozwój twojej kariery – radzą eksperci Monster Polska.

Lista kontaktów można przygotować w notatniku lub w Excelu - wszystko zależy od tego, jaki rodzaj zbierania danych preferujemy. Na rynku dostępne są także specjalne systemy gromadzenia danych. Należy jednak pamiętać, że baza ma służyć ułatwieniu kontaktów i łatwość dostępu powinna być priorytetem. Decydując się na stworzenie takiej bazy, niezależnie od jej formy, musimy pamiętać o aktualizowaniu. Każdą informację o zmianie stanowiska, czy firmy warto w niej odnotowywać. Dobrze prowadzona baza może stać się istotnym narzędziem w poszukiwaniu pracy. Jej zaniedbanie może oznaczać utratę nowych możliwości.

Polecamy: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Dbanie o kontakty

Wysiłek włożony w tworzenie listy kontaktów warto uzupełnić dbaniem o relacje z osobami, które znajdują się w kręgu naszych zawodowych zainteresowań. Korzystaj z każdej możliwości kontaktu – zagaduj na konferencjach, wspólnych szkoleniach. Jeśli twoim celem jest znalezienie nowej pracy podpytuj, zasięgaj informacji, proś o radę. Pamiętaj tylko, by się nie narzucać. Osoba, z którą rozmawiasz nie może doznać poczucia, że chcesz, by obiecała ci załatwienie pracy – przestrzegają eksperci Monster Polska. Podstawowym błędem popełnianym w networkingu jest traktowanie biznesowych relacji jako „drogi jednokierunkowej”. Udając się do kogoś po poradę lub z prośbą o skierowanie do odpowiedniej osoby dobrze jest zastanowić się co możemy zaoferować w zamian. I zawsze być otwartym nie tylko na przyjmowanie, ale też udzielanie pomocy. Nie można też zapominać o dziękowaniu. Krótka wymiana zdań, telefon, czy liścik będzie bardzo dobrze o nas świadczył i pokaże szacunek dla osoby, która okazała wsparcie.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Networking online

Internet oferuje niezwykle szerokie możliwości budowania sieci kontaktów ponad granicami geograficznymi czy branżowymi. Media społecznościowe – Facebook czy Twitter oraz portale biznesowe sprawiły, że nawiązywanie relacji zawodowych stało się prostsze niż kiedykolwiek. Szczególnie jeśli czas czy budżet nie pozwalają nam uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach branżowych, na których można poznać ludzi z naszego sektora. Dlatego zdecydowanie warto z nich korzystać, np. udzielając się w grupach dyskusyjnych dedykowanych naszej branży. To doskonała okazja to zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia i nawiązania zawodowych relacji.  

Networking i budowanie bazy profesjonalnych kontaktów to nie sposób na „załatwienie” sobie pracy po znajomości, ale na poszerzenie horyzontów, szybsze dotarcie do informacji o planowanych rekrutacjach czy zmianach kadrowych w interesujących nas firmach. To także doskonały sposób na uczenie się i zdobywanie nowych kompetencji poprzez obserwowanie bardziej doświadczonych osób. Wysiłek włożony w tworzenie i utrzymanie bazy kontaktów sprawi, że kolejny krok w rozwoju zawodowym będzie znacznie łatwiejszy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

REKLAMA

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

REKLAMA

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

REKLAMA