Kategorie

Postępowanie powypadkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
25 czerwca 2019 r. wejdzie w życie rozporządzenie określające nowy wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Co z dotychczasowymi wzorami formularzy? Pobierz nowy wzór protokołu powypadkowego.
W I półroczu 2018 r. liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy wyniosła ponad 37 tys. osób. Na jakie świadczenia może liczyć osoba poszkodowana w wypadku przy pracy?
Zespół powypadkowy sporządza protokół powy­padkowy nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wypadku i przekazuje niezwłocznie do zatwierdzenia pracodawcy. W razie niedo­trzymania tego terminu zespół ma obowiązek podania w protokole przyczyn opóźnienia. Jakie informacje powinien zawierać protokół powypadkowy?
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy lub świadek takiego wypadku powinien niezwłocznie powiadomić o zdarzeniu bezpośredniego przełożonego osoby poszkodowanej. Jak dokładnie wygląda w takiej sytuacji procedura dochodzenia odszkodowania i kiedy przyznawane odszkodowania są najwyższe?
Nasza firma otworzyła filię w innym mieście. W tej filii zdarzył się wypadek przy pracy. Ponieważ placówki dzieli duża odległość, ani inspektor bhp, ani społeczny inspektor pracy nie mogli dotrzeć na miejsce. W związku z tym pracodawca zlecił przeprowadzenie postępowania powypadkowego firmie zewnętrznej. Czy mógł tak postąpić?
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Gdybym np. w trakcie wykonywania pracy miał wypadek, to kto powinien prowadzić postępowania powypadkowe?
Jesteśmy firmą budowlaną. Na terenie budowy doszło do nieprzyjemnego incydentu. Jeden z naszych pracowników został pobity przez osobę niezatrudnioną przez nas i nie pracującą na budowie. Pracownik został popchnięty przez tę osobę i złamał rękę. Czy jest to wypadek przy pracy?
W trakcie wykonywania ręcznych prac transportowych pracownik poczuł się źle. Podjęto czynności związane z udzieleniem pierwszej pomocy przedmedycznej i wezwano pogotowie. Po badaniach przeprowadzonych w oddziale intensywnej terapii okazało się, że pracownik doznał wylewu. Ustalono, że:pracownik wykonywał normalne obowiązki związane z wykonywaniem pracy na zajmowanym stanowisku,lekarz medycyny pracy nie stwierdził przeciwwskazań do zatrudnienia na zajmowanym stanowisku pracy,w dniu wypadku nie wynikała potrzeba przenoszenia ciężarów o masie większej niż dopuszczonej przepisami dotyczącymi ręcznych prac transportowych.
Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?
Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności oraz dokumentowaniem wystąpienia wypadku.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych organizuje dla płatników składek szkolenie nt. wypadków przy pracy.
Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?
Spada liczba wypadków przy pracy. Od stycznia do października 2010 r. doszło do 424 śmiertelnych wypadków a ponad 600 osób doznało ciężkich obrażeń ciała. W tym samym okresie rok wcześniej zginęło 488 osób, a ponad 850 doznało ciężkich obrażeń - wynika z najnowszych danych PIP.
Pracownik działu księgowości został skierowany przez pracodawcę na trwające dwa dni szkolenie, które odbywało się w odległości 350 km od miejsca zamieszkania pracownika. Pracownik otrzymał od pracodawcy polecenie wyjazdu służbowego. Pracodawca zgodził się, żeby pracownik pojechał swoim samochodem, pokrył wszystkie koszty związane z udziałem w szkoleniu. Po zakończeniu szkolenia pracownik wracał samochodem do domu. W trakcie jazdy wpadł w poślizg i spowodował wypadek, w wyniku którego doznał urazów żeber i kręgosłupa na odcinku szyjnym. Na miejsce wypadku została wezwana policja. Pracownik, jako sprawca wypadku, został ukarany mandatem, który przyjął. Czy pracodawca ma obowiązek przeprowadzić postępowanie powypadkowe? W jaki sposób powinno zostać zakwalifikowane to zdarzenie?
Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy?
Pracownik firmy ochroniarskiej, który posiadał pozwolenie na broń służbową i był licencjonowanym agentem ochrony, zastrzelił się podczas pracy. Pozostawił list pożegnalny, który wyraźnie wskazywał, że było to samobójstwo. Czy pracodawca powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe?
Na terenie zakładu pracy nie odnotowano żadnego wypadku przy pracy, dlatego pracodawca nie założył rejestru wypadków przy pracy. Podczas kontroli inspektor pracy zażądał okazania takiego rejestru. Czy pracodawca ma obowiązek jego utworzenia, mimo że na terenie zakładu pracy nie wystąpiły zdarzenia wypadkowe?
Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?
Jeżeli praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury, tj. energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami itp., wówczas odpowiedzialność pracodawcy za szkody wynikające z wypadku przy pracy jest oparta na zasadzie ryzyka. Aby pracodawca nie był odpowiedzialny za wypadek, musi dowieść wyłącznej winy pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 2008 r., II PK 283/07).
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia.
Jednym z obowiązków pracodawcy jest ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.
W razie wypadku przy pracy pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku.
Tryb postępowania pracodawcy w razie wypadku przy pracy jest ściśle określony przez przepisy. Pracodawca, który nie reaguje na powstałe zdarzenie albo uchybia swoim obowiązkom, musi liczyć się z odpowiedzialnością wykroczeniową i karną.
W naszym zakładzie (drukarnia) zatrudniamy kilku pracowników młodocianych. Jeden z nich podczas obsługi maszyny uległ wypadkowi. Czy w przypadku pracowników młodocianych obowiązują takie same procedury postępowania jak w przypadku innych pracowników?