Kategorie

Umowa cywilnoprawna, Emerytury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2016 r. oskładkowanie umów zleceń oznacza dla pracownika zabezpieczenie emerytalne oraz w przypadku utraty zatrudnienia - zasiłek dla bezrobotnych. Na czym polegają zmiany w oskładkowaniu umów zleceń?
Emeryt, który wykonuje pracę w ramach niepracowniczego stosunku zatrudnienia, wynikającego np. z zawartej umowy-zlecenia, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu i zdrowotnemu. Jedynie ubezpieczenie chorobowe jest dla niego dobrowolne.
Zatrudniając emeryta, będącego pracownikiem innego pracodawcy, na umowę zlecenia płatnik może sporo zaoszczędzić. Nie odprowadza bowiem składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe od wynagrodzenia ze zlecenia zawartego z taką osobą bez względu na wysokość osiąganego przez nią wynagrodzenia ze stosunku pracy.
Z końcem marca 2008 r. rozwiązano umowę o pracę z naszym byłym pracownikiem. Jego ostatni pracodawca musiał zmniejszyć liczbę etatów ze względu na kłopoty finansowe. Pracownik jest zarejestrowany jako bezrobotny. Spełnia on warunki do świadczenia przedemerytalnego oprócz 6-miesięcznego okresu bezrobocia. Obecnie chcielibyśmy zatrudnić go na na podstawie umowy zlecenia. Jeżeli zatrudnimy byłego pracownika na podstawie umowy zlecenia, to czy będzie mógł się on ubiegać o świadczenie przedemerytalne?
Z okazji świąt wielkanocnych chcemy dać pracownikom bony finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Bony otrzymają również nasi emeryci, m.in. nasz były pracownik, który obecnie jest na emeryturze i z którym zawarliśmy umowę zlecenia na pół roku. Czy w stosunku do tej osoby można zastosować zwolnienie z podatku do 2280 zł, czy należy traktować to jako świadczenie dla zleceniobiorcy i nie będzie ono zwolnione z podatku?
O tym, czy dany przychód zmniejsza lub zawiesza prawo do emerytury, decyduje to, czy sam rodzaj działalności podlega obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, a nie to, czy od przychodów z danej działalności pobrano składki ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że emeryci i renciści, którzy dorabiają do swoich świadczeń, do końca lutego powinni powiadomić ZUS o osiągniętych przez siebie przychodach w 2010 r.
Z pracownikiem naszego przedsiębiorstwa, zatrudnionym w warunkach szczególnych w rozumieniu ustawy o emeryturach pomostowych, za którego mamy obowiązek opłacać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych, chcemy zawrzeć dodatkową umowę. Nie wiemy jeszcze, jaki dokładnie będzie zakres zadań — ale będzie to albo kolejna umowa o pracę, albo umowa zlecenia. Praca na podstawie dodatkowej umowy nie będzie jednak obejmować wykonywania prac w warunkach szczególnych. Czy od tej drugiej umowy również będziemy musieli opłacać składki na FEP?
Otrzymywane przez emerytów i rencistów przychody niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, np. przychody z wynajmu, nie mają wpływu na zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń emerytalno-rentowych.
Od 5 października 2010 r. przyjęliśmy do pracy emeryta. Podpisaliśmy z nim umowę zlecenia. Jest to jedyna praca zarobkowa tej osoby. Czy fakt posiadania prawa do emerytury przez zleceniobiorcę ma wpływ na obowiązek opłacania składek na ZUS, czy powinnam go tylko zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego?