REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kobiety i mężczyźni mają równe szanse w środowisku zawodowym?

Subskrybuj nas na Youtube
kobiety praca biznes zarząd szef kariera Polki
kobiety praca biznes zarząd szef kariera Polki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Parytet, jawność i równość płac czy może instytucje, przeciwdziałające dyskryminacji, na przykład poprzez opiniowanie seksistowskich reklam? Z pewnością głośne kampanie nie wystarczą - zgodzili się uczestnicy pierwszej debaty #PoStronieKobiet współorganizowanej przez portal pracy RocketJobs.pl i firmę E.ON. O tym, jak stworzyć świat równych szans dla kobiet i mężczyzn debatowali przedstawiciele branż reklamy, marketingu, mediów oraz świata sztuki.

Punktem wyjścia do dyskusji był raport Równość 2022 i poprzedzające go badanie w branży reklamy i marketingu, z którego wynikło wiele niepokojących wniosków. Między innymi, badanie pokazało, że jedynie 43 proc. kobiet bierze czynny udział w istotnych z punktu widzenia firmy prezentacjach i spotkaniach, podczas gdy w przypadku mężczyzn wynik ten osiąga 66 proc. To zaskakujące biorąc pod uwagę, że aż 87% kobiet i 91% mężczyzn uważa, że kobiety i mężczyźni nie różnią się kompetencjami. Na uwagę zasługuje też fakt, że obie płcie widzą zupełnie inaczej postrzegają równość. Na przykład tylko 20 proc. kobiet stwierdziło, że nie spotyka się z nierównością, podczas gdy aż 65 proc. mężczyzn zadeklarowało brak takich doświadczeń.,  -  Kobiety zawsze widzą więcej nierówności, a mężczyźni zawsze widzą jej mniej - podkreśla jedna z ekspertek debaty Zofia Smełka-Leszczyńska, chief creative strategist, Hill+Knowlton Strategies. - To symptomatyczne we wszystkich badaniach.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Marta Majchrzak, psycholożka i badaczka społeczna, założycielka firmy badawczej Herstories.pl dodała: - To, w jak różnych rzeczywistościach funkcjonują mężczyźni i kobiety, pokazuje, że nie żyjemy jeszcze w świecie, w którym takie równościowe cele czy idee są rozpowszechnione. Duże organizacje zaczynają o to dopiero pytać pracowników. Widzą, że te światy są diametralnie różne. Problemy, które napotykają kobiety są bardzo często niewidoczne dla mężczyzn. A narzędzia, które mężczyźni będący na górze hierarchii mogliby zacząć stosować  muszą dopiero teraz zostać wymyślone.

Alina Czyżewska, aktorka, edukatorka, działaczka obywatelska podnosiła, że, podobnie jak w wielu branżach, w środowisku filmowym i teatralnym jest bardzo duża zgoda na niższe zarobki kobiet. - Słyszałam, że jak sobie wynegocjowałam  niższą stawkę, to źle negocjowałam - opowiadała. - Cały czas się w to wierzy. Tylko, że w procesie socjalizacji, która płeć dostaje propsy za umiejętności negocjowania, buntowania się i niezgadzania się? A która jest trenowana, by być podporządkowaną i uległą? Zapraszamy więc do konkurencji o stawki osoby, które przez całe swoje życie społeczne startują z dwóch różnych pułapów - podkreśliła Alina Czyżewska

REKLAMA

Inicjatorzy #PoStronieKobiet zasygnalizowali we wstępie, że problem z brakiem równości w kulturotwórczych branżach takich jak media, sztuka czy reklama polega na tym, że są one odpowiedzialne za najważniejsze przekazy czy kampanie. Jeśli tworzący je ludzie nie odzwierciedlają odbiorców, do których je kierują, wówczas przekazy te nie są pełne, uczciwe i reprezentatywne. Reklama czy media w ostatnich latach straciły prestiż i zaufanie społeczne. Poprawienie/podwyższenie standardów może to zmienić i zachęcić inne branże do zmian. I kiedy prowadząca Agata Małkowska-Szozda, kierowniczka działu redakcji marketing i reklama, magazynu "Press", pytała o to  w głównej części debaty nie brakowało głosów, że to ważne.

- Pamiętacie kampanię jednego z banków, który pytał, dlaczego nie ma kobiet na banknotach? - przypominała Justyna Lach, dyrektor marketingu YES Biżuteria. - Konsumenci natychmiast zapytali - a  czemu nie ma kobiet u was w zarządzie? Niektóre firmy chcą być bardzo równościowe i inkluzywne, ale nie wdrażają tego na swoim podwórku. A trzeba być spójnym. Jak się coś głośno mówi, to trzeba samemu tych wartości przestrzegać. Autentyczność jest turbo ważna, ponieważ dziś konsumenci są bardzo uważni.  Bardzo szybko mówią sprawdzam -  podkreślała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Żeby dowieźć rezultaty, potrzebna jest różnorodność - zgodził się Michał Kazimierczak, dyrektor strategiczny i partner Heart & Brain. - Tak samo jak potrzebuję w zespole introwertyków i ekstrawertyków, tak samo potrzebuję obu płci, bo to daje mi pewność, że praca jest najbardziej efektywna - dodał.  Jednocześnie on i inni rozmówcy przyznali jednak, że same kampanie propagujące równość nie wystarczą. - Jako twórcy, nie tylko branża reklamowa, kształtujmy pewną wrażliwość - wyjaśniał Kazimierczak. -  Nie chodzi o to, że zrobimy jedną wielka kampanię, to praca u podstaw - podkreślał.

A Marta Majchrzak dodała: - Jest bardzo dużo kampanii, które źle pokazują koncept równości - dziewczynki się mocno wzmacnia, ale jednocześnie nie wzmacnia chłopców. A im też patriarchat nie pozwala w pełni się rozwijać. W budowaniu społeczeństwa równościowego bardzo ważne jest wspieranie  kobiet, ale trzeba też wspierać mężczyzn, a zwłaszcza chłopców w tym, by mogli w sposób oderwany od stereotypów płciowych realizować siebie.

Rafał Madejczak, redaktor naczelny Gazeta.pl, uważa wręcz, że to mężczyźni są większymi “ofiarami genderu”, o czym świadczą wszystkie głośne patologie rynku pracy. - Męski gender sprawia, że ja nie mogę pokazać słabości - wyjaśniał.  - Nawet definicja kreatywności oznaczająca człowieka wizjonera, który odbiera nagrody, też nakłada na nas ograniczenia. Facet musi wejść i mówić, nawet kiedy nie za bardzo ma coś do powiedzenia, a  musi jako szef zespołu przyjść z najlepszym pomysłem. To super ważne z męskiej perspektywy, że my, mężczyźni, musimy to  rozmontowywać - uważa.

Z kolei Zofia Smełka Leszczyńska apelowała: - W żadnej branży  nie powstało ciało, stojące na straży równości. Nikt nie zadbał o to, by powstała instytucja, która miałaby kompetencje i byłaby rozliczana z tego, czy ta równość będzie wprowadzana. Mogą być różne oddolne inicjatywy i inicjatywki. Jeśli jednak rozbijają się one o mur męskiej władzy, władzy mężczyzn, którzy bardzo chcą zachować status quo i tylko czasem mogą rzucić jakiś ochłap, to nie wiem, jak bez takiej instytucji coś miałoby się zmienić - wątpiła. Innym rozwiązaniem może być parytet: - Nie jest rozwiązaniem docelowym, ale pewną intelektualną protezą, która pozwoli nam pożyć w równym świecie. Przetestować równościowy świat poprzez życie w nim, a nie przez nieustanne oczekiwanie, że pewnego dnia się w nim po prostu obudzimy - argumentowała Zofia Smełka Leszczyńska.  

Także Alina Czyżewska zgodziła się, że w etapie przejściowym trzeba zwiększyć w sposób wymuszony widoczność kobiet w przestrzeni publicznej, żeby mogły one widzieć tam swoje reprezentantki. Jeśli nie widzą, to myślą, że świat jest dla mężczyzn. Jednocześnie przypomniała, że w Konstytucji czy Kodeksie Pracy od dawna mamy zapisany zakaz dyskryminacji.  - Wiele rzeczy mówimy sobie w kulisach. Opowiadając je, uczymy się, że świat taki jest. A trzeba w końcu zedrzeć tę kurtynę i oświetlić scenę. Dajemy się zaczarowywać, że wszystko jest tajne, że nie możemy z kolegą uzgodnić na przykład zarobków. A rozmowa i jawność również dają ogromne możliwości w dążeniu do sprawiedliwości społecznej. Przytoczę przykład z branży reklamy, choć nie wiem czy to się utrzymało - Jakub Bierzyński, szef domu mediowego OMD wprowadził jawne wynagrodzenia w branży - wskazywała Czyżewska.

 -  Nie możemy być hipokrytami - postulował na koniec  Rafał Madajczak - czyli głosimy coś, a nie realizujemy tego wewnątrz. Każdy rodzaj gestu, który to wzmacnia jest ważny. Jako media mieliśmy ogromny problem - to była specyfika czasu.  Generalnie jestem przeciwny przykładaniu dzisiejszych miar do zachowań sprzed dwudziestu lat. Ale jestem za tym, byśmy o tym rozmawiali i mówili, że “byliśmy głupi”.  Jestem przeciwny stawianiu pod pręgierzem człowieka, który dziś już myśli inaczej - wytłumacz się z tweeta sprzed 15 lat, a jeśli nie to out! Dajmy sobie prawo do popełnia błędów, ale jeśli ktoś trwa przy swoim, to oczywiście włączamy wszelkie działa krytyki. To jest nasza odpowiedzialność, nawet kiedy wiemy, że i nam się coś wyciągnie, wytknie. Grillujmy się! - zaapelował Rafał Madajczak, wskazując również na Gazeta.pl, której szefuje. - Bo to jest problem w naszych branżach. Mało się grillujemy, a za dużo ogłaszamy sukcesów.

Cały zapis rozmowy można obejrzeć na Postroniekobiet.pl i YouTube.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=8yuMhoJ_3NE&t=3s

Współorganizatorami debaty byli Meta, Gazeta.pl i portal pracy RocketJobs.pl, E.ON Polska, a wybrzmiała ona dzięki MassiveMusic.

W sumie grono partnerów projektu #PoStroniekobiet liczy już ponad 20 firm i organizacji branżowych: European Association of Communications Agencies (EACA); IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy; Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR; IAB Polska; Związek Firm Public Relations; Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB; Sektorowa Rada ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa; Press; Media Marketing Polska, Brief; Marketer+; Nowymarketing.pl; Herstories;  Designdoc.pl; PHD Media Direction; AL Forester; SW Research; Minds & Roses i Zróbmy Badanie.

Twórcami inicjatywy są: Magdalena Łukasiuk, head of PR MullenLowe Group; Dominika Nawrocka, strategy & research manager w PHD/Media Direction OMD i Artur Leśniak, marketing manager RocketJobs.pl.

Źródło: RocketJobs.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmieniasz adres podczas zwolnienia lekarskiego (tzw. L4)? Masz tylko 3 dni na zgłoszenie. Sprawdź, co grozi za spóźnienie

Planujesz wyjechać do rodziny, będąc na zwolnieniu lekarskim albo zmieniłeś miejsce pobytu w trakcie choroby? Zgodnie z przepisami masz tylko trzy dni na zgłoszenie. W przeciwnym razie możesz stracić prawo do zasiłku chorobowego.

Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

REKLAMA

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

REKLAMA