| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Ochrona danych osobowych > Czy po zakończeniu działalności gospodarczej przedsiębiorca musi wykreślać zbiory danych z rejestru GIODO?

Czy po zakończeniu działalności gospodarczej przedsiębiorca musi wykreślać zbiory danych z rejestru GIODO?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszać zbiory danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Czy zakończenie działalności przez przedsiębiorcę, oznacza konieczność wykreślenia zgłoszonych wcześniej zbiorów z rejestru GIODO? Czy przedsiębiorca ma jakieś konkretne obowiązki wobec organu ochrony danych, jeżeli zamyka działalność?

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, tak samo jak inne podmioty przetwarzające dane, mają obowiązek, wynikający z art. 40 ustawy o ochronie danych osobowych, zgłaszać zbiory danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Nie każdy zbiór podlega zgłoszeniu, np. zwolnione są dane przetwarzane w związku z zatrudnieniem (pracownicy), czy przetwarzane tylko i wyłączenie w celu wystawienia faktury. Katalog zwolnień jest określony w art. 43 ust. 1 i 1a ustawy o ochronie danych osobowych. Nie podlegają zwolnieniu dane przetwarzane w związku z prowadzeniem sklepu internetowego (baza klientów), czy wysyłaniem newslettera. Informację o przetwarzaniu tych danych przesyła się do GIODO, który umieszcza ją w jawnym rejestrze prowadzonym pod adresem egiodo.giodo.gov.pl.

Czy zakończenie działalności przez przedsiębiorcę, oznacza konieczność wykreślenia zgłoszonych wcześniej zbiorów z rejestru GIODO? Czy przedsiębiorca ma jakieś konkretne obowiązki wobec organu ochrony danych, jeżeli zamyka działalność?

Zgodnie z art. 44a Ustawy o.d.o. wykreślenie z rejestru zbiorów danych osobowych jest dokonywane, w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli zaprzestano przetwarzania danych w zarejestrowanym zbiorze.

Polecamy produkt: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Należy zatem rozważyć, czy rzeczywiście zakończyło się przetwarzanie danych w zbiorze. Jeżeli zgłoszony do rejestru GIODO przez przedsiębiorcę zbiór danych dotyczył klientów jego sklepu internetowego pomimo, że zakończył już działalność, nadal ma on obowiązek przechowywać dokumentację związaną z działalnością na wypadek kontroli skarbowej. Oznacza to, że nie zakończyło się przetwarzanie danych. Nie ma podstawy do wykreślenia zbioru z rejestru prowadzonego przez GIODO, do momentu gdy minie określony przepisami prawa czas przechowywania dokumentacji i zostanie ona zniszczona.

Drugim typowym zbiorem danych zgłaszanym przez przedsiębiorcę jest newsletter. W momencie zaprzestania działalności gospodarczej, przedsiębiorca przestaje go wysyłać. Jest zobowiązany zniszczyć wszystkie dane, które były przetwarzane w tym celu. Po dokonaniu tej czynności może (a nawet powinien) wykreślić zbiór z rejestru GIODO. Ponieważ jest to czynność dokonywana przez organ w drodze decyzji administracyjnej, należy dokonać opłaty skarbowej (dane znajdują się na stronie GIODO) oraz złożyć wniosek z krótkim uzasadnieniem, dlaczego zbiór należy wykreślić. Z doświadczenia wiem, że organ oczekuje deklaracji, że zakończyło się przetwarzanie i wszystkie dane zostały usunięte. Jest to o tyle ważne, że często podmioty zgłaszające wykreślenie zbioru z rejestru, uznają że zaprzestanie czynności jest podstawą do wykreślenia. Liczy się zakończenie całego procesu przetwarzania danych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »