Zmiana umowy o zarządzanie PPK a uzgodnienie ze stroną społeczną
REKLAMA
REKLAMA
- Zmiana umowy o zarządzanie PPK
- Umowa o zarządzanie PPK
- Warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK
- Zamówienia na zarządzanie PPK a ustawa o zamówieniach publicznych
Zmiana umowy o zarządzanie PPK
Wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, wpływającej na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w tym programie, powinno zostać uzgodnione przez pracodawcę z zakładową organizacją związkową, a w razie jej braku - z reprezentacją osób zatrudnionych.
REKLAMA
Umowa o zarządzanie PPK
Umowa o zarządzanie PPK jest umową zawieraną pomiędzy podmiotem zatrudniającym a wybraną instytucją finansową. Określa ona podstawowe zasady funkcjonowania PPK, wynegocjowane przez podmiot zatrudniający z tą instytucją. W ustawie o pracowniczych planach kapitałowych (dalej „ustawa o PPK”) przewidziano, że podmiot zatrudniający wybiera instytucję finansową, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Jeżeli w danym podmiocie nie działa zakładowa organizacja związkowa, instytucję finansową wybiera się w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie. Wyboru dokonuje się w szczególności na podstawie oceny proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK, ich efektywności w zarządzaniu aktywami i posiadanego przez nie doświadczenia w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi, a także mając na uwadze najlepiej rozumiany interes osób zatrudnionych.
Warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK
Rodzi się w związku z tym pytanie, czy także każda zmiana umowy o zarządzanie PPK wymaga uzgodnienia z tzw. stroną społeczną. Środki gromadzone w PPK są prywatną własnością uczestników tego programu. Należałoby zatem zastosować wykładnię celowościową i uzgodnić z zakładową organizacją związkową, a w razie jej braku - z reprezentacją osób zatrudnionych, wprowadzenie w umowie o zarządzanie PPK zmiany, która ma wpływ na warunki zarządzania środkami gromadzonymi w PPK przez instytucję finansową. Warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK wynikają z treści tej umowy.
Pracodawca chce rozpocząć finansowanie wpłaty dodatkowej do PPK (w maksymalnej wysokości, czyli 2,5%), ale obawia się, że jeżeli w przyszłości zechce obniżyć stawkę procentową tej wpłaty albo zrezygnować z jej finansowania, nie będzie mógł tego zrobić bez zgody zakładowej organizacji związkowej. W ustawie o PPK przewidziano, że podmiot zatrudniający może zadeklarować w umowie o zarządzanie PPK dokonywanie - finansowanej przez niego - wpłaty dodatkowej. Podmiot zatrudniający może później zmienić wysokość wpłaty dodatkowej bądź zrezygnować z jej dokonywania - również w formie zmiany umowy o zarządzanie PPK (zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana zmiana). W przeciwieństwie do przepisów dotyczących wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, przepisy dotyczące finansowania przez podmiot zatrudniający wpłaty dodatkowej do PPK nie przewidują obowiązku osiągnięcia porozumienia z tzw. stroną społeczną.
Zamówienia na zarządzanie PPK a ustawa o zamówieniach publicznych
Jeżeli wartość zamówienia na zarządzanie PPK nie jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa PZP”), do umów o zarządzanie PPK stosuje się przepisy ustawy PZP.
Od 1 stycznia 2024 r. w przypadku zamówień na zarządzanie PPK udzielanych przez:
- jednostki sektora finansów publicznych (z wyłączeniem uczelni publicznych, państwowych instytucji kultury, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego), a także państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - próg unijny wynosi 143 000 euro, co stanowi równowartość kwoty 663 105 zł,
- innych zamawiających publicznych - próg unijny wynosi 221 000 euro, co stanowi równowartość kwoty 1 024 799 zł.
Jednostka sektora finansów publicznych chce zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na 4 lata. Wartość zamówienia na zarządzanie PPK należy obliczyć zgodnie z art. 35 ust. 1 i ust. 4 pkt 1 ustawy PZP. Podstawą do ustalenia wartości zamówienia są wszystkie składowe wynagrodzenia wykonawcy za świadczenie usług zarządzania PPK. Zgodnie z art. 49 ustawy o PPK, wynagrodzenie za zarządzanie funduszem inwestycyjnym, funduszem emerytalnym lub subfunduszem, w którym lokowane są środki gromadzone w PPK, może wynosić maksymalnie 0,5% wartości aktywów netto funduszu inwestycyjnego, funduszu emerytalnego lub subfunduszu w skali roku. Ponadto, podmiot zarządzający PPK może pobierać wynagrodzenie za osiągnięty wynik w wysokości do 0,1% wartości aktywów netto funduszu inwestycyjnego, funduszu emerytalnego lub subfunduszu w skali roku. Łącznie jest to stawka 0,6%. Wskaźnik ten - wraz z danymi dotyczącymi uczestników PPK u danego zamawiającego, a w szczególności ich liczbą i prognozowanymi wpłatami do PPK przez określony umową okres - stanowi podstawę do ustalenia szacunkowej wartości zamówienia na zarządzanie PPK. W rozpatrywanym przypadku wartość zamówienia stanowi: wartość wynagrodzenia wykonawcy za zarządzanie PPK za 12 miesięcy x 4.
Z uwagi na przepisy ustawy PZP, może powstać wątpliwość, czy jeżeli - po przeprowadzeniu przetargu - do zarządzania PPK ponownie zostanie wybrana instytucja finansowa, z którą zawarta była dotychczasowa umowa o zarządzanie PPK na czas oznaczony, dopuszczalne jest aneksowanie tej umowy przez wydłużenie terminu jej obowiązywania.
Należy zwrócić uwagę, że pod pojęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy rozumieć, co do zasady, postępowanie wszczynane przez przekazanie albo zamieszczenie ogłoszenia, prowadzone jako uporządkowany ciąg czynności, których podstawą są warunki zamówienia ustalone przez zamawiającego, prowadzące do wyboru najkorzystniejszej oferty, kończące się zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego albo jego unieważnieniem. Efektem przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powinno być zatem zawarcie umowy o wykonanie przedmiotu zamówienia na warunkach określonych w dokumentach zamówienia.
Więcej na temat PPK na www.mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.htm.
Ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 427)
Ustawa z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat