| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Ochrona wynagrodzenia > Brak wypłaty wynagrodzenia w terminie a rozwiązanie umowy

Brak wypłaty wynagrodzenia w terminie a rozwiązanie umowy

Wypłata wynagrodzenia w terminie jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Niespełnienie tego obowiązku skutkuje po stronie pracownika możliwością rozwiązania umowy o pracę w trybie natychmiastowym, po spełnieniu odpowiednich warunków.

Zatrudniony może odejść z pracy bez wypowiedzenia, jeśli nie ma wynagrodzenia. Nie zawsze jest to jednak zgodne z prawem. Sąd w takich przypadkach sprawdza powtarzalność, częstotliwość i długotrwałość opóźnień w wypłatach oraz doniosłości naruszeń dla interesów pracownika. 

Jeśli pracodawca nie spełnia jednego ze swych podstawowych obowiązków i nieterminowo lub nieprawidłowo wypłaca wynagrodzenie, pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie natychmiastowym. Jednak musi to zrobić w sposób zgodny z Kodeksem Pracy. Wówczas ma również prawo domagać się od byłego pracodawcy rekompensaty.

– W przypadku rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości pensji za okres wypowiedzenia. Jeśli została ona zawarta na czas określony, zatrudniony otrzyma odszkodowanie w wysokości zapłaty za czas, do którego umowa miała trwać, jednak nie więcej niż za okres wypowiedzenia, mówi adwokat Natalia Rużycka-Kwiatkowska z Kancelarii Bednarczyk&Sokołowski.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy zależy zarówno okres wypowiedzenia umowy zawartej na czas nieokreślony, jak i umowy na czas określony. W drugim przypadku, w zależności od stażu pracy, wynosi odpowiednio 2 tygodnie, gdy pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy, 1 miesiąc, gdy był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy, i 3 miesiące, gdy był zatrudniony co najmniej 3 lata. Natomiast osoba, która chce natychmiast odejść z pracy, może to zrobić w chwili, gdy zorientowała się, że nie otrzymała pensji lub została jej ona wypłacona jedynie częściowo.

– Uchybienie wobec obowiązku terminowej i prawidłowej wypłaty uprawnia pracownika do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia w trybie art. 55 par. 1 [1]. Co ważne, zatrudniony nie może jednak tego uczynić po upływie jednego miesiąca od dnia, w którym uzyskał wiadomość o okolicznościach sprawy. To znaczy, termin jednego miesiąca powinien być liczony od momentu dowiedzenia się o tym przez pracownika, wyjaśnia Rużycka-Kwiatkowska.

W świetle obowiązujących przepisów, nie każde opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia jest uznawane za poważne wykroczenie. Na decyzję sądu o uznanie go za takie wpływa m.in. rażące niedbalstwo pracodawcy i częstotliwość niewypłacania przez niego pensji na czas. Sąd Najwyższy stwierdził, że sporadyczne niewypłacanie pracownikowi drobnej części wynagrodzenia nie jest ciężkim naruszeniem podstawowego obowiązku pracodawcy. Zgodnie z podglądem wyrażonym w wyroku z dnia 6 marca 2008 r., II PK 185/07 (OSNP 2009 nr 13-14, poz. 170), z reguły pracodawcy nie można przypisać ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika, jeżeli nie wypłaca określonego składnika wynagrodzenia za pracę, którego przysługiwanie jest sporne.

Zobacz: Urlopy pracownicze

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK