REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznesowy dress code – czyli jak odnieść sukces w kontaktach z klientami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Emilia Wiśniewska
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Biznesowy dress code. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd zewnętrzny odgrywa w biznesie bardzo ważną rolę. Powinien podkreślać naszą pozycję i zajmowane stanowisko, czyli być uzupełnieniem wizerunku profesjonalisty. Niestety, często się zdarza, że popełniane na tym polu błędy, dyskredytują nas w oczach potencjalnych klientów, a także… naszego szefa.

Uniwersalne porady

REKLAMA

Autopromocja

Powinniśmy pamiętać, że klasyczna elegancja zawsze wiąże się z umiarem i prostotą. Co więcej, zwykle rzeczy bardzo drogie i dobre jakościowo są skromne w swej formie. Niedopuszczalne jest pokazywanie metek naszych ubrań czy dodatków, nawet jeżeli są od projektantów. Nie będzie to wyrazem naszej zamożności, a raczej złego gustu. Ponadto zwróćmy uwagę na to, żeby wszystkie rzeczy, które mamy na sobie, były zadbane, bez zadrapań i śladów użytkowania. Buty powinny być zawsze wypastowane, a koszula wyprasowana. Zadbajmy o dobór odpowiednich dodatków – skórzanej aktówki, eleganckich teczek na dokumenty, niech nawet długopis będzie naszą wizytówką.

Zobacz również serwis: Motywowanie

Garderoba męska w biznesie

REKLAMA

Mężczyźni tradycyjnie mają mniej możliwości w wyborze stroju biznesowego w porównaniu z garderobą kobiecą. Najbardziej charakterystycznym elementem powinien być dobrze skrojony garnitur, obecnie składający się z eleganckich spodni . Aby w garniturze prezentować się nienagannie, musimy pamiętać o kilku zasadach. Rękawy marynarki, nawet przy opuszczonych rękach, powinny zakrywać nadgarstki. Jeżeli mankiet koszuli wystaje spod marynarki około 1,5 cm, to znaczy, że właściwie dobraliśmy jej długość. Nigdy nie możemy sobie pozwolić na założenie do biura koszulki z krótkim rękawem. Pamiętajmy, że marynarkę dwurzędową nosimy całkowicie zapiętą i bez kamizelki, a marynarkę jednorzędową zapinamy na jeden, środkowy guzik. W kieszonce (butonierce) nie wypada nosić pióra wiecznego czy wizytówek, jedynie chusteczkę. Ponadto nie należy wypychać kieszenie marynarki, wkładając do niej różne przedmioty. Z tego powodu obecnie wiele marynarek produkowanych jest z zaszytymi kieszeniami. Garnitur biznesowy powinien być utrzymany w szarościach i granatach, ale latem możemy pozwolić sobie na strój o ton jaśniejszy. W wielu polskich biurach można spostrzec mężczyzn, noszących garnitury w kolorze czarnym, jednak jest to błąd. Kolor czarny rezerwujemy wyłącznie na wieczór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważny jest także dobór krawata, powinien być elegancki i wykonany z dobrego materiału. Pamiętajmy, że krawatów nigdy nie pierzemy, ewentualne zabrudzenie czyścimy delikatnym specyfikiem, pocierając zabrudzone miejsce drugą końcówką krawata. Warto pamiętać o zasadzie trzech, tzn. mamy na sobie maksymalnie 3 różne kolory i tylko jeden wzór, np. gdy nasz krawat jest paski, koniecznie zakładamy do niego gładki garnitur i buty (najlepszym rozwiązaniem w biznesie będą buty czarne). Nie popełnijmy błędu przy wyborze skarpetek, powinny być wykonane z cienkiego materiału, w kolorze butów lub spodni, koniecznie długie na tyle, by w pozycji siedzącej (zwłaszcza noga na nogę) nie wystawały spod nich gołe łydki. Mężczyzna może pozwolić sobie na noszenie zegarka, powinien być jednak bezwzględnie w stonowanych barwach, najlepiej na czarnym skórzanym pasku lub ew. srebrnej bransolecie.

Polecamy również: Dress code dla mężczyzn

Damska garderoba w biznesie

Elegancki strój kobiety w biznesie składać się powinien z marynarki i spódnicy lub spodni albo z marynarki i sukienki. Wszystkie elementy kostiumu powinny być wykonane z jednego materiału i podobnie, jak w przypadku mężczyzn, utrzymane w szarościach i granatach. Kolor czarny zarezerwowany jest na wieczór. Przy doborze kostiumu szczególną uwagę zwróćmy na dobór odpowiedniego rozmiaru. Bardzo ważna jest też odpowiednia długość i szerokość spódnicy, przed zakupem powinnyśmy parę razy w niej usiąść i ponownie wstać, sprawdzając, jak się na nas układa. Przyjmuje się, że długość spódnicy powinna się wahać (w zależności od proporcji naszej figury, dobieramy dłuższą, jeżeli jesteśmy wysokie, krótszą, jeżeli chcemy sobie dodać optycznie kilka centymetrów) w granicach sześciu centymetrów ponad lub poniżej środka kolana. Jeżeli decydujemy się na kostium składający się ze spodni lub spódnicy, dobieramy do niego elegancką koszulę, najlepiej w pastelowym odcieniu (biel, róż, błękit), który najlepiej współgra z naszym odcieniem skóry. Poradniki savoir vivre wskazują na korzyść, jaka może wypłynąć z wybrania wariantu sukienka + marynarka. Bardzo często zdarza się, że po długim dniu w pracy, jesteśmy jeszcze umówione na kolację biznesową. Wystarczy, że wówczas zdejmiemy marynarkę, do sukienki dodamy apaszkę lub elegancki łańcuszek i już będziemy gotowe na spotkanie.

Makijaż i dodatki

Strój eleganckiej kobiety dopełnią cienkie rajstopy (cieliste lub kryjące czarne), a także zakryte w biurze obowiązkowe (nawet podczas upalnych dni) i półbuty, koniecznie na grubym słupku (szpilki odpadają). Nawet zimą powinnyśmy zmieniać ciepłe kozaki na półbuty w siedzibie naszej firmy i w takim stroju pracować. Ponadto, obowiązkowy jest lekki makijaż, a także delikatna biżuteria, np. małe kolczyki czy łańcuszek blisko szyi. Ogólna zasada jest taka, że żaden z dodatków nie powinien naszych słuchaczy rozpraszać, powinny więc być one eleganckie i skromne, a także w niewielkiej ilości, raczej srebrne niż złote. Całkowity brak biżuterii również nie jest zalecany. Możemy pozwolić sobie także na użycie delikatnych perfum i bezbarwny manicure. Do biura możemy wziąć większą torebkę, powinnyśmy położyć ją na podłodze (a nie np. na oparciu krzesła), tak aby nikomu nie przeszkadzała.

Zobacz również: Forum Kadry - Zarządzanie personelem

Dlaczego warto przestrzegać zasad?

Wiele osób może pomyśleć, że zasady savoir vivre dotyczące wyglądu biznesowego są już nieaktualne, bowiem obecnie dużo większym szacunkiem darzy się indywidualizm i kreatywność. Do przestrzegania tych zasad nie namawiamy jednak przedstawicieli wolnych zawodów, artystów, aktorów lub piosenkarzy, ale szeroko pojętych ludzi biznesu. Nienaganny, elegancki wygląd jest najlepszym sposobem wzbudzania zaufania u potencjalnych klientów. Pomaga bowiem kreować nasz wizerunek jako osób godnych zaufania, kompetentnych, pewnych siebie, zaś te cechy są nie do przecenienia. A szalone kreacje, pełne wzorów i kolorów, ostry makijaż i irokeza, możemy przecież zachować na weekend.

www.projektgamma.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wrzesień 2025: godziny pracy, dni wolne

Wrzesień w 2025 r. - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaki jest wymiar czasu pracy. Czy kalendarz września przewiduje święto w innym dniu niż niedziela?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - czy rzeczywiście coś daje? [RAPORT]

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - czy rzeczywiście coś daje? Okazuje się, że 61 proc. pracujących czuje presję na ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych, ale tylko 44 proc. widzi przełożenie rozwoju kompetencji na swoją karierę.

Najnowszy raport płacowy 2025 dla pracodawców i pracowników. Gdzie są najwyższe podwyżki? [ZAROBKI]

Udostępniamy najnowszy raport płacowy 2025. Każdy pracodawca i pracownik powinien się z nim zapoznać. Okazuje się, że wzrost wynagrodzeń wyhamował. Gdzie są najwyższe podwyżki? Artykuł zawiera tabelę z zarobkami na różnych stanowiskach.

Ukraińcy dominują w pobieraniu 800 plus. W pół roku ZUS wypłacił im ponad 1,4 mld zł [DANE Z ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił w I połowie br. świadczenie Rodzina 800+ dla ponad 365 tys. dzieci, których rodzice zadeklarowali obywatelstwo inne niż polskie. To o 1,5% mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Łączna kwota wyniosła 1,613 mld zł, czyli o 4,5% mniej niż rok wcześniej, kiedy było to 1,689 mld zł. Najwięcej odbiorców ww. świadczenia pochodzi z Ukrainy. ZUS przekazał w sumie 1,438 mld zł na rzecz blisko 305 tys. ukraińskich dzieci. Kolejnymi grupami są Białorusini, Rumuni oraz Rosjanie. Na dalszych miejscach znaleźli się beneficjenci z obywatelstwem indyjskim, wietnamskim, gruzińskim, bułgarskim, mołdawskim i chińskim.

REKLAMA

Rewolucja w układach zbiorowych pracy. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy. Co to daje pracownikom i pracodawcom?

Ułatwienia w zawieraniu układów zbiorowych pracy. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy. O co chodzi? Zatem nowa ustawa o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych eliminuje zbędną biurokrację, wprowadza nowoczesny, elektroniczny rejestr oraz zastępuje długotrwałe procedury szybką i przejrzystą obsługą online. Dodatkowe mechanizmy wsparcia, jak mediacja czy elastyczne ramy czasowe układów, mają pobudzić aktywny dialog społeczny i zwiększyć liczbę negocjowanych porozumień, dostosowanych do specyfiki poszczególnych branż i firm.

Te 5 dni urlopu można wykorzystać tylko do końca 2025 r., nie przechodzi na 2026 r.

Wiele osób wciąż nie wie, czy nie pamięta o swoich prawach pracowniczych. Oprócz standardowego urlopu wypoczynkowego, Kodeks pracy przewiduje inne, mniej znane, ale niezwykle przydatne uprawnienia. Jednym z nich jest urlop w wymiarze 5 dni, ale przysługuje on tylko na dany rok kalendarzowy, czyli 5 dni w 2025 r. Urlop nie przechodzi na 2026 r., ponieważ od 2026 r. będzie nowy okres tego urlopu.

PIT zero dla rodzin z dwójką dzieci. Prezydent Nawrocki wprowadza zerowy PIT? [Ustawa]

Prezydent RP Karol Nawrocki złożył projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który wprowadza zerowy PIT dla rodzin z dwójką dzieci. Podnosi również drugi próg podatkowy do 140 tys. zł.

Jakie odszkodowanie za wypadek przy pracy 2025/2026? ZUS pokazuje jak to liczyć

Stawka za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu z powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej zmienia się w kwietniu każdego roku. Od kwietnia 2025 r. do końca marca 2026 r. obowiązuje nowy taryfikator i ZUS wypłaci z każdy procent uszczerbku na zdrowiu 1636 zł. Wcześniej było to 1431 zł. O tym jak dynamicznie rośnie wycena uszczerbku na zdrowiu niech świadczy fakt, że jeszcze na przełomie lat 2023/2024 jeden procent odszkodowania był wyceniany na 1269 zł, a w 2015 r. na jedynie 757 zł.

REKLAMA

Weto Prezydenta Nawrockiego w sprawie Ukrainy - jakie będą skutki?

Prezydent RP zawetował ustawę nowelizującą ustawę w sprawie pomocy obywatelom Ukrainy. Co to oznacza dla rynku pracy w Polsce? Weto Prezydenta Karola Nawrockiego w sprawie Ukrainy komentuje ekspert rynku pracy, Krzysztof Inglot.

4 sposoby na pracę zdalną zgodnie z Kodeksem pracy

Kodeks pracy w 2025 r. przewiduje 4 sposoby na skorzystanie z pracy zdalnej: porozumienie z pracodawcą, polecenie pracy zdalnej, praca zdalna okazjonalna oraz praca zdalna na preferencyjnych zasadach (np. dla rodziców małych dzieci, kobiet w ciąży, pracowników opiekujących się osobami niepełnosprawnymi). Jak uzyskać pracę w formie zdalnej?

REKLAMA