REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowy dress code – czyli jak odnieść sukces w kontaktach z klientami

Emilia Wiśniewska
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd zewnętrzny odgrywa w biznesie bardzo ważną rolę. Powinien podkreślać naszą pozycję i zajmowane stanowisko, czyli być uzupełnieniem wizerunku profesjonalisty. Niestety, często się zdarza, że popełniane na tym polu błędy, dyskredytują nas w oczach potencjalnych klientów, a także… naszego szefa.

Uniwersalne porady

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powinniśmy pamiętać, że klasyczna elegancja zawsze wiąże się z umiarem i prostotą. Co więcej, zwykle rzeczy bardzo drogie i dobre jakościowo są skromne w swej formie. Niedopuszczalne jest pokazywanie metek naszych ubrań czy dodatków, nawet jeżeli są od projektantów. Nie będzie to wyrazem naszej zamożności, a raczej złego gustu. Ponadto zwróćmy uwagę na to, żeby wszystkie rzeczy, które mamy na sobie, były zadbane, bez zadrapań i śladów użytkowania. Buty powinny być zawsze wypastowane, a koszula wyprasowana. Zadbajmy o dobór odpowiednich dodatków – skórzanej aktówki, eleganckich teczek na dokumenty, niech nawet długopis będzie naszą wizytówką.

Zobacz również serwis: Motywowanie

Garderoba męska w biznesie

REKLAMA

Mężczyźni tradycyjnie mają mniej możliwości w wyborze stroju biznesowego w porównaniu z garderobą kobiecą. Najbardziej charakterystycznym elementem powinien być dobrze skrojony garnitur, obecnie składający się z eleganckich spodni . Aby w garniturze prezentować się nienagannie, musimy pamiętać o kilku zasadach. Rękawy marynarki, nawet przy opuszczonych rękach, powinny zakrywać nadgarstki. Jeżeli mankiet koszuli wystaje spod marynarki około 1,5 cm, to znaczy, że właściwie dobraliśmy jej długość. Nigdy nie możemy sobie pozwolić na założenie do biura koszulki z krótkim rękawem. Pamiętajmy, że marynarkę dwurzędową nosimy całkowicie zapiętą i bez kamizelki, a marynarkę jednorzędową zapinamy na jeden, środkowy guzik. W kieszonce (butonierce) nie wypada nosić pióra wiecznego czy wizytówek, jedynie chusteczkę. Ponadto nie należy wypychać kieszenie marynarki, wkładając do niej różne przedmioty. Z tego powodu obecnie wiele marynarek produkowanych jest z zaszytymi kieszeniami. Garnitur biznesowy powinien być utrzymany w szarościach i granatach, ale latem możemy pozwolić sobie na strój o ton jaśniejszy. W wielu polskich biurach można spostrzec mężczyzn, noszących garnitury w kolorze czarnym, jednak jest to błąd. Kolor czarny rezerwujemy wyłącznie na wieczór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważny jest także dobór krawata, powinien być elegancki i wykonany z dobrego materiału. Pamiętajmy, że krawatów nigdy nie pierzemy, ewentualne zabrudzenie czyścimy delikatnym specyfikiem, pocierając zabrudzone miejsce drugą końcówką krawata. Warto pamiętać o zasadzie trzech, tzn. mamy na sobie maksymalnie 3 różne kolory i tylko jeden wzór, np. gdy nasz krawat jest paski, koniecznie zakładamy do niego gładki garnitur i buty (najlepszym rozwiązaniem w biznesie będą buty czarne). Nie popełnijmy błędu przy wyborze skarpetek, powinny być wykonane z cienkiego materiału, w kolorze butów lub spodni, koniecznie długie na tyle, by w pozycji siedzącej (zwłaszcza noga na nogę) nie wystawały spod nich gołe łydki. Mężczyzna może pozwolić sobie na noszenie zegarka, powinien być jednak bezwzględnie w stonowanych barwach, najlepiej na czarnym skórzanym pasku lub ew. srebrnej bransolecie.

Polecamy również: Dress code dla mężczyzn

Damska garderoba w biznesie

Elegancki strój kobiety w biznesie składać się powinien z marynarki i spódnicy lub spodni albo z marynarki i sukienki. Wszystkie elementy kostiumu powinny być wykonane z jednego materiału i podobnie, jak w przypadku mężczyzn, utrzymane w szarościach i granatach. Kolor czarny zarezerwowany jest na wieczór. Przy doborze kostiumu szczególną uwagę zwróćmy na dobór odpowiedniego rozmiaru. Bardzo ważna jest też odpowiednia długość i szerokość spódnicy, przed zakupem powinnyśmy parę razy w niej usiąść i ponownie wstać, sprawdzając, jak się na nas układa. Przyjmuje się, że długość spódnicy powinna się wahać (w zależności od proporcji naszej figury, dobieramy dłuższą, jeżeli jesteśmy wysokie, krótszą, jeżeli chcemy sobie dodać optycznie kilka centymetrów) w granicach sześciu centymetrów ponad lub poniżej środka kolana. Jeżeli decydujemy się na kostium składający się ze spodni lub spódnicy, dobieramy do niego elegancką koszulę, najlepiej w pastelowym odcieniu (biel, róż, błękit), który najlepiej współgra z naszym odcieniem skóry. Poradniki savoir vivre wskazują na korzyść, jaka może wypłynąć z wybrania wariantu sukienka + marynarka. Bardzo często zdarza się, że po długim dniu w pracy, jesteśmy jeszcze umówione na kolację biznesową. Wystarczy, że wówczas zdejmiemy marynarkę, do sukienki dodamy apaszkę lub elegancki łańcuszek i już będziemy gotowe na spotkanie.

Makijaż i dodatki

Strój eleganckiej kobiety dopełnią cienkie rajstopy (cieliste lub kryjące czarne), a także zakryte w biurze obowiązkowe (nawet podczas upalnych dni) i półbuty, koniecznie na grubym słupku (szpilki odpadają). Nawet zimą powinnyśmy zmieniać ciepłe kozaki na półbuty w siedzibie naszej firmy i w takim stroju pracować. Ponadto, obowiązkowy jest lekki makijaż, a także delikatna biżuteria, np. małe kolczyki czy łańcuszek blisko szyi. Ogólna zasada jest taka, że żaden z dodatków nie powinien naszych słuchaczy rozpraszać, powinny więc być one eleganckie i skromne, a także w niewielkiej ilości, raczej srebrne niż złote. Całkowity brak biżuterii również nie jest zalecany. Możemy pozwolić sobie także na użycie delikatnych perfum i bezbarwny manicure. Do biura możemy wziąć większą torebkę, powinnyśmy położyć ją na podłodze (a nie np. na oparciu krzesła), tak aby nikomu nie przeszkadzała.

Zobacz również: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Dlaczego warto przestrzegać zasad?

Wiele osób może pomyśleć, że zasady savoir vivre dotyczące wyglądu biznesowego są już nieaktualne, bowiem obecnie dużo większym szacunkiem darzy się indywidualizm i kreatywność. Do przestrzegania tych zasad nie namawiamy jednak przedstawicieli wolnych zawodów, artystów, aktorów lub piosenkarzy, ale szeroko pojętych ludzi biznesu. Nienaganny, elegancki wygląd jest najlepszym sposobem wzbudzania zaufania u potencjalnych klientów. Pomaga bowiem kreować nasz wizerunek jako osób godnych zaufania, kompetentnych, pewnych siebie, zaś te cechy są nie do przecenienia. A szalone kreacje, pełne wzorów i kolorów, ostry makijaż i irokeza, możemy przecież zachować na weekend.

www.projektgamma.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

REKLAMA

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Migracja pracownicza po polsku: Nie żądaj podwyżki, bo zastąpi Cię cudzoziemiec. Excel rośnie, państwo znika

W polskich fabrykach trwa cichy eksperyment: jeśli pracownicy chcą podwyżki, zawsze można ich zastąpić tańszymi pracownikami z Azji czy Afryki. W Excelu wszystko się zgadza. Problem w tym, że coraz mniej zgadza się w państwie, wspólnocie i relacjach społecznych.

Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

REKLAMA

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA