REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kobiety i mężczyźni mają równe szanse w środowisku zawodowym?

Subskrybuj nas na Youtube
kobiety praca biznes zarząd szef kariera Polki
kobiety praca biznes zarząd szef kariera Polki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Parytet, jawność i równość płac czy może instytucje, przeciwdziałające dyskryminacji, na przykład poprzez opiniowanie seksistowskich reklam? Z pewnością głośne kampanie nie wystarczą - zgodzili się uczestnicy pierwszej debaty #PoStronieKobiet współorganizowanej przez portal pracy RocketJobs.pl i firmę E.ON. O tym, jak stworzyć świat równych szans dla kobiet i mężczyzn debatowali przedstawiciele branż reklamy, marketingu, mediów oraz świata sztuki.

Punktem wyjścia do dyskusji był raport Równość 2022 i poprzedzające go badanie w branży reklamy i marketingu, z którego wynikło wiele niepokojących wniosków. Między innymi, badanie pokazało, że jedynie 43 proc. kobiet bierze czynny udział w istotnych z punktu widzenia firmy prezentacjach i spotkaniach, podczas gdy w przypadku mężczyzn wynik ten osiąga 66 proc. To zaskakujące biorąc pod uwagę, że aż 87% kobiet i 91% mężczyzn uważa, że kobiety i mężczyźni nie różnią się kompetencjami. Na uwagę zasługuje też fakt, że obie płcie widzą zupełnie inaczej postrzegają równość. Na przykład tylko 20 proc. kobiet stwierdziło, że nie spotyka się z nierównością, podczas gdy aż 65 proc. mężczyzn zadeklarowało brak takich doświadczeń.,  -  Kobiety zawsze widzą więcej nierówności, a mężczyźni zawsze widzą jej mniej - podkreśla jedna z ekspertek debaty Zofia Smełka-Leszczyńska, chief creative strategist, Hill+Knowlton Strategies. - To symptomatyczne we wszystkich badaniach.

REKLAMA

Autopromocja

Marta Majchrzak, psycholożka i badaczka społeczna, założycielka firmy badawczej Herstories.pl dodała: - To, w jak różnych rzeczywistościach funkcjonują mężczyźni i kobiety, pokazuje, że nie żyjemy jeszcze w świecie, w którym takie równościowe cele czy idee są rozpowszechnione. Duże organizacje zaczynają o to dopiero pytać pracowników. Widzą, że te światy są diametralnie różne. Problemy, które napotykają kobiety są bardzo często niewidoczne dla mężczyzn. A narzędzia, które mężczyźni będący na górze hierarchii mogliby zacząć stosować  muszą dopiero teraz zostać wymyślone.

Alina Czyżewska, aktorka, edukatorka, działaczka obywatelska podnosiła, że, podobnie jak w wielu branżach, w środowisku filmowym i teatralnym jest bardzo duża zgoda na niższe zarobki kobiet. - Słyszałam, że jak sobie wynegocjowałam  niższą stawkę, to źle negocjowałam - opowiadała. - Cały czas się w to wierzy. Tylko, że w procesie socjalizacji, która płeć dostaje propsy za umiejętności negocjowania, buntowania się i niezgadzania się? A która jest trenowana, by być podporządkowaną i uległą? Zapraszamy więc do konkurencji o stawki osoby, które przez całe swoje życie społeczne startują z dwóch różnych pułapów - podkreśliła Alina Czyżewska

Inicjatorzy #PoStronieKobiet zasygnalizowali we wstępie, że problem z brakiem równości w kulturotwórczych branżach takich jak media, sztuka czy reklama polega na tym, że są one odpowiedzialne za najważniejsze przekazy czy kampanie. Jeśli tworzący je ludzie nie odzwierciedlają odbiorców, do których je kierują, wówczas przekazy te nie są pełne, uczciwe i reprezentatywne. Reklama czy media w ostatnich latach straciły prestiż i zaufanie społeczne. Poprawienie/podwyższenie standardów może to zmienić i zachęcić inne branże do zmian. I kiedy prowadząca Agata Małkowska-Szozda, kierowniczka działu redakcji marketing i reklama, magazynu "Press", pytała o to  w głównej części debaty nie brakowało głosów, że to ważne.

- Pamiętacie kampanię jednego z banków, który pytał, dlaczego nie ma kobiet na banknotach? - przypominała Justyna Lach, dyrektor marketingu YES Biżuteria. - Konsumenci natychmiast zapytali - a  czemu nie ma kobiet u was w zarządzie? Niektóre firmy chcą być bardzo równościowe i inkluzywne, ale nie wdrażają tego na swoim podwórku. A trzeba być spójnym. Jak się coś głośno mówi, to trzeba samemu tych wartości przestrzegać. Autentyczność jest turbo ważna, ponieważ dziś konsumenci są bardzo uważni.  Bardzo szybko mówią sprawdzam -  podkreślała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Żeby dowieźć rezultaty, potrzebna jest różnorodność - zgodził się Michał Kazimierczak, dyrektor strategiczny i partner Heart & Brain. - Tak samo jak potrzebuję w zespole introwertyków i ekstrawertyków, tak samo potrzebuję obu płci, bo to daje mi pewność, że praca jest najbardziej efektywna - dodał.  Jednocześnie on i inni rozmówcy przyznali jednak, że same kampanie propagujące równość nie wystarczą. - Jako twórcy, nie tylko branża reklamowa, kształtujmy pewną wrażliwość - wyjaśniał Kazimierczak. -  Nie chodzi o to, że zrobimy jedną wielka kampanię, to praca u podstaw - podkreślał.

A Marta Majchrzak dodała: - Jest bardzo dużo kampanii, które źle pokazują koncept równości - dziewczynki się mocno wzmacnia, ale jednocześnie nie wzmacnia chłopców. A im też patriarchat nie pozwala w pełni się rozwijać. W budowaniu społeczeństwa równościowego bardzo ważne jest wspieranie  kobiet, ale trzeba też wspierać mężczyzn, a zwłaszcza chłopców w tym, by mogli w sposób oderwany od stereotypów płciowych realizować siebie.

Rafał Madejczak, redaktor naczelny Gazeta.pl, uważa wręcz, że to mężczyźni są większymi “ofiarami genderu”, o czym świadczą wszystkie głośne patologie rynku pracy. - Męski gender sprawia, że ja nie mogę pokazać słabości - wyjaśniał.  - Nawet definicja kreatywności oznaczająca człowieka wizjonera, który odbiera nagrody, też nakłada na nas ograniczenia. Facet musi wejść i mówić, nawet kiedy nie za bardzo ma coś do powiedzenia, a  musi jako szef zespołu przyjść z najlepszym pomysłem. To super ważne z męskiej perspektywy, że my, mężczyźni, musimy to  rozmontowywać - uważa.

Z kolei Zofia Smełka Leszczyńska apelowała: - W żadnej branży  nie powstało ciało, stojące na straży równości. Nikt nie zadbał o to, by powstała instytucja, która miałaby kompetencje i byłaby rozliczana z tego, czy ta równość będzie wprowadzana. Mogą być różne oddolne inicjatywy i inicjatywki. Jeśli jednak rozbijają się one o mur męskiej władzy, władzy mężczyzn, którzy bardzo chcą zachować status quo i tylko czasem mogą rzucić jakiś ochłap, to nie wiem, jak bez takiej instytucji coś miałoby się zmienić - wątpiła. Innym rozwiązaniem może być parytet: - Nie jest rozwiązaniem docelowym, ale pewną intelektualną protezą, która pozwoli nam pożyć w równym świecie. Przetestować równościowy świat poprzez życie w nim, a nie przez nieustanne oczekiwanie, że pewnego dnia się w nim po prostu obudzimy - argumentowała Zofia Smełka Leszczyńska.  

Także Alina Czyżewska zgodziła się, że w etapie przejściowym trzeba zwiększyć w sposób wymuszony widoczność kobiet w przestrzeni publicznej, żeby mogły one widzieć tam swoje reprezentantki. Jeśli nie widzą, to myślą, że świat jest dla mężczyzn. Jednocześnie przypomniała, że w Konstytucji czy Kodeksie Pracy od dawna mamy zapisany zakaz dyskryminacji.  - Wiele rzeczy mówimy sobie w kulisach. Opowiadając je, uczymy się, że świat taki jest. A trzeba w końcu zedrzeć tę kurtynę i oświetlić scenę. Dajemy się zaczarowywać, że wszystko jest tajne, że nie możemy z kolegą uzgodnić na przykład zarobków. A rozmowa i jawność również dają ogromne możliwości w dążeniu do sprawiedliwości społecznej. Przytoczę przykład z branży reklamy, choć nie wiem czy to się utrzymało - Jakub Bierzyński, szef domu mediowego OMD wprowadził jawne wynagrodzenia w branży - wskazywała Czyżewska.

 -  Nie możemy być hipokrytami - postulował na koniec  Rafał Madajczak - czyli głosimy coś, a nie realizujemy tego wewnątrz. Każdy rodzaj gestu, który to wzmacnia jest ważny. Jako media mieliśmy ogromny problem - to była specyfika czasu.  Generalnie jestem przeciwny przykładaniu dzisiejszych miar do zachowań sprzed dwudziestu lat. Ale jestem za tym, byśmy o tym rozmawiali i mówili, że “byliśmy głupi”.  Jestem przeciwny stawianiu pod pręgierzem człowieka, który dziś już myśli inaczej - wytłumacz się z tweeta sprzed 15 lat, a jeśli nie to out! Dajmy sobie prawo do popełnia błędów, ale jeśli ktoś trwa przy swoim, to oczywiście włączamy wszelkie działa krytyki. To jest nasza odpowiedzialność, nawet kiedy wiemy, że i nam się coś wyciągnie, wytknie. Grillujmy się! - zaapelował Rafał Madajczak, wskazując również na Gazeta.pl, której szefuje. - Bo to jest problem w naszych branżach. Mało się grillujemy, a za dużo ogłaszamy sukcesów.

Cały zapis rozmowy można obejrzeć na Postroniekobiet.pl i YouTube.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=8yuMhoJ_3NE&t=3s

Współorganizatorami debaty byli Meta, Gazeta.pl i portal pracy RocketJobs.pl, E.ON Polska, a wybrzmiała ona dzięki MassiveMusic.

W sumie grono partnerów projektu #PoStroniekobiet liczy już ponad 20 firm i organizacji branżowych: European Association of Communications Agencies (EACA); IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy; Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR; IAB Polska; Związek Firm Public Relations; Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB; Sektorowa Rada ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa; Press; Media Marketing Polska, Brief; Marketer+; Nowymarketing.pl; Herstories;  Designdoc.pl; PHD Media Direction; AL Forester; SW Research; Minds & Roses i Zróbmy Badanie.

Twórcami inicjatywy są: Magdalena Łukasiuk, head of PR MullenLowe Group; Dominika Nawrocka, strategy & research manager w PHD/Media Direction OMD i Artur Leśniak, marketing manager RocketJobs.pl.

Źródło: RocketJobs.pl

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA