reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Bezpieczeństwo pracy > Maseczki w miejscu pracy - co na to prawo?

Maseczki w miejscu pracy - co na to prawo?

Maseczki w miejscu pracy mają zapobiegać zakażeniom. Czy pracodawca może zwolnić pracowników od obowiązku zasłaniania ust i nosa? Co na to prawo?

Nie tylko maseczki

Tytułem wstępu, wyrażenie „maseczki” jest pewnym uproszczeniem, które wprowadza w błąd m.in. osoby odpowiedzialne za organizacje procesów prac czy też obywateli. W przepisach prawa (z obszaru działań zapobiegających rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19) stosuje się pojęcia: osłony ust i nosa, przyłbice, części odzieży zasłaniające tą część twarzy. A więc nie są to tylko „maseczki”, które zazwyczaj kojarzone są z „maską medyczną/lekarską”. O skuteczności używania ochrony ust i nosa decyduje m.in. materiał, z której jest ona wykonana, a to generuje długość jej stosowania. Dlatego zawsze należy czytać zalecenia producenta.

WHO zaleca już noszenie „maseczek” także w domach w czasie odbywania wizyt u innych osób spoza gospodarstwa prowadzonego wspólnie.

W zależności od wysokości dziennych zakażeń Rada Ministrów wprowadza rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Najnowszy akt z 1 grudnia 2020 roku (dz. U. 20132) wprowadził bardzo ważną regulację dotyczącą obowiązku stosowania osłon nosa i ust w zakładach pracy:

§25. 1.  Do  dnia  27 grudnia  2020 r. nakazuje się zakrywanie, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy w miejscach ogólnodostępnych, w tym: w zakładach pracy, jeżeli w pomieszczeniu przebywa więcej niż 1 osoba, chyba że pracodawca postanowi inaczej.

Co może zrobić pracodawca?

O tym, czy pracownicy w pomieszczeniach, w których przebywa więcej niż jedna osoba oraz w pomieszczeniach wspólnych (ogólnodostępnych) takich jak: korytarze, łazienki, kuchnie, mają obowiązek stosowania się do ww. wprowadzenia nakazu, ma zadecydować pracodawca.

Analiza sytuacji epidemiologicznej w regionie

Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników zgodnie z brzmieniem art. 207 ustawy kodeks pracy, a więc powinien dokonać analizy sytuacji epidemiologicznej w swoim regionie (liczba zachorowań, trend, charakter procesów pracy, zastosowane dotychczasowe środki profilaktyczne związane z ograniczeniem transmisji epidemii) i podjąć decyzję (pisemną w formie np. zarządzenia) wprowadzającą obowiązek zakrywania ust i nosa w zakładzie pracy.

Obowiązki pracodawcy z zakresu BHP (COVID-19)

Ponadto zakłady pracy są obowiązane zapewnić:

  1. osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk,
  2. odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii.

Generalna zasada organizacji procesów pracy to ograniczanie transmisji choroby m.in. poprzez dystans społeczny i noszenie ochron nosa i ust.

Spotkania świąteczne w reżimie sanitarnym

Grudzień to także czas spotkań pracowniczych świąteczno-noworocznych, jednak pamiętać tutaj należy o obostrzeniach sanitarnych i utrzymaniu dystansu społecznego.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Doradca Prezesa SEKA S.A., gł. Specjalista ds. bhp, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Maseczki w miejscu pracy a prawo
Maseczki w miejscu pracy a prawo

Dokumentacja kadrowa. Zasady prowadzenia i przechowywania79.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Restrukturyzacyjna Lipiński i Wspólnicy

Doradztwo restrukturyzacyjne, biznesowe oraz upadłościowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama