REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowy dress code – czyli jak odnieść sukces w kontaktach z klientami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Emilia Wiśniewska
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd zewnętrzny odgrywa w biznesie bardzo ważną rolę. Powinien podkreślać naszą pozycję i zajmowane stanowisko, czyli być uzupełnieniem wizerunku profesjonalisty. Niestety, często się zdarza, że popełniane na tym polu błędy, dyskredytują nas w oczach potencjalnych klientów, a także… naszego szefa.

Uniwersalne porady

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powinniśmy pamiętać, że klasyczna elegancja zawsze wiąże się z umiarem i prostotą. Co więcej, zwykle rzeczy bardzo drogie i dobre jakościowo są skromne w swej formie. Niedopuszczalne jest pokazywanie metek naszych ubrań czy dodatków, nawet jeżeli są od projektantów. Nie będzie to wyrazem naszej zamożności, a raczej złego gustu. Ponadto zwróćmy uwagę na to, żeby wszystkie rzeczy, które mamy na sobie, były zadbane, bez zadrapań i śladów użytkowania. Buty powinny być zawsze wypastowane, a koszula wyprasowana. Zadbajmy o dobór odpowiednich dodatków – skórzanej aktówki, eleganckich teczek na dokumenty, niech nawet długopis będzie naszą wizytówką.

Zobacz również serwis: Motywowanie

Garderoba męska w biznesie

REKLAMA

Mężczyźni tradycyjnie mają mniej możliwości w wyborze stroju biznesowego w porównaniu z garderobą kobiecą. Najbardziej charakterystycznym elementem powinien być dobrze skrojony garnitur, obecnie składający się z eleganckich spodni . Aby w garniturze prezentować się nienagannie, musimy pamiętać o kilku zasadach. Rękawy marynarki, nawet przy opuszczonych rękach, powinny zakrywać nadgarstki. Jeżeli mankiet koszuli wystaje spod marynarki około 1,5 cm, to znaczy, że właściwie dobraliśmy jej długość. Nigdy nie możemy sobie pozwolić na założenie do biura koszulki z krótkim rękawem. Pamiętajmy, że marynarkę dwurzędową nosimy całkowicie zapiętą i bez kamizelki, a marynarkę jednorzędową zapinamy na jeden, środkowy guzik. W kieszonce (butonierce) nie wypada nosić pióra wiecznego czy wizytówek, jedynie chusteczkę. Ponadto nie należy wypychać kieszenie marynarki, wkładając do niej różne przedmioty. Z tego powodu obecnie wiele marynarek produkowanych jest z zaszytymi kieszeniami. Garnitur biznesowy powinien być utrzymany w szarościach i granatach, ale latem możemy pozwolić sobie na strój o ton jaśniejszy. W wielu polskich biurach można spostrzec mężczyzn, noszących garnitury w kolorze czarnym, jednak jest to błąd. Kolor czarny rezerwujemy wyłącznie na wieczór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważny jest także dobór krawata, powinien być elegancki i wykonany z dobrego materiału. Pamiętajmy, że krawatów nigdy nie pierzemy, ewentualne zabrudzenie czyścimy delikatnym specyfikiem, pocierając zabrudzone miejsce drugą końcówką krawata. Warto pamiętać o zasadzie trzech, tzn. mamy na sobie maksymalnie 3 różne kolory i tylko jeden wzór, np. gdy nasz krawat jest paski, koniecznie zakładamy do niego gładki garnitur i buty (najlepszym rozwiązaniem w biznesie będą buty czarne). Nie popełnijmy błędu przy wyborze skarpetek, powinny być wykonane z cienkiego materiału, w kolorze butów lub spodni, koniecznie długie na tyle, by w pozycji siedzącej (zwłaszcza noga na nogę) nie wystawały spod nich gołe łydki. Mężczyzna może pozwolić sobie na noszenie zegarka, powinien być jednak bezwzględnie w stonowanych barwach, najlepiej na czarnym skórzanym pasku lub ew. srebrnej bransolecie.

Polecamy również: Dress code dla mężczyzn

Damska garderoba w biznesie

Elegancki strój kobiety w biznesie składać się powinien z marynarki i spódnicy lub spodni albo z marynarki i sukienki. Wszystkie elementy kostiumu powinny być wykonane z jednego materiału i podobnie, jak w przypadku mężczyzn, utrzymane w szarościach i granatach. Kolor czarny zarezerwowany jest na wieczór. Przy doborze kostiumu szczególną uwagę zwróćmy na dobór odpowiedniego rozmiaru. Bardzo ważna jest też odpowiednia długość i szerokość spódnicy, przed zakupem powinnyśmy parę razy w niej usiąść i ponownie wstać, sprawdzając, jak się na nas układa. Przyjmuje się, że długość spódnicy powinna się wahać (w zależności od proporcji naszej figury, dobieramy dłuższą, jeżeli jesteśmy wysokie, krótszą, jeżeli chcemy sobie dodać optycznie kilka centymetrów) w granicach sześciu centymetrów ponad lub poniżej środka kolana. Jeżeli decydujemy się na kostium składający się ze spodni lub spódnicy, dobieramy do niego elegancką koszulę, najlepiej w pastelowym odcieniu (biel, róż, błękit), który najlepiej współgra z naszym odcieniem skóry. Poradniki savoir vivre wskazują na korzyść, jaka może wypłynąć z wybrania wariantu sukienka + marynarka. Bardzo często zdarza się, że po długim dniu w pracy, jesteśmy jeszcze umówione na kolację biznesową. Wystarczy, że wówczas zdejmiemy marynarkę, do sukienki dodamy apaszkę lub elegancki łańcuszek i już będziemy gotowe na spotkanie.

Makijaż i dodatki

Strój eleganckiej kobiety dopełnią cienkie rajstopy (cieliste lub kryjące czarne), a także zakryte w biurze obowiązkowe (nawet podczas upalnych dni) i półbuty, koniecznie na grubym słupku (szpilki odpadają). Nawet zimą powinnyśmy zmieniać ciepłe kozaki na półbuty w siedzibie naszej firmy i w takim stroju pracować. Ponadto, obowiązkowy jest lekki makijaż, a także delikatna biżuteria, np. małe kolczyki czy łańcuszek blisko szyi. Ogólna zasada jest taka, że żaden z dodatków nie powinien naszych słuchaczy rozpraszać, powinny więc być one eleganckie i skromne, a także w niewielkiej ilości, raczej srebrne niż złote. Całkowity brak biżuterii również nie jest zalecany. Możemy pozwolić sobie także na użycie delikatnych perfum i bezbarwny manicure. Do biura możemy wziąć większą torebkę, powinnyśmy położyć ją na podłodze (a nie np. na oparciu krzesła), tak aby nikomu nie przeszkadzała.

Zobacz również: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Dlaczego warto przestrzegać zasad?

Wiele osób może pomyśleć, że zasady savoir vivre dotyczące wyglądu biznesowego są już nieaktualne, bowiem obecnie dużo większym szacunkiem darzy się indywidualizm i kreatywność. Do przestrzegania tych zasad nie namawiamy jednak przedstawicieli wolnych zawodów, artystów, aktorów lub piosenkarzy, ale szeroko pojętych ludzi biznesu. Nienaganny, elegancki wygląd jest najlepszym sposobem wzbudzania zaufania u potencjalnych klientów. Pomaga bowiem kreować nasz wizerunek jako osób godnych zaufania, kompetentnych, pewnych siebie, zaś te cechy są nie do przecenienia. A szalone kreacje, pełne wzorów i kolorów, ostry makijaż i irokeza, możemy przecież zachować na weekend.

www.projektgamma.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

REKLAMA

Seniorzy warto wiedzieć: Prezydent zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń [sprawa z 20 października 2025 r.]. Czy będzie większa ochrona dochodów osób starszych?

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

Czy ZUS pracuje 10 listopada 2025 r.

10 listopada 2025 r. to poniedziałek przed Narodowym Świętem Niepodległości 11 listopada. Czy ZUS pracuje w tym dniu i można załatwiać sprawy? Oto informacja prosto z Zakładu.

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Pracodawcy zapewniają psychologów online

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Okazuje się, że największą barierą przed skorzystaniem ze wsparcia z pomocy specjalisty są dla Polaków finanse. Pracodawcy zauważają problem i coraz częściej zapewniają pracownikom dostęp do psychologów online jako świadczenie pozapłacowe.

Ewenement: opiekunowie dzieci niepełnosprawnych mają większą ochronę w pracy: pracodawcy muszą zapewniać te usprawnienia [wyrok TSUE]

W przełomowym wyroku z 11 września 2025 roku, w sprawie Bervidi (C-38/24), Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) otworzył nowy rozdział w zakresie ochrony praw pracowniczych w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Sprawa włoska przyczyni się do poprawy sytuacji tysięcy, jak nie setek tysięcy pracowników będących opiekunami osób z niepełnosprawnościami. Orzeczenie dotyczy kwestii dotąd niedookreślonej: czy osobie, która opiekuje się dzieckiem z niepełnosprawnością, przysługuje ta sama ochrona przed dyskryminacją, jak osobom bezpośrednio dotkniętym niepełnosprawnością? Okazuje się, że tak, zatem ta rewolucyjna zmiana perspektywy może wpłynąć na kształt prawa pracy w całej Unii Europejskiej, a także w Polsce. Co zatem daje wyrok?

REKLAMA

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21) nie każdemu przynosi korzyść

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Należy złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21), ale nie każdemu przynosi on korzyść. Kto powinien złożyć wniosek, a kto nie? ZUS tłumaczy.

Przełom: wsteczne 800 plus (albo jednorazowa rekompensata) za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? [JEST OPINIA PRAWNA]

Czy możliwe jest wsteczne 800 plus za lata opieki nie tylko dla rodziców-seniorów czy 50-latków, ale też rodzin zastępczych, opiekunów faktycznych, prawnych, dyrektorów domów pomocy społecznej? Komisja Sejmowa a analizująca petycję w niniejszej sprawie - wskazała na ważne aspekty tego pomysłu. Czy świadczenie mogłoby zawierać aż tak szeroki zakres podmiotowy?

REKLAMA