REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil na portalu społecznościowym a utrata pracy

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy
Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych
Profil na portalu społecznościowym a utrata pracy. /Fot. Fotolia
Profil na portalu społecznościowym a utrata pracy. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aktualnie większość osób i firm posiada profile na portalach społecznościowych. Sfera życia w przestrzeni internetowej łączy się więc z życiem zawodowym. Czy pracodawca może wypowiedzieć pracownikowi umowę za jego zachowanie na portalach społecznościowych?

Krzysztof Sosnowski, aplikant radcowski w Kancelarii Prawa Pracy „Wojewódka i Wspólnicy” Sp. k.

REKLAMA

REKLAMA

Portale społecznościowe

Korzystanie z portali społecznościowych stało się nieodłącznym aspektem dzisiejszego stylu życia wielu ludzi. Co więcej coraz częściej sfera życia w przestrzeni internetowej zaczyna łączyć się z życiem zawodowym. Praktycznie żadna z poważnych firm działających na polskim rynku nie jest w stanie wykazać nieposiadania profilu na żadnym z portali społecznościowych. Niektóre gałęzie rynku wręcz przenoszą swój podstawowy zakres działalności właśnie do obsługi klientów za pośrednictwem m.in. facebooka. Z tego powodu coraz poważniejszym problemem dla pracowników jest korzystanie z portali społecznościowych, gdyż sposób prowadzenia profilu nierzadko przekłada się na ocenę pracownika.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę

Coraz częściej pojawiają się wątpliwości odnośnie możliwości dokonania wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi na podstawie sposobu prowadzenia profilu społecznościowego. Obecnie przyjmuję się, iż dokonywanie za pośrednictwem profili negatywnych wpisów w sposób obraźliwy dotyczących pracodawcy może stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę, co wynika bezpośrednio z art. 100 § 2 pkt. 4 Kodeksu pracy (K.p.) zgodnie, z którym pracownik ma obowiązek dbać o dobre imię pracodawcy. Dobre imię zostaje naruszone w przypadku sporządzania niepochlebnych wpisów na temat pracodawcy, zwłaszcza gdy są dokonywane w sposób wulgarny.

Bezwzględnie uzasadnione jest także wypowiedzenie umowy o pracę pracownikowi, który za pośrednictwem portalu skocznościowego ujawnia tajemnicę przedsiębiorstwa pracodawcy. Takie działanie także jest bezpośrednim naruszeniem obowiązków pracowniczych z art. 100 § 2 pkt. 5 KP.

REKLAMA

Rekomendowany produkt: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamieszczane zdjęcia

Bardziej problematyczne jest natomiast czy pracodawca może zwolnić pracownia za zamieszczanie niewłaściwych zdjęć na profilu. Problem w ostatnim czasie staje się dość powszechny. W naszej ocenie nie można dokonać pełnej generalizacji przypadków, zgodnie z którą wrzucenie np. wulgarnego czy też nieprzyzwoitego zdjęcia (abstrahując od samej oceny wulgarności i nieprzyzwoitość). Wiele zależy od charakteru branży w jakiej działa pracodawca, pamiętać należy, iż pracownik zobowiązany jest na podstawie art. 100 § 2 pkt. 4 do dbania o dobro zakładu pracy. W takim wypadku należy zauważyć, iż także zachowanie pracowników w czasie wolnym wpływa na ocenę pracodawcy przez jego potencjalnych klientów, gdyż potencjalni klienci często oceniają jakość usług świadczonych przez pracodawcę po przez pryzmat zatrudnianych pracowników.

Zadaj pytanie na FORUM

Nie mniej jednakowe zdjęcie w zależności od branży może zostać uznane za wpływające negatywnie na wizerunek firmy lub też nie. Zdjęcie przedstawiające pracownika zabijającego królika będzie niewątpliwie przesłanką uzasadniającą zwolnienie pracownika w sytuacji, gdy zatrudniony on jest w organizacji broniącej praw zwierząt. W takim wypadku pracownik niewątpliwie naraża dobro zakładu pracy i wpływa na zmniejszenie wiarygodność pracodawcy, gdyż zabijanie zwierząt przez pracowników niewątpliwie świadczy o niewielkim zaangażowaniu tych pracowników w pracę i ochronę zwierząt.

Neutralne natomiast takie zdjęcie będzie w przypadku np. górników. Całkowicie bez znaczenia pozostaje dla pracodawcy, czy pracownik dokonuje takich działań, czy też jest miłośnikiem zwierząt. Nieco odmiennie mogłoby zostać odebrane działanie górnika w przypadku, gdyby pracodawca brał udział w akcji promocyjnej dot. ochrony zwierząt. Nie da się natomiast jednoznacznie wskazać czy takie zdjęcie stanowiłoby podstawę do zwolnienia.

Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie internetu

W związku z powyższym nie jest możliwe jednoznaczne określenie, jakie działanie pracowników na portalach społecznościowych będzie w sposób realny mogło mieć wpływ na zatrudnienie. Każdy pracownik powinien w pełni świadomie prowadzić swój profil, zdając sobie sprawę z tego, iż może ponieść konsekwencje za zamieszczane materiały. Pamiętać jednak należy, iż ostatecznej oceny czy korzystanie z portali społecznościowych przez pracowników może mieć wpływ na stosunek pracy może dokonać jedynie Sąd pracy.

Podstawa Prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA