REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak wydać duplikat świadectwa pracy/fot.Shutterstock
Jak wydać duplikat świadectwa pracy/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy możliwe jest wydanie wyłącznie dwóch dokumentów – świadectwa pracy, a w uzasadnionych przypadkach – odpisu tego dokumentu. Jak wydać duplikat świadectwa pracy, jeżeli jego treść nie zgadza się z pismem o rozwiązaniu umowy o pracę?

Problem

Były pracownik wystąpił do nas z prośbą o wystawienie mu duplikatu świadectwa pracy, ponieważ oryginał świadectwa zostawił w kadrach swojej nowej firmy. Chce on podjąć dodatkową pracę, gdzie żądają od niego oryginału świadectwa pracy. Wypożyczyliśmy z archiwum zakładowego akta tego pracownika. Okazało się, że w świadectwie pracy podany jest tryb rozwiązania umowy jako porozumienie stron, a w dokumentach znajduje się pismo o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika. Jaki tryb rozwiązania umowy o pracę mamy podać w duplikacie świadectwa pracy? Czy powinniśmy użyć obecnie obowiązującej nas pieczątki, ponieważ przekształciliśmy się i firma zmieniła swoją nazwę?

REKLAMA

REKLAMA

Rada

Nie powinni Państwo wydawać odpisu świadectwa pracy. Należy natomiast sprostować świadectwo pracy i podać w nim właściwy tryb rozwiązania umowy o pracę, tj. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia. Nowe świadectwo pracy powinno zostać opatrzone aktualną pieczątką firmy.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Uzasadnienie

Oryginał świadectwa pracy został wydany przez Państwa pracownikowi z istotnym błędem. Zamiast wzmianki o rozwiązaniu umowy o pracę na mocy porozumienia stron, w świadectwie powinna być zawarta informacja o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika. Dane wpisane do świadectwa pracy muszą pokrywać się ze stanem faktycznym, dlatego Państwo powinni sprostować ten dokument z własnej inicjatywy. Należy zatem sporządzić nowe, poprawne świadectwo pracy i przekazać je pracownikowi. W tej sytuacji warto dołączyć do świadectwa pracy pismo i wyjaśnić pracownikowi, dlaczego wystawiono nowy dokument oraz poprosić go o zwrot świadectwa zawierającego błąd. W nowym świadectwie pracy należy podać bieżącą datę jego wydania i użyć aktualnych pieczątek pracodawcy. W ust. 1 świadectwa pracy w rubryce "był zatrudniony" należy wpisać nazwę poprzedniego pracodawcy i zaznaczyć, że obecny pracodawca jest jego następcą prawnym.

REKLAMA

Po kilku latach od wydania pracownikowi świadectwa pracy kadrowa zorientowała się, że wydała ten dokument z nieprawidłowym okresem zatrudnienia, który nie jest zgodny z wystawionym wcześniej do ZUS dokumentem RP-7. Wystawiła więc nowe, prawidłowe świadectwo pracy z własnej inicjatywy i wysłała je na adres domowy pracownika, informując go o przyczynie wydania nowego dokumentu. Pracownik zwrócił błędnie wystawione świadectwo pracy. Takie postępowanie było prawidłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadectwa pracy nie można sprostować poprzez wydanie odpisu (duplikatu). W związku z tym nie powinno się wydawać odpisu świadectwa pracy w sytuacji, gdy zawiera ono błąd. Odpis powinien w swej treści być zgodny z dokumentem pierwotnym, który wcześniej został wydany pracownikowi. Sprostowanie świadectwa pracy oznacza natomiast wydanie nowego dokumentu z poprawną treścią.

Pracownik nie może skutecznie dochodzić sprostowania świadectwa pracy w części dotyczącej stwierdzenia, że stosunek pracy został rozwiązany przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika, kwestionując zgodność z prawem tego rozwiązania, bez wystąpienia z powództwem o roszczenia z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy (uchwała Sądu Najwyższego z 4 listopada 2009 r., I PZP 4/09, OSNP 2010/13-14/154).

W przedstawionej sytuacji należy zwrócić uwagę, że firma, w której pracownik został zatrudniony, nie miała prawa umieszczać w aktach osobowych oryginału świadectwa pracy, lecz tylko kserokopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem.

Kopię świadectwa pracy przechowuje się w części C akt osobowych pracownika. Jedynie w uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika odpis tego świadectwa pracy (§ 6 ust. 2 pkt 3 lit. b rozporządzenia w sprawie świadectwa pracy).

Były pracownik zwrócił się z prośbą do kadr o wydanie mu nowego świadectwa pracy, ponieważ zagubił oryginał, który otrzymał w dniu rozwiązania umowy o pracę. Kadrowa sporządziła dokument zgodny z kopią, która znajdowała się w aktach pracownika. Przepisała więc dokładnie wszystkie dane, które znajdowały się we wcześniej wydanym świadectwie pracy. Na dokumencie zaznaczyła, że jest to odpis. Postępowanie kadrowej było prawidłowe.

Podstawa prawna

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

REKLAMA

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA