REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrącenia z wynagrodzenia - zmiany od 8 września 2016 r.

Renata Guza
Potrącenia z wynagrodzenia - zmiany od 8 września 2016 r.
Potrącenia z wynagrodzenia - zmiany od 8 września 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 8 września 2016 r. obowiązują nowe zasady dokonywania potrąceń z wynagrodzeń pracowników. Poniżej procedura postępowania w przypadku zajęcia wynagrodzenia pracownika.

Przy zbiegu egzekucji komorniczej i administracyjnej, który nastąpił od 8 września 2016 r., pracodawca będzie przekazywał zajęte wynagrodzenie pracownicze na rzecz sądowego albo administracyjnego organu egzekucyjnego, który pierwszy dokonał zajęcia. Jeżeli nie będzie możliwe ustalenie tego pierwszeństwa, wpłata zajętego wynagrodzenia nastąpi na rzecz organu, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie. Zatem o właściwości organu egzekucyjnego zobowiązanego do prowadzenia łącznej egzekucji, tak jak dotychczas, nie będzie decydował sąd, lecz wprost ustawa – Kodeks postępowania cywilnego.

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie i inne świadczenia przysługujące pracownikowi mogą być zajęte przez sądowy organ egzekucyjny (komornika), np. z tytułu niespłaconej pożyczki, czynszu, lub przez administracyjny organ egzekucyjny (urząd skarbowy, ZUS), np. z tytułu niezapłaconych podatków czy składek ubezpieczeniowych. Egzekucja do świadczeń przysługujących jednemu pracownikowi może być skierowana zarówno przez komornika, jak i przez organ administracyjny. Wówczas dochodzi do zbiegu zajęć, o czym pracodawca (trzeciodłużnik) powinien niezwłocznie poinformować wskazane podmioty egzekucyjne.

Polecamy produkt: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Zbieg egzekucji do 7 września 2016 r.

W przypadku zbiegu egzekucji sądowej z administracyjną, który nastąpił przed 8 września 2016 r., do wynagrodzenia za pracę i innych należności ze stosunku pracy administracyjny organ egzekucyjny i komornik wstrzymują czynności egzekucyjne na wniosek wierzyciela, dłużnika lub z urzędu i przekazują akta egzekucji administracyjnej i egzekucji sądowej sądowi rejonowemu, w którego okręgu wszczęto egzekucję. Wówczas sąd:

REKLAMA

● rozstrzyga, który organ egzekucyjny – sądowy czy administracyjny – ma dalej prowadzić w trybie właściwym dla danego organu łącznie egzekucję z tej rzeczy lub prawa majątkowego, do którego nastąpił zbieg egzekucji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● postanawia, jakie już dokonane czynności egzekucyjne pozostają w mocy (art. 773 Kodeksu postępowania cywilnego).

Wstrzymanie egzekucji nie oznacza, że postępowanie zostało umorzone czy zawieszone i pracodawca powinien wstrzymać dokonywanie potrąceń. Stanie się tak, jeżeli został do tego zobowiązany, bo np. zadłużenie zostało spłacone. W przeciwnym razie nadal dokonuje potrąceń na podstawie otrzymanego zajęcia. W zakresie przekazywania zajętych kwot funkcjonują co najmniej dwa stanowiska – do czasu rozstrzygnięcia, komu należy przekazywać zajęte wynagrodzenie, pracodawca powinien utworzyć depozyt i w nim przechowywać potrącone kwoty lub powinien przekazywać zajęte wynagrodzenie organowi egzekucyjnemu, zgodnie z obowiązującą kolejnością zajęć, a w przypadku, gdy są one równorzędne – organowi, który pierwszy wszczął egzekucję. Po zmianie regulacji od 8 września 2016 r. wprost z przepisów będzie wynikać, jak należy postąpić w takiej sytuacji.

Zbieg egzekucji od 8 września 2016 r.

Przy zbiegu egzekucji sądowej i administracyjnej, jeżeli nastąpi on najwcześniej od 8 września 2016 r., a wynagrodzenie nie wystarczy na pokrycie wszystkich egzekwowanych należności, decyzji o tym, komu należy przekazać zajęte kwoty, nie będzie podejmował sąd, lecz pracodawca (art. 8821 Kodeksu postępowania cywilnego po nowelizacji). W takim przypadku pracodawca dokonuje wypłat na rzecz sądowego albo administracyjnego organu egzekucyjnego, który pierwszy dokonał zajęcia. Jeżeli nie można ustalić tego pierwszeństwa, pracodawca przekazuje zajęte kwoty na rzecz organu, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie, oraz niezwłocznie zawiadamia o zbiegu egzekucji właściwe organy egzekucyjne, wskazując datę doręczenia zawiadomień o zajęciach dokonanych przez te organy i wysokość należności, na poczet których zostały dokonane zajęcia. W takim przypadku zaleca się dołączenie do zawiadomienia o zbiegu egzekucji np. kserokopii otrzymanych zajęć. Organ, który będzie właściwy do otrzymania zajętych kwot, będzie też właściwy do prowadzenia łącznej egzekucji z wynagrodzenia pracownika (art. 773 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego po nowelizacji).

O sposobie postępowania w przypadku powstania takiego zbiegu egzekucji po 7 września 2016 r. komornik ma obowiązek pouczyć pracodawcę, dokonując zajęcia.

Załóżmy, że pracodawca otrzymał 12 września 2016 r. zajęcie wynagrodzenia za pracę pracownika wystawione przez komornika z tytułu niespłaconego kredytu na kwotę 12 000 zł oraz zajęcie z urzędu skarbowego z tytułu niezapłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 5400 zł. Ponieważ oba zajęcia wpłynęły w tym samym terminie, o tym, któremu organowi egzekucyjnemu należy przekazać zajętą kwotę, decyduje wyższa kwota należności wynikająca z pisma komornika. Zatem ten organ jest uprawniony do otrzymania zajętych kwot i będzie właściwy do prowadzenia łącznej egzekucji z obu tytułów.

W przypadku zbiegu egzekucji administracyjnej prowadzonej na podstawie jednolitego tytułu wykonawczego państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo zagranicznego tytułu wykonawczego, określonych w ustawie o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych, oraz egzekucji sądowej np. do wynagrodzenia za pracę – egzekucje prowadzi łącznie administracyjny organ egzekucyjny (art. 773 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego po nowelizacji).

Procedura postępowania w przypadku zajęcia wynagrodzenia pracownika

Pracodawca, aby uniknąć błędów przy dokonywaniu potrąceń, biorąc pod uwagę również odpowiedzialność odszkodowawczą wobec dłużnika, jaką nakładają na niego przepisy prawa, powinien sporządzić wewnętrzną procedurę, na podstawie której można zweryfikować poprawność obsługi pism komorniczych oraz potrąceń.

Postępowanie w zakresie obsługi zajęć komorniczych i administracyjnych

Procedura obsługi pism dotyczących egzekucji z wynagrodzenia i innych świadczeń oraz dokonywania zajęć

Krok 1. Dokładnie przeczytaj otrzymane pismo o zajęciu, sprawdź, o podanie jakich informacji zwrócił się organ egzekucyjny, i przygotuj odpowiedź zawierającą wszystkie niezbędne dane.

Krok 2. Jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu, sprawdź, kiedy będzie możliwe pierwsze potrącenie (naliczenie wynagrodzenia nie powoduje niemożności potrącenia, jeżeli wynagrodzenie nie zostało jeszcze wypłacone). W przypadku gdy lista jest przygotowana wstrzymaj płatność i dokonaj potrącenia.

Krok 3. Sprawdź wymiar etatu pracownika. Określ kwotę wolną od potrąceń, którą należy proporcjonalnie obniżyć, jeśli wymiar etatu jest niższy niż pełny etat. Jeżeli pracownik jest zatrudniony na podstawie kilku umów o pracę u tego samego lub u innego pracodawcy, kwota wolna od potrąceń jest ustalana łącznie dla wszystkich stosunków pracy.

Krok 4. Oblicz wynagrodzenie pracownika do wypłaty i sprawdź maksymalną kwotę potrącenia oraz czy została zachowana kwota wolna od potrąceń, jeżeli jest przewidziana dla danego rodzaju potrącenia.

Krok 5. Sprawdź, czy organ egzekucyjny nie określił niższej granicy potrącenia lub wyższej kwoty wolnej.

Krok 6. Sprawdź łączną kwotę zajęcia. Często organ egzekucyjny podaje obok należności głównej dodatkowe obciążenia, które należy uwzględnić przy obliczaniu potrącenia (np. opłaty egzekucyjne, koszty sądowe, opłaty za przelew, odsetki). Jeśli pismo zawiera wezwanie do naliczenia odsetek, oblicz je przy ostatniej wpłacie zajęcia. W przypadku konieczności doliczenia opłaty za każdy przelew zajętego świadczenia sprawdź liczbę wykonanych przelewów na rachunek organu egzekucyjnego. W razie wątpliwości, w jakiej wysokości doliczyć daną opłatę, wystosuj do organu egzekucyjnego prośbę o określenie kwoty pozostałej do spłaty.

Krok 7. Obliczając wysokość potrącenia, uwzględnij:

● łączną sumę zajęcia komorniczego,

● czy potrącenie będzie jednorazowe czy ratalne – mając na uwadze maksymalną kwotę potrącenia i kwotę wolną od potrąceń (jeżeli taka została przewidziana dla danego potrącenia).

Krok 8. Sprawdź, czy przy dokonywaniu potrącenia nie wpłynęło kolejne zajęcie dotyczące tego samego pracownika – od komornika sądowego lub egzekucyjnego organu administracyjnego, oraz czy nie nastąpił zbieg egzekucji sądowej z administracyjną (pamiętając, że od 8 września 2016 r. obowiązują nowe zasady potrąceń przy zbiegu egzekucji sądowej z administracyjną).

Krok 9. Sporządzając świadectwo pracy dla byłego pracownika-dłużnika pamiętaj o podaniu danych komornika oraz kwoty pozostałej do spłaty, jeśli egzekucja nie została jeszcze zakończona.

Krok 10. Poinformuj komornika o rozwiązaniu umowy z pracownikiem.

Podstawa prawna:

- art. 87–88, art. 90 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 1053

- art. 773, art. 833 § 1, art. 835 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego – j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 101; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 1177

- art. 2 pkt 68 i pkt 103, art. 21 ust. 4 ustawy z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2015 r., poz. 1311; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 615

- art. 2, art. 3 pkt 4 ustawy z 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych – Dz.U. z 2013 r., poz. 1289; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 211

Autor: Renata Guza - ekonomistka, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, praktyk z ponad 16-letnim doświadczeniem, kierownik działu outsourcingu usług kadrowo-płacowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

REKLAMA

To dla OzN w 2026: oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA