REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzież ochronna o zwiększonej widzialności - norma EN 17353

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odzież ochronna o zwiększonej widzialności - norma EN 17353
Odzież ochronna o zwiększonej widzialności - norma EN 17353

REKLAMA

REKLAMA

Odzież ochronna o zwiększonej widzialności ma nową normę - EN 17353. Zastępuje dwie normy: EN 1150: 1999 i EN 13356: 2001. Dlaczego konieczne było wprowadzenie nowej normy?

Odzież ochronna o zwiększonej widzialności

Pracownik widoczny to pracownik bezpieczny. Co zmienia nowa norma EN 17353 dotycząca odzieży zwiększonej i średniej widzialności? Początek wiosny to czas, kiedy jeszcze stosunkowo wcześnie zapada zmrok, a słabe warunki atmosferyczne takie jak mgły, powodują ograniczoną widzialność. Wszędzie tam, gdzie pracownicy wykonują swoje zadania na zewnątrz, powinni być wyposażeni w odpowiedniej klasy odzież ochronną o zwiększonej widzialności.

REKLAMA

REKLAMA

Każda odzież intensywnej widzialności wykonana jest z połączenia materiałów fluorescencyjnych i odblaskowych, dzięki którym użytkownik jest widoczny w sytuacjach, które mogą stanowić dla niego zagrożenie. Kombinacja jaskrawych kolorów i odblaskowych taśm zapewnia bezpieczeństwo zarówno w dzień, jak i po zmierzchu.

Nowa norma EN 17353 - 3 klasy odzieży

Najnowsza norma EN 17353 zastępuje dwie odrębne normy: EN 1150: 1999 „Odzież ochronna. Odzież odblaskowa do użytku nieprofesjonalnego. Metody badań i wymagania ” oraz EN 13356: 2001 „ Akcesoria zapewniające widoczność do użytku nieprofesjonalnego. Metody badań i wymagania ”, z których obie zostały obecnie wycofane z użytku. Na podstawie nowej normy przydatność produktów w zapewnianiu ochrony w sytuacjach średniego ryzyka jest określona przez ich właściwości zwiększonej widoczności. Ponadto zapewniono w niej producentom większą swobodę w projektowaniu produktów, biorąc pod uwagę to, że odzież i urządzenia o zwiększonej widoczności nie są przeznaczone do sytuacji średniego ryzyka. Norma EN 17353 definiuje też trzy rodzaje wyposażenia:

  1. „Typ A” tylko do warunków dziennych,
  2. „Typ B” tylko do pracy w ciemności oraz
  3. „Typ AB” w przypadku światła dziennego, zmierzchu i ciemności.

Norma EN 17353 miała na celu uporządkowanie sytuacji odzieży nieobjętej normą EN ISO 20471 (odzież intensywnej widzialności), która mogła dawać pracownikom złudne poczucie bezpieczeństwa. Nie wszyscy pracownicy wiedzą, że fluorescencyjna koszulka nie zapewnia bezpieczeństwa w nocy, a kurtka z samymi taśmami odblaskowymi nie gwarantuje widoczności w dzień. To właśnie ze względów bezpieczeństwa odzież tylko dzienna czy tylko nocna nie była dopuszczona przez normę – mówi Elżbieta Rogowska, Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych w PW Krystian, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Teraz nowa norma dopuszcza takie rozwiązanie, ale zwróćmy uwagę, że dla pasywnych użytkowników dróg (jak np. osoby pracujące przy budowie drogi) tylko w obszarze, gdzie prędkość pojazdów nie przekracza 15 km/h. Odzież wykonana zgodnie z normą EN 17353 przeznaczona jest ponadto dla aktywnych użytkowników dróg, gdzie ograniczenie prędkości wynosi maksymalnie 60 km/h. Aktywnym użytkownikiem drogi będzie np. rowerzysta, ale już nie osoba pracująca przy wymianie rur w obszarze drogi czy pobocza. Tak jak dotychczas kluczowym elementem przy doborze odzieży jest przeprowadzenie audytu stanowiskowego, w którym pracodawca ma obowiązek określić występujące ryzyka. Na tej podstawie dobierana jest odpowiednia odzież i inne środki ochrony indywidualnej. Przypomnijmy również, iż to na pracodawcy spoczywa obowiązek poinformowania pracowników o występujących zagrożeniach, ich możliwych konsekwencjach oraz o stosowaniu środków ochrony – dodaje Elżbieta Rogowska.

REKLAMA

Ważna konserwacja odzieży o zwiększonej widzialności

Odzież o zwiększonej widzialności, pod wpływem działania promieni słonecznych, ale także niewłaściwego prania może utracić swoje właściwości ochronne. Zabrudzona – nie zapewni jej użytkownikowi odpowiedniej widoczności. Dlatego oprócz dostarczenia pracownikom odzieży ochronnej zgodnej z normami, kluczowe znaczenie ma jej odpowiedni serwis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Badania pokazują, że niestety wciąż duża część odzieży roboczej jest prana przez pracowników w domu. W przypadku odzieży ochronnej to niezwykle ryzykowne. Warunki prania odzieży o zwiększonej widoczności (np. temperatura, detergenty, użycie domowych płynów zmiękczających) mają duży wpływ na zachowanie jej właściwości ochronnych. Z jednej strony odzież niedoprana jest mniej widoczna (brud niejako zasłania jej fluorescencyjny charakter), z drugiej zaś nieodpowiednie traktowanie może np. zniszczyć pasy odblaskowe – co również skutkować będzie mniejszą ochroną. - mówi Ewa Nowak, Marketing Manager Workwear, Poland & EEU w CWS, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Z tego względu pracodawca powinien zagwarantować swoim pracownikom kompleksową i profesjonalną usługę serwisu i konserwacji odzieży ochronnej, która zapewnia pracownikom odpowiednią ochronę, a tym samym bezpieczeństwo przez cały okres użytkowania odzieży.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Ukryte zasoby" wciąż w cieniu. Dlaczego pracodawcy nie sięgają po nowe grupy pracowników?

Mimo rosnących niedoborów kadrowych wielu przedsiębiorców wciąż nie sięga po tzw. ukryte zasoby rynku pracy – osoby starsze, kobiety opiekujące się bliskimi, młodych, cudzoziemców czy osoby z niepełnosprawnościami. O przyczynach tego zjawiska, barierach i potencjale, który może wzmocnić konkurencyjność polskich firm, opowiada Maja Dobrzyńska z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców

Zawodowi kierowcy podejmują decyzję o złożeniu wypowiedzenia, a wtedy szansa na ich zatrzymanie jest minimalna. To nie jednostkowe przypadki, a branżowy standard. Okazuje się bowiem, że aż 70 proc. przedsiębiorstw przewozowych w Europie ma poważne lub bardzo poważne problemy kadrowe. Dlaczego zawodowi kierowcy rezygnują z pracy? KE szacuje, że do 2040 roku będzie brakować 480 000 miejsc parkingowych dla kierowców.

Nowe przepisy o stażu pracy to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Dlaczego papierowe teczki nie wystarczą w nowej rzeczywistości prawnej? To narzędzie o ograniczonej użyteczności. Tymczasem nowe przepisy o stażu pracy, które wchodzą w życie już w styczniu 2026 roku, to duże wyzwanie dla działów HR. E-teczka znacznie usprawni pracę nad dokumentacją pracowniczą

Użyczanie pracowników do Niemiec – dokumenty, formalności, wszystko co trzeba wiedzieć

Użyczanie pracowników tymczasowych do Niemiec wiąże się̨ z koniecznością̨ uzyskania oficjalnego pozwolenia o nazwie Arbeitnehmerüberlassungserlaubnis (inaczej licencji agencji pracy tymczasowej w Niemczech). Aby otrzymać to pozwolenie, w pierwszej kolejności niezbędne jest posiadanie wpisu działalności do rejestru agencji w Polsce, a następnie złożenie wniosku o uzyskanie licencji w Niemczech. Warto wiedzieć, że polskie firmy składają̨ wniosek o wydanie licencji zawsze w Bundesagentur für Arbeit w Düsseldorf. Jeśli Twoja firma chce użyczać pracowników tymczasowych do Niemiec – to świetnie trafiłeś, z tego artykułu przygotowanego we współpracy z firmą Euro-lohn dowiesz się, od czego należy zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie oraz zgodnie z niemieckim prawem pracy.

REKLAMA

Co powinna zawierać idealna oferta pracy? Wygrywa skandynawski model pracy

Wyniki badania Antal, SPCC i Uniwersytetu SWPS „Pracodawca okiem przyszłych talentów” pokazują, że kultura organizacyjna może być ważniejsza niż wynagrodzenie za pracę. To skandynawski model pracy. Dowiadujemy się też, co powinna zawierać idealna oferta pracy.

Mieliśmy brać przykład z pokolenia Z, a tymczasem ono się wypala. Młodzi częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych

Eksperci wypowiadali się, że w wielu aspektach starsi pracownicy powinni brać przykład z pokolenia Z. Tymczasem raport Hays Poland i Fundacji OFF school „Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę” pokazuje mocne dane - aż 45% pracowników pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego, a przecież są to młodzi ludzie. Częściej biorą zwolnienia lekarskie z powodów psychicznych.

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy [Nowe przepisy]

Od stycznia 2026 r. ZUS wyda zaświadczenia o dłuższym stażu pracy. Nowe przepisy pozwalają na zaliczanie okresu pracy na umowach cywilnoprawnych czy prowadzenia działalności gospodarczej do stażu pracy, od którego zależą liczne uprawnienia pracownicze. Jak pracownik może potwierdzić ten okres u pracodawcy? Na możliwość składania wniosków w ZUS trzeba jeszcze poczekać.

Chodzi o ZUS. Prezydent zdecydował: od 1 listopada, ale nie 2025 r. a 2026 r. ZUS udostępni dane płatnika m.in. bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym

Już za rok, w listopadzie 2026 r. będą obowiązywały przepisy, które sprawią, że ZUS udostępni dane płatnika bankom, instytucjom finansowym, instytucjom kredytowym oraz instytucjom pożyczkowym. Celem ustawy jest wprowadzenie systemowego mechanizmu umożliwiającego dostęp do danych przedsiębiorcy posiadającego konto płatnika składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przez określone podmioty dokonujące weryfikacji jego sytuacji gospodarczej i finansowej.

REKLAMA

W Polsce szybciej przybywa członkiń zarządów niż prezesek – kobiety w biznesie zwiększyły przychody o 6,9 mld

Firmy należące do kobiet w Polsce osiągnęły łącznie w 2024 r. ponad 112,9 mld zł przychodów, co stanowi wzrost o 6,5 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Biorąc pod uwagę liczbę prezesek, członkiń zarządów i właścicielek, już ponad milion firm w Polsce kierowanych i zarządzanych jest przez kobiety. Ponad 31 proc. firm w województwie świętokrzyskim należy do kobiet. W duchu nagłaśniania przedsiębiorczości kobiet startuje XVII edycja konkursu Sukces Pisany Szminką organizowanego przez Fundację WłączeniPlus, najstarszej i największej tego typu inicjatywy w Polsce.

Czy w zadaniowym czasie pracy istnieją nadgodziny?

Zadaniowy system czasu pracy to rozwiązanie, które coraz częściej pojawia się w firmach stawiających na elastyczność i efektywność. Pozwala on dopasować sposób pracy do specyfiki zadań i charakteru stanowiska.

REKLAMA