Likwidacja zakładu pracy - obowiązki pracodawcy
REKLAMA
REKLAMA
Definicja podstawowa
Postępowanie zmierzające do uregulowania spraw organizacyjnych i majątkowych rozwiązywanego przedsiębiorstwa lub organizacji. Oznacza wypełnienie istniejących zobowiązań, ściągnięcie wierzytelności, spieniężenie majątku, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli i podział majątku pozostałego po spłacie długów.
REKLAMA
Likwidacja i obowiązki pracodawcy
W przypadku likwidacji zakładu pracy następuje całkowite pozbycie się przez pracodawcę majątku firmy i zakończenie jego bytu prawnego (co skutkuje wykreśleniem z Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, jeżeli podmiot był tam wpisany). W zakresie stosunków między stronami umowy o pracę oraz możliwości ich wypowiadania i rozwiązywania likwidacja zakładu pracy jest zaliczana do przyczyn zwolnienia dotyczących zakładu pracy.
Rekomendowany produkt: Praktyczne aspekty prawa pracy (PDF)
Umożliwia zastosowanie przepisów o zwolnieniach grupowych, nie oznacza jednak automatycznego rozwiązania umów o pracę. Po ogłoszeniu likwidacji wypowiedzeń umów o pracę dokonuje ustanowiony likwidator.
W zależności od podstaw prawnych powołania pracodawcy różne są również sposoby zakończenia jego bytu prawnego (np. w przypadku spółek handlowych stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych).
W razie ogłoszenia likwidacji pracodawcy nie stosuje się przepisów ochronnych dotyczących poszczególnych kategorii pracowników (np. w wieku przedemerytalnym, w czasie usprawiedliwionej nieobecności spowodowanej chorobą, kobiet w ciąży) czy obowiązku konsultacji związkowej przy wypowiadaniu pracownikowi umowy o pracę na czas nieokreślony. W razie ogłoszenia likwidacji pracodawcy dopuszczalne jest również rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę z pracownikiem przebywającym na urlopie wychowawczym oraz z uprawnionym do urlopu wychowawczego korzystającym z obniżonego wymiaru etatu. Z powodu ogłoszenia likwidacji zakładu pracy możliwe jest rozwiązanie (za wypowiedzeniem) umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego młodocianego pracownika.
Likwidujący się pracodawca może zastosować krótsze okresy wypowiedzenia. Na przykład 3-miesięczny okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony pracodawca może skrócić do 1 miesiąca. Okres, za który przyznano odszkodowanie, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym czasie bez pracy do okresu zatrudnienia. W przypadku likwidacji zakładu pracy umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy może być rozwiązana przez każdą ze stron za 2-tygodniowym wypowiedzeniem, bez względu na to, czy przy umowie na czas określony strony przewidziały możliwość jej wcześniejszego zakończenia.
Likwidujący się pracodawca powinien zadbać o zabezpieczenie dokumentacji osobowej i płacowej dotyczącej pracowników. W przypadku postawienia w stan likwidacji pracodawca wskazuje podmiot prowadzący działalność w zakresie przechowywania dokumentacji, któremu zostanie ona przekazana do dalszego przechowywania. Powinien też zapewnić na ten cel środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca 50-letniego okresu przechowywania dokumentacji. Jeżeli nie ma możliwości zapewnienia środków na dalsze przechowywanie dokumentacji, powinien oddać ją do archiwum państwowego.
Wynagrodzenie, odprawa
W przypadku wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony z powodu likwidacji pracodawcy, pracodawca, który skrócił okres 3-miesięcznego wypowiedzenia do 1 miesiąca, za pozostałą jego część wypłaca pracownikowi odszkodowanie w wysokości należnego mu wynagrodzenia.
Likwidacja pracodawcy powoduje zwykle zwolnienia grupowe. Zwalnianym pracownikom należą się odprawy z tytułu zwolnień grupowych w wysokości:
- 1-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy krócej niż 2 lata;
- 2-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy od 2 do 8 lat;
- 3-miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy ponad 8 lat.
Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wysokość odprawy pieniężnej nie może przekraczać kwoty 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy.
Zasiłek
W sytuacji gdy płatnik składek, czyli przedsiębiorca, uległ likwidacji, należny zasiłek chorobowy za okres niezdolności przypadający po ustaniu zatrudnienia wypłaca ZUS.
Zadaj pytanie na FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat