REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wydać duplikat świadectwa pracy

Jadwiga Krukowska
Jak wydać duplikat świadectwa pracy/fot.Shutterstock
Jak wydać duplikat świadectwa pracy/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy możliwe jest wydanie wyłącznie dwóch dokumentów – świadectwa pracy, a w uzasadnionych przypadkach – odpisu tego dokumentu. Jak wydać duplikat świadectwa pracy, jeżeli jego treść nie zgadza się z pismem o rozwiązaniu umowy o pracę?

Problem

Były pracownik wystąpił do nas z prośbą o wystawienie mu duplikatu świadectwa pracy, ponieważ oryginał świadectwa zostawił w kadrach swojej nowej firmy. Chce on podjąć dodatkową pracę, gdzie żądają od niego oryginału świadectwa pracy. Wypożyczyliśmy z archiwum zakładowego akta tego pracownika. Okazało się, że w świadectwie pracy podany jest tryb rozwiązania umowy jako porozumienie stron, a w dokumentach znajduje się pismo o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Jaki tryb rozwiązania umowy o pracę mamy podać w duplikacie świadectwa pracy? Czy powinniśmy użyć obecnie obowiązującej nas pieczątki, ponieważ przekształciliśmy się i firma zmieniła swoją nazwę?

REKLAMA

Autopromocja

Rada

Nie powinni Państwo wydawać odpisu świadectwa pracy. Należy natomiast sprostować świadectwo pracy i podać w nim właściwy tryb rozwiązania umowy o pracę, tj. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia. Nowe świadectwo pracy powinno zostać opatrzone aktualną pieczątką firmy.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Uzasadnienie

Oryginał świadectwa pracy został wydany przez Państwa pracownikowi z istotnym błędem. Zamiast wzmianki o rozwiązaniu umowy o pracę na mocy porozumienia stron, w świadectwie powinna być zawarta informacja o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Dane wpisane do świadectwa pracy muszą pokrywać się ze stanem faktycznym, dlatego Państwo powinni sprostować ten dokument z własnej inicjatywy. Należy zatem sporządzić nowe, poprawne świadectwo pracy i przekazać je pracownikowi. W tej sytuacji warto dołączyć do świadectwa pracy pismo i wyjaśnić pracownikowi, dlaczego wystawiono nowy dokument oraz poprosić go o zwrot świadectwa zawierającego błąd. W nowym świadectwie pracy należy podać bieżącą datę jego wydania i użyć aktualnych pieczątek pracodawcy. W ust. 1 świadectwa pracy w rubryce "był zatrudniony" należy wpisać nazwę poprzedniego pracodawcy i zaznaczyć, że obecny pracodawca jest jego następcą prawnym.

Po kilku latach od wydania pracownikowi świadectwa pracy kadrowa zorientowała się, że wydała ten dokument z nieprawidłowym okresem zatrudnienia, który nie jest zgodny z wystawionym wcześniej do ZUS dokumentem RP-7. Wystawiła więc nowe, prawidłowe świadectwo pracy z własnej inicjatywy i wysłała je na adres domowy pracownika, informując go o przyczynie wydania nowego dokumentu. Pracownik zwrócił błędnie wystawione świadectwo pracy. Takie postępowanie było prawidłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadectwa pracy nie można sprostować poprzez wydanie odpisu (duplikatu). W związku z tym nie powinno się wydawać odpisu świadectwa pracy w sytuacji, gdy zawiera ono błąd. Odpis powinien w swej treści być zgodny z dokumentem pierwotnym, który wcześniej został wydany pracownikowi. Sprostowanie świadectwa pracy oznacza natomiast wydanie nowego dokumentu z poprawną treścią.

Pracownik nie może skutecznie dochodzić sprostowania świadectwa pracy w części dotyczącej stwierdzenia, że stosunek pracy został rozwiązany przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika, kwestionując zgodność z prawem tego rozwiązania, bez wystąpienia z powództwem o roszczenia z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy (uchwała Sądu Najwyższego z 4 listopada 2009 r., I PZP 4/09, OSNP 2010/13-14/154).

W przedstawionej sytuacji należy zwrócić uwagę, że firma, w której pracownik został zatrudniony, nie miała prawa umieszczać w aktach osobowych oryginału świadectwa pracy, lecz tylko kserokopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem.

Kopię świadectwa pracy przechowuje się w części C akt osobowych pracownika. Jedynie w uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika odpis tego świadectwa pracy (§ 6 ust. 2 pkt 3 lit. b rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy).

Były pracownik zwrócił się z prośbą do kadr o wydanie mu nowego świadectwa pracy, ponieważ zagubił oryginał, który otrzymał w dniu rozwiązania umowy o pracę. Kadrowa sporządziła dokument zgodny z kopią, która znajdowała się w aktach pracownika. Przepisała więc dokładnie wszystkie dane, które znajdowały się we wcześniej wydanym świadectwie pracy. Na dokumencie zaznaczyła, że jest to odpis. Postępowanie kadrowej było prawidłowe.

Podstawa prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podwyżki dla pracowników samorządowych. Czy nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego przysługują także za lipiec?

1 sierpnia 2024 r. wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Zmiany mają celu uaktualnienie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Czy nowe stawki przysługują także za lipiec 2024 r.?

Ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności zostanie wydłużona. Będą nowe przepisy

19 lipca 2024 r. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dzięki nowym przepisom zostanie wydłużona ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności niemal 400 tys. osób.

Dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe - sprawdź, czy Twoje jest odpowiednie

Przepisy bhp wymagają odpowiednio przygotowanych i dostosowanych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Sprawdź, czy Twoje stanowisko pracy jest zgodne z przepisami!

Czy pracownik na zwolnieniu lekarskim może wyjechać na urlop

Podczas zwolnienia lekarskiego pracownikowi nie wolno wykonywać żadnej pracy zarobkowej. Ponadto nie może wykorzystywać zwolnienia w sposób niezgodny z jego celem. Czy to oznacza, że podczas choroby pracownik powinien zostać w domu i nie wolno mu wyjechać na urlop?

REKLAMA

Wskaźnik waloryzacji na ustawowym minimum. Czy w 2025 r. wzrosną emerytury i renty?

6,78 proc. - co najmniej o tyle wzrosną emerytury i renty w przyszłym roku. Rząd pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

Czy 21 lipca to niedziela handlowa?

Czy przedostatnia niedziele lipca to niedziela handlowa? Czy sklepy będą otwarte? 

Składki tylko do ZUS czy do ZUS i OFE. Kończy się czas na podjęcie decyzji

Wkrótce „okno transferowe” pozwalające ubezpieczonym decydować, gdzie ma być przekazywana część ich składki emerytalnej, zostanie zamknięte. O tym, gdzie ma trafiać część składki, mogą decydować mężczyźni, którzy nie ukończyli 55 lat, i kobiety, które nie ukończyły 50 lat.

Wypłata z PPK bez podatku – wystarczy wybrać odpowiedni sposób wypłaty

Środki z PPK można wypłacić bez podatku. Bez względu na to, jaki wariant wypłaty oszczędności uczestnik PPK wybierze – zyski wypracowane przez 25% środków zgromadzonych na jego rachunku PPK będą zwolnione z podatku dochodowego. Rozłożenie wypłaty na co najmniej 120 miesięcznych rat zwalnia z podatku zyski wypracowane przez całość oszczędności. 

REKLAMA

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – projekt ustawy

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja przewiduje wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności maksymalnie o 6 miesięcy.

Czy pracodawca może zmusić do 14-dniowego urlopu?

Według Kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 lub 26 dni – w zależności od stażu pracy pracownika. Urlop może być podzielony na części, z których co najmniej jedna powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy 14-dniowy urlop jest obowiązkowy?

REKLAMA