REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowy dress code – czyli jak odnieść sukces w kontaktach z klientami

Emilia Wiśniewska
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd zewnętrzny odgrywa w biznesie bardzo ważną rolę. Powinien podkreślać naszą pozycję i zajmowane stanowisko, czyli być uzupełnieniem wizerunku profesjonalisty. Niestety, często się zdarza, że popełniane na tym polu błędy, dyskredytują nas w oczach potencjalnych klientów, a także… naszego szefa.

Uniwersalne porady

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powinniśmy pamiętać, że klasyczna elegancja zawsze wiąże się z umiarem i prostotą. Co więcej, zwykle rzeczy bardzo drogie i dobre jakościowo są skromne w swej formie. Niedopuszczalne jest pokazywanie metek naszych ubrań czy dodatków, nawet jeżeli są od projektantów. Nie będzie to wyrazem naszej zamożności, a raczej złego gustu. Ponadto zwróćmy uwagę na to, żeby wszystkie rzeczy, które mamy na sobie, były zadbane, bez zadrapań i śladów użytkowania. Buty powinny być zawsze wypastowane, a koszula wyprasowana. Zadbajmy o dobór odpowiednich dodatków – skórzanej aktówki, eleganckich teczek na dokumenty, niech nawet długopis będzie naszą wizytówką.

Zobacz również serwis: Motywowanie

Garderoba męska w biznesie

REKLAMA

Mężczyźni tradycyjnie mają mniej możliwości w wyborze stroju biznesowego w porównaniu z garderobą kobiecą. Najbardziej charakterystycznym elementem powinien być dobrze skrojony garnitur, obecnie składający się z eleganckich spodni . Aby w garniturze prezentować się nienagannie, musimy pamiętać o kilku zasadach. Rękawy marynarki, nawet przy opuszczonych rękach, powinny zakrywać nadgarstki. Jeżeli mankiet koszuli wystaje spod marynarki około 1,5 cm, to znaczy, że właściwie dobraliśmy jej długość. Nigdy nie możemy sobie pozwolić na założenie do biura koszulki z krótkim rękawem. Pamiętajmy, że marynarkę dwurzędową nosimy całkowicie zapiętą i bez kamizelki, a marynarkę jednorzędową zapinamy na jeden, środkowy guzik. W kieszonce (butonierce) nie wypada nosić pióra wiecznego czy wizytówek, jedynie chusteczkę. Ponadto nie należy wypychać kieszenie marynarki, wkładając do niej różne przedmioty. Z tego powodu obecnie wiele marynarek produkowanych jest z zaszytymi kieszeniami. Garnitur biznesowy powinien być utrzymany w szarościach i granatach, ale latem możemy pozwolić sobie na strój o ton jaśniejszy. W wielu polskich biurach można spostrzec mężczyzn, noszących garnitury w kolorze czarnym, jednak jest to błąd. Kolor czarny rezerwujemy wyłącznie na wieczór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważny jest także dobór krawata, powinien być elegancki i wykonany z dobrego materiału. Pamiętajmy, że krawatów nigdy nie pierzemy, ewentualne zabrudzenie czyścimy delikatnym specyfikiem, pocierając zabrudzone miejsce drugą końcówką krawata. Warto pamiętać o zasadzie trzech, tzn. mamy na sobie maksymalnie 3 różne kolory i tylko jeden wzór, np. gdy nasz krawat jest paski, koniecznie zakładamy do niego gładki garnitur i buty (najlepszym rozwiązaniem w biznesie będą buty czarne). Nie popełnijmy błędu przy wyborze skarpetek, powinny być wykonane z cienkiego materiału, w kolorze butów lub spodni, koniecznie długie na tyle, by w pozycji siedzącej (zwłaszcza noga na nogę) nie wystawały spod nich gołe łydki. Mężczyzna może pozwolić sobie na noszenie zegarka, powinien być jednak bezwzględnie w stonowanych barwach, najlepiej na czarnym skórzanym pasku lub ew. srebrnej bransolecie.

Polecamy również: Dress code dla mężczyzn

Damska garderoba w biznesie

Elegancki strój kobiety w biznesie składać się powinien z marynarki i spódnicy lub spodni albo z marynarki i sukienki. Wszystkie elementy kostiumu powinny być wykonane z jednego materiału i podobnie, jak w przypadku mężczyzn, utrzymane w szarościach i granatach. Kolor czarny zarezerwowany jest na wieczór. Przy doborze kostiumu szczególną uwagę zwróćmy na dobór odpowiedniego rozmiaru. Bardzo ważna jest też odpowiednia długość i szerokość spódnicy, przed zakupem powinnyśmy parę razy w niej usiąść i ponownie wstać, sprawdzając, jak się na nas układa. Przyjmuje się, że długość spódnicy powinna się wahać (w zależności od proporcji naszej figury, dobieramy dłuższą, jeżeli jesteśmy wysokie, krótszą, jeżeli chcemy sobie dodać optycznie kilka centymetrów) w granicach sześciu centymetrów ponad lub poniżej środka kolana. Jeżeli decydujemy się na kostium składający się ze spodni lub spódnicy, dobieramy do niego elegancką koszulę, najlepiej w pastelowym odcieniu (biel, róż, błękit), który najlepiej współgra z naszym odcieniem skóry. Poradniki savoir vivre wskazują na korzyść, jaka może wypłynąć z wybrania wariantu sukienka + marynarka. Bardzo często zdarza się, że po długim dniu w pracy, jesteśmy jeszcze umówione na kolację biznesową. Wystarczy, że wówczas zdejmiemy marynarkę, do sukienki dodamy apaszkę lub elegancki łańcuszek i już będziemy gotowe na spotkanie.

Makijaż i dodatki

Strój eleganckiej kobiety dopełnią cienkie rajstopy (cieliste lub kryjące czarne), a także zakryte w biurze obowiązkowe (nawet podczas upalnych dni) i półbuty, koniecznie na grubym słupku (szpilki odpadają). Nawet zimą powinnyśmy zmieniać ciepłe kozaki na półbuty w siedzibie naszej firmy i w takim stroju pracować. Ponadto, obowiązkowy jest lekki makijaż, a także delikatna biżuteria, np. małe kolczyki czy łańcuszek blisko szyi. Ogólna zasada jest taka, że żaden z dodatków nie powinien naszych słuchaczy rozpraszać, powinny więc być one eleganckie i skromne, a także w niewielkiej ilości, raczej srebrne niż złote. Całkowity brak biżuterii również nie jest zalecany. Możemy pozwolić sobie także na użycie delikatnych perfum i bezbarwny manicure. Do biura możemy wziąć większą torebkę, powinnyśmy położyć ją na podłodze (a nie np. na oparciu krzesła), tak aby nikomu nie przeszkadzała.

Zobacz również: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Dlaczego warto przestrzegać zasad?

Wiele osób może pomyśleć, że zasady savoir vivre dotyczące wyglądu biznesowego są już nieaktualne, bowiem obecnie dużo większym szacunkiem darzy się indywidualizm i kreatywność. Do przestrzegania tych zasad nie namawiamy jednak przedstawicieli wolnych zawodów, artystów, aktorów lub piosenkarzy, ale szeroko pojętych ludzi biznesu. Nienaganny, elegancki wygląd jest najlepszym sposobem wzbudzania zaufania u potencjalnych klientów. Pomaga bowiem kreować nasz wizerunek jako osób godnych zaufania, kompetentnych, pewnych siebie, zaś te cechy są nie do przecenienia. A szalone kreacje, pełne wzorów i kolorów, ostry makijaż i irokeza, możemy przecież zachować na weekend.

www.projektgamma.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

REKLAMA

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA