Jaki wpływ ma pracodawca na sposób pracy telepracownika?
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawca może w pewnym zakresie kontrolować sprzęt który wykorzystuje telepracownik, miejsce jego pracy pod kątem warunków bhp, ilość czasu pracy lub jej efekty.
REKLAMA
Telepracownik i sprzęt
Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć telepracownikowi niezbędny do wykonywania telepracy sprzęt, ubezpieczyć go i pokryć wszelkie koszty związane z jego instalacją, serwisem i eksploatacją. Powinien także zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu. Jednakże pracodawca i telepracownik mogą określić w odrębnej umowie, iż do wykonywania telepracy wykorzystywany będzie sprzęt stanowiący własność telepracownika. W takim przypadku strony określają zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania takiego sprzętu, a pracodawca wypłaca telepracownikowi ekwiwalent pieniężny, uwzględniający normy zużycia sprzętu i jego ceny rynkowe.
Przeczytaj również: Zawarcie umowy o telepracę
Telepracownik i bhp
W przypadku świadczenia telepracy w ramach stosunku pracy istotne jest wskazanie w umowie nie tylko rodzaju pracy, ale także miejsca i czasu jej wykonywania. Domowe stanowisko pracy powinno uwzględniać warunki bezpieczeństwa i higieny pracy, związane zwłaszcza z pracą telepracownika za pomocą komputera, skanera, kopiarki itp. Miejsce to należy przygotować i poddawać stosownej kontroli. Chodzi głównie o to, iż tacy pracownicy nie podlegają bieżącej kontroli (jak to ma miejsce w zakładzie pracy), a nowoczesne zarządzanie odnosi się nie tyle do procesów pracy, ile do jej rezultatów. Ramowe Porozumienie w sprawie telepracy z 16.7.2002 r. – obowiązujące w Unii Europejskiej oraz w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego – akcentuje konieczność przestrzegania przez pracodawcę prywatności pracownika i zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Kodeks pracy, implementując to Porozumienie, zastrzega, że jeśli telepracownik pracuje w domu, dostęp do miejsca wykonywania telepracy podlega wcześniejszemu powiadomieniu i zależy od wyrażenia zgody przez telepracownika.
Telepracownik i czas pracy
W telepracy kontrola pracy pracownika może przybrać następujące formy:
- elektroniczna – polegająca na mierzonym czasie pracy telepracownika, zatrudnionego przy stanowisku komputerowym,
- sformalizowana – polegająca na badaniu stopnia realizacji wyznaczonych celów (zadań),
- rynkowa – oznacza analizę efektów pracy danego telepracownika (np. usług na danym rynku).
Polecamy serwis: Urlopy
Istotną rolę odgrywa ustalenie sposobu wynagradzania telepracowników. Takim sposobem może być np. wynagrodzenie za liczbę zrealizowanych zleceń lub zadań w określonym czasie, i to w wysokości porównywalnej do poborów otrzymywanych za podobne usługi wykonywane w normalnych warunkach. Natomiast to sam telepracownik decyduje: kiedy i jak dużo czasu poświęci na realizację przydzielonych mu zadań. Poza tym pracodawca powinien opracować zasady przyznawania dodatkowego wynagrodzenia lub dodatkowych innych świadczeń za dodatkową pracę lub za zwiększenie jej jakości i produktywności, a także za czas udokumentowanej choroby uniemożliwiającej domową pracę.
Fragment pochodzi z książki „Prawo pracy. 4 wydanie 2011” Andrzeja Patulskiego (red.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat