REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej-więcej menedżer coach

Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie
Mniej-więcej menedżer coach. /Fotolia
Mniej-więcej menedżer coach. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak wiadomo, nie ma uniwersalnego stylu zarządzania, który sprawdzałby się w każdej sytuacji. Im bardziej elastyczny menedżer, tym lepiej sobie radzi z różnymi wyzwaniami organizacyjnymi, decyzyjnymi, personalnymi dostosowując styl do zmieniających się okoliczności. Nierzadko pojawia się potrzeba przyjęcia przez menedżera roli coacha, która nadal zbyt często kojarzona jest bardziej z reprymendą menedżerską niż stylem partycypacyjnym, angażującym, wspierającym rozwój i zmianę.

Monika Górska – coach ICF ACC, prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych coaching managerski w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. Od 20 lat związana jest z biznesem, przez 15 lat pełniła funkcje menedżerskie, w tym na stanowisku dyrektora oddziałów jednego z największych banków w Polsce. Jest członkiem International Coach Federation. Od 2013 r. w Izbie Coachingu pełni funkcję Przewodniczącej Komisji ds. Współpracy z Uczelniami Wyższymi.

REKLAMA

REKLAMA

Na zestaw kompetencji menedżera-coacha składa się wiele elementów – od wiedzy merytorycznej, umiejętności prowadzenia rozmowy coachingowej i zadawania pytań, po zachowania, czy przekonania.

W niniejszym artykule chcę rzucić światło na rolę menedżera-coacha z perspektywy kilku zachowań i postaw, które mogą wspierać albo utrudniać rozwój kompetencji coachingowych, w skrócie ujmując: czego menedżer powinien robić mniej, a czego więcej, aby móc efektywnie stosować coachingowy styl zarządzania.

Polecany produkt: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Czego menedżer-coach powinien robić mniej?

Wchodzić w rolę wszystkowiedzącego – w obecnych czasach prawdziwym wyzwaniem dla lidera jest umiejętność integrowania wiedzy oraz potencjału wszystkich członków zespołu, a nie dysponowanie odpowiednimi zasobami unikalnej wiedzy i gotowych  rozwiązań. Rozstanie się z rolą wszystkowiedzącego utrudnia przekonanie, że źródłem autorytetu jest bycie mądrzejszym od innych. Niemniej menedżer-coach bez obciążeń sięga do wiedzy i doświadczeń innych, pamiętając, że do współpracy angażuje głowy pracowników, nie tylko ich ręce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mówić – kiedy menedżer mówi, częściej instruuje, nakazuje i wytycza niż porozumiewa się i rozmawia. Im więcej mówi, tym bardziej komunikat jest jednokierunkowy: „od” werbalny, „do” intencjonalny. W skrajnych przypadkach gadający menedżer jedynie sprzedaje tylko to co wie, w zamian karmiąc swoje ego.

Zadaj pytanie na FORUM

Wydawać rozkazy i drobiazgowe instrukcje – całe spektrum zachowań od wykonać, o kłopotach nie meldować do uciążliwego perfekcjonizmu każącego menedżerowi najpierw szczegółowo poinstruować, a potem przebieg zadania drobiazgowo podpunkt po podpunkcie monitorować, odbiera pracownikom inicjatywę i poczucie sprawczości, co skutecznie zabija inicjatywę i kreatywność. Działa tu prosta zależność: zaangażowanie i kreatywność pracowników jest odwrotnie proporcjonalna do ilości rozkazów, szczegółowych instrukcji i wskazówek.

Czego menedżer-coach powinien robić więcej?

Pytać – mądrym, wielkim pytaniom poświęcona została cała książka (Marilee Adams Myślenie pytaniami), która powinna stać się lekturą obowiązkową każdego menedżera-coacha. Pytania, zarówno te zadawane głośno, jak i te zadawane sobie mają potężny wpływ na nasze postawy, zachowania, przekonania. Pytania o możliwości, o rozwiązania, pobudzające ciekawość, dające nowe spojrzenie: co jest możliwe? jakie są fakty? czego mogę się dowiedzieć, nauczyć? co mogę zrobić inaczej? pchają lidera naprzód, dokonując zmian w jego myśleniu i działaniu. Rozmowa z menedżerem, który zamiast koncentrować się na przyczynie problemu poszukuje rozwiązania często bywa tak inspirująca, że zachęca do działania i podejmowania wyzwań.

Coaching a skuteczność biznesowa

Słuchać – prawdziwe słuchanie, jest czymś o wiele więcej niż tylko słyszeniem. Menedżer, który naprawdę słucha stwarza przestrzeń na nowe pomysły, inny punkt widzenia; czasem dowiaduje się czegoś nowego, a czasem uczy. Słucha, pyta bez przerywania, osądzania, komentowania zanim nie pozna całości punktu widzenia. Taka rozmowa może zająć zaledwie 5 -10 minut, a jednak widok menedżera, który odrywa wzrok od komputera, nie odbiera i nie wysyła sms-ów oraz wycisza telefon komórkowy, koncentrując się na uważnym słuchaniu i wnikliwej rozmowie z pracownikiem to nader rzadkie zjawisko.

Doceniać wkład innych – polscy menedżerowie wydają się być bardzo oszczędni w udzielaniu pochwał. Z badań wynika, że więcej niż połowa podwładnych nie otrzymuje uznania od swojego przełożonego. Menedżerowie albo zwlekają z pochwałą, albo robią to tylko wtedy gdy efekt przez nich samych zostanie uznany za doskonały, albo niewłaściwie przypisują zasługi. Pochwała to najprostsza a jednocześnie najpotężniejsza rzecz, jaką może zrobić menedżer. Docenianie jest proste, tanie i bardzo efektywne. Działa tu wdzięczny mechanizm docenienia zaangażowania – im częściej pracownik zostanie przez menedżera „przyłapany” na dobrej pracy, poprawie jakości, dbałości o klienta i za to pochwalony, tym więcej będzie stwarzać ku temu okazji.

Coach bez doświadczenia

Prowadzić rozmowy w stylu coachingowym – świetna, przyjemna pogawędka, która nie przekłada się na większe zaangażowanie pracownika nie jest rozmową w stylu coachingowym. Ostra reprymenda zakończona żądaniem natychmiastowej poprawy wyników tym bardziej nie. Rezultatem dobrej rozmowy coachingowej jest zaangażowanie się pracownika, podjęcie działań i wzięcie za nie odpowiedzialności. Rozmowa, której celem jest budowanie świadomości i odpowiedzialności, wymaga jednak od menedżera przygotowania się i zachowania właściwej struktury. Jest wiele schematów i modeli prowadzenia takiej rozmowy, które można poznać i przećwiczyć na warsztatach, szkoleniach czy w szkołach coachów. Sama wiedza jednak nie przesądza o ich użyteczności. Pośpiech, zmęczenie, przypadkowość wypacza ideę rozmowy coachingowej. Ta bowiem, niezależnie od modelu, powinna koncentrować na celu, który przekłada się na konkretne, mierzalne działania.

Więcej na temat coachingowego stylu zarządzania managerowie dowiedzą się podczas warsztatu Manager coach poszukiwany. Spotkanie odbędzie się 4 lutego 2015 r. od godz. 18.00 w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie (Ursynów). Wstęp wolny. Rezerwacja miejsc: www.vistula.edu.pl.

Warsztat poprowadzi dr Urszula Sadomska, trener biznesu z najwyższym stopniem w coachingu w Polsce – Master Certified Coach ICF.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

REKLAMA

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

REKLAMA

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA