REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kobiety i mężczyźni mają równe szanse w środowisku zawodowym?

kobiety praca biznes zarząd szef kariera Polki
kobiety praca biznes zarząd szef kariera Polki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Parytet, jawność i równość płac czy może instytucje, przeciwdziałające dyskryminacji, na przykład poprzez opiniowanie seksistowskich reklam? Z pewnością głośne kampanie nie wystarczą - zgodzili się uczestnicy pierwszej debaty #PoStronieKobiet współorganizowanej przez portal pracy RocketJobs.pl i firmę E.ON. O tym, jak stworzyć świat równych szans dla kobiet i mężczyzn debatowali przedstawiciele branż reklamy, marketingu, mediów oraz świata sztuki.

Punktem wyjścia do dyskusji był raport Równość 2022 i poprzedzające go badanie w branży reklamy i marketingu, z którego wynikło wiele niepokojących wniosków. Między innymi, badanie pokazało, że jedynie 43 proc. kobiet bierze czynny udział w istotnych z punktu widzenia firmy prezentacjach i spotkaniach, podczas gdy w przypadku mężczyzn wynik ten osiąga 66 proc. To zaskakujące biorąc pod uwagę, że aż 87% kobiet i 91% mężczyzn uważa, że kobiety i mężczyźni nie różnią się kompetencjami. Na uwagę zasługuje też fakt, że obie płcie widzą zupełnie inaczej postrzegają równość. Na przykład tylko 20 proc. kobiet stwierdziło, że nie spotyka się z nierównością, podczas gdy aż 65 proc. mężczyzn zadeklarowało brak takich doświadczeń.,  -  Kobiety zawsze widzą więcej nierówności, a mężczyźni zawsze widzą jej mniej - podkreśla jedna z ekspertek debaty Zofia Smełka-Leszczyńska, chief creative strategist, Hill+Knowlton Strategies. - To symptomatyczne we wszystkich badaniach.

Autopromocja

Marta Majchrzak, psycholożka i badaczka społeczna, założycielka firmy badawczej Herstories.pl dodała: - To, w jak różnych rzeczywistościach funkcjonują mężczyźni i kobiety, pokazuje, że nie żyjemy jeszcze w świecie, w którym takie równościowe cele czy idee są rozpowszechnione. Duże organizacje zaczynają o to dopiero pytać pracowników. Widzą, że te światy są diametralnie różne. Problemy, które napotykają kobiety są bardzo często niewidoczne dla mężczyzn. A narzędzia, które mężczyźni będący na górze hierarchii mogliby zacząć stosować  muszą dopiero teraz zostać wymyślone.

Alina Czyżewska, aktorka, edukatorka, działaczka obywatelska podnosiła, że, podobnie jak w wielu branżach, w środowisku filmowym i teatralnym jest bardzo duża zgoda na niższe zarobki kobiet. - Słyszałam, że jak sobie wynegocjowałam  niższą stawkę, to źle negocjowałam - opowiadała. - Cały czas się w to wierzy. Tylko, że w procesie socjalizacji, która płeć dostaje propsy za umiejętności negocjowania, buntowania się i niezgadzania się? A która jest trenowana, by być podporządkowaną i uległą? Zapraszamy więc do konkurencji o stawki osoby, które przez całe swoje życie społeczne startują z dwóch różnych pułapów - podkreśliła Alina Czyżewska

Inicjatorzy #PoStronieKobiet zasygnalizowali we wstępie, że problem z brakiem równości w kulturotwórczych branżach takich jak media, sztuka czy reklama polega na tym, że są one odpowiedzialne za najważniejsze przekazy czy kampanie. Jeśli tworzący je ludzie nie odzwierciedlają odbiorców, do których je kierują, wówczas przekazy te nie są pełne, uczciwe i reprezentatywne. Reklama czy media w ostatnich latach straciły prestiż i zaufanie społeczne. Poprawienie/podwyższenie standardów może to zmienić i zachęcić inne branże do zmian. I kiedy prowadząca Agata Małkowska-Szozda, kierowniczka działu redakcji marketing i reklama, magazynu "Press", pytała o to  w głównej części debaty nie brakowało głosów, że to ważne.

- Pamiętacie kampanię jednego z banków, który pytał, dlaczego nie ma kobiet na banknotach? - przypominała Justyna Lach, dyrektor marketingu YES Biżuteria. - Konsumenci natychmiast zapytali - a  czemu nie ma kobiet u was w zarządzie? Niektóre firmy chcą być bardzo równościowe i inkluzywne, ale nie wdrażają tego na swoim podwórku. A trzeba być spójnym. Jak się coś głośno mówi, to trzeba samemu tych wartości przestrzegać. Autentyczność jest turbo ważna, ponieważ dziś konsumenci są bardzo uważni.  Bardzo szybko mówią sprawdzam -  podkreślała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Żeby dowieźć rezultaty, potrzebna jest różnorodność - zgodził się Michał Kazimierczak, dyrektor strategiczny i partner Heart & Brain. - Tak samo jak potrzebuję w zespole introwertyków i ekstrawertyków, tak samo potrzebuję obu płci, bo to daje mi pewność, że praca jest najbardziej efektywna - dodał.  Jednocześnie on i inni rozmówcy przyznali jednak, że same kampanie propagujące równość nie wystarczą. - Jako twórcy, nie tylko branża reklamowa, kształtujmy pewną wrażliwość - wyjaśniał Kazimierczak. -  Nie chodzi o to, że zrobimy jedną wielka kampanię, to praca u podstaw - podkreślał.

A Marta Majchrzak dodała: - Jest bardzo dużo kampanii, które źle pokazują koncept równości - dziewczynki się mocno wzmacnia, ale jednocześnie nie wzmacnia chłopców. A im też patriarchat nie pozwala w pełni się rozwijać. W budowaniu społeczeństwa równościowego bardzo ważne jest wspieranie  kobiet, ale trzeba też wspierać mężczyzn, a zwłaszcza chłopców w tym, by mogli w sposób oderwany od stereotypów płciowych realizować siebie.

Rafał Madejczak, redaktor naczelny Gazeta.pl, uważa wręcz, że to mężczyźni są większymi “ofiarami genderu”, o czym świadczą wszystkie głośne patologie rynku pracy. - Męski gender sprawia, że ja nie mogę pokazać słabości - wyjaśniał.  - Nawet definicja kreatywności oznaczająca człowieka wizjonera, który odbiera nagrody, też nakłada na nas ograniczenia. Facet musi wejść i mówić, nawet kiedy nie za bardzo ma coś do powiedzenia, a  musi jako szef zespołu przyjść z najlepszym pomysłem. To super ważne z męskiej perspektywy, że my, mężczyźni, musimy to  rozmontowywać - uważa.

Z kolei Zofia Smełka Leszczyńska apelowała: - W żadnej branży  nie powstało ciało, stojące na straży równości. Nikt nie zadbał o to, by powstała instytucja, która miałaby kompetencje i byłaby rozliczana z tego, czy ta równość będzie wprowadzana. Mogą być różne oddolne inicjatywy i inicjatywki. Jeśli jednak rozbijają się one o mur męskiej władzy, władzy mężczyzn, którzy bardzo chcą zachować status quo i tylko czasem mogą rzucić jakiś ochłap, to nie wiem, jak bez takiej instytucji coś miałoby się zmienić - wątpiła. Innym rozwiązaniem może być parytet: - Nie jest rozwiązaniem docelowym, ale pewną intelektualną protezą, która pozwoli nam pożyć w równym świecie. Przetestować równościowy świat poprzez życie w nim, a nie przez nieustanne oczekiwanie, że pewnego dnia się w nim po prostu obudzimy - argumentowała Zofia Smełka Leszczyńska.  

Także Alina Czyżewska zgodziła się, że w etapie przejściowym trzeba zwiększyć w sposób wymuszony widoczność kobiet w przestrzeni publicznej, żeby mogły one widzieć tam swoje reprezentantki. Jeśli nie widzą, to myślą, że świat jest dla mężczyzn. Jednocześnie przypomniała, że w Konstytucji czy Kodeksie Pracy od dawna mamy zapisany zakaz dyskryminacji.  - Wiele rzeczy mówimy sobie w kulisach. Opowiadając je, uczymy się, że świat taki jest. A trzeba w końcu zedrzeć tę kurtynę i oświetlić scenę. Dajemy się zaczarowywać, że wszystko jest tajne, że nie możemy z kolegą uzgodnić na przykład zarobków. A rozmowa i jawność również dają ogromne możliwości w dążeniu do sprawiedliwości społecznej. Przytoczę przykład z branży reklamy, choć nie wiem czy to się utrzymało - Jakub Bierzyński, szef domu mediowego OMD wprowadził jawne wynagrodzenia w branży - wskazywała Czyżewska.

 -  Nie możemy być hipokrytami - postulował na koniec  Rafał Madajczak - czyli głosimy coś, a nie realizujemy tego wewnątrz. Każdy rodzaj gestu, który to wzmacnia jest ważny. Jako media mieliśmy ogromny problem - to była specyfika czasu.  Generalnie jestem przeciwny przykładaniu dzisiejszych miar do zachowań sprzed dwudziestu lat. Ale jestem za tym, byśmy o tym rozmawiali i mówili, że “byliśmy głupi”.  Jestem przeciwny stawianiu pod pręgierzem człowieka, który dziś już myśli inaczej - wytłumacz się z tweeta sprzed 15 lat, a jeśli nie to out! Dajmy sobie prawo do popełnia błędów, ale jeśli ktoś trwa przy swoim, to oczywiście włączamy wszelkie działa krytyki. To jest nasza odpowiedzialność, nawet kiedy wiemy, że i nam się coś wyciągnie, wytknie. Grillujmy się! - zaapelował Rafał Madajczak, wskazując również na Gazeta.pl, której szefuje. - Bo to jest problem w naszych branżach. Mało się grillujemy, a za dużo ogłaszamy sukcesów.

Cały zapis rozmowy można obejrzeć na Postroniekobiet.pl i YouTube.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=8yuMhoJ_3NE&t=3s

Współorganizatorami debaty byli Meta, Gazeta.pl i portal pracy RocketJobs.pl, E.ON Polska, a wybrzmiała ona dzięki MassiveMusic.

W sumie grono partnerów projektu #PoStroniekobiet liczy już ponad 20 firm i organizacji branżowych: European Association of Communications Agencies (EACA); IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy; Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR; IAB Polska; Związek Firm Public Relations; Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB; Sektorowa Rada ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa; Press; Media Marketing Polska, Brief; Marketer+; Nowymarketing.pl; Herstories;  Designdoc.pl; PHD Media Direction; AL Forester; SW Research; Minds & Roses i Zróbmy Badanie.

Twórcami inicjatywy są: Magdalena Łukasiuk, head of PR MullenLowe Group; Dominika Nawrocka, strategy & research manager w PHD/Media Direction OMD i Artur Leśniak, marketing manager RocketJobs.pl.

Źródło: RocketJobs.pl

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Okres ochronny po macierzyńskim

    Czy jest okres ochronny po macierzyńskim? Czy po powrocie z macierzyńskiego pracodawca może zwolnić pracownicę? Jak zapewnić sobie ochronę przed zwolnieniem?

    Nowoczesne wyzwania w zarządzaniu zasobami ludzkimi: Perspektywa firmy średniej wielkości

    Współczesne przedsiębiorstwa średniej wielkości stanowią kluczowy element gospodarki, odgrywając istotną rolę w tworzeniu miejsc pracy i wpływając na rozwój lokalnych społeczności. Jednakże, w miarę jak otoczenie biznesowe staje się coraz bardziej dynamiczne, firmy tego segmentu rynku napotykają na szereg wyzwań związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. 

    Indywidualizacja nagród i świadczeń: Klucz do motywacji pracowników

    W dzisiejszym konkurencyjnym środowisku biznesowym, efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi wymaga nowatorskich strategii motywacyjnych. Jednym z kluczowych elementów, które zyskują na znaczeniu, jest indywidualizacja nagród i świadczeń. 

    Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 r. Jak obliczyć wysokość wynagrodzenia pracownika?

    1 stycznia 2024 r. zmieni się nie tylko wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zmianie ulegnie także sposób obliczania wysokości wynagrodzenia pracownika w celu porównania z wysokością minimalnego wynagrodzenia. Od tego dnia do wysokości wynagrodzenia pracownika nie będzie można wliczyć dodatku za szczególne warunki pracy.

    REKLAMA

    Stres w pracy. Pięć sposobów na jego ograniczenie

    Stres w pracy jest nieuniknionym elementem życia zawodowego. Jego występowanie w optymalnych dawkach bywa nawet wskazane dla organizmu. Problem pojawia się wtedy, gdy osiąga on poziomy skrajne i zniechęca pracownika do angażowania się w pracę. 

    Jak być liderem przyszłości? Ekspert: Skup się na swoim potencjale i naturalnych cechach.

    Współczesny świat jest pełen wyzwań. Czujemy presję dynamicznie rozwijających się technologii, zmieniających się oczekiwań młodszych pokoleń pracowników i nieprzewidywalnych zdarzeń, takich jak pandemie. Do tego dochodzi niestabilność ekonomiczna i polityczna. W takim środowisku liderzy muszą być elastyczni, dostosowywać się i poszukiwać nowych, często niestandardowych rozwiązań. Jednak czy są gotowi podjąć to wyzwanie? Jak sprostać oczekiwaniom współczesnego świata i stać się liderem przyszłości?

    Polska na drugim miejscu w UE z najniższym bezrobociem. Według Eurostatu stopa bezrobocia w październiku 2023 r. wyniosła 2,8 proc

    Październik 2023 r. był kolejnym dobrym miesiącem na rynku pracy w Polsce. Z danych Eurostatu wynika, że ze stopą bezrobocia równą 2,8 proc. znajdujemy się w czołówce państw z najniższym wskaźnikiem bezrobocia w Unii Europejskiej. Nadal wypadamy znacznie lepiej niż średnia unijna wynosząca 6 proc.

    Szkolenia dla bezrobotnych. Można dostać nawet 21584 zł dofinansowania

    Chcesz otrzymać środki na szkolenie indywidualne? Sprawdź, co należy zrobić, aby urząd pracy zrefundował koszty szkolenia! 

    REKLAMA

    Premia świąteczna w tym roku zaskoczy pracowników? Pracodawcy planują wręczyć nawet ponad 500 zł

    W tym roku pracodawcy nie będą oszczędzać na premiach świątecznych? Ponad 500 zł premii chce wypłacić swojemu pracownikowi w tym roku 30 proc. firm. Dodatkowo prawie połowa pracodawców będzie organizować firmowe wigilie. 

    Benefity świąteczne 2024 – przedsiębiorcy będą najbardziej hojni od lat

    Rekordowo dużo firm planuje świąteczne premie dla pracowników. Deklaruje tak ponad połowa pracodawców (51 proc.). Wzrost liczby przedsiębiorców, którzy w tym okresie planują takie premie obserwujemy od 3 lat i może wiązać się to z inflacją i presją płacową. Od zakończenia pandemii rośnie też odsetek firm, które będą organizować spotkania wigilijne – takie wnioski płyną z badania, które wśród 1000 pracodawców przeprowadził Instytut Badawczy Randstad we współpracy z Gfk. 

    REKLAMA