REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin social media dla pracowników - co to jest?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Majewska
Radca prawny
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Regulamin social media dla pracowników - co to jest?
Regulamin social media dla pracowników - co to jest?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin social media dla pracowników określa wewnątrzzakładową politykę mediów społecznościowych. Co to jest? Co należy uregulować? Czego pracodawca powinien unikać? Jakie mogą być konsekwencje złamania regulaminu przez pracownika?

Czy pracodawca może ingerować w aktywność pracownika w mediach społecznościowych?

Aktywność pracowników w mediach społecznościowych to temat na pograniczu wizerunku przedsiębiorstwa i prywatnego życia jego członków. Wielu pracodawców dotyka dylemat, czy i jak dalece mogą ingerować w zachowania pracowników w sieci, by uniknąć potencjalnego ryzyka umieszczenia przez nich treści sprzecznych z polityką organizacji.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo pracy

REKLAMA

Granicę podporządkowania pracowniczego wytycza co do zasady zakres obowiązków, jakie pracownik wykonuje na rzecz pracodawcy. Jednocześnie jedną z podstawowych powinności pracownika jest dbanie o dobro pracodawcy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Są to pojęcia bardzo ogólne i odnoszą się nie tylko do czynności stricte zawodowych. Powinny być również rozpatrywane pod kątem ryzyka potencjalnego przedstawienia marki pracodawcy w negatywnym świetle, chociażby ze względu na kontrowersyjne wypowiedzi na tematy obyczajowe, społeczne, lub polityczne podnoszone w sieci w sposób pozwalający na identyfikację z zatrudniającym podmiotem.

Czym jest wewnątrzzakładowa polityka mediów społecznościowych?

Rozwiązaniem okazać może się uregulowanie powyższych kwestii w wewnątrzzakładowej polityce mediów społecznościowych. Jest to dokument określający zasady korzystania z mediów społecznościowych w organizacji, zatem może dotyczyć zarówno oficjalnych kanałów firmowych, a więc social media w biznesie, jak również prywatnych kont na kanałach społecznościowych. Dokument taki powinien określać standardy, jakimi zobligowani są kierować się wszyscy członkowie organizacji w środkach komunikacji elektronicznej w ramach danego przedsiębiorstwa.

Określić warto również, jakie tematy nie powinny być poruszane w toku zawodowej komunikacji elektronicznej. Odnosi się to przede wszystkim to wątków o charakterze ksenofobicznym, rasistowskim lub seksistowskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Prawo pracy dopuszcza możliwość ustanawiania przez pracodawcę wewnętrznych regulacji określających prawa i obowiązki obydwu stron stosunku pracy na różnych płaszczyznach. Najpopularniejsze z nich to regulamin pracy, regulamin wynagradzania, ZFŚS, ale także polityka antymobbingowa, czy coraz bardziej popularne regulaminy zgłaszania nieprawidłowości w organizacji. Na analogicznych zasadach wprowadzić można również politykę aktywności zespołu w mediach społecznościowych np. w postaci regulaminu social media.

Należy jednak pamiętać, by jej postanowienia nie były mniej korzystne dla pracowników niż powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy (w szczególności Kodeksu Pracy), gdyż w takiej sytuacji nie wywołają one żadnego skutku.

Polityka social media - co zawiera?

Polityka social media regulować może następujące kwestie:

  • poufność – poprzez wskazanie, jakie informacje nie mogą być ujawniane publicznie,
  • dobra osobiste – poprzez wskazanie zachowań, które mogą je naruszać i przez to są zakazane;
  • prawa autorskie – poprzez określenie zasad przestrzegania majątkowych i osobistych praw autorskich, szczególnie w sytuacji korzystania z treści autorstwa osób trzecich;
  • prywatność – poprzez wskazanie granic możliwych do udostępniania informacji, zwłaszcza jeśli dotyczą one współpracowników, aktywności po godzinach pracy, czy informacji na temat klientów pracodawcy.
  • konkurencja – poprzez zobowiązanie pracowników do nie publikowania treści mogących naruszać dobre imię konkurentów na rynku, w szczególności, które mogłyby być uznane za czyn nieuczciwej konkurencji.
  • budowanie marki osobistej – opartej na spójnym wizerunku pracownika i organizacji.

Regulamin social media - czego nie wolno pracodawcy?

Określenie wewnętrznych zasad social media nie może naruszać prawa do prywatności pracowników. W szczególności pracodawca nie może::

  • zobowiązać pracowników do posiadania profilu na portalach społecznościowych, nawet tych biznesowych – o ile nie są one niezbędne do prawidłowego wykonywania ich obowiązków wynikających z umowy o pracę,
  • zakazać posiadania konta na jakichkolwiek portalach,
  • zabronić pracownikom konstruktywnej krytyki pracodawcy, o ile nie narusza ona zasad komunikowania się na tym polu oraz ma charakter rzeczowy i wyważony.

Istotne jest jednak, by wprowadzić precyzyjne rozróżnienie zasad wykorzystania z social mediów, na kanałach zawodowych i prywatnych. Możliwe jest więc np. wskazanie, by pracownicy umieszczający publicznie swoje opinie na profilach zawierających dane pracodawcy, zaznaczali, że stanowią one wyraz ich prywatnych poglądów.

Ważne jest też zapewnienie, by ewentualne wątpliwości co do prawidłowego działania w mediach społecznościowych pracownicy mieli możliwość skonsultować z odpowiednią osobą w zakładzie pracy.

Jakie mogą być konsekwencje złamania regulaminu przez pracownika?

Celowe zachowanie pracownika szkodzące wizerunkowi organizacji, a w szczególności narażające pracodawcę na odpowiedzialność prawną, może zostać uznane za naruszenie obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy i stać się podstawą do pociągnięcia go do odpowiedzialności porządkowej w postaci upomnienia lub nagany. W skrajnych przypadkach w grę wchodzić może również rozwiązanie umowy o pracę, w tym bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Należy mieć jednak na uwadze, że kwestia aktywności pracowników w środkach masowej komunikacji nie jest ściśle określona przepisami niejednokrotnie wiąże się ze sferą ich życia prywatnego. Dlatego tak ważne jest, by każda niechciana sytuacja została szczegółowo rozważona, w szczególności pod kątem naruszenia przez podwładnego obowiązku zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa i lojalności względem pracodawcy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe zawody w klasyfikacji od 2026 roku. MRPiPS opublikowało projekt rozporządzenia [Projekt z 9 lipca 2025 r.]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Dokument trafił 14 lipca 2025 r. do konsultacji publicznych i opiniowania. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.

Wyższe wynagrodzenia w budżetówce od 2026 r. Pracodawcy chcą większej podwyżki dla pracowników

Płaca minimalna w 2026 r. wzrośnie o 3%, ale w budżetówce podwyżka powinna być wyższa. Pracodawcy chcą wyższych wynagrodzeń w sferze budżetowej, aby jakość usług publicznych również rosła.

Nie będzie w tym roku niższego dodatku za pracę w nocy niż w lipcu

W lipcu 2025 r. mamy najniższy dodatek za pracę w nocy. Taka sama kwota będzie obowiązywała w październiku. To miesiące z największą liczbą godzin pracy. Ile wynosi dodatek nocny w tym miesiącu?

Opieka nad małym dzieckiem podczas pracy zdalnej. Co z kontrolą pracodawcy?

Jak pracodawca może skontrolować pracę zdalną pracownika, który w czasie godzin pracy sprawuje bezpośrednią opiekę nad małoletnim dzieckiem (do 4. roku życia), szczególnie gdy dziecko nie ma zapewnionej w tym czasie opieki przez inną osobę (np. nianię, innego członka rodziny, żłobek, przedszkole)?

REKLAMA

PPK: od jakiej kwoty nalicza się wpłaty? Czy wczasy pod gruszą, świadczenia urlopowe, nagroda jubileuszowa i zasiłki liczą się do podstawy wymiaru wpłat?

Od jakiej kwoty liczy się wpłaty na PPK? Nie od każdego świadczenia na rzecz uczestnika PPK należy naliczać wpłaty do PPK. To, czy dane świadczenie stanowi podstawę wpłat do PPK, zależy od tego, czy jest ono podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Co z wczasami pod gruszą, świadczeniem urlopowym, nagrodą jubileuszową, zasiłkami i urlopem wychowawczym?

Odmowa renty wdowiej: 7 powodów odmowy renty wdowiej przez ZUS

Otrzymałaś odmowę przyznania renty wdowiej przez ZUS? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody niepozwalające na wypłatę nowego świadczenia. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem Zakładu, możesz odwołać się do sądu.

Czy jesteśmy gotowi na skrócony tydzień pracy? Jak go sobie wyobrażamy?

Jak sobie wyobrażamy skrócony tydzień pracy? Mniej godzin, ale pięć dni w tygodniu? Więcej godzin i dodatkowy dzień wolny? Ale kiedy, w poniedziałek czy piątek, a może środę? Badacze z Uniwersytetu SWPS przyjrzeli się wyobrażeniom.

Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

REKLAMA

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

REKLAMA