REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2025 r. miliony na podwyższenie wynagrodzeń, wzmocnienie etatowe, poprawę motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
2025, modernizacja, policja
W 2025 r. miliony na podwyższenie wynagrodzeń, wzmocnienie etatowe, poprawę motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do końca 2025 r. trwa program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa. Program był ustanowiony na lata 2022-2025. Ogólna kwota wydatków na realizację Programu wyniesie 10 030 757 tys. zł. Czy policjanci realnie odczuli taką zmianę?

Jest krytyka i zarzuty braku pomysłu na zmiany w Polsce w służbach mundurowych. Niby w 2025 r. kończy się program modernizacji w wybranych służbach mundurowych, ale realizacja programu nie jest pozytywnie oceniana przez samych funkcjonariuszy i obywateli. Zmiana była przewidziana w latach 2022-2025, miała zapewnić modernizację konkretnie w:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Policji;
  • Straży Granicznej;
  • Państwowej Straży Pożarnej;
  • Służbie Ochrony Państwa.

Po co modernizacja w tych formacjach? Jak podaje ustawodawca w celu stworzenia warunków sprzyjających realizacji ich ustawowych zadań poprzez unowocześnienie infrastruktury, sprzętu i wyposażenia, a także wzmocnienie etatowe i wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy oraz podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji. Program wdrożono ustawą z dnia 17 grudnia 2021 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022-2025”, o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej w latach 2022-2025” oraz o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 86, dalej jako: ustawa). Program realizują Komendanci Główni Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, a także jednostki organizacyjne im podległe i przez nich nadzorowane lub kontrolowane oraz Komendant Służby Ochrony Państwa. 

Ile będzie wydane z budżetu w 2025 roku na zmiany w formacjach?

PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU POMIĘDZY FORMACJE OCHRONY BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO.

Lp.

Nazwa formacji

2022 r.

2023 r.

2024 r.

2025 r.

Razem

1

Policja

1 224 030

1 519 192

2 064 463

1 621 609

6 429 294

2

Straż Graniczna

243 342

311 486

498 330

386 498

1 439 656

3

Państwowa Straż Pożarna

333 237

412 307

622 868

579 474

1 947 886

4

Służba Ochrony Państwa

37 943

46 451

75 751

53 776

213 921

Ogółem

 

1 838 552

2 289 436

3 261 412

2 641 357

10 030 757

Ogólna kwota wydatków na realizację Programu wyniesie 10 030 757 tys. zł.

REKLAMA

Jakie zmiany w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służbie Ochrony Państwa?

Zgodnie z programem modernizacji w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służbie Ochrony Państwa począwszy od 2022 r. do 2025 r. mają być zrealizowane zmiany w następujących obszarach: inwestycje budowlane; zakupy wyposażenia formacji w zakresie sprzętu; transportowego; uzbrojenia i techniki specjalnej; informatyki i łączności; zakupy wyposażenia osobistego i ochronnego funkcjonariuszy; wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy; wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy oraz zróżnicowanie struktury i wielkości uposażeń funkcjonariuszy; podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadzór na programem modernizacji w formacjach za 2022-2025

Nadzór nad realizacją Programu sprawuje minister, w tym to minister dokonuje oceny realizacji przedsięwzięć oraz wielkości wydatkowanych środków przez poszczególne formacje. Co ważne, minister przedstawia Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku informację o realizacji programu za rok poprzedni, a do dnia 31 maja 2026 r. - informację końcową o realizacji Programu.

PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU NA POSZCZEGÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA

Lp.

Rodzaj przedsięwzięcia

2022 r.

2023 r.

2024 r.

2025 r.

Razem

1

Inwestycje budowlane

293 297

486 026

961 398

643 632

2 384 353

2

Sprzęt transportowy

122 510

162 906

449 832

182 815

918 063

3

Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej

93 175

58 011

59 805

27 260

238 251

4

Sprzęt informatyki i łączności

164 005

183 010

225 735

62 265

635 015

5

Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy

41 677

42 931

49 000

55 134

188 742

6

Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy

178 841

341 721

500 811

655 420

1 676 793

7

Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy

799 563

856 983

856 983

856 983

3 370 512

8

Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji

145 484

157 848

157 848

157 848

619 028

Ogółem

 

1 838 552

2 289 436

3 261 412

2 641 357

10 030 757

SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ KWOT PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU W POLICJI

Lp.

Rodzaj przedsięwzięcia

2022 r.

2023 r.

2024 r.

2025 r.

Razem

1

Inwestycje budowlane

148 480

252 520

421 520

237 480

1 060 000

2

Sprzęt transportowy

83 440

75 956

268 772

88 515

516 683

3

Sprzęt uzbrojenia i techniki specjalnej

77 740

46 380

52 700

16 000

192 820

4

Sprzęt informatyki i łączności

103 660

156 500

203 000

49 000

512 160

5

Wyposażenie osobiste i ochronne funkcjonariuszy

9 677

12 640

22 000

13 000

57 317

6

Wzmocnienie formacji o dodatkowe etaty funkcjonariuszy

148 009

273 385

394 660

515 803

1 331 857

7

Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy

534 625

573 350

573 350

573 350

2 254 675

8

Podwyższenie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych formacji

118 399

128 461

128 461

128 461

503 782

Ogółem

 

1 224 030

1 519 192

2 064 463

1 621 609

6 429 294

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

REKLAMA

Co dalej z przekształceniem umów w stosunek pracy? Pracodawcy krytycznie o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP

Pracodawcy (w tym BCC) krytycznie wypowiadają się o konsultacjach nad projektem nowelizacji ustawy o PIP, ze względu na brak udostępnienia do analiz ostatniej wersji, z której wynika, że: ograniczono okres, za jaki może zostać wydana decyzja stwierdzająca ustalenie stosunku pracy, do trzech lat wstecz; wskazano także, że rygor natychmiastowej wykonalności decyzji będzie mógł zostać uchylony przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd; resort pracy zapowiedział również wprowadzenie możliwości odpowiedzialności odszkodowawczej za błędne decyzje.

Kto będzie płatnikiem zasiłków w 2026 roku? 30 listopada to ważna data w firmach

O tym kto w 2026 roku będzie płatnikiem zasiłków z ubezpieczenia chorobowego decyduje liczba osób zgłoszonych na dzień 30 listopada roku 2025. Wynika to z przepisów tzw. ustawy zasiłkowej.

2 dni wolnego ponad ustawową pulę urlopową. Dla kogo bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat na skutek petycji o wykreślenie tego dnia wolnego - co to oznacza?

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim. Autorzy petycji domagają się bowiem usunięcia jednego święta z katalogu dni wolnych od pracy. Jakie będą tego skutki?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA