REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowy dress code – czyli jak odnieść sukces w kontaktach z klientami

Emilia Wiśniewska
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd zewnętrzny odgrywa w biznesie bardzo ważną rolę. Powinien podkreślać naszą pozycję i zajmowane stanowisko, czyli być uzupełnieniem wizerunku profesjonalisty. Niestety, często się zdarza, że popełniane na tym polu błędy, dyskredytują nas w oczach potencjalnych klientów, a także… naszego szefa.

Uniwersalne porady

Autopromocja

Powinniśmy pamiętać, że klasyczna elegancja zawsze wiąże się z umiarem i prostotą. Co więcej, zwykle rzeczy bardzo drogie i dobre jakościowo są skromne w swej formie. Niedopuszczalne jest pokazywanie metek naszych ubrań czy dodatków, nawet jeżeli są od projektantów. Nie będzie to wyrazem naszej zamożności, a raczej złego gustu. Ponadto zwróćmy uwagę na to, żeby wszystkie rzeczy, które mamy na sobie, były zadbane, bez zadrapań i śladów użytkowania. Buty powinny być zawsze wypastowane, a koszula wyprasowana. Zadbajmy o dobór odpowiednich dodatków – skórzanej aktówki, eleganckich teczek na dokumenty, niech nawet długopis będzie naszą wizytówką.

Zobacz również serwis: Motywowanie

Garderoba męska w biznesie

Mężczyźni tradycyjnie mają mniej możliwości w wyborze stroju biznesowego w porównaniu z garderobą kobiecą. Najbardziej charakterystycznym elementem powinien być dobrze skrojony garnitur, obecnie składający się z eleganckich spodni . Aby w garniturze prezentować się nienagannie, musimy pamiętać o kilku zasadach. Rękawy marynarki, nawet przy opuszczonych rękach, powinny zakrywać nadgarstki. Jeżeli mankiet koszuli wystaje spod marynarki około 1,5 cm, to znaczy, że właściwie dobraliśmy jej długość. Nigdy nie możemy sobie pozwolić na założenie do biura koszulki z krótkim rękawem. Pamiętajmy, że marynarkę dwurzędową nosimy całkowicie zapiętą i bez kamizelki, a marynarkę jednorzędową zapinamy na jeden, środkowy guzik. W kieszonce (butonierce) nie wypada nosić pióra wiecznego czy wizytówek, jedynie chusteczkę. Ponadto nie należy wypychać kieszenie marynarki, wkładając do niej różne przedmioty. Z tego powodu obecnie wiele marynarek produkowanych jest z zaszytymi kieszeniami. Garnitur biznesowy powinien być utrzymany w szarościach i granatach, ale latem możemy pozwolić sobie na strój o ton jaśniejszy. W wielu polskich biurach można spostrzec mężczyzn, noszących garnitury w kolorze czarnym, jednak jest to błąd. Kolor czarny rezerwujemy wyłącznie na wieczór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważny jest także dobór krawata, powinien być elegancki i wykonany z dobrego materiału. Pamiętajmy, że krawatów nigdy nie pierzemy, ewentualne zabrudzenie czyścimy delikatnym specyfikiem, pocierając zabrudzone miejsce drugą końcówką krawata. Warto pamiętać o zasadzie trzech, tzn. mamy na sobie maksymalnie 3 różne kolory i tylko jeden wzór, np. gdy nasz krawat jest paski, koniecznie zakładamy do niego gładki garnitur i buty (najlepszym rozwiązaniem w biznesie będą buty czarne). Nie popełnijmy błędu przy wyborze skarpetek, powinny być wykonane z cienkiego materiału, w kolorze butów lub spodni, koniecznie długie na tyle, by w pozycji siedzącej (zwłaszcza noga na nogę) nie wystawały spod nich gołe łydki. Mężczyzna może pozwolić sobie na noszenie zegarka, powinien być jednak bezwzględnie w stonowanych barwach, najlepiej na czarnym skórzanym pasku lub ew. srebrnej bransolecie.

Polecamy również: Dress code dla mężczyzn

Damska garderoba w biznesie

Elegancki strój kobiety w biznesie składać się powinien z marynarki i spódnicy lub spodni albo z marynarki i sukienki. Wszystkie elementy kostiumu powinny być wykonane z jednego materiału i podobnie, jak w przypadku mężczyzn, utrzymane w szarościach i granatach. Kolor czarny zarezerwowany jest na wieczór. Przy doborze kostiumu szczególną uwagę zwróćmy na dobór odpowiedniego rozmiaru. Bardzo ważna jest też odpowiednia długość i szerokość spódnicy, przed zakupem powinnyśmy parę razy w niej usiąść i ponownie wstać, sprawdzając, jak się na nas układa. Przyjmuje się, że długość spódnicy powinna się wahać (w zależności od proporcji naszej figury, dobieramy dłuższą, jeżeli jesteśmy wysokie, krótszą, jeżeli chcemy sobie dodać optycznie kilka centymetrów) w granicach sześciu centymetrów ponad lub poniżej środka kolana. Jeżeli decydujemy się na kostium składający się ze spodni lub spódnicy, dobieramy do niego elegancką koszulę, najlepiej w pastelowym odcieniu (biel, róż, błękit), który najlepiej współgra z naszym odcieniem skóry. Poradniki savoir vivre wskazują na korzyść, jaka może wypłynąć z wybrania wariantu sukienka + marynarka. Bardzo często zdarza się, że po długim dniu w pracy, jesteśmy jeszcze umówione na kolację biznesową. Wystarczy, że wówczas zdejmiemy marynarkę, do sukienki dodamy apaszkę lub elegancki łańcuszek i już będziemy gotowe na spotkanie.

Makijaż i dodatki

Strój eleganckiej kobiety dopełnią cienkie rajstopy (cieliste lub kryjące czarne), a także zakryte w biurze obowiązkowe (nawet podczas upalnych dni) i półbuty, koniecznie na grubym słupku (szpilki odpadają). Nawet zimą powinnyśmy zmieniać ciepłe kozaki na półbuty w siedzibie naszej firmy i w takim stroju pracować. Ponadto, obowiązkowy jest lekki makijaż, a także delikatna biżuteria, np. małe kolczyki czy łańcuszek blisko szyi. Ogólna zasada jest taka, że żaden z dodatków nie powinien naszych słuchaczy rozpraszać, powinny więc być one eleganckie i skromne, a także w niewielkiej ilości, raczej srebrne niż złote. Całkowity brak biżuterii również nie jest zalecany. Możemy pozwolić sobie także na użycie delikatnych perfum i bezbarwny manicure. Do biura możemy wziąć większą torebkę, powinnyśmy położyć ją na podłodze (a nie np. na oparciu krzesła), tak aby nikomu nie przeszkadzała.

Zobacz również: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Dlaczego warto przestrzegać zasad?

Wiele osób może pomyśleć, że zasady savoir vivre dotyczące wyglądu biznesowego są już nieaktualne, bowiem obecnie dużo większym szacunkiem darzy się indywidualizm i kreatywność. Do przestrzegania tych zasad nie namawiamy jednak przedstawicieli wolnych zawodów, artystów, aktorów lub piosenkarzy, ale szeroko pojętych ludzi biznesu. Nienaganny, elegancki wygląd jest najlepszym sposobem wzbudzania zaufania u potencjalnych klientów. Pomaga bowiem kreować nasz wizerunek jako osób godnych zaufania, kompetentnych, pewnych siebie, zaś te cechy są nie do przecenienia. A szalone kreacje, pełne wzorów i kolorów, ostry makijaż i irokeza, możemy przecież zachować na weekend.

www.projektgamma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PFRON: Program „Aktywny samorząd” będzie kontynuowany w 2024 r. Można uzyskać pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, sprzętu elektronicznego, oprogramowania

    PFRON w 2024 r. będzie kontynuować program „Aktywny samorząd”. Można uzyskać pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, sprzętu elektronicznego, oprogramowania a także pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym. Wnioski o dofinansowanie można składać od 1 marca 2024 r.

    Nie ma żadnych prac nad projektem ograniczającym zakaz handlu w niedziele

    Nie milkną dyskusje i spekulacje dotyczące ograniczenia zakazu handlu w niedziele. Tymczasem ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała, że na chwilę obecną MRPiPS nie prowadzi żadnych prac nad projektem dotyczącym niedziel handlowych.

    Krótszy czas pracy w Polsce? Min. Dziemianowicz-Bąk: skrócenie tygodnia pracy o 1 dzień organizacyjnie łatwiejsze niż skrócenie o kilka godzin

    Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi analizy dotyczące czasu pracy, długości urlopów, dni pracy pod kątem ew. skrócenia tygodnia pracy. Resort pracy analizuje także pilotaże skrócenia tygodnia pracy, które wprowadzają same przedsiębiorstwa. Takie informacja przekazała 1 marca 2024 r. ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w Polsat News. Ministra wskazała, że osobiście jest najbardziej otwarta na propozycję premiera Donalda Tuska dotyczącą 4 dni, a nie 35 godzin pracy w tygodniu.

    5278,30 zł – tyle wynosi limit dorabiania na wcześniejszej emeryturze lub rencie

    Zwiększyły się limity dorabiania dla wcześniejszych emerytów i rencistów. Od 1 marca 2024 r. można dorobić 5278,30 zł. Wyższa kwota spowoduje zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia.

    REKLAMA

    1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Cię docenić?

    1 marca 2024 r. to Dzień Doceniania Pracownika. Co zrobił Twój pracodawca, żeby Ci docenić? Prawie 80% ankietowanych przyznaje, że pracowałoby bardziej produktywnie, gdyby częściej otrzymywało uznanie za swoją pracę. Jakie uznanie? Przede wszystkim godne traktowanie pracowników, z poszanowaniem ich praw no i oczywiście finansowe świadczenia jak i różnego rodzaju benefity.

    Okazjonalna praca zdalna. Pracodawca nie zapewni narzędzi pracy ani nie poniesie kosztów

    Okazjonalna praca zdalna może być wykonywana na wniosek pracownika. Przepisy regulują ten rodzaj pracy zdalnej w sposób specyficzny. W szczególności zakres obowiązków, jakie obciążają pracodawcę jest węższy niż w pozostałych przypadkach pracy zdalnej. 

    Czas pracy pracowników zarządzających zakładem pracy - bez wynagrodzenia i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych. Czy zawsze?

    Czas pracy pracowników zarządzających zakładem pracy w pewnych aspektach jest inaczej regulowany przez Kodeks pracy. Pracownikom tym nie przysługuje prawo do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy pracownik zarządzający taką rekompensatę otrzyma.

    4-dniowy tydzień pracy - badanie opinii polskich pracodawców

    4-dniowy tydzień pracy dla niektórych pracodawców jest niewykonalny ze względu na specyfikę branży. Sprawdź, którzy pracodawcy rozważają 4-dniowy tydzień pracy dla swoich pracowników.

    REKLAMA

    PFRON dofinansuje nawet 85% ceny zakupu samochodu. Masz pytania? Zadzwoń do PFRON!

    Od 1 marca 2024 r. od godz. 10.00 można składać wnioski o dofinansowanie ze środków PFRON do ceny zakupu samochodu osobowego. Pracownicy PFRON udzielą odpowiedzi na pytania zainteresowanych. Przedstawiamy listę numerów telefonów do Oddziałów PFRON.

    Wyższe emerytury, renty, dodatki z KRUS już od 1 marca 2024 r.

    Już od jutra, 1 marca 2024 roku, emerytury i renty z KRUS będą wyższe. Podwyżka dotknie również takich świadczeń KRUS: najniższa emerytura, emerytura matczyna, świadczenie dla sołtysa, świadczenia uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, świadczenia wyrównawcze dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych oraz dodatki do emerytur np. dodatek pielęgnacyjny.

    REKLAMA