REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie pracodawcy z wpłat do PPK - sytuacje kryzysowe

Anna Puszkarska
Ekspert PFR Portal PPK
Kiedy pracodawca może zwolnić się od finansowania wpłat do PPK?
Kiedy pracodawca może zwolnić się od finansowania wpłat do PPK?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie pracodawcy z wpłat do PPK - kiedy jest możliwe? Jak sytuacje kryzysowe wpływają na obowiązek finansowania wpłat do PPK przez pracodawcę? Czy pracownik może sam finansować swoje wpłaty?

Niektóre kryzysowe sytuacje zwalniają pracodawcę z wpłat do PPK

Pracodawca nie finansuje wpłat do PPK m.in., gdy ogłoszono jego upadłość bądź gdy wprowadził przestój ekonomiczny. W takich sytuacjach pracownicy mogą finansować swoje wpłaty do PPK, po złożeniu pracodawcy deklaracji w tej sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przypadki, gdy pracodawca nie finansuje wpłat do PPK (podstawowych i dodatkowych) zostały wymienione w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych). Jest to katalog zamknięty, obejmujący tylko niektóre sytuacje, gdy pracodawca ma trudności finansowe. Tak jest m.in. w razie zaistnienia przesłanek niewypłacalności pracodawcy, wskazanych w ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, czyli np. ogłoszenia upadłości pracodawcy, oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości, jeżeli majątek pracodawcy nie wystarcza lub wystarcza jedynie na zaspokojenie kosztów postępowania czy otwarcia postępowania układowego albo sanacyjnego. Datą niewypłacalności jest np. data wydania postanowienia sądu upadłościowego o ogłoszeniu upadłości.

Pracodawca nie finansuje wpłat do PPK także w okresie przejściowego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej lub ograniczenia jej prowadzenia na skutek powodzi i braku środków na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników, zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

Przestój ekonomiczny, obniżony wymiar czasu pracy a PPK

Pracodawca nie finansuje wpłat do PPK także w okresie przestoju ekonomicznego albo obniżonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy. Zgodnie z tą ustawą, przestój ekonomiczny to okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy. Natomiast obniżony wymiar czasu pracy to obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy. Wpłaty do PPK nie są finansowane także wtedy, gdy przestój ekonomiczny albo obniżony wymiar czasu pracy został wprowadzony zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Niefinansowanie wpłat do PPK dotyczy tylko pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, a nie całej załogi.

REKLAMA

Niedokonywanie wpłat do PPK - ważna jest data wypłaty wynagrodzenia

Niedokonanie wpłat do PPK dotyczy wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w czasie, gdy był objęty przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy – bez względu na to, za jaki okres przysługiwało to wynagrodzenie. Nie ma także znaczenia to, czy przestój ekonomiczny albo obniżony wymiar czasu pracy obejmował cały miesiąc kalendarzowy. Oznacza to np., że jeśli pracownik jest objęty przestojem ekonomicznym od 7 do 18 marca i 9 marca wypłacono mu wynagrodzenie za luty, to pracodawca nie naliczył wpłat do PPK od tego wynagrodzenia. Pracodawca musi jednak przekazać do instytucji finansowej (do 15 marca) wpłaty do PPK naliczone od wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi w lutym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Finansowanie wpłat do PPK przez pracownika

W wymienionych wyżej przypadkach niefinansowania wpłat do PPK przez podmiot zatrudniający, uczestnik PPK może zdecydować, że będzie finansować swoje wpłaty do PPK. Jeśli podejmie taką decyzję, powinien złożyć pracodawcy odpowiednią deklarację (jej wzór dostępny jest tutaj).

Po złożeniu takiej deklaracji, pracodawca obliczy i pobierze wpłaty do PPK - w wysokości zadeklarowanej przez pracownika - już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego mu po jej złożeniu. Dotyczy to zarówno wpłaty podstawowej, jak i wpłaty dodatkowej.

Pracownik może później odwołać omawianą deklarację. Przykładowo, jeżeli pracownik objęty przestojem ekonomicznym złożył omawianą deklarację finansowania wpłat do PPK w sytuacji kryzysowej, a potem ją wycofa, to - po jej wycofaniu - wpłaty do PPK zostaną obliczone i pobrane poczynając od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego mu po zakończeniu objęcia go przestojem ekonomicznym.

Prawo do wpłaty powitalnej i dopłaty rocznej w PPK

Niefinansowanie wpłat do PPK przez pracodawcę nie pozbawia uczestnika PPK możliwości otrzymania wpłaty powitalnej i dopłaty rocznej.

Wpłatę powitalną (250 zł) otrzyma osoba, która jest uczestnikiem PPK co najmniej przez 3 pełne miesiące kalendarzowej, jeżeli dokonano wpłat finansowanych przez tego uczestnika za co najmniej 3 miesiące. Na otrzymanie wpłaty powitalnej nie ma wpływu niefinansowanie wpłat do PPK przez pracodawcę - istotne jest finansowanie wpłat przez uczestnika PPK.

Natomiast dopłatę roczną (240 zł) otrzyma uczestnik PPK, jeżeli kwota wpłat podstawowych i dodatkowych finansowanych przez podmiot zatrudniający oraz uczestnika PPK w danym roku kalendarzowym jest równa co najmniej kwocie wpłat podstawowych należnych od kwoty stanowiącej 6-krotność minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w tym roku (w przypadku uczestnika PPK korzystającego z obniżenia swojej wpłaty podstawowej do PPK wystarczające jest zgromadzenie co najmniej ¼ wskazanej wyżej kwoty wpłat). Dla otrzymania dopłaty rocznej istotne jest zatem zgromadzenie przez uczestnika PPK (na wszystkich swoich rachunkach PPK) środków w określonej wysokości - niezależnie od tego, czy pochodzą z wpłat finansowanych przez uczestnika PPK czy przez pracodawcę.

Ważne!

Aby otrzymać dopłatę roczną za 2021 rok, uczestnik PPK musiał zebrać na wszystkich swoich rachunkach PPK w 2021 roku co najmniej 588 zł, a jeśli skorzystał z obniżenia wpłaty podstawowej - co najmniej 147 zł. Dopłata roczna jest ewidencjonowana na rachunku PPK uczestnika PPK, który nabył do niej prawo, nie później niż do 15 kwietnia roku następującego po roku kalendarzowym, za który przysługuje.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Podstawa prawna:

art. 25 ust. 4-8, art. 31-35 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1342)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

REKLAMA

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA