Konsekwencje oskładkowania umów cywilnoprawnych
REKLAMA
REKLAMA
Wszystkie oficjalne uzasadnienia propozycji oskładkowania umów cywilnoprawnych głoszą potrzebę rozszerzenia ochrony interesów pracowników zatrudnionych na „śmieciówkach”, w szczególności poprzez objęcie ich składką emerytalną i rentową. Prócz nich cała składka do ZUS-u obejmuje też część chorobową oraz wypadkową.
REKLAMA
Zobacz również serwis: Ubezpieczenia
To, czy nadmierne oskładkowanie umów cywilnoprawnych przełoży się na faktyczne korzyści po stronie pracowników budzi pewne wątpliwości, szczególnie w świetle niepewności systemu emerytalnego. Niepewność budzić może również kwestia, czy w obliczu oskładkowania umów cywilnoprawnych, pracodawcy nie zaczną kształtować polityki kadrowej tak, aby jak najmniej stracić.
W świetle aktualnej sytuacji demograficznej gwarancje wynikające ze zobowiązań systemu emerytalnego wydają się być iluzoryczne. Najrozsądniejszym wyjściem wydaje się być dywersyfikacja w lokowaniu pieniędzy przeznaczonych na emeryturę, np. w oparciu o dostępne na rynku rozwiązania w ramach III filaru.
Umowy cywilnoprawne
Specjaliści podnoszą, iż na oskładkowaniu umów cywilnoprawnych stracą głównie ludzie młodzi, uczniowie i studenci, który to korzystając z możliwości zatrudnienia na umowach o dzieło i umowach zlecenia, skupiają się na maksymalizacji zysku, nie zaś na przyszłej emeryturze, co jest zrozumiałe mając na uwadze, iż osoby te dopiero wkraczają na ścieżkę zawodową i nierzadko łączą obowiązki zawodowe z edukacją.
Zobacz także: Naliczanie i ewidencja wynagrodzenia chorobowego pracowników
Pewne w konsekwencji oskładkowania umów cywilnoprawnych jest gromadzenie środków w ZUS-ie. Ustanowienie dodatkowych składek, oznaczające de facto wzrost kosztów pracy, implikuje nieuchronną redukcję zatrudnienia w sektorze opartym na umowach cywilnoprawnych (głównie praktykanci i stażyści, słabo wykwalifikowana kadra robotnicza, ale też nierzadko pracownicy administracji publicznej, bardzo często kultury i sztuki).
Członkowie rad nadzorczych
Nowe przepisy zmodyfikują również system odprowadzania należności do ZUS-u od wynagrodzeń członków rad nadzorczych. W projekcie podnosi się, iż wraz z rozwojem rynku kapitałowego coraz liczniejsza jest grupa zawodowa, która ani nie świadczy pracy, ani nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej a czerpie środki na utrzymanie z innej działalności o charakterze osobistym.
Polecamy także: Etat coraz mniej popularny
Najważniejsze postanowienia projektu nowelizacji
I. Umowa o dzieło:
- O ile dana osoba nie ma innego tytułu do ubezpieczeń – obowiązkowe składki od każdej umowy o dzieło
- Nieoskładkowanie umowy tylko jeżeli dla takiej osoby płacone są już składki do ZUS-u od kwoty co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę
- Składka opłacana kwotowo przy odbiorze dzieła (w określonym dniu)
- Składka opłacana od pełnej kwoty, na którą zawarta jest umowa bądź od kwoty minimalnego wynagrodzenia
II. Umowa-zlecenie:
- Odprowadzanie składki emerytalnej, zdrowotnej i rentowej od wszystkich umów-zleceń (obecnie tylko od jednej) do czasu, gdy ich łączna miesięczna wartość przekroczy wysokość płacy minimalnej
- Odpowiednie stosowanie przepisu dotyczącego kumulowania tytułów do ubezpieczeń w przypadku uzyskiwania z nich podstawy wymiaru składek niższej niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę
III. Pobory członków rad nadzorczych:
- Objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem członków rad nadzorczych pełniących swoją funkcję za wynagrodzeniem (nie otrzymywanie wynagrodzenia i pełnienie honorowej funkcji nie pociąga za sobą takiego obowiązku)
- Obowiązek obejmujący wszystkich członków rad nadzorczych wynagradzanych z tego tytułu, bez względu na posiadanie innego tytułu do ubezpieczeń i na fakt pobierania emerytury lub renty (osoby te nie będą podlegały ubezpieczeniu chorobowemu i wypadkowemu)
- Podstawa wymiaru – przychód uzyskiwany z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej
- Płatnik – podmiot, w którym działa rada nadzorcza
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez rząd 4 marca 2014 r. i trzy dni później wysłany do Marszałka Sejmu.
Zadaj pytanie: Forum Kadry
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat