Profil na portalu społecznościowym a utrata pracy
REKLAMA
REKLAMA
Krzysztof Sosnowski, aplikant radcowski w Kancelarii Prawa Pracy „Wojewódka i Wspólnicy” Sp. k.
REKLAMA
Portale społecznościowe
Korzystanie z portali społecznościowych stało się nieodłącznym aspektem dzisiejszego stylu życia wielu ludzi. Co więcej coraz częściej sfera życia w przestrzeni internetowej zaczyna łączyć się z życiem zawodowym. Praktycznie żadna z poważnych firm działających na polskim rynku nie jest w stanie wykazać nieposiadania profilu na żadnym z portali społecznościowych. Niektóre gałęzie rynku wręcz przenoszą swój podstawowy zakres działalności właśnie do obsługi klientów za pośrednictwem m.in. facebooka. Z tego powodu coraz poważniejszym problemem dla pracowników jest korzystanie z portali społecznościowych, gdyż sposób prowadzenia profilu nierzadko przekłada się na ocenę pracownika.
Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę
Coraz częściej pojawiają się wątpliwości odnośnie możliwości dokonania wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi na podstawie sposobu prowadzenia profilu społecznościowego. Obecnie przyjmuję się, iż dokonywanie za pośrednictwem profili negatywnych wpisów w sposób obraźliwy dotyczących pracodawcy może stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę, co wynika bezpośrednio z art. 100 § 2 pkt. 4 Kodeksu pracy (K.p.) zgodnie, z którym pracownik ma obowiązek dbać o dobre imię pracodawcy. Dobre imię zostaje naruszone w przypadku sporządzania niepochlebnych wpisów na temat pracodawcy, zwłaszcza gdy są dokonywane w sposób wulgarny.
Bezwzględnie uzasadnione jest także wypowiedzenie umowy o pracę pracownikowi, który za pośrednictwem portalu skocznościowego ujawnia tajemnicę przedsiębiorstwa pracodawcy. Takie działanie także jest bezpośrednim naruszeniem obowiązków pracowniczych z art. 100 § 2 pkt. 5 KP.
Rekomendowany produkt: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Zamieszczane zdjęcia
Bardziej problematyczne jest natomiast czy pracodawca może zwolnić pracownia za zamieszczanie niewłaściwych zdjęć na profilu. Problem w ostatnim czasie staje się dość powszechny. W naszej ocenie nie można dokonać pełnej generalizacji przypadków, zgodnie z którą wrzucenie np. wulgarnego czy też nieprzyzwoitego zdjęcia (abstrahując od samej oceny wulgarności i nieprzyzwoitość). Wiele zależy od charakteru branży w jakiej działa pracodawca, pamiętać należy, iż pracownik zobowiązany jest na podstawie art. 100 § 2 pkt. 4 do dbania o dobro zakładu pracy. W takim wypadku należy zauważyć, iż także zachowanie pracowników w czasie wolnym wpływa na ocenę pracodawcy przez jego potencjalnych klientów, gdyż potencjalni klienci często oceniają jakość usług świadczonych przez pracodawcę po przez pryzmat zatrudnianych pracowników.
REKLAMA
Nie mniej jednakowe zdjęcie w zależności od branży może zostać uznane za wpływające negatywnie na wizerunek firmy lub też nie. Zdjęcie przedstawiające pracownika zabijającego królika będzie niewątpliwie przesłanką uzasadniającą zwolnienie pracownika w sytuacji, gdy zatrudniony on jest w organizacji broniącej praw zwierząt. W takim wypadku pracownik niewątpliwie naraża dobro zakładu pracy i wpływa na zmniejszenie wiarygodność pracodawcy, gdyż zabijanie zwierząt przez pracowników niewątpliwie świadczy o niewielkim zaangażowaniu tych pracowników w pracę i ochronę zwierząt.
Neutralne natomiast takie zdjęcie będzie w przypadku np. górników. Całkowicie bez znaczenia pozostaje dla pracodawcy, czy pracownik dokonuje takich działań, czy też jest miłośnikiem zwierząt. Nieco odmiennie mogłoby zostać odebrane działanie górnika w przypadku, gdyby pracodawca brał udział w akcji promocyjnej dot. ochrony zwierząt. Nie da się natomiast jednoznacznie wskazać czy takie zdjęcie stanowiłoby podstawę do zwolnienia.
Godzenie życia prywatnego z zawodowym w dobie internetu
W związku z powyższym nie jest możliwe jednoznaczne określenie, jakie działanie pracowników na portalach społecznościowych będzie w sposób realny mogło mieć wpływ na zatrudnienie. Każdy pracownik powinien w pełni świadomie prowadzić swój profil, zdając sobie sprawę z tego, iż może ponieść konsekwencje za zamieszczane materiały. Pamiętać jednak należy, iż ostatecznej oceny czy korzystanie z portali społecznościowych przez pracowników może mieć wpływ na stosunek pracy może dokonać jedynie Sąd pracy.
Podstawa Prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat