Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

REKLAMA
REKLAMA
- Dodatek motywacyjny powinien obejmować wszystkich pracowników
- Niesprawiedliwy dodatek motywacyjny
- Za niska dotacja na świadczenia rodzinne
Dodatek motywacyjny powinien obejmować wszystkich pracowników
Trwa dyskusja nad dodatkiem motywacyjnym dla pracowników pomocy społecznej. Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego na lata 2024-2027. Jak wskazali samorządowcy, w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, poza ustawą o pomocy społecznej, realizowane są również zadania na podstawie innych ustaw i pracownicy ci również powinni zostać objęci programem dodatków.
REKLAMA
W stanowisku ZMP wskazano, że włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego zwiększy motywację i zadowolenie z pracy w całym sektorze pomocy społecznej. Przełoży się to bezpośrednio na jakość świadczonych usług.
Niesprawiedliwy dodatek motywacyjny
Jak podkreślają samorządowcy, dodatek motywacyjny w wysokości 1000 zł brutto dla pracowników jednostek pomocy społecznej z pominięciem pracowników m.in. świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego oraz innych ustaw jest niesprawiedliwy i krzywdzący dla części pracowników.
„Przepisy dzielą pracowników na lepszych i gorszych. Dodatek motywacyjny ma za zadanie motywować do pracy, a w wielu przypadkach w obecnym stanie prawnym może odnieść odwrotny skutek” – wskazano. „Wypłacanie dodatku motywacyjnego jedynie dla części pracowników pomocy społecznej prowadzi do powstania podziałów wśród pracowników oraz poczucia dyskryminacji i niesprawiedliwości. Wielu pracowników, mimo dużego doświadczenia i wieloletniego stażu pracy, czuje się pominiętych i gorszych” – dodano.
Za niska dotacja na świadczenia rodzinne
Związek Miast Polskich nie jest usatysfakcjonowany stanowiskiem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które wskazało, że w uprawnieniach do dodatku nie uwzględniono części pracowników, ponieważ gminy otrzymują na realizację tych zadań dotację z budżetu państwa.
Jak wskazali samorządowcy, 3 proc. dotacji otrzymanej na świadczenia rodzinne, które można przeznaczyć na koszty obsługi nie wystarcza nawet na pokrycie wynagrodzeń wszystkich osób zatrudnionych. Chodzi o pracowników wykonujących zadania wynikające z:
- ustawy o świadczeniach rodzinnych,
- ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem",
- ustawy o dodatku osłonowym,
- ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw,
- ustawy o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu,
- ustawy o bonie energetycznym oraz zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego,
- ustawy Prawo ochrony środowiska,
- ustawy o Karcie Dużej Rodziny,
- ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa,
- ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
REKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA