Praca w niedziele i święta (art. 147)
REKLAMA
REKLAMA
Omawiany artykuł obejmuje tych pracowników, których rozkład czasu pracy obejmuje także pracę w niedziele i święta bez względu na to, w jakim systemie pracy są zatrudnieni, w przeciwieństwie do pozostałych, którzy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy korzystają z jednego dnia wolnego od pracy w tygodniu oraz z dni ustawowo wolnych od pracy w niedziele i święta, pracownicy ci nie korzystają z przysługującego ustawowo wolnego czasu w te dni. Ich prawo do wypoczynku w zamian za pracę w niedzielę lub święto jest realizowane przez nałożenie na pracodawcę obowiązku udzielenia pracownikowi w przyjętym okresie rozliczeniowym dni wolnych od pracy w ilości równej przypadających w tym czasie łącznie niedziel, świąt i dni wolnych od pracy.
REKLAMA
Zobacz: Skrócenie czasu pracy poniżej normy (art. 145)
Ustawodawca nie nakłada na pracodawcę obowiązku udzielania tych dni w zamkniętym terminie czy w terminie pozostającym w bezpośredniej relacji do okresu, kiedy praca była świadczona w niedzielę czy święto. Warunkiem koniecznym jest, aby nastąpiło to w okresie rozliczeniowym i aby liczba dni wolnych równoważyła liczbę dni w których pracownik pracował.
O sposobie i terminie udzielenia tych dni decyduje pracodawca. Od pracodawcy zależy też, gdy praca była świadczona przez więcej niż jedną niedzielę czy święto, co uprawnia pracownika do skorzystania z kilku dni wolnych w okresie rozliczeniowym, czy dni wolne będą skomasowane czy udzielane sukcesywnie. Zezwala na to generalna koncepcja elastycznych rozwiązań w zakresie czasu pracy.
Zobacz serwis: Kodeks pracy
Podstawa prawna: art. 147 Kodeksu pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat