Uczestnicy PPK mają zapewnioną ciągłość oszczędzania
REKLAMA
REKLAMA
Zmiana instytucji finansowej PPK to przerwa w oszczędzaniu?
Zmiana instytucji finansowej przez pracodawcę nie oznacza - dla uczestników PPK - przerwy w oszczędzaniu. Zanim pracodawca wypowie umowę o zarządzanie PPK dotychczasowej instytucji, ma bowiem obowiązek podpisać taką umowę z instytucją, która ją zastąpi.
REKLAMA
Pracodawca w każdej chwili może podjąć decyzję o zmianie instytucji finansowej, która zarządza środkami gromadzonymi w PPK. Wybierając nową instytucję, powinien to zrobić zgodnie z art. 7 ustawy o PPK, czyli m.in. w porozumieniu z działającą u niego zakładową organizacją związkową albo - gdy takiej organizacji nie ma - z reprezentacją osób zatrudnionych, wyłonioną w trybie przyjętym u tego pracodawcy. Każda tego typu decyzja pracodawcy (pracodawca może zmieniać instytucje wielokrotnie) nie może jednak zakłócić pracownikom możliwości oszczędzania w tym programie.
PPK - bez przerwy w oszczędzaniu
Zasady, na jakich powinna odbyć się zmiana instytucji finansowej przez pracodawcę, określa art. 12 ustawy o PPK. Pracodawca może tego dokonać poprzez wypowiedzenie umowy o zarządzanie PPK zawartej z instytucją finansową, ale tylko wtedy, gdy podpisał już taką umowę z inną instytucją. Oznacza to, że pracodawca najpierw musi zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową, a dopiero później wolno mu wypowiedzieć umowę dotychczasowej instytucji. W ten sposób uczestnicy PPK mają zapewnioną ciągłość oszczędzania. Kolejnym krokiem jest zawarcie nowej umowy o prowadzenie PPK dla wszystkich osób zatrudnionych.
Dla uczestnika PPK zmiana taka oznacza, że:
- zostanie dla niego utworzony nowy rachunek PPK w nowej instytucji finansowej;
- wpłaty do PPK będą dokonywane do nowej instytucji finansowej - po upływie okresu wypowiedzenia „starej” umowy o zarządzanie PPK, chyba, że strony umowy umówiły się inaczej.
Do nowej instytucji finansowej będą również przekazywane wszelkie wpłaty naliczone od „odroczonego wynagrodzenia” należnego uczestnikowi za okresy, w których pracodawca był związany umową o zarządzanie PPK z poprzednią instytucją finansową;
- dotychczas zgromadzone oszczędności mogą być przeniesione na nowy rachunek PPK, jeśli pracownik podejmie taką decyzję (może zgodzić się na ich transfer albo nie).
Transfer środków PPK
możliwości przelania (przetransferowania) dotychczasowych oszczędności z jednego rachunku na drugi rachunek uczestnika PPK powinien poinformować jego pracodawca. Ma na to 7 dni od dnia zawarcia umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową.
Po otrzymaniu takiej informacji pracownik, który nie chce, aby jego oszczędności zostały przeniesione, ma 7 dni na zablokowanie transferu. W tym celu powinien zawiadomić pisemnie pracodawcę, że nie wyraża zgody na transfer środków. Wówczas jego oszczędności zgromadzone na rachunku prowadzonym przez dotychczasową instytucję finansową pozostaną na tym rachunku - do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu.
Jeśli natomiast nie zrobi nic, co będzie oznaczało, że godzi się na transfer swoich oszczędności, na pracodawcy spoczywa obowiązek złożenia w jego imieniu wniosku o ten transfer.
PPK a zmiana instytucji po ustaniu zatrudnienia
Co do zasady ustanie zatrudnienia pozostaje bez wpływu na obowiązek naliczenia i dokonania wpłat do PPK. To oznacza, że pracodawca, który wypłaca swojemu byłemu pracownikowi wynagrodzenie w rozumieniu ustawy o PPK (np. nagrodę roczną), powinien naliczyć od tego wynagrodzenia wpłaty do PPK, o ile przed jego wypłatą uczestnik PPK nie złożył deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.
REKLAMA
Od tej zasady jest jednak wyjątek. W przypadku, gdy - po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK - pracodawca zawarłby umowę o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową i wypowiedział umowę o zarządzanie PPK dotychczasowej instytucji finansowej, a byłemu pracownikowi przysługiwałoby jakieś „odroczone wynagrodzenie”, pracodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i przekazania wpłat do PPK obliczonych od tego „odroczonego wynagrodzenia”. Wynika to z faktu, że wpłaty do PPK mogą być dokonywane przez pracodawcę tylko do instytucji finansowej, z którą ten pracodawca ma zawartą umowę o zarządzanie PPK.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Podstawa prawna:
Ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat