Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może monitorować pracowników?

Aleksandra Kucharek
 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Monitoring pracownika/ Fot. Fotolia
Monitoring pracownika/ Fot. Fotolia
Fotolia
Monitoring pracownika przez pracodawcę przybiera różne formy. Jako przykładowe możemy wymienić śledzenie poczty elektronicznej, przeglądanie bilingów z telefonu służbowego czy montowanie kamer użytkowych. W takich sytuacjach pojawia się pytanie o granice dopuszczalnego monitorowania pracownika.

Komputer służbowy, telefon, nadajnik GPS – czy pracodawca może monitorować pracowników?

Rozwój nowoczesnych technologii przetwarzania informacji, w tym w szczególności środków porozumiewania się, powoduje, że zagadnienie dopuszczalności monitorowania pracowników staje się niezwykle aktualne. Pracodawcy mogą łatwo kontrolować, z kim komunikuje się pracownik przy użyciu telefonu służbowego, czy poczty elektronicznej, jak również, sprawdzać treść tej korespondencji. Nierzadko dochodzi również do weryfikacji strony internetowych odwiedzanych przez pracownika w godzinach pracy. Dodatkowo, coraz częściej spotkać można się z ustalaniem lokalizacji, w której przebywa pracownik, przy pomocy wmontowanego w służbowym samochodzie lub smartfonie nadajnika GPS. Powszechna staje się obecność kamer w miejscach pracy. Czy takie zachowania pracodawcy względem pracowników są jednak zgodne z prawem? Jaka jest granica dopuszczalnego monitorowania pracowników?

Rekomendujemy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

Monitoring – na czym polega i za pomocą czego może by realizowany?

Powszechnie przyjmuje się, że monitoring to „stała obserwacja i kontrola jakiś procesów lub zjawisk” lub „stały nadzór nad jakimś obiektem chronionym” (Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/). W piśmiennictwie zagranicznym za monitorowanie uznaje się zaś „czynności przedsięwzięte w celu gromadzenia informacji o pracownikach poprzez poddanie ich obserwacji czy to bezpośrednio, czy to z użyciem urządzeń elektronicznych” (tak dr Arkadiusz Lach, „Monitorowanie pracownika w miejscu pracy”, MoPr 2004, Nr 10).

Monitoring w miejscu pracy może być stosowany przy użyciu wielu środków. Do typowych zaliczyć należy:

  • śledzenie poczty elektronicznej pracownika,
  • kontrolowanie stron WWW odwiedzanych przez pracownika,
  • przeglądanie bilingów z telefonu służbowego pracownika,
  • stosowanie podsłuchu i kontrolowanie treści rozmów pracownika,
  • rejestrowanie miejsca przebywania pracownika przy pomocy nadajnika GPS,
  • montowanie kamer użytkowych,
  • stosowanie technologii identyfikacji radiowej (RFID).

Kiedy dopuszczalne jest monitorowanie pracownika przez pracodawcę?

W obecnym stanie prawnym brak kompleksowej regulacji, która wskazywałaby, kiedy i w jakim zakresie dopuszczalne jest monitorowanie pracownika przez pracodawcę. Istnieją jedynie przepisy branżowe, które zezwalają, m.in. organizatorom imprez masowych czy funkcjonariuszom Służby Celnej na stosowanie monitoringu. Zagadnienie powyższe jest natomiast przedmiotem rozważań doktryny, jak również orzecznictwa.

Wskazać należy, że monitorowanie pracownika przez pracodawcę jest w obowiązującym porządku prawnym co do zasady dopuszczalne, jednak obwarowane pewnymi ograniczeniami.

W szczególności podstawowym warunkiem dopuszczalności stosowania monitoringu przez pracodawcę jest istnienie prawnie usprawiedliwionego celu, dla którego stosowany będzie monitoring. Pracodawca może stosować monitoring np. dla poprawy bezpieczeństwa, zapobieżenia kradzieżom, ustalenia źródła ujawniania informacji stanowiących tajemnicę handlową, przedsiębiorstwa, czy tajemnicę zawodową. Dopuszcza się wprowadzenie monitoringu w sytuacji powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że pracownik prowadzi działalność niezgodną z interesami pracodawcy, np. wykorzystuje samochód służbowych do celów prywatnych, mimo istnienia formalnego zakazu.

Zobacz również: Wizerunek jako dobro osobiste pracownika

Drugą przesłanką warunkującą dopuszczalność stosowania monitoringu jest proporcjonalność. Oznacza to, że monitoring prowadzony powinien być przy użyciu najmniej inwazyjnych środków, jak również możliwie najsłabiej ingerować winien w sferę prywatności pracowników. Nie można zapominać, że zgodnie z art. 11(1) k.p. pracodawca obowiązany jest szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Do powszechnie uznawanych dóbr osobistych pracownika zalicza się m.in. tajemnicę jego korespondencji. Powyższe oznacza, że w sytuacji, gdy istnieje konieczność sprawdzenia, czy pracownik wysyłał ze służbowej poczty prywatną korespondencję wystarczające powinno być sprawdzenie, czy taki fakt miał w ogóle miejsce, a nie jest już uzasadnione weryfikowanie treści takiej korespondencji. Powyższe potwierdza wyrok ETS z 3 kwietnia 2007 r., zgodnie z którym: „Cel wprowadzania monitoringu powinien być usprawiedliwiony, zastosowane środki zaś proporcjonalne do wyznaczonego celu i w możliwie najmniejszym stopniu powinny ingerować w życie pracowników.” (Lynette Copland przeciwko UK, 62617/00).

O fakcie stosowania monitoringu pracodawca powinien poinformować pracownika. Nie jest wymagane, aby pracownik wyraził zgodę na jego stosowanie, jednak powinien on zostać poinformowany, w jaki sposób będzie kontrolowany. Istotne jest, aby informacja o stosowaniu monitoringu dotarła do pracownika przed jego wprowadzeniem. W tym celu zasadne jest wprowadzenie zapisu informującego o stosowaniu monitoringu w miejscu pracy w regulaminie pracy lub innym wewnątrzzakładowym akcie prawnym, ewentualnie w treści umowy o pracę. Zalecane jest, aby pracodawca otrzymał od pracownika oświadczenie, że pracownik zapoznał się z zasadami monitoringu stosowanymi przez pracodawcę i je zaakceptował.

Monitoring musi być prowadzony zgodnie z prawem i nie może przybierać form przez prawo zakazanych, np. nielegalnego podsłuchu, instalowania kamer w toaletach i innych miejscach gdzie pracownicy mają prawo oczekiwać intymności. Potwierdza to stanowisko Sądu Apelacyjnego w Warszawie wyrażone w wyroku z dnia 14 maja 1998 r., zgodnie z którym: „Pracodawca, który podejmuje decyzję o wprowadzeniu monitoringu powinien wcześniej poinformować pracowników o zakresie i dopuszczalnych rodzajach kontroli. Aby monitoring mógł zostać uznany za dozwolony, nie może mieć postaci zakazanej i sprzecznej z obowiązującymi przepisami.” (sygn. akt III APa 18/98, Legalis numer 34420).

Wreszcie wskazać należy, że monitorowanie pracownika prowadzi do uzyskania informacji o nim, które mają charakter danych osobowych. W tym celu pracodawca przetwarzający takie dane winien dopełnić wszystkich wymagań, które nakładana na niego, jako administratora danych, ustawa o ochronie danych osobowych. W szczególności winien on odpowiednio zabezpieczyć uzyskane dane, uniemożliwić dostęp do nich osobom nieupoważnionym, jak również określić niezbędny czas, przez jaki dane te będą przechowywane. Pracownikowi, którego określone dane dotyczą, należy również umożliwić do nich dostęp.

Jakiego rodzaju monitoring jest zgodny z prawem, a co jest zabronione?

Spełnienie przez pracodawcę wyżej wymienionych obowiązków umożliwia mu stosowanie monitoringu pracowników. Nie wszystkie jednak jego formy są dopuszczalne przez prawo.

Pracodawca, który opłaca rachunki za telefony służbowe, ma prawo uzyskiwać billingi. Istnieje jednak pogląd, że pracodawca nie jest upoważniony do weryfikowania konkretnych numerów telefonów wybieranych przez pracownika (tak dr Arkadiusz Lach, „Monitorowanie pracownika w miejscu pracy”, MoPr 2004, Nr 10). Monitorowanie rozmów prowadzonych przez pracownika przy użyciu telefonu służbowego zalegalizowane zostało przez Sąd Najwyższy, czego wyrazem jest stanowisko wyrażone w wyroku z dnia 15 maja 1997 r., w którym uznano, że: „Korzystanie przez pracownika z telefonu służbowego w celu udziału w grach towarzyskich, narażające pracodawcę na znaczną szkodę może być zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 KP).” (sygn. akt I PKN 93/97, Legalis numer 31180).

Dopuszczalne jest również stosowanie przez pracodawcę kamer użytkowych, pod warunkiem, że pracownicy będą poinformowani o ich rozmieszczeniu. Zabrania się jednak monitorowania pracowników w sytuacjach, w których powinni mieć zagwarantowani prawo do prywatności, tj. w toaletach czy przebieralniach. Co do zasady, kamery winny być instalowane w miejscach widocznych, jednak w wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest umieszczenie kamery nawet przy biurku pracownika (np. w bankach, celem zagwarantowania bezpieczeństwa kasjerom). Zgodnie z opinią Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych niedopuszczalnym jest stosowanie kamer w celu sprawdzania jakości i ilości wykonywanej pracy.

Pracodawca ma również prawo kontrolować korespondencję pracownika, przy czym uprawnienie to dotyczy jedynie korespondencji służbowej. W przypadku, gdyby pracownik oznaczył określonego maila w temacie jako prywatnego, pracodawca nie jest upoważniony do zapoznania się z treścią takiego maila, ponieważ stanowiłoby to pogwałcenie prawa pracownika do ochrony tajemnicy korespondencji. Oczywiście pracodawca ma prawo zabronić korzystania skrzynek służbowych/komputerów służbowych/telefonów służbowych do celów prywatnych, jak i monitorować pocztę elektroniczną, aby zapobiec zainstalowaniu złośliwego oprogramowania. W tym celu zaleca się jednak wprowadzenie automatycznej kontroli skrzynek pocztowych, aby uniknąć możliwości zapoznania się z treścią korespondencji pracowników oraz dokładne określenie zasad w regulacjach wewnętrznych obowiązujących w firmie.

Pracodawca, co do zasady ma również prawo kontrolować, czy w czasie pracy pracownik odwiedza strony WWW, które nie są związane z przedmiotem jego zadań. Nie można jednak czynić pracownikowi zarzutu, gdy w Internecie poszukuje rozwiązań dla problemów wynikłych w ramach wykonywania przez niego obowiązków pracowniczych. Na podobnych zasadach dopuszczalne jest monitorowanie położenia samochodu służbowego przy pomocy nadajnika GPS. Pracodawca, jako jego właściciel, ma prawo wiedzieć, gdzie aktualnie znajduje się pojazd, jak również jak długo jest on użytkowany. Uprawniony jest także do kontrolowania ilości paliwa w baku i sposobu eksploatacji. Jednakże, w sytuacji wyrażenia zgody przez pracodawcę na użytkowanie przez pracownika samochodu służbowego dla celów prywatnych, pracodawca nie jest uprawniony po godzinach pracy do śledzenia tego, gdzie pracownik przemieszcza się tym samochodem.

Nowatorskim rozwiązaniem jest monitorowanie przy pomocy technologii identyfikacji radiowej (RFID), która umożliwia pracodawcy identyfikację oraz lokalizację pracownika. W tym celu stosuje się odpowiednie karty z wbudowanych chipem lub wszczepia się pracownikowi biochip. Z uwagi na to, że stwierdzono możliwość manipulowania reakcjami ludzi za pomocą wszczepionego chipu do ciała człowieka, co stanowi głęboką ingerencję w prywatność pracownika, w doktrynie rekomenduje się zakazania używania tej technologii do śledzenia pracowników (należy jednak podkreślić, że GIODO jest negatywnie nastawiony do tego rodzaju identyfikacji pracowników). Ewentualne zastosowanie tej metody miałoby uzasadnienie np. w kaskach górników, aby ułatwić ich zlokalizowanie w razie wypadku w kopalni lub do oznakowania rzeczy wartościowych z punktu widzenia pracodawcy, w celu kontrolowania, czy pracownicy nie wynoszą mienia pracodawcy poza zakład pracy, co pozwoliłoby uniknąć przeszukiwania rzeczy osobistych pracowników (tak Karolina Maria Szymorek, „Aspekty prawne kontrolowania pracowników za pomocą technologii identyfikacji radiowej (RFID)”, MoPr 2012, Nr 10).

Polecamy serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

Czy pracodawca może wykorzystać informacje uzyskane za pomocą monitoringu?

Możliwość wykorzystywania przez pracodawcę danych, uzyskanych w wyniku monitorowania pracowników budzi kontrowersje. Z najczęstszym przypadkiem wykorzystania informacji uzyskanych w wyniku monitoringu mamy do czynienia w razie sądowych postępowań pracowniczych i karnych.

Wykorzystanie uzyskanych za pomocą monitoringu danych, jako dowód w postępowaniu cywilnym lub karnym, uzależnione jest od tego, czy dowód ten został uzyskany przez pracodawcę legalnie, a zatem, czy spełnione zostały przez pracodawcę wszystkie wyżej opisane wymagania. Dominujący jest pogląd w doktrynie, że „jeżeli monitoring podjęto bez uzasadnienia lub z niechęci do pracownika czy w zamiarze szykanowania go i przy użyciu metod, do których pracodawca nie był uprawniony, dowody przedstawione następnie przeciwko temu pracownikowi powinny zostać w skrajnych sytuacjach uznane za niedopuszczalne” (dr Arkadiusz Lach, „Monitorowanie pracownika w miejscu pracy”, MoPr 2004, Nr 10).

Z kolei udostępnianie danych osobowych zebranych w ramach monitorowania pracowników innym podmiotom jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy dane te będą wykorzystywane we własnym, usprawiedliwionym prawnie celu (tak Paweł Litwiński, „Monitoring pracownika w miejscu pracy a ochrona danych osobowych pracownika, MoPr 2008, Nr 2). Tutaj jednak należy być bardzo ostrożnym, ponieważ wyrażenie zgody przez pracownika na przekazywanie/przetwarzanie dodatkowych danych niż te przewidziane przez kodeks pracy i przepisy szczególne nie jest przez GIODO uważane za „dobrowolne”.

Co grozi pracodawcy, który nielegalnie monitoruje pracowników?

Nieuzasadnione monitorowanie pracowników, jak również monitorowanie ich w niedozwolonych przez prawo formach, może powodować szereg negatywnych konsekwencji dla pracodawcy.

W szczególności pracodawca naraża się na roszczenia związane z naruszeniem dóbr osobistych pracownika, tj. prawo do prywatności, godności, ochrony korespondencji.
Dokonywanie nielegalnego podsłuchiwania pracowników może prowadzić do pociągnięcia pracodawcy do odpowiedzialności karnej, co wprost wynika z art. 267 §3 Kodeksu karnego.

Z uwagi na to, że monitorowanie pracowników stanowi uzyskiwanie ich danych osobowych, pracodawca dodatkowo narażony jest na odpowiedzialność administracyjną i karną, przewidzianą w ustawie o ochronie danych osobowych w razie naruszenia zasad przetwarzania danych osobowych w niej zawartych.

Monitorowanie pracowników przez pracodawców jest zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Istotne jest, aby wprowadzenie monitoringu miało swoje uzasadnianie i nie ingerowało znacząco w sferę prywatności pracowników. Należy się spodziewać, że zakres monitorowania pracowników będzie się konsekwentnie zwiększał, w związku z czym konieczne jest, aby zjawisko to objęte zostało kompleksową regulacją prawną.

Komputer służbowy, telefon, nadajnik GPS – czy pracodawca może monitorować pracowników?

Polecamy serwis: Indywidualne prawo pracy

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2022
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca zdalna w Kodeksie pracy od jesieni?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Liczba bezrobotnych w lipcu najniższa od 1990 r.
    W porównaniu z poprzednim miesiącem liczba bezrobotnych w lipcu br. spadła o 6,5 tys., a w urzędach pracy zarejestrowanych było 811,5 tys. bezrobotnych. – Po raz ostatni w rejestrach urzędów pracy mniej bezrobotnych zarejestrowanych było w lipcu 1990 r. – informuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
    Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
    Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
    Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
    Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
    Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
    W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
    PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
    Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
    Umowa zlecenia 2022 r.
    Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?
    Co to jest ekonomia społeczna?
    Jak można pomóc osobom wykluczonym społecznie? Czy obecnie na rynku pracy są instrumenty, które działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej? Jakie będą zadania przedsiębiorstw społecznych? Ekonomia społeczna – nowe instytucje i zasady pomocy już w 2022 r.
    Spory zbiorowe – co się zmieni?
    Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.
    Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
    Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o PPE, pracodawca ma obowiązek informować Polski Fundusz Rozwoju o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 lipca i na 1 stycznia. Jeżeli pracodawca nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, spadek partycypacji w PPE może spowodować, że będzie musiał uruchomić PPK.