REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może monitorować pracowników?

Aleksandra Kucharek
Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Monitoring pracownika/ Fot. Fotolia
Monitoring pracownika/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring pracownika przez pracodawcę przybiera różne formy. Jako przykładowe możemy wymienić śledzenie poczty elektronicznej, przeglądanie bilingów z telefonu służbowego czy montowanie kamer użytkowych. W takich sytuacjach pojawia się pytanie o granice dopuszczalnego monitorowania pracownika.

Komputer służbowy, telefon, nadajnik GPS – czy pracodawca może monitorować pracowników?

Rozwój nowoczesnych technologii przetwarzania informacji, w tym w szczególności środków porozumiewania się, powoduje, że zagadnienie dopuszczalności monitorowania pracowników staje się niezwykle aktualne. Pracodawcy mogą łatwo kontrolować, z kim komunikuje się pracownik przy użyciu telefonu służbowego, czy poczty elektronicznej, jak również, sprawdzać treść tej korespondencji. Nierzadko dochodzi również do weryfikacji strony internetowych odwiedzanych przez pracownika w godzinach pracy. Dodatkowo, coraz częściej spotkać można się z ustalaniem lokalizacji, w której przebywa pracownik, przy pomocy wmontowanego w służbowym samochodzie lub smartfonie nadajnika GPS. Powszechna staje się obecność kamer w miejscach pracy. Czy takie zachowania pracodawcy względem pracowników są jednak zgodne z prawem? Jaka jest granica dopuszczalnego monitorowania pracowników?

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendujemy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem + poradnik w prezencie

Monitoring – na czym polega i za pomocą czego może by realizowany?

Powszechnie przyjmuje się, że monitoring to „stała obserwacja i kontrola jakiś procesów lub zjawisk” lub „stały nadzór nad jakimś obiektem chronionym” (Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/). W piśmiennictwie zagranicznym za monitorowanie uznaje się zaś „czynności przedsięwzięte w celu gromadzenia informacji o pracownikach poprzez poddanie ich obserwacji czy to bezpośrednio, czy to z użyciem urządzeń elektronicznych” (tak dr Arkadiusz Lach, „Monitorowanie pracownika w miejscu pracy”, MoPr 2004, Nr 10).

Monitoring w miejscu pracy może być stosowany przy użyciu wielu środków. Do typowych zaliczyć należy:

REKLAMA

  • śledzenie poczty elektronicznej pracownika,
  • kontrolowanie stron WWW odwiedzanych przez pracownika,
  • przeglądanie bilingów z telefonu służbowego pracownika,
  • stosowanie podsłuchu i kontrolowanie treści rozmów pracownika,
  • rejestrowanie miejsca przebywania pracownika przy pomocy nadajnika GPS,
  • montowanie kamer użytkowych,
  • stosowanie technologii identyfikacji radiowej (RFID).

Kiedy dopuszczalne jest monitorowanie pracownika przez pracodawcę?

W obecnym stanie prawnym brak kompleksowej regulacji, która wskazywałaby, kiedy i w jakim zakresie dopuszczalne jest monitorowanie pracownika przez pracodawcę. Istnieją jedynie przepisy branżowe, które zezwalają, m.in. organizatorom imprez masowych czy funkcjonariuszom Służby Celnej na stosowanie monitoringu. Zagadnienie powyższe jest natomiast przedmiotem rozważań doktryny, jak również orzecznictwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazać należy, że monitorowanie pracownika przez pracodawcę jest w obowiązującym porządku prawnym co do zasady dopuszczalne, jednak obwarowane pewnymi ograniczeniami.

W szczególności podstawowym warunkiem dopuszczalności stosowania monitoringu przez pracodawcę jest istnienie prawnie usprawiedliwionego celu, dla którego stosowany będzie monitoring. Pracodawca może stosować monitoring np. dla poprawy bezpieczeństwa, zapobieżenia kradzieżom, ustalenia źródła ujawniania informacji stanowiących tajemnicę handlową, przedsiębiorstwa, czy tajemnicę zawodową. Dopuszcza się wprowadzenie monitoringu w sytuacji powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że pracownik prowadzi działalność niezgodną z interesami pracodawcy, np. wykorzystuje samochód służbowych do celów prywatnych, mimo istnienia formalnego zakazu.

Zobacz również: Wizerunek jako dobro osobiste pracownika

Drugą przesłanką warunkującą dopuszczalność stosowania monitoringu jest proporcjonalność. Oznacza to, że monitoring prowadzony powinien być przy użyciu najmniej inwazyjnych środków, jak również możliwie najsłabiej ingerować winien w sferę prywatności pracowników. Nie można zapominać, że zgodnie z art. 11(1) k.p. pracodawca obowiązany jest szanować godność i inne dobra osobiste pracownika. Do powszechnie uznawanych dóbr osobistych pracownika zalicza się m.in. tajemnicę jego korespondencji. Powyższe oznacza, że w sytuacji, gdy istnieje konieczność sprawdzenia, czy pracownik wysyłał ze służbowej poczty prywatną korespondencję wystarczające powinno być sprawdzenie, czy taki fakt miał w ogóle miejsce, a nie jest już uzasadnione weryfikowanie treści takiej korespondencji. Powyższe potwierdza wyrok ETS z 3 kwietnia 2007 r., zgodnie z którym: „Cel wprowadzania monitoringu powinien być usprawiedliwiony, zastosowane środki zaś proporcjonalne do wyznaczonego celu i w możliwie najmniejszym stopniu powinny ingerować w życie pracowników.” (Lynette Copland przeciwko UK, 62617/00).

O fakcie stosowania monitoringu pracodawca powinien poinformować pracownika. Nie jest wymagane, aby pracownik wyraził zgodę na jego stosowanie, jednak powinien on zostać poinformowany, w jaki sposób będzie kontrolowany. Istotne jest, aby informacja o stosowaniu monitoringu dotarła do pracownika przed jego wprowadzeniem. W tym celu zasadne jest wprowadzenie zapisu informującego o stosowaniu monitoringu w miejscu pracy w regulaminie pracy lub innym wewnątrzzakładowym akcie prawnym, ewentualnie w treści umowy o pracę. Zalecane jest, aby pracodawca otrzymał od pracownika oświadczenie, że pracownik zapoznał się z zasadami monitoringu stosowanymi przez pracodawcę i je zaakceptował.

Monitoring musi być prowadzony zgodnie z prawem i nie może przybierać form przez prawo zakazanych, np. nielegalnego podsłuchu, instalowania kamer w toaletach i innych miejscach gdzie pracownicy mają prawo oczekiwać intymności. Potwierdza to stanowisko Sądu Apelacyjnego w Warszawie wyrażone w wyroku z dnia 14 maja 1998 r., zgodnie z którym: „Pracodawca, który podejmuje decyzję o wprowadzeniu monitoringu powinien wcześniej poinformować pracowników o zakresie i dopuszczalnych rodzajach kontroli. Aby monitoring mógł zostać uznany za dozwolony, nie może mieć postaci zakazanej i sprzecznej z obowiązującymi przepisami.” (sygn. akt III APa 18/98, Legalis numer 34420).

Wreszcie wskazać należy, że monitorowanie pracownika prowadzi do uzyskania informacji o nim, które mają charakter danych osobowych. W tym celu pracodawca przetwarzający takie dane winien dopełnić wszystkich wymagań, które nakładana na niego, jako administratora danych, ustawa o ochronie danych osobowych. W szczególności winien on odpowiednio zabezpieczyć uzyskane dane, uniemożliwić dostęp do nich osobom nieupoważnionym, jak również określić niezbędny czas, przez jaki dane te będą przechowywane. Pracownikowi, którego określone dane dotyczą, należy również umożliwić do nich dostęp.

Jakiego rodzaju monitoring jest zgodny z prawem, a co jest zabronione?

Spełnienie przez pracodawcę wyżej wymienionych obowiązków umożliwia mu stosowanie monitoringu pracowników. Nie wszystkie jednak jego formy są dopuszczalne przez prawo.

Pracodawca, który opłaca rachunki za telefony służbowe, ma prawo uzyskiwać billingi. Istnieje jednak pogląd, że pracodawca nie jest upoważniony do weryfikowania konkretnych numerów telefonów wybieranych przez pracownika (tak dr Arkadiusz Lach, „Monitorowanie pracownika w miejscu pracy”, MoPr 2004, Nr 10). Monitorowanie rozmów prowadzonych przez pracownika przy użyciu telefonu służbowego zalegalizowane zostało przez Sąd Najwyższy, czego wyrazem jest stanowisko wyrażone w wyroku z dnia 15 maja 1997 r., w którym uznano, że: „Korzystanie przez pracownika z telefonu służbowego w celu udziału w grach towarzyskich, narażające pracodawcę na znaczną szkodę może być zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 KP).” (sygn. akt I PKN 93/97, Legalis numer 31180).

Dopuszczalne jest również stosowanie przez pracodawcę kamer użytkowych, pod warunkiem, że pracownicy będą poinformowani o ich rozmieszczeniu. Zabrania się jednak monitorowania pracowników w sytuacjach, w których powinni mieć zagwarantowani prawo do prywatności, tj. w toaletach czy przebieralniach. Co do zasady, kamery winny być instalowane w miejscach widocznych, jednak w wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest umieszczenie kamery nawet przy biurku pracownika (np. w bankach, celem zagwarantowania bezpieczeństwa kasjerom). Zgodnie z opinią Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych niedopuszczalnym jest stosowanie kamer w celu sprawdzania jakości i ilości wykonywanej pracy.

Pracodawca ma również prawo kontrolować korespondencję pracownika, przy czym uprawnienie to dotyczy jedynie korespondencji służbowej. W przypadku, gdyby pracownik oznaczył określonego maila w temacie jako prywatnego, pracodawca nie jest upoważniony do zapoznania się z treścią takiego maila, ponieważ stanowiłoby to pogwałcenie prawa pracownika do ochrony tajemnicy korespondencji. Oczywiście pracodawca ma prawo zabronić korzystania skrzynek służbowych/komputerów służbowych/telefonów służbowych do celów prywatnych, jak i monitorować pocztę elektroniczną, aby zapobiec zainstalowaniu złośliwego oprogramowania. W tym celu zaleca się jednak wprowadzenie automatycznej kontroli skrzynek pocztowych, aby uniknąć możliwości zapoznania się z treścią korespondencji pracowników oraz dokładne określenie zasad w regulacjach wewnętrznych obowiązujących w firmie.

Pracodawca, co do zasady ma również prawo kontrolować, czy w czasie pracy pracownik odwiedza strony WWW, które nie są związane z przedmiotem jego zadań. Nie można jednak czynić pracownikowi zarzutu, gdy w Internecie poszukuje rozwiązań dla problemów wynikłych w ramach wykonywania przez niego obowiązków pracowniczych. Na podobnych zasadach dopuszczalne jest monitorowanie położenia samochodu służbowego przy pomocy nadajnika GPS. Pracodawca, jako jego właściciel, ma prawo wiedzieć, gdzie aktualnie znajduje się pojazd, jak również jak długo jest on użytkowany. Uprawniony jest także do kontrolowania ilości paliwa w baku i sposobu eksploatacji. Jednakże, w sytuacji wyrażenia zgody przez pracodawcę na użytkowanie przez pracownika samochodu służbowego dla celów prywatnych, pracodawca nie jest uprawniony po godzinach pracy do śledzenia tego, gdzie pracownik przemieszcza się tym samochodem.

Nowatorskim rozwiązaniem jest monitorowanie przy pomocy technologii identyfikacji radiowej (RFID), która umożliwia pracodawcy identyfikację oraz lokalizację pracownika. W tym celu stosuje się odpowiednie karty z wbudowanych chipem lub wszczepia się pracownikowi biochip. Z uwagi na to, że stwierdzono możliwość manipulowania reakcjami ludzi za pomocą wszczepionego chipu do ciała człowieka, co stanowi głęboką ingerencję w prywatność pracownika, w doktrynie rekomenduje się zakazania używania tej technologii do śledzenia pracowników (należy jednak podkreślić, że GIODO jest negatywnie nastawiony do tego rodzaju identyfikacji pracowników). Ewentualne zastosowanie tej metody miałoby uzasadnienie np. w kaskach górników, aby ułatwić ich zlokalizowanie w razie wypadku w kopalni lub do oznakowania rzeczy wartościowych z punktu widzenia pracodawcy, w celu kontrolowania, czy pracownicy nie wynoszą mienia pracodawcy poza zakład pracy, co pozwoliłoby uniknąć przeszukiwania rzeczy osobistych pracowników (tak Karolina Maria Szymorek, „Aspekty prawne kontrolowania pracowników za pomocą technologii identyfikacji radiowej (RFID)”, MoPr 2012, Nr 10).

Polecamy serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

Czy pracodawca może wykorzystać informacje uzyskane za pomocą monitoringu?

Możliwość wykorzystywania przez pracodawcę danych, uzyskanych w wyniku monitorowania pracowników budzi kontrowersje. Z najczęstszym przypadkiem wykorzystania informacji uzyskanych w wyniku monitoringu mamy do czynienia w razie sądowych postępowań pracowniczych i karnych.

Wykorzystanie uzyskanych za pomocą monitoringu danych, jako dowód w postępowaniu cywilnym lub karnym, uzależnione jest od tego, czy dowód ten został uzyskany przez pracodawcę legalnie, a zatem, czy spełnione zostały przez pracodawcę wszystkie wyżej opisane wymagania. Dominujący jest pogląd w doktrynie, że „jeżeli monitoring podjęto bez uzasadnienia lub z niechęci do pracownika czy w zamiarze szykanowania go i przy użyciu metod, do których pracodawca nie był uprawniony, dowody przedstawione następnie przeciwko temu pracownikowi powinny zostać w skrajnych sytuacjach uznane za niedopuszczalne” (dr Arkadiusz Lach, „Monitorowanie pracownika w miejscu pracy”, MoPr 2004, Nr 10).

Z kolei udostępnianie danych osobowych zebranych w ramach monitorowania pracowników innym podmiotom jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy dane te będą wykorzystywane we własnym, usprawiedliwionym prawnie celu (tak Paweł Litwiński, „Monitoring pracownika w miejscu pracy a ochrona danych osobowych pracownika, MoPr 2008, Nr 2). Tutaj jednak należy być bardzo ostrożnym, ponieważ wyrażenie zgody przez pracownika na przekazywanie/przetwarzanie dodatkowych danych niż te przewidziane przez kodeks pracy i przepisy szczególne nie jest przez GIODO uważane za „dobrowolne”.

Co grozi pracodawcy, który nielegalnie monitoruje pracowników?

Nieuzasadnione monitorowanie pracowników, jak również monitorowanie ich w niedozwolonych przez prawo formach, może powodować szereg negatywnych konsekwencji dla pracodawcy.

W szczególności pracodawca naraża się na roszczenia związane z naruszeniem dóbr osobistych pracownika, tj. prawo do prywatności, godności, ochrony korespondencji.
Dokonywanie nielegalnego podsłuchiwania pracowników może prowadzić do pociągnięcia pracodawcy do odpowiedzialności karnej, co wprost wynika z art. 267 §3 Kodeksu karnego.

Z uwagi na to, że monitorowanie pracowników stanowi uzyskiwanie ich danych osobowych, pracodawca dodatkowo narażony jest na odpowiedzialność administracyjną i karną, przewidzianą w ustawie o ochronie danych osobowych w razie naruszenia zasad przetwarzania danych osobowych w niej zawartych.

Monitorowanie pracowników przez pracodawców jest zjawiskiem coraz bardziej powszechnym. Istotne jest, aby wprowadzenie monitoringu miało swoje uzasadnianie i nie ingerowało znacząco w sferę prywatności pracowników. Należy się spodziewać, że zakres monitorowania pracowników będzie się konsekwentnie zwiększał, w związku z czym konieczne jest, aby zjawisko to objęte zostało kompleksową regulacją prawną.

Komputer służbowy, telefon, nadajnik GPS – czy pracodawca może monitorować pracowników?

Polecamy serwis: Indywidualne prawo pracy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA