REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 60. roku życia można zrezygnować z PPK i wypłacić oszczędności. Decyzję co do sposobu wypłaty można czasami zmienić

Małgorzata Jankowska
Ekspert PFR Portal PPK
Podejmując decyzję o rozpoczęciu wypłaty uczestnik PPK kończy gromadzenie nowych środków w PPK
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy – po ukończeniu 60 lat – rozpocząć wypłatę oszczędności zgromadzonych w PPK zależy od decyzji uczestnika PPK. Osoba oszczędzająca w programie może również wybrać wariant wypłaty. Raz podjęta decyzja co do sposobu wypłaty środków może być później przez niego modyfikowana, ale tylko w ograniczonym zakresie. 

Po 60. roku życia można zrezygnować z PPK i wypłacić oszczędności

Uczestnik PPK po ukończeniu 60. roku życia nie musi rezygnować z oszczędzania w PPK. Jeśli nadal jest aktywny zawodowo, może zwiększać swoje oszczędności – tak długo, jak będzie chciał. Jeśli zdecyduje się na wypłatę, to – bez względu na to, czy zrobi to zaraz po ukończeniu 60. roku życia, czy później – może skorzystać ze zgromadzonych na rachunku (rachunkach) PPK środków w wybrany przez siebie sposób.

Trzeba jednak pamiętać, że podejmując decyzję o rozpoczęciu wypłaty uczestnik PPK kończy gromadzenie nowych środków w PPK. Oznacza to, że w sytuacji, gdy nadal jest aktywny zawodowo, żadne wpłaty do PPK nie będą już trafiały na jego rachunek (pracodawca przestanie dokonywać wpłat). Taka osoba nie otrzyma też nowych dopłat rocznych ze strony państwa. I z tej decyzji pracownik nie może się już wycofać, co oznacza, że decyzja o rozpoczęciu wypłaty powinna być przemyślana. 

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Uczestnik PPK ma ukończone 60 lat. Chce wypłacić środki ze swojego rachunku PPK i kontynuować gromadzenie nowych środków w tym programie. Nie jest to możliwe. Jeżeli uczestnik PPK rozpocznie wypłatę środków ze swojego rachunku PPK, to na ten rachunek nie wpłyną już nowe wpłaty. W przypadku, gdy uczestnik PPK ma kilka rachunków PPK, rozpoczęcie wypłaty choćby z jednego z nich spowoduje, że na żaden jego rachunek PPK nie będą już wpływać nowe wpłaty. I to niezależnie od tego, ile rachunków PPK jest prowadzonych dla tego uczestnika. 

Jaki sposób wypłaty może wybrać uczestnik PPK 

Decydując się na wypłatę środków po ukończeniu 60 lat, uczestnik PPK sam wybiera wariant tej wypłaty. Przy czym to, na jaki wariant się zdecyduje, przesądzi o tym, czy będzie musiał zapłacić podatek od zysków kapitałowych czy też nie.

Wypłata środków z rachunku PPK, po osiągnięciu 60. roku życia, może być dokonana w jednej z następujących proporcji:
25% środków jednorazowo i 75% środków w miesięcznych ratach albo
100% środków w miesięcznych ratach, bez wypłaty jednorazowej.

Ważne

Jeżeli uczestnik PPK wypłaci:
25% środków jednorazowo, a 75% w co najmniej 120 miesięcznych ratach albo
100% środków w co najmniej 120 miesięcznych ratach
– nie zapłaci podatku dochodowego (ani według skali podatkowej, ani zryczałtowanego). Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 58c lit. b ustawy o PIT.

Oczywiście uczestnik PPK może podjąć decyzję o wypłacie 100% albo 75% środków w mniejszej liczbie rat niż 120. W takim przypadku zapłaci jednak 19% zryczałtowany podatek dochodowy od zysków kapitałowych wypracowanych przez 75% środków (art. 30a ust. 1 pkt 11b i ust. 13 ustawy o PIT). Dochód stanowi kwota wypłaty z dokonanego odkupienia jednostek uczestnictwa lub umorzenia jednostek rozrachunkowych, pomniejszona o wydatki na nabycie odkupionych jednostek uczestnictwa lub wpłaty na umorzone jednostki rozrachunkowe, z których dokonano wypłaty.

Ważne

Jeśli okazałoby się, że wysokość pierwszej raty jest mniejsza niż 50 zł, środki zapisane na rachunku PPK uczestnika zostaną wypłacone mu jednorazowo. W takim przypadku pracownik będzie zmuszony zapłacić podatek od zysków kapitałowych wypracowanych przez 75% środków.  

Czy uczestnik PPK może zmienić liczbę rat?

Ustawa o PPK umożliwia uczestnikowi PPK, który rozpoczął już wypłatę środków po 60. roku życia, zmianę liczby zadeklarowanych wcześniej rat, z jednym jednak zastrzeżeniem. Jeśli bowiem, na podstawie zadeklarowanej liczby rat, wypłata środków ma trwać co najmniej 10 lat, uczestnik PPK nie może zmienić zadeklarowanej liczby rat w ten sposób, że – po zmianie zadeklarowanej liczby rat – wypłata ratalna środków będzie trwała krócej niż 10 lat. Zmiana zadeklarowanej liczby rat nie będzie także możliwa, jeżeli wysokość pierwszej raty po zmianie byłaby mniejsza niż 50 zł.

REKLAMA

Przykład

Uczestnik PPK, po ukończeniu 60. roku życia, zdecydował się na rozpoczęcie wypłaty z rachunku PPK. Postanowił 25% środków wypłacić jednorazowo, a resztę (75%) rozłożył na 120 miesięcznych rat (na 10 lat) – tak, aby nie płacić podatku od zysków kapitałowych. Po paru miesiącach uznał jednak, że chciałby, aby pieniądze były wypłacane mu przez krótszy okres (przez 5, a nie 10 lat). Uczestnik nie może dokonać takiej zmiany. Nie pozwala mu na to wprost art. 99 ust. 5 ustawy o PPK. 

Ważne

W przypadku, gdy uczestnik PPK wystąpił o wypłatę 75% środków w mniejszej liczbie rat niż 120, a następnie dokonał zmiany zadeklarowanej liczby rat na co najmniej 120: 

  • przed wypłatą pierwszej raty – dochody od wypłaconych środków będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, 
  • po rozpoczęciu wypłat – dochody od wypłaconych środków, przed zmianą liczby zadeklarowanych rat, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a dochody z wypłat dokonanych po zmianie liczby zadeklarowanych rat będą zwolnione z opodatkowania. 
Przykład

Uczestnik PPK postanowił wypłacić 25% środków jednorazowo, a pozostałe 75% środków w 60 miesięcznych ratach. Jeszcze przed wypłatą pierwszej raty, zmienił zdanie i zwiększył liczbę rat do 120. W takim przypadku dochody od wszystkich wypłaconych środków będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Gdyby decyzję o zwiększeniu liczby rat do 120 podjął później – po wypłaceniu np. 20 rat, to dochody od środków wypłaconych w ramach tych 20 rat, przed zwiększeniem liczby zadeklarowanych rat do 120, podlegałyby opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a dochody z ratalnych wypłat dokonanych po zmianie liczby zadeklarowanych rat byłyby zwolnione z opodatkowania. 

Czy możliwa jest zmiana rat przy świadczeniu małżeńskim 

Uczestnik PPK, po osiągnięciu 60. roku życia, może złożyć do instytucji finansowej wniosek o wypłatę środków zgromadzonych na jego rachunku PPK w formie świadczenia małżeńskiego.

Z takiego rozwiązania można skorzystać tylko wtedy, gdy małżonek uczestnika PPK ma zawartą umowę o prowadzenie PPK z tą samą instytucją finansową, również ukończył 60 lat, a ponadto małżonkowie wspólnie oświadczą, że chcą skorzystać z wypłaty świadczenia małżeńskiego. Po spełnieniu tych wymagań, instytucja finansowa otwiera wspólny rachunek PPK dla małżonków. Świadczenie małżeńskie jest wypłacane w co najmniej 120 miesięcznych ratach. Małżonkowie mogą zatem wskazać większą liczbę rat, ale nie mniejszą niż 120. Również w tym przypadku zmiana liczby rat jest możliwa. Na przykład, małżonkowie, którzy zadeklarowali wypłatę świadczenia małżeńskiego w 150 miesięcznych ratach, mogą zmienić tę liczbę rat, ale musi ona wynosić nie mniej niż 120.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypłata indywidualna może być przeznaczona na świadczenie małżeńskie

Na wypłatę środków w ramach świadczenia małżeńskiego może także zdecydować się uczestnik PPK, który po 60 roku życia zaczął już indywidualnie wypłacać środki. Jeśli zmieni zdanie co do sposobu korzystania ze zgromadzonych oszczędności w PPK i złoży wniosek o wypłatę świadczenia małżeńskiego, instytucja finansowa – w celu rozpoczęcia wypłaty świadczenia małżeńskiego – wstrzyma jego wypłaty indywidualne, zamknie indywidualny rachunku PPK tego uczestnika i przeniesie środki z tego rachunku na rachunek małżeński. Wstrzymanie wypłat z rachunku indywidualnego powinno nastąpić w dacie, w której instytucja finansowa poweźmie informację o złożonym wniosku o wypłatę w formie świadczenia małżeńskiego.  

Podstawa prawna:
Ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 46 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.)

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA